Eetfestijn

U weet nu zo onderhand wel dat ik een eetstoornis heb.
Dus daar hoef ik het niet meer over te hebben.

Vandaag was vriendin Jetty er.
We zijn allebei smulpapen.
Als eerste maakten we een groentesmoothie. Nee geen foto meer, die dingen met groene groenten blijven een slootwaterkleur houden en zien er onappeteitelijk uit.
Ik had sla met bleekselderij, 6 tomaten en venkel met 1 kom water.
Voor ons elk 1 glas vol en toen was er nog een over. Die moet dan maar als ontbijt, weet niet of dat wel zo goed is, groene smoothie laten overnachten.
Jetty probeerde heel dapper het glas leeg te drinken maar halverwege kon ze niet meer, zo vies vond ze het. Er zat geen fruit in om het zoeter te maken. Tomaten zijn toch lekker, die wil ik proeven. Ik vond het juist erg lekker dus het was niet erg.
We hadden zelfgebakken gluten en tarwevrij brood hierbij. Nog warm, er hoefde niets op, zo lekker!
Broodmeel heb ik voor 8 euro bij de Jumbo gekocht, ik schat in dat het 3 kilo is. Hopelijk valt het niet verkeerd en kan ik het vaker eten.
brood, gluten en tarwevrij

Gisteravond had ik al een amandelmeeltaart gemaakt. Natuurlijk met amandelmeel, roomboter, eieren gojibessen, fijn gesneden ongezwavelde abrikozen, klein beetje kokosbloesemsuiker hennepzaad, kokos, doorgesneden amandelen en soda backing (voor het rijzen).
Amandelmeel-taart1
Ik was heel benieuwd of het zou lukken. Want voor mezelf bak ik zulke dingen niet.
Het kost wel een kapitaal, amandelmeel kost minimaal 10 euro per kilo.
Na het bakken meteen een stukje geproefd.
Amandelmeel-taart2
Ja, die kon ik Jetty wel voorzetten.
Dus dat hadden we bij de thee.
Ohhh, wat lekker! Daar kan geen sex tegenop,
vonden we en namen nog een stuk.
Amandelmeel-taart3
Na het avond eten
-een eenpansmaaltijd van zoete aardappel, broccoli, tahin en garnalen-
namen we nog een vruchtenmoes, van banaan, kiwi, en sinaasappels, zonder toegevoegd vocht.
En toen wilde Jetty terug naar huis, naar haar man want al dat gezonde eten had haar erg vitaal gemaakt.
Ik verlangde er ook naar om naar bed te gaan, maar dan om te slapen, vooral zonder man.

Dit is nog over van de taart.
Heeft ManB ook nog wat…
Amandelmeel-taart4

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Eetfestijn

  1. Ik had er werkelijk nog nooit van gehoord, van amandelmeel, wat leuk. De taart was dus lekker begrijp ik?! Als het niet te moeilijk is wil ik het ook eens proberen, het klinkt lekker. En het ziet er ook lekker uit!

  2. Appeltje zegt:

    Rebelse huisvrouw,
    Echt heerlijk. En geen suiker nodig.
    Kokosbloesemsuiker is geen suiker maar vocht van de kokosboom, jammer dat ze dat suiker genoemd hebben. Heb je maar weinig van nodig. Amandelmeel is van zichzelf al zoet. Het heeft een grove structuur en rijst nauwelijks. Maar het was toch heel luchtig tot mijn verbazing.
    Het is heel erg makkelijk, ingrediënten naar eigen inzicht en smaak. Ik heb geen maatbeker gebruikt, dat vind ik zoveel werk.
    Gewoon net als met gewone cake eerst de boter mixen, event. met de kokosbloesemsuiker,
    dan de eieren erbij, doormixen. Vervolgens het meel.
    En als het klaar is de losse ingrediënten er doorheen scheppen (spatelen)
    De oven had ik op 180 graden, een half uur geloof ik, maximaal 40 min.
    Ik heb bewust gekozen voor een lage bakvorm, dan heb je minder risico dan met een cakevorm.

    Ik lees misschien nog wel bij je als je iets dergelijks gemaakt hebt.
    Bij de natuurvoedingwinkel heb ik amandelmeel gekocht.
    Ken jij teff meel?
    Ik weet natuurlijk niet waarom jij net zo gezond eet als ik 🙂
    Maar ik ben steeds op zoek naar teff vlokken en teffmeel, maar kan het alleen vinden op internet bij het teffcentre, de vlokken zijn lekker zoet en zacht voor het ontbijt. Verzendkosten zijn alleen 8 euro voor mijn bestelling, dat is een heel pak teffvlokken. Dat vind ik echt niet leuk.

