Hehe, dat was lekker!

Toen ik een tweede minisnicker in mijn mond stak ging de bel.
Daar stonden schattige kindertjes met een suikerbiet in de hand.
Ze begonnen meteen te zingen.
Sint maarten, sint maarten, de koeien…
En ze reikten me hun plastic zakken toe.
Ik keek erin.
Allemaal snoep!
Hm… wat zal ik nemen?
Toen ik mijn hand in de zak wou doen trok het meisje haar zak terug.
En de andere zakken werden ook snel teruggetrokken maar ik kon nog net bij één een chocotoffee uit de tas grissen.
“Nou, zing nog maar door hoor, het is prachtig”, moedigde ik ze nog aan maar ze liepen weg.
“Jullie mogen best vaker komen.”
Ik keek ze na terwijl ik het chocotoffeetje uit de verpakking haalde.
Wat een lieve kindertjes toch.
Een moeder kwam naar me toe.
Ze was boos.
Hoe kon ik die kinderen nou zo behandelen!
Het was toch Sint Maarten en dan geef je die kinderen wat snoep.
“Nóg meer snoep?” antwoordde ik rustig op mijn chocotoffee kauwend, terwijl ik er aan dacht dat er nog 5 minisnicker waren. Ik kon me niet voorstellen dat ik die zou weggeven!
Maar het ging niet om de hoeveelheid, ging de moeder verder.
“Nou mevrouw, ‘t is hier de voedselbank niet!” zei ik boos met volle mond, smeet de deur dicht, en nestelde me op de bank met de laatste minisnickers.
Hehe, dat was lekker.

(eerder geplaatst op 11-11 van een ander jaar)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Hehe, dat was lekker!

  1. Letterzetter zegt:

    🙂
    Er zijn 5 kinderen aan de deur geweest, de 15 marsjes, snickers enzo die over zijn liggen op me te wachten…

  2. EJW zegt:

    Geen kind gezien. Ben nu bezig die berg snoep zelf op te eten.

  3. Grutte Pier zegt:

    Vrees dat ik een vitamine c vergiftiging ga krijgen, gezien de overgebleven mandarijntjes…

  4. Haha! Arme kindjes!
    We hadden zoveel ingeslagen dat we voor de komende jaren genoeg hebben. Volgende keer haal ik alleen een zak spekjes in huis. Moet voldoende zijn. En die paar spekjes die dan overblijven zijn voor mij.

  5. Appeltje zegt:

    @ Letterzetter,
    Ik snoep helaas niet meer dus ik ben dit keer niet naar de deur gegaan.
    Kun je die snoeperij niet in een smoothie verwerken? Geeft me toch een boost!

    @ EJW,
    Ach, kun je het niet beter op marktplaats te koop zetten?
    Maar mijn tip komt natuurlijk veel te laat, alles is al op 😦

    @ Grutte Pier,
    En niet alleen vit.C er zit sowieso nog altijd teveel echt gif in mandarijnen.
    Dat spul zou verboden moeten worden! Tenzij je iemand langzaamaan wilt vergiftigen natuurlijk.
    Vit.C werkt ook laxerend bij te hoge dosis, die pas je wel op?

    @ Rebelse huisvrouw,
    Ach kom, die kindertjes krijgen toch al genoeg.
    En straks moeten ze allemaal een beugel vanwege al dat gezuig op snoepjes.
    Ik help ze alleen maar dat te voorkomen.
    Spekjes? dat spul met varkens euh, wat was het ook alweer, staart of gelatine?
    Eet smakelijk!
    Ik hou het wel een macadamia noot.

  6. reinejragolo zegt:

    Ik had een kistje appels gehaald en dat is nu helemaal leeg.
    Er wordt goed gezongen in het achterland van Sint Maarten.

  7. Ik was in Goes en zag daar in halfd(r)onker straten moeders verstopt opgesteld in donker portieken, op de uitkijk staan, lettend hoe hun Grut die hun plasticzakken vulden met snoep en fruit. Niet veel later rolden de sinaasappelen en, mandreine Grut over straat en spoedde zij zich vervolgens naar de volgende huisportieken. Toen ik aanbelden bij het huisnummer dat mij was opgegeven – ik kwam een afgedankte computer halen – deed niemand open. De bel liet het afweten en een paar stevige ‘zwartepietgeklop’ op de voordeur kon het huis niet wakker maken. Het bleef stikken donker, alleen een oude stem van een hond blafte als iemand die een scheet laat. Toen ik mij erbij had neergelegd hoorde ik de brievenbus kleppen. Er viel iets uit: Een keepchocolade, met een etiket van de voedselbank. St. Maartin in Goes, was een leuke ervaring. Toch?

