Teff lekkernij (glutenvrij) ik garandeer niets

Met een bestaand recept en weegschaal werk ik zelden.
Het gaat toch ten koste van je creativiteit als je een boekje met recept naast je hebt liggen en de hele tijd moet kijken hoeveel van dit, en hoeveel van dat. Het lukt me ook niet om twee keer hetzelfde te maken, en dat is soms wel jammer, vooral als ik anderen er kennis mee wil laten maken.
Daarom probeer ik op te letten wat ik gebruik.
Maar morgen wijk ik evengoed weer af van het ‘recept’.

Ik citeer een klein stukje van de website over Teff.
De rest kunnen belangstellenden HIER lezen.
‘Teff is een oeroud graangewas dat is aangetroffen in een piramide uit het jaar 3359 voor Christus.
Dat het ook van nature glutenvrij is, ontdekte men nog niet zo lang geleden.’

Volgens andere sites bevat Teff wel gluten maar zijn dat geen overlastbezorgers.
Ik gebruik backing soda, geen idee of dat glutenvrij is, waarschijnlijk de wijnsteenbakpoeder wel.
Ik kan dus niet zeggen of het voor mensen met coeliakie goed te verdragen is. Deze mensen hebben wel een forum waar de kenners zitten met de juiste informatie.

Ze zeggen wel dat het goed voor het hele gezin is, maar het is wel erg duur. Echter, in plaats van 4 sneetjes luchtbrood (waar je de krant doorheen kunt lezen) heb je er maar 1 nodig van teffmeel. Misschien heft het prijsverschil zich dan op want je hebt niet alleen minder brood nodig, ook minder beleg.

Mijn recept is geen teffbrood, dat heb ik nog niet gemaakt.
Het is iets lekkers tussen brood en cake in, goed te gebruiken als lunch.

Teff lekkernij

tefflekkernij1

-125 gr. Teffmeel
-2 eetlepels koolzaadolie
-ยฝ zure appel
-8 fijn gesneden (ongesuikerde) dadels
-2 eetlepels goji bessen (zonder sulfiet)
-1 ei
-Water of rijstdrank
-8 fijn gehakte walnoten
-2 eetlepels geraspte kokos
-1 eetlepel chia zaad
-(Chia zaad is smaakloos, mijn bedoeling was dat het zou binden, omdat het ook vruchten tot gelei kan maken als je het een tijd laat staat. Maar ik weet niet of het gewerkt heeft. Chia zaad is duur, het zal ook zonder wel gaan)

-1 theelepel backing soda (bekend als zuiveringszout, of soda bicarbonaat)
of nog beter is: wijnsteenbakpoeder. Beide zijn om te rijzen.

(Ik voeg zelden zout toe aan mijn eten. Wil je dat zelf wel, dan heb ik geen idee hoeveel je nodig hebt, misschien een snufje, dat is een ruim begrip)

Alles, behalve de baksoda, goed mengen tot een dikke smeuรฏge massa (ik deed het in de beslagkom met een vork)
Tot slot de baksoda er doorheen mengen.
In een lage bakvorm (het rijst niet zoals cake).
Ovenstand 180 อฆ
Baktijd: 35 minuten

Helemaal gelukt op de bonnefooi.
Ik ben trots op mezelf.
tefflekkernij2

Verrukkelijk!
Extra lekker met een likje (koolzaad)honing maar dan eet je er ook meer van.
tefflekkernij3

Dit bericht werd geplaatst in Eten en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Teff lekkernij (glutenvrij) ik garandeer niets

  1. rk zegt:

    Ik doe precies zo. Lees het recept, doe mijn ogen dicht en begin. Vooral Spaans-Catalaans. Laats makreel gerold in spek van het zwart varken op een bedje van deeg gevuld met gamba’s. Zo simpel is het, maar als je het recept ziet denk je dat je een BOM moet kneden… .

