Wiekent Nederland

Wie kent Nederland.
Ik was van plan er een prijs aan te verbinden, wie het meeste goed heeft mag mij een middagje mee uit rijden nemen.
Maar daar zie ik toch vanaf, want ik wil toch liever kiezen met wie ik meega. Dus de prijs is een erekwestie.
Ik ben benieuwd wie weet waar dit is, het zijn maar liefst 24 foto’s van her en der Nederland. Sommige beelden zijn verplaatst zag ik op internet, of gedraaid. Maar het beeld blijft hetzelfde.
Ik zou het heel leuk vinden als je mee doet!
Liefst noem je zoveel mogelijk details die je kent.
Zo kan ik mijn kennis ook wat opkrikken!
Overigens kan een zeer creactief antwoord ook goed gerekend worden, als het maar past bij het beeld.
Ik ben de jury dus ik bepaal wie wint.

Woensdagavond, of vrijdagmiddag zet ik de antwoorden onder de foto’s.

FOTO 01
01
Hugo Wstinc -Hij stelt het rechtsboek samen – Utrecht, dompand. Zie hier voor het volledige beeld op de fontein.

FOTO 02
02
Juffer van Batinghe, bij de kerk in Dwingeloo, kerkepad.
Zie hier voor meer info.

FOTO 03
03
De Milkmaid, Evert van Hemert. Oordenwei Kolderwolde (Dat is in de buurt van Sloten, Friesland)

FOTO 04
04
Tempel met bezielde zuilen, Henk de Lange. Ergens in Drenthe. Ik ben echt vergeten waar.

FOTO 05
05
Kamp Westerbork

FOTO 06
06
De wachters, van Ria Groenhof
Recreatiegebied de Heide, Heerenveen, ten noorden van Nieuwe Schoot.
Hier kun je het beeld vanuit een andere hoek zien.

FOTO 07
07
Zittende vrouw. Van A.C.M Goedbloed.
Oudestraat, Veere

FOTO 08
08
De Melker, van Suze Boschma.
Lange dijke, Ooststellingwerf (Friesland)

FOTO 09
09
Steenzetter, door Ineke van Dijk.
Afsluitdijk.

FOTO 10
10
Man, vrouw,fontein. Door Marcus Ravenswaaij.
Hoofdstraat, Epe

FOTO 11
11
Visvrouwtje, Vismarkt Utrecht

FOTO 12
12
Lezend meisje door Richard Broekhuijzen.
Noorderstraat, Emmen

FOTO 13
13
De Kanaalgravers, Willem Kind.
Havensraat, Erica

FOTO 14
14
Kunstwerk (bankje) in het park, Zonder titel, Judith Braun.
Paul Krugerkade, Heerenveen

FOTO 15
15
De slag bij Warns.
Rode Klif, Warns.
Monument ter herdenking aan de slag bij Warns (Friesland), met de tekst 1345 leaver dea as slaef (liever dood dan slaaf)
De leus verwijst naar een veldslag tussen graaf Willem IV van Holland en de Friezen op 26 september 1345 die door de fierljeppers werd gewonnen. Toentertijd bestond ‘ het vrije Friesland’ overigens uit een gedeelte Noord Holland (West Friesland), Groningen en een stukje Duitsland (Oost Friesland). Het leek wel een landsdeel.
http://www.vrijspreker.nl/wp/2012/11/liever-dood-dan-slaaf/

FOTO 16
16
Landhuis Kleinste Huisje.
Secteweg 36 Stuifzand (Drenthe)
(Het is nu te huur als vakantiehuisje)

FOTO 17
17
Suikerfabriek Hoogkerk

FOTO 18
18
Waterpoort Sneek
Zie hier voor een mooie foto

FOTO 19
19
Wilhelmina fontein
de Brink in Deventer

FOTO 20
20
Radio telescoop
Westerbork

FOTO 21
21
Gasunie
Concourslaan 17 Groningen

FOTO 22
22
Uitkijktoren Fochteloërveen,
Ravenswoud

FOTO 23
23
Herdenkingsbeeld spoorbaan Griendtsveen.
“Vanaf Schoninghsdorf naar de fabrieken van de griendtsveen mij.”
Het staat staat tussen Klazienaveen en Schöninghsdorp,
aan de Eemslandweg of het verlengde daarvan Am Slaugboum, richting Duitsland.
Meer info.

