Cortisolresistent

De dietiste/allesheler had een heel verhaal over cortisol, stress, dopamine, en nog wat.
Ik slaap zoveel omdat ik te weinig energie heb omdat mijn lichaam mijn voeding niet verwerkt.
Mijn voedingsproblemen komen inderdaad door vroeger, maar dat wist ik toch al? Mijn moeder is de schuldige. Dat heb ik altijd al gezegd en dat komt zo goed van pas dat ik niet in al die jaren daarna zelf verantwoordelijk was!
Zij gaf ons geen goed eten.
En mijn vader zorgde voor een onbetrouwbare omgeving waarbij je altijd op je hoede moest zijn. 16 jaar lang. Dus mijn hele systeem heeft werkelijk geen idee hoe hij moet werken want dat heeft ie nooit gedaan, hij stond altijd in de alarmfase 1.

Gelukkig hoef ik niet in therapie maar bekijkt zij het ook positief. Je blijft niet eeuwig slachtoffer als je dat niet wilt, zelfs niet uit een situatie die 16 jaar duurde.
En ik wil ook geen slachtoffer zijn, ik heb niet die 16 jaar geleden en gestreden om dat de rest van mijn leven te blijven doen.
Anderen trappen je met gemak die hoek terug en steeds weer moet je dan bewijzen dat je geen slachtoffer bent, en dan geloven ze het nog niet want volgens de normen is mishandeling en incest iets wat je altijd brandmerkt en je bent altijd misvormd. Ja, dat is ook wel zo, maar dat geldt evengoed voor oorlogskinderen. Maar dat maakt me nog niet de rest van mijn leven ongelukkig!
Anderen hoeven niet te bepalen hoe ik me moet voelen of gedragen vanwege mijn verleden omdat dat volgens dat hokje zo hoort.

Deze vrouw/allesheler is tenminste wat praktischer.
Wat gaan we er aan doen.
In dit geval mijn immuunsyteem in balans zien te krijgen, uit die alarmfase dus zodat de lever weer zijn werk kan doen en ijzer op kan nemen.
Slechts 3 voedingssupplementen. Dat viel me mee.

Nu starten met 4 weken geen granen en opletten met vezels.
Dit is niet nieuw. Ik wist het toch al 10 jaar? Maar toen Vroems ziek werd raakte ik werkelijk steeds meer uit mijn eetpatroon van eerder. Ik ging steeds vaker tarweproducten eten omdat ik het niet meer wist.
Ze heeft me diverse tips gegeven met combineren ivm bloedsuikerspiegelniveau.

Denk nu niet dat ik een allesgelover ben, wat de allesheler zegt neem ik deels aan, omdat ik niets anders heb om aan te nemen. De reguliere geneeskunde kan niets met me beginnen, die willen zelfs niet uitzoeken waarom ik al van kinds af aan ijzergebrek heb (11 was ik toen het begon) want daarvoor ben ik te complex!
Als ik niet zelf bij de huisarts had aangedrongen op iets anders dan maagzuurremmers voor mijn slokdarmklachten dan lag ik nu nog in bed!
Toen ik bij de reguliere diëtiste kwam kreeg ik eetstraf ik moest wel 4 keer zoveel eten als wat ik deed, en in heel korte tijd kwam ik 3 kilo aan, terwijl ze zei dat ik zou afvallen.
Dus meteen daarna ben ik overgestapt op ander eten en was die 3 kilo gelukkig snel weer kwijt. Zij verwees me ook naar deze allesheler omdat zij geen idee had wat ze voor me kon doen.
Na het afvallen van die snel aangekomen 3 kilo bleef mijn gewicht gelijk zoals het was in augustus.
En al die groentensmoothies en gezonde voeding te spijt, geen grammetje er af. En dan eet ik nog steeds niet genoeg volgens de norm om alles binnen te krijgen wat je nodig hebt.
Dus mag ik voortaan alleen op woensdag op de weegschaal staan.
Voor het idee zeg maar.

