Een kopje kroos voor uw gezondheid

Schoonmoeder gaf me een cadeautje.
Een blender.
Zo’n ding heb ik nou mijn hele leven nog niet willen hebben.
Ik heb al een keukenmachine, hakmachine, staafmixer, broodbakmachine, snelkookpan, wonderpan, molenmesjes en een dunschiller. Alles om mijn kookkunst mogelijk te maken.
Maar ze bedoelde het goed. Ze had gelezen dat groente-fruit sapjes heel erg goed voor je zijn, het voorkomt kanker, hart en vaatziekten, ontgift, geeft veel energie, en je gaat er beter van zien.
Zucht.

Nóg meer eten zelf maken.
En nog gezonder worden en nog langer leven! Alsof ik op dat laatste zit te wachten met mijn pijnen en gebrekkigheden.
Ik las dat de blender juist gezonde stoffen stukslaat.
Maar goed, ik eet graag groenten en fruit dus waarom niet stukgeslagen in een blender.
Ik bedacht dat spinazie wel lekker kon zijn met pastinaak en peer.
Eerst de pastinaak in stukjes, een halve kom water, ongeveer 100 gr. rauwe spinazie, en een peer in stukjes.
Ik blenderde zowaar, wie had dat nou van mij verwacht.
Huppa, knopje om en wachten tot het drinkbaar is…
dacht ik.
Maar dat gebeurde niet.
Hij maalde alleen maar het onderste deel.
blender1
Ik moest hem steeds open maken en aandrukken.
Wat een gedoe! Hij heeft geen meng of schudt systeem.
Na 4 keer openen en aandrukken, werd het dan toch een mooie groene smurrie.
Een bakje kroos waarbij je bij iedere slok een kikker in je mond verwacht.
blender2
Het smaakte echt lekker! Een geweldige combinatie.
En je zit al snel tjokvol en voelt je gezondheid gewoon groeien!
Maar ik kreeg niet genoeg energie om het hele glas leeg te drinken.
Geloof dat je meer vocht moet gebruiken maar ik vind het wel spannend om het te slurpen als yoghurt want dan hou je het wat langer in je mond zodat je wat aan de smaak hebt.
Maar ja, als dat blenderen nou niet beter gaat dan zo, en ik steeds maar weer aan moet stoppen en aandrukken vind ik het niet leuk.
Volgende keer met meer water proberen. Hopelijk wordt het dan geen slootwater.

ManB probeerde nog een fruitdrankje, maar dat ging ook niet zoals ik had verwacht, hij moest de blender alsmaar schudden.
Misschien moet ik de gebruiksaanwijzing lezen.

Nee,die zegt er niets over,
wel dat je je vingers niet in het apparaat moet steken als hij werkt.

Mocht je me dus de komende tijd niet zien, dan ben ik blakend van gezondheid buiten aan het genieten van de herfst.

Deze blender heb ik:
Philips HR2000 blender, 400 watt, en 86 db (dus oordopjes in)

Dit bericht werd geplaatst in Eten en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

23 reacties op Een kopje kroos voor uw gezondheid

  1. martin zegt:

    Ik had hem al snel kapot – die blender – door er teveel van te verwachten. Op rauwe wortel liep hij vast, verbrandde en viel uiteen. Gelukkig kan dit ook met een staafmixer. Ziet er wel lekkergezond uit. Ik voel me gelijk een stuk beter.

  2. Appelvrouw zegt:

    Martin, dat is wel een heel minkukelig ding geweest. Maar goed ook dat die uit elkaar viel.
    Met mijn staafmixer kan ik geen wortels of pastinaak malen.
    Het kijken naar eten wat je lekker vindt schijnt net zo gezond te zijn als het te nuttigen. Datzelfde geldt voor sport, als je naar voetbal kijkt, jij dus, dan is het alsof je lichaam ook voetbalt.
    Daarom krijg je pijn. Dat is dan weer een nadeel, maar je hersenen laten die spieren toch trainen.
    Wonderlijk he, eigenlijk hebben we alleen maar hersenen nodig en afbeeldingen.

  3. Letterzetter zegt:

    Je moet inderdaad meer vocht gebruiken, op deze hoeveelheid groenten wel 2 a 3 kopjes water.
    Ik zou de spinazie als eerste er in doen, daar bovenop de peer en pastinaak en dan het vocht.
    Kan ook met yoghurt! Meestal maak ik een hoeveelheid van 3 of 4 glazen (grote theeglazen).
    Google eens op groene smoothies, je krijgt een wereld aan recepten. Drink smakelijk!