FOTO 24
24
De zwerfsteen van Rottum.
Hier veel meer foto’s en achtergrond.

Hieronder nog een verhaal van Vroems over deze steen.
Hij heeft het in februari 2008 geschreven en op deze manier destijds op zijn blog gezet.
Gods steen:
2008- 02- 14- Gods'Steen

Dit bericht werd geplaatst in Uit in Eigen Land en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op Wiekent Nederland

  1. Apiedapie zegt:

    Ja haaalloooo, da’s te ingewikkeld hoor. Kun je ze niet een voor een plaatsen? Hebben we tot aan het eind van het jaar plezier.

  2. Appeltje zegt:

    Apie, nee dat gaat niet meer, ze staan er nu al.
    En ik ben hier niet om jullie te plezieren maar mezelf 🙂

  3. rikus zegt:

    Je hebt er wel werk van gemaakt zeg!

  4. Mooie opdracht! Ik weet er maar een stuk of twee, dus wacht graag op de antwoorden.

  5. Appeltje zegt:

    @ Rikus,
    O zeker, ik ben ook meer dan een dag bezig geweest uit te zoeken waar de foto’s gemaakt zijn en de namen. Want eerder zette ik er alleen de plaatsnaam bij.
    Er was 1 foto die ik niet kon vinden, dat heeft me echt veel zoekwerk gekost, maar ik vind het leuk nu te weten hoe het heet.

  6. Appeltje zegt:

    Dick,
    Dat is ook zo, veel mensen zullen wel een paar kennen.
    De antwoorden zouden eigenlijk eerst niet zichtbaar moeten zijn. Maar dat is denk ik niet in te stellen.

  7. EJW zegt:

    Ik weet er denk ik één. Foto 5 is volgens mij een werk dat bij Auschwitz staat. Ben ik nu een cultuurbarbaar? Het wordt tijd dat ik eens cultuur ga snuiven, zoals ze dat noemen..

  8. reinejragolo zegt:

    De ruimbemeten mevrouw staat op de Vismarkt. Daar kun je een lekker kopje koffie drinken
    bij graaf Floris..

  9. cornutus zegt:

    Hoi Appelvrouw! Leuke kwis. Ik doe het uit mijn hoofd en heb geen enkele foto opgezocht. Echt waar! Ander had ik wel een 10 gehaald!
    1 Ik denk de binnentuin van de Dom in Utrecht
    2 Weet ik niet.
    3 Oeps. Ergens in Noord-Holland bij Schagen? Zijn dat duinen? Op de achtergrond dan.
    4 Weet ik niet.
    5 Westerbork?
    6 Flevoland, schat ik zo in.
    7 Apeldoorn/Veluwe
    8 Sneek?
    9 Afsluitdijk!
    10 Geen idee!
    11 Vismarkt in Utrecht.
    12 Geen idee! Kruidvat biedt ook al geen houvast, met bijna vierhonderd vestigingen.
    13 Geen idee
    14 Geen idee
    15 Geen idee
    16 Vilsteren, of elders in Overijssel
    17 Delfzijl? Europoort? Amsterdams Havengebiedje?
    18 Sneek
    19 Zutphen?
    20 Dwingeloo! (Zijn namelijk telescopen die zout in de bodem opsporen.)
    21 Hm. Maastricht?
    22 Zevenhuizen?
    23 In jouw achtertuin!
    24 In jouw voortuin?