  3. Volgens mij heb ik nog nooit een glutenvrije boterham gegeten maar als een brood nog ovenwarm is kan ik er normaliter wel in blijven eten …….. met of zonder beleg

  4. EJW zegt:

    Ik ga die recepten van jou toch eens opslaan. Wat de boer niet kent vreet hij niet, is een bekend spreekwoord. Maar de hele week wortelen, bloemkool en spruitjes gaan ook vervelen

  5. Het is een oneindige zoektocht hé, naar eten wat ook nog een beetje vreugde geeft. En vooral betaalbaar is. Mijn jongste zoon hangt van dergelijke beperkingen aan elkaar, mijn God wat een gedoe allemaal voordattie iets fatsoenlijks (en lekker) kan eten…

  6. Appeltje zegt:

    @ Henk,
    Normaal gesproken hou ik niet van warm brood, als het een dag of 3 oud is komt er pas smaak aan… als het tenminste droog geworden is.
    Maar dit brood is vooral warm geschikt, echt heerlijk brood.
    Vanmorgen was het een stuk minder lekker. Het is wat taaier.
    Maar wel verrassend. Onmogelijk er een goed beleg voor te vinden.
    Dus dan maar droogbrood.
    Helaas voor mij niet geschikt om vaker dan 1 a 2 keer in de week te eten 😦

    @ EJW,
    Mijn recepten zijn natuurlijk super!
    Maar ik kan ze nooit een tweede keer zo krijgen omdat ik uit de losse hand en hoofd werk, en wat in de koelkast ligt. En ik onthou het ook niet. Vijf minuten later weet ik al niet meer wat er in zat. Zoete aardappel en pompoen lenen zich goed met bonen.
    Ik had in deze eenpasmaaltijd nog bonte bonen, dat zag ik nog even op mijn voedingslijst.
    Daar had ik het gelukkig wel opgeschreven.

    Jammer dat je niet om de hoek woont anders mocht je best eens mee komen eten, als je tenminste de afwas na die tijd doet…
    Maar daar kun je veilig ja op antwoorden, want dat wordt een heel duur etentje 🙂 En je bent een dag onderweg met openbaarvervoer. Nou ja, bijna een dag. Ik woon nog eens 35 minuten met de bus van het station en nog 5 minuten lopen. Dus ik kan altijd iedereen veilig uitnodigen, er komt nooit iemand 🙂

    @ Mokumsmeisje,
    Oh, voor kinderen vind ik het altijd heel erg.
    Hoe ga je er mee om op school, bij vriendjes, met kampeer en logeer partijtjes.
    voor mij vaak al lastig, maar voor kinderen nog veel erger lijkt ,e.
    Ik heb een nicht die heeft 6 zieke kinderen, net als ik hebben zij gewrichtsproblemen en voedselintoleranties. zij is ook lang op zoek geweest en is er nog altijd niet.
    Helaas zijn haar kinderen in veel minder goede staat nog dan ik. En ik vind dat heel erg om te zien. Een jongen van 20 moeilijk lopend achter de rollator. Dat doet mij echt pijn hoor. Temeer omdat ik weet hoeveel pijn je kunt hebben en hoe moeilijk het is dat je niet mee kunt doen. De wereld is eigenlijk voor hen aan de andere kant van het kanaal.
    Ik kon tot mijn 27e nog wel goed meedoen en intens leven.

  7. broekstukken zegt:

    Daar kan geen sex tegenop,
    vonden we en namen nog een stuk.

    De zin had iets opmerkelijks.

  8. Appeltje zegt:

    Martin,
    Ik heb lopen zoeken, maar dan komen er alleen dubbelzinnige gedachten tevoorschijn.

  9. goed bezig Appelvrouw!
    dat wordt nog eens een alternatief kookboek, al die experimenten van jou.

  10. Appeltje zegt:

    Ohja, dan word ik beroemd! want ik zet natuurlijk wel erbij dat je er van afvalt.
    Al die boodschappen doen, afwassen, opruimen en afwassen. Dat doet het altijd goed.

  11. ik heb geen positieve gedachten bij beroemd worden.
    maar een kookboekje hebben we ooit met een bevriend stel gemaakt en zelf uitgegeven.
    alles was uitverkocht zo’n 1400 in totaal.
    gelukkig ben ik er niet beroemd van geworden (hooguit een paar weken) maar we stonden wel overal in de weekbladen enzo. lang geleden in 1988. 😉

Geef een reactie

