Bitter in de mond houdt het hart gezond

Terwijl het stormt in Nederland, geniet ik maar weer van een verrukkelijk ontbijt.
Dit keer een groenlofsmoothie.
Groenlof, hier nog in tact. Gisteren at ik het als avondeten en heb een stukje bewaard voor nu.
groenlof
Het is helaas een groente die moeilijk verkrijgbaar is.
Af en toe gaan ManB en ik naar de groentekwekerij van Zanten. Zij hebben in de herfst altijd groenlof.

De kwekerij is aan de lageweg 7 in Noordlaren. Dat is hier helaas nog 24 km vandaan. Maar beslist de moeite, tijd en brandstof waard!
In de winter helaas alleen op vrijdag en zaterdag open. Ze hebben veel keuze en een heel goede kwaliteit.

Groenlof smaakt bitterder dan andijvie en ik vind dat heerlijk,
bitter in de mond houdt het hart gezond.
U kent dit wijze gezegde natuurlijk nog wel.
groenlof-smoothie-1
200 gram groenlof.
1 wortelpeterselie (vergelijkbaar met pastinaak)
Het was mijn bedoeling zwarte tomaten toe te voegen die op de foto staan, maar ze waren nog niet rijp genoeg,
daarom toch maar vervangen door 6 rode.
En een zoete appel
Met slechts 200 ml water.
Niet te lang malen dan heb je nog stukjes om op te kauwen. Ik eet het met een dessertlepeltje.
Een handvol amandelen er los bij en daar af en toe een van tussendoor maakt het nóg lekkerder.

Het ziet er enigszins roze uit.
groenlof-smoothie-klaar
Maar na een half uur is het al donkerder van kleur.

Van deze hoeveelheid heb ik 600 ml groentenbrij.
Ik hou er niet van gemalen groenten te bewaren, maar meer dan 1 kom van 250 ml krijg ik écht niet op. Dan zit ik tjokvol.
Ik moet nog leren om niet zoveel te maken.

Dit bericht werd geplaatst in Eten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Bitter in de mond houdt het hart gezond

  1. Ik sta niet onwelwillend tegenover bitter. Een salade van witlof gaat er bij mij altijd in.

    Ook deze smoothie ziet er redelijk appetijtelijk uit. Wat ben je gezond bezig trouwens 🙂

  2. Appeltje zegt:

    Henk, Witlof is lang zo bitter niet als eerder. En Groenlof en witlof zijn familie maar groenlof is zachter van structuur en bitterder maar niet smerig bitter.
    In gezond geloof ik allang niet meer, zelfs nu, hoe ik ook mijn best doen. Ik loop na het eten van rauwe groenten, gemalen of niet, steeds tegen slaap aan en kom de hele dag tot niets omdat de slaap te sterk is maar slapen helpt ook niets, het blijft in mijn ogen zitten.
    Dus wat is gezond, ik heb geen idee meer.

  3. EJW zegt:

    ”Bitter in de mond, koud in de kont,” zei mijn ex schoonmoeder altijd. Feit is dat we altijd doperwtjes met worteltjes voorgeschoteld kregen. Zelfs met kerst

  4. Appeltje zegt:

    EJW,
    Hm. Je schoonmoeder heeft daar ervaring mee neem ik aan.

    Wel zo slim om altijd hetzelfde voor te zetten, dan hoef je niet steeds iets nieuws te bedenken en iedereen weet waar ie aan toe is.

Geef een reactie