  10. Appeltje zegt:

    @ EJW,
    Van Cultuur heb ik (ook) geen verstand.
    Als iemand anders zoiets zou doen als dit, zou ik ook niets weten.
    Maar nu heb ik alleen foto’s geplaatst van waar ik zelf geweest ben.
    Dat is makkelijk. Tegenwoordig maak ik zelfs een foto van het naambordje.
    Scheelt heel veel opzoekwerk. Maar verder heb je niets aan die informatie.

    @ Reine,
    Die ruim bemeten mevrouw heeft mijn figuur, daarom doet ze mee.
    Graaf Floris? Die zit daar al een halve eeuw!
    Piet Snot zal het wel niet overleeft hebben.
    Ik meen me te herinneren dat er ook ergens een vrouwen café zat. Daar kwam ik met een vriendin, en ik kreeg altijd aandacht van die potten, en vriendin niet, terwijl zij dat wel wildel en ik niet.

    @ Cornutus,
    Nou, dat is niet gek. Jammer nou toch dat k de prijs heb ingetrokken,
    want een middagje met jou en Bep uit rijden had me best gezellig geleken.
    Maar dat gaat nu niet door.
    Nog even afwachten of er soms iemand die nóg meer weet dan jij en Bep, ja geef het maar toe, zij heeft je natuurlijk geholpen, want vrouwen weten altijd alles.

    BEdoel je trouwens met nr 22, Zeven huizen de gevangenis?

  11. cornutus zegt:

    Hoi Appelvrouw,

    Tuurlijk heeft Bep me geholpen. Als we uit rijden gaan, leest zij ook altijd de kaart. En zonder ook maar één fout te maken. Dat moet ik haar nageven. 😉
    Ik dacht aan Zevenhuizen bij Gouda. Daar zit geloof ik geen bajes?

  12. Appeltje zegt:

    Cornutus,
    Ah, maar vrouwen lezen de kaart altijd naar eigen inzicht en zo komen ze dan altijd uit waar de vrouw wil zijn. Of dat nu in Zevenhuizen bij Gouda is of in de gevangenis.
    Meer kan ik niet zeggen anders verraad ik het antwoord.

  13. cornutus zegt:

    Ik vind het maar spannend.

  14. moest een beetje lachen bij de reactie van EJW 🙂 Foto 5 is ook voor mij de enige die ik ken maar ik vermoed dat dit monument in Westerbork staat ……. misschien ook niet 😦

  15. reinejragolo zegt:

    Je bedoelt café Olivier (Thans café België). Als je niet bekeken wilt worden ga je gewoon naar Graaf Floris.

  16. Letterzetter zegt:

    Er zitten heel wat addertjes op het gras…
    Hier mijn lijstje:
    1 Utrecht centrum bij de dom
    2 ??
    3 ??
    4 Stond op een eerder blog van je
    5 Herdenkingsmonument Westerbork
    6 ?? oud ijzer
    7 ?? oud beschimmeld naakt Beatrixje
    8 ??
    9 Afsluitdijk bij het monument
    10 ??
    11 Visvrouw op de Vismarkt, Utrecht
    12 Lezend meisje centrum Emmen
    13 De sneeuw doet je denken aan ijshockyers, maar het zijn twee
    mannen die in Erica een kanaal graven, of dat nog gaan doen of
    er misschien er al klaar mee zijn maar nog even voor de beeldhouwer
    poseren.
    14 ??
    15 Oudemirdum Rea Klif
    16 Veenhuizen naast gevangenisterrein
    17 Hoogkerk Suikerunie
    18 Sneek Waterpoort
    19 Deventer Wilhelminafontein
    20 Dwingeloo radiotelescoop
    21 Gebouw Gasunie Groningen
    22 Fochteloërveen uitkijktoren
    23 ergens in drenthe
    24 Grenspost Hunebedstanië

    Waar gaan we heen?

