Aanbidding van de bleekscheet (witte Piet)

Piet is wit.
Dat weet u toch?
Hij is alleen maar zwart geworden door het kruipen door schoorstenen.
Wat ben ik blij met die kennis! Het heeft helemaal niets, werkelijk N I E T S met slavernij of discriminatie te maken.
Als er gediscrimineerd wordt dan is het wel dat ik als volwassene niets krijg van de zwarte Piet.
Dus daarom aanbid ik deze eenvoudige witte.

bleekscheet

En als we toch bezig zijn met iemand de zwarte piet toe te spelen:
zie ook de Pietje van gisteren in de keukenhof.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Aanbidding van de bleekscheet (witte Piet)

  1. King Billy zegt:

    Een klein pietje, geen bleekscheet, wereldberoemd!

  2. Appeltje zegt:

    King Billy,
    Oh ja, fijn, klein is prima, en dan met die heerlijke chocoladekleur!
    Zodra ik mobiel ben reis ik er meteen naar toe om hem te aanbidden. Trouw ben ik toch niet dus die halve bleke die ik hier heb zet ik wel op straat, onder het mom van straatkunst.

  3. Appeltje zegt:

    Henk,
    Ohja, dat kan ik me heel goed voorstellen. Dat zijn erg mooie paarse rassen. Moet je net geluk hebben die tegen te komen.
    Omdat ik vooral in huis leef of de mensen ontwijk zal ik ze niet treffen.

    Ik las trouwens dat aanbidding in een paarse kamer vaker voorkomt dan in een beige.
    En een site: de paarse keizerin. Komt op mij toch iets te roze over dus die heb ik gauw weer weggeklikt.

  4. EJW zegt:

    Ik ben dat feest nu al verschrikkelijk zat en het moet nog beginnen

  5. Ik denk dat wij witten weinig oog voor racistische stereotypen hebben. Zeker wens ik dat het Sinterklaas feest mèt Zwarte Piet blijft. Maar kunnen we de extreem domme piet afschaffen? Om maar één racistisch detail te noemen? En waarom hebben de meeste Pieten een fake Surinaams accent? Komt dat ook uit de schoorsteen?

    Het feit dat je racisme niet kan zien, betekent niet dat het er niet is. Misschien ben je er blind voor.

  6. Appeltje zegt:

    @ EJW,
    Ik heb al jaren de pest aan dit “feest”. Straten worden afgezet, Sint viel eens van zijn paard hier in de stad. Chocoladeletters zijn vies, pepernoten ook niet meer wat ze waren. En sinds de zwarte pieten niet meer met de roe mogen dreigen is er al helemaal niets meer aan (te beleven).

  7. Appeltje zegt:

    Karin,
    “Het feit dat je racisme niet kan zien, betekent niet dat het er niet is. Misschien ben je er blind voor.”

    Het is maar wat je wilt zien.
    Als jij domme pieten ziet, dan zijn die dom, voor jou, omdat jij dat zo interpreteert.
    Als ze een Surinaams accent hebben, dan zou men het racisme al helemaal niet meer mogen gebruiken! Ik denk niet dat ze gedwongen worden.
    Je kunt een probleem creeren wat er niet is. En dat is wat er in mijn (blinde) ogen nu gebeurt.

  8. reinejragolo zegt:

    Er zijn er veel niet zo rouwig als zwarte Piet niet meer toegelaten wordt.

  9. ezelgedachten zegt:

    Zouden kinderen het echt een leuk feest vinden? Of gaat het alleen maar om de cadeautjes? Er zitten aardig wat IPads in die zak.

  10. “Het is maar wat je wilt zien.” – En als je het niet wil zien, dan zie je het niet. Als je het maar door hebt.

    Ik ben zelf heel ambivalent over Sint en Piet. Van mij mag het kinderfeest blijven, ik verwacht door de heisa dat we juist een opleving gaan krijgen van mensen die het weer gaan vieren. Maar ik vind het laf om de ogen te sluiten voor de minder fraaie details. Daar moeten we gewoon wat aan doen.

  11. Th Balvers zegt:

    Het is heerlijk dat het land zich hier weer druk om maakt. Velen putten zich uit in komische, humoristische bijdragen.

  12. Piet is blauw, volgens mij, Appeltje
    Soms belastingblauw en soms van de jenever.
    Dat weten toch alle stoute kinderen 😉

  13. Appeltje zegt:

    @ Reine,
    Mij zal het allemaal worst wezen,
    zelfs de discussie over discriminatie.
    Volgens mij volkomen overtrokken in dit geval.

    @ Ezelgedachten,
    Ik heb geen kinderen maar denk dat het ze het natuurlijk ook een worst wezen, zolang er maar iets in zit waar ze wat aan hebben.
    Sinterklaasfeest is ook meer voor ouders (ouderen), als je hetmij vraagt, met al die hulpklazen en pieten en de winkels.

    @ The Balvers,
    Ok, discussie gesloten (n.a.v. je eigen blog) 🙂

    @Artafterallart,

    Ik wist het niet, dus ik ben niet stout?
    Doe dan maar jeneverblauw, dat is transparant.

  14. LEHTI zegt:

    De Sint viel niet alleen van z’n paard, dat paard ging twee jaar terug toch zelfs dood hier ter stede?
    En ik vind het zwarte meisje in klederdracht aantrekkelijker dan de onthoofde bleekscheet. 😉
    Succes met je dieet, appelvrouw.

  15. Appeltje zegt:

    Lethi, ohja, dat was het probleem, dat het paard doodging.

    Ik vind die bruine dame ook veel mooier om te zien, maar ze is voor mij minder aantrekkelijk om aan te raken. Ik voel toch liever een mannenlijf met een strikje (of valt dat onder racisme).

    Dankje voor je aanmoediging.

  16. Pingback: Sinterklaasliedjes blijven dubbelzinnig | Appelvrouw

Geef een reactie