  2. Appeltje zegt:

    RK,
    Makreel in een varken, dat slaat echt nergens op, en dan nog dikke garnaalachtige erbij.
    Makreel is al vet genoeg van zichzelf, net als die garnaal, en dan ook nog deeg!
    Ik krijg al maagzuur bij het lezen er van.
    Doet me denken aan die smoothiemaker, hij stopte werkelijk alles in zijn blender, boerenkool, banaan, sinaasappel, andijvie, en weet ik veel, alles in een, weinig verfijnd, net zoals varken met vis.
    Ik snap er niets van.
    Smaakte het trouwens? Want smaken verschillen natuurlijk. Er zullen meer mensen zijn die varkens met vis lusten dan mijn eten ๐Ÿ™‚

    Een BOM kneden, is dat niet een Bewust Ongehuwde Moeder? Daar valt weinig meer aan te kneden ๐Ÿ™‚

  3. reinejragolo zegt:

    Inspirerend Appelvrouw. Je hebt overigens al zoveel bijzondere recepten gepubliceerd dat het
    wel lukt om een appelvrouw-kookboek uit te geven.

  4. EJW zegt:

    Er gaat heel wat tijd in dat koken zitten. Heb je wel tijd om het allemaal op te eten?

  5. Appeltje zegt:

    Reine,
    Dat zei Kitty ook al, maar het is 2013, en internet zit barstensvol recepten, zelfs lekkerdere dan die van mij.
    Ik heb geen ambities, en heb trouwens ook geen tijd om een boekje uit te geven, want ik heb het druk genoeg om mijn eten te bereiden.

    @ EJW,
    Dat houdt me van het internet ๐Ÿ™‚
    Dit was echt zo klaar. Maar het is wel zo, ik ben veel tijd kwijt in de keuken, en dat kost me vaak wel wat extra pijn. Maar het eten is beslist heerlijk! Al mis ik het wel eens zoals eerder, dat ik gewoon zonder eten de deur uitging om leuke dingen te doen. Ik eet veel meer!
    Soms vraag ik ManB om wat mee te eten. Meestal vindt hij het niet lekker.
    En dan moet ik naast al dit bakwerk ook nog maaltijden koken! Gelukkig heb ik geen kinderen en poezen, want die zouden aandacht te kort komen. Al zouden kinderen misschien weer wel handig zijn voor de afwas.

  6. rk zegt:

    Het was heerlijk en in de zon 23 graden Cadaques. In paella zit vis en kip. BOM-moeders moeten gekneed worden.

  7. Appeltje zegt:

    RK,
    Mooi, niet te heet dus.
    Paella is ook zo’n prutjespot.

  8. Ik moet eerlijk toegeven dat de laatste twee foto’s er bijzonder smakelijk uitzien

  9. Appeltje zegt:

    Henk,
    Als ik nog eens een bloggersfeestje geef weet ik wat me te doen staat ๐Ÿ™‚

  10. Het klinkt lastig en tijdrovend om te maken, maar het klinkt ook wel weer lekker. Ik hou wel van dit soort eten op z’n tijd. Heb sinds kort Quinoa ontdekt en doe elke dag chiazaadjes door m’n smoothie. Ach ja, je moet toch wat hรจ ๐Ÿ˜€

  11. Appeltje zegt:

    Rebelse huisvrouw,
    Dit recept is echt heel erg makkelijk. Echt waar.
    Chiazaadjes zijn ook nog omstreden, er is nog te weinig bekend of ze wel gezond zijn voor elke dag. Wist je dat? Ze zeggen dat je het beter kunt afwisselen met hennepzaadjes (en die smaken tenminste ergens naar!) As ik de chia zaadjes op heb koop ik ze nooit meer, het moet wel ergens naar smaken, anders kan ik net zo goed een hap klei nemen ๐Ÿ™‚
    Ik heb ook quinoavlokken in huis maar nog niet uitgeprobeerd. Ik moet ook niet iedere dag granen eten.
    Wat heb jij er van gemaakt?

Geef een reactie