  17. Appeltje zegt:

    @ Cornutus,
    Pas op voor je hart.

    @ Henk,
    Dat komt er van als je alleen in openluchtmusea en wildwesten gebieden ronddwaalt 🙂

    @ Reine,
    Ik weet het echt niet meer. Het is al meer dan 25 jaar geleden dat ik er kwam.
    En ik wil best bekeken worden maar geen handtastelijke opdringerige vrouwen aan mijn lijf.
    Mannen gedragen zich doorgaans heel wat beleefder!

    @ Letterzetter,
    Mocht jij de winnaar zijn, dan wil ik me wel een middagje laten rondrijden.
    Ik heb voorkeur voor omgeving Gorredijk, Bakkeveen, Gaasterland.
    Maar je gaat tot nu toe gelijk op met Cornutus 🙂 Dus er is nog niets van te zeggen.

  18. 22 doet me aan een gebouw van Escher denken. Oudemirdum wist ik. En Auschwitz Bij 17 moet ik aan Strobos denken. De rest vind ik alleen maar en echt mooi, behalve 21 dan. . En om mijzelf ook weer wat te plezieren hierheb ik ze even goed bekeken. 🙂

  19. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Ik kom ook niet echt ver vrees ik. Foto 5 = Westerbork en foto 9 = de dijkbouwer op De Afsluitdijk. Een treurige score op 24 foto’s, ik geef het onmiddellijk toe!

  20. Appeltje zegt:

    @ Rebelse huisvrouw,
    Als jij het al toegeeft wat moet ik dan nog zeggen 😦

  21. Mark zegt:

    Dit is echt een spel voor de lange winteravonden,nummer18 daar kwam ik zojuist nog langs

  22. Appeltje zegt:

    Mark,
    Lange winteravonden. Ah, voor mij zijn alle avonden even lang, zomer of winter. Alleen in de winter is het heerlijk als de gordijnen om 16.00 uur dicht kunnen.
    Ik dacht wel dat jij op zijn minst nummer 18 zou kennen.

  23. Geen idee hoor Appelvrouw! Ik woon zó dicht bij de grens dat ik zelden in Nederland ga toeristen. Bovendien woon ik al in de mooiste provincie van het land, gna gna.

  24. Apiedapie zegt:

    Nou, ik heb er een dagje over kunnen nadenken. Hier komt mijn poging, ben benieuwd:

    1. Geen idee
    2. Al sla je me dood
    3. Weetnie
    4. Krijg nou wat
    5. Nee
    6. Eh?
    7. Ik zou het niet weten
    8. Ja wacht even is dat niet in nee
    9. Nope
    10. Ook deze niet
    11. En deze …. nee toch ook niet
    12. Ik had hem bijna
    13. Ja! Daar kom ik zo op.
    14. Ligt op het puntje van mijn tong
    15. Ja dat weet ik toch, ben ik langs gereden
    16. Nou zeg?!
    17. Dat is in eh dinges je weet wel bij eh
    18. Nee echt niet ook deze niet
    19. Shit.
    20. En deze OOK al niet!
    21. Je moet me wel heel dom vinden
    22. Dit zou in eh kom hoe heet het kunnen zijn
    23. Dit heb ik wel eens ergens gezien
    24. Ik geef het op.

  25. Pingback: De antwoorden Wiekent Nederland | Appelvrouw

  26. Apiedapie zegt:

    Heel gemeen, ’t is bijna allemaal in het hoge noorden. Dis. Cri. Mie! Nasie! Maar ik was er toch behoorlijk dichtbij vind ik.

  27. Appeltje zegt:

    Apiedapie, ik kom nooit verder dan fietsafstand van huis, en dat is het hoge noorden 🙂
    Sorry,
    je had bijna alles goed, maar of je gewonnen hebt moet ik nog overleggen.

  28. Pingback: En dan nu de uitslag! | Appelvrouw

Geef een reactie