Rauwe groenten zijn niet gezond voor mijn lever. Het bevat geloof ik teveel vezels, of misschien enzymen, die mijn lever niet aankan. Ik had al gemerkt dat ik hondsmoe werd van rauwe groenten. In tegenstelling tot wat iedereen maar roep dat je er een stoot energie van krijgt. Zo zie je maar dat je niet alles moet geloven over gezondheid en wat normale mensen roepen.

Dit verhaal van de allesheler klinkt niet onrealistisch, maar ik blijf sceptisch over het herstel want als iets al 54 jaar bestaat, kan het dan herstellen?
Ze zei me dat ik niet in wonderen moest geloven, maar een beetje hoop kan wel wonderen verrichten…
Helaas is dat niet mijn ervaring, hoe vaak heb ik niet gehoopt dat ik wat verder kon lopen, dat ik minder pijn had, dat ik minder moe was, en zelfs stiekem dat ik weer op een gewone fiets kilometers kan maken.
Maar ik kan er toch niets aan doen dat ik geen Wubbo Okkels ben en met mijn lichaam praat?
“Luister eens lui lijf, je gaat nu aan de slag zodat we het samen goed kunnen hebben.”
Je moet er ook niet aan denken dat ik in mijn onderbroek voor publiek erotisch zou gaan tai chiën!
Ze zouden me meteen opsluiten in een inrichting, en het publiek erbij om van de shock bij te komen.

Dit bericht werd geplaatst in Eten en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Cortisolresistent

  1. Letterzetter zegt:

    Sorry Appeltje, ik moest zo vreselijk lachen over die tai chi… 😉
    Maar zoals je schrijft, hoop doet soms wonderen. Plus het gevoel dat je in elk geval serieus wordt genomen, dat kan misschien toch een verandering teweeg stellen. Ik hoop het voor je.
    En anders toch maar tai chi?

  2. Appeltje zegt:

    Letterzetter,
    Fijn, alsjeblieft lach!

    Bidden helpt ook 🙂
    Het is eigenlijk een vervolg van 10 jaar geleden, toen heb ik er ook baat bij gehad maar dat was tijdelijk. Omdat achteraf gezien er nog veel meer voedingsmiddelen waren waar ik neit tegen kan. En dat is met een bloedprikje niet te zien. Maar of ik me serieus genomen voel?
    Daar ben ik al even sceptisch over, het riekt teveel naar de voedselzandloper van Chris Verburg.
    Mocht het niet baten, dan hou ik een feestje en ga een tai chi ritueel doen, in mijn onderbroek, het moet wel netjes blijven. 🙂

  3. Bij Rico heeft reconnective healing goed geholpen. Mijn man was er zelf al zo enthousiast van dat hij de cursus was gaan volgen om het hem te kunnen geven (Via de thearpeut kostte het 75 Euro per keer) Langzaam is Rico in combinatie met nieuw geteste medicijnen nu rustig genoeg om vaker een uurtje in de dagzaal te zitten. Rico’s maag en darmen werken ook niet optimaal door hersenschade en kapot ruggenmerg.(gedeeltelijke dwarslaesie) Kan jouw therapeut ook reconnective healing geven? Dan zou ik dat proberen.

  4. Appeltje zegt:

    Kitty,
    Wat ik bijzonder vind is dat Rico zo goed op diverse behandelingen reageert, ook voetreflex.
    Ik doe vaak wat sceptisch over dit soort dingen maar ben tegelijkertijd er van overtuigd dat mensen als Rico en kinderen niet gevoelig zijn voor aanpraterij. Het werkt, of het werkt niet.
    Dat zet mij wel eens aan het twijfelen over mijn sceptische houding. Tegelijkertijd zie ik ook de rekening van dergelijke behandelingen. Op internet heb ik er naar gezocht nu jij er over sprak.
    Ik heb maar een beperkt budget wat nimmer wordt aangevuld, dus op is op.
    En deze behandelingen, net als Reiki zijn niet de eerste dingen waar ik naar zou grijpen.
    Maar wel interessant te weten dat dat er allemaal is.

Geef een reactie