    En, die afgedankte computer is ook terecht. Wat er op de harde schijf achtergebleven…, stond en terug te vinden was? Och, het was géén kindervriend.

    Groet

  8. Appeltje zegt:

    @ Reine,
    Heb je ze voor een dichte deur laten zingen terwijl je in een hoekje op de grond je appels at op te eten?

    @ Robert,
    Leuk verhaal 🙂 Ook nog een beetje spannend met die reep door de brievenbus,
    en eind goed, al goed, met die verworven pc.

  9. reinejragolo zegt:

    De kinderen zingen pas als de deur open gaat.
    Maar in Groningen is dat misschien weer anders.

  10. Appeltje zegt:

    Reine, hier zingen ze helemaal niet, ze lopen met lampionnetjes die niet branden in het winkelcentrum zonder te zingen en krijgen dan iets snoepigs in de tas. Op de terugweg willen ze dan nog wel eens bij een huis aanbellen, maar ik heb nergens horen zingen, terwijl ik in een dichtbevolkte kinderwijk woon.

  11. Stikdonker of zoals ze op zijn Zeeuws schrijven: Us stikken donker ier… . Ik moet zo langzamerhand wel lachen om jouw tekst. Dat komt denk ik dat je stijl verbeterd is, meer van jouw, je eigen logica en gedachten sprongen. Ik beken het eerlijk, het amuseert mij. Vandaar dat ik hier zo-af-en-toe te vinden ben. Gaat je goed…

    gr

  12. Appeltje zegt:

    Robert, dank voor je komst.
    Het ga jou ook goed.

  13. joost tibosch sr zegt:

    Het begon met de helft van je prachtige romeinse officiersmantel weggeven aan een naakte bedelaar in de kou…en nu gappen ze al het busje met centen (uit het zakje met snoep) van zelfs een spelende/zingende bedelaar. Hoe krijgen we onze kinderen in onze snoepwereld geleerd, dat er nu ook Filippijnen zijn waar al het snoep weggewaaid en weggeregend is? (om eventueel vermoed venijn weg te spoelen. ik heb met alle zelfkritiek in een St.Maartensdorp, waar St Maarten bij optocht en groot vuur met voor het delen voorbewerkte mantel te paard met een heel zielige bedelaar ontroerend wordt nagespeeld, smakelijk om je verhaal gelachen!)

  14. timmerark zegt:

    Wij hadden alleen nog maar wat paracetemol over, de begeleidende ouders waren er wat blij mee.

  15. fulpsvalstar zegt:

    Bist du aber gemein!

  16. Doet me denken aan een aflevering van Mr. Bean
    waarin kinderen kerstliedje bij hem aan de deur kwamen zingen 🙂

  17. In het zuiden komen ze niet langs de deuren, gelukkig maar!

  18. Appeltje zegt:

    @ Joost,
    Gappen van gegeven centen gebeurt bij iedere liefdadigheidsinstelling.
    Daar is niets nieuws aan, helaas. Want Robin Hood was de enige die werkelijk aan de armen gaf zonder er zelf eerst van te profiteren (tenminste zo gaat het verhaal, ik heb hem nooit gekend).
    Vanavond ben ik langs de deuren gegaan om te vragen of die kindertjes al het snoep wat ze gisteren gevangen hebben naar de Filippijnen willen sturen. Maar dat wilden ze niet.

    @ Timmerark,
    Ook heel nutting,
    vooral na het zien van het journaal terwijl je kinderen de tasjes op de vloer leeggooien.

    @ Fulps,
    Zo ben ik geboren, kan ik niets aan doen.

    @ Henk,
    Ik ben hem vergeten Henk, maar keek eerder graag naar Bean, vooral omdat het nooit zo lang duurde.
    Kan me helemaal voorstellen hoe grappig dat was.

    @ Beeldspreker,
    Hier zijn de winkelcentra ook al jaren in trek gelukkig.
    Maar dat is toch niet interessant? Een goed verlicht winkelcentrum en dan met je lampionnetje van niks langs de winkels, waar iemand al voor staat met een zak vol snoep. Bijna lopende band werk.
    Natuurlijk leuk als je met je kind van 3 op die veilige manier snoep kunt ophalen,
    maar kinderen van 8… die moeten maar naar buiten in het donker!
    Ik snap helemaal niets van dat gejengel om snoep. Normaal zien die kinderen je niet staan, of schoppen ze je planten en schutting omver.

  19. Apiedapie zegt:

    Ja! En ik vind hem weer net zo leuk als de vorige keer! Volgend jaar weer please. 🙂

Geef een reactie