  4. Het stukje werkt op mijn lachspieren. Maar ik klaag niet, want lachen is ook gezond, zeggen ze. Waar een blender al niet goed voor is… 😉

  5. Appelvrouw zegt:

    @ Letterzetter,
    Zóveel water? Met yoghurt lijkt me niet lekker, groene yoghurt… brrr, dan ga ik op de hulk lijken.
    Drink jij al die glazen vol achteren op of bewaar je ook nog voor de volgende dag?
    Ik had de spinaziesap gistermiddag gemaakt, en de 2e helft in de koelkast gezet want ik kreeg het echt niet op. Maar vanmorgen was het heel erg bitter, alsof ik mijn mond vol sulfiet had.
    Dank voor je tip met dat googlen op smoothies. Wat een hoop viezigheid zetten ze je soms voor!
    Ben jij ook afgevallen, of aangekomen, of gezonder geworden? Is dat aantoonbaar, dat van die gezondheid bedoel ik, zijn al die praatjes wetenschappelijk onderbouwd? Zonder nu meteen op Chris Verburgh met zijn voedselzandloper terug te vallen.

    @ Mokums meisjes.
    Dat lachen is ook een mooie bijkomstigheid van lezen en blenderen.
    Het is heel gezond las ik, en je valt er vanaf, weet niet of je daar echt op zit te wachten, maar als je je inbeeldt dat je er van aankomt gebeurt dat ook. Dat is het leuke van de psyche van de mens. Je hoeft alleen maar te denken dat het gezond is, en dan is het dat.
    Eerder at ik iedere week een reep chocola, was heel gezond,en niet zo duur als al dat fruit.
    Bovendien had ik veel meer energie dan nu. Maar ik ga anders denken, ik beloof het mijn schoonmoeder, ik ga vanaf gisteren denken dat ik heel gezond word van die blender.

  6. Letterzetter zegt:

    Sinds het gebruik van de blender en daardoor minder eten (en snoepen van hartige hapjes) ben ik tien kilo afgevallen. Natuurlijk is het gezonder, maar je moet nog steeds gevarieerd eten, alleen maar smoothies drinken is ook niet goed. Ik doe voornamelijk fruit in de blender. De vruchtensmoothies kun je heel goed in de koelkast bewaren. Groenten eet ik normaal, spinazie even wokken, nootmuskaat erop en een eitje erbij… lekker. Boontjes sajoer, gele rijst, smullen maar!

  7. Appelvrouw zegt:

    Letterzetter,
    10 kilo?
    Ik ga niet vragen hoe lang je die blender hebt 🙂
    Ik kwam tijdens een dieet van de dietste, waar veel brood en vlees en zuivel in zat, 3 kilo aan in ongeveer een maand, en die is er nu pas weer af, omdat ik niet aan de lijn doe, maar wel met brood en zuivel gestopt ben, dat at ik toch al jaren niet, je wordt er zo moe van!
    Nu eet ik wel 6 keer op een dag maar alleen kleine porties. Zo hou ik de boel steeds op gang.
    Maar merk geen enkel resultaat in gezondheidsbeleving (moe, slaap is alleen maar erger dan toen ik nog chocola at en zelfgemaakte appeltaart).
    Ook al snoep jij niet meer, je maaltijd leest wel als een verrukkelijke hap (op die nootmuskaat na)

  8. Jetty Postma zegt:

    zeg lieverd, dit komt omdat de blender weinig watt heeft.
    om spinazie te malen moet de blender minstens 700 watt hebben het liefst nog zwaarder.
    succes liefs van Jetty

  9. Letterzetter zegt:

    http://i.imgur.com/csQh2xS.jpg?1
    Hetzelfde merk blender, toevallig!
    Ik heb hem/haar sinds april dit jaar, gebruik hem nog maar 3 maanden. Vooral in de warme zomerperiode is een koude smoothie heerlijk, ook nu nog trouwens.

  10. Appelvrouw zegt:

    Letterzetter,
    Wat?
    in 3 maanden 10 kilo kwijt.
    Ik hoop mijn overtollige 10 ook kwijt te raken.
    En daarna misschien nog de laatste 10 voor het ideale gewicht en het mooie stralende uiterlijk…

    Eet jij al dat fruit bij elkaar en dan een scheutje dreft?

  11. Appelvrouw zegt:

    He, Jetty,
    dan stop ik onmiddelijk met spinazie en ga over op andijvie.
    En als je komt maak ik een overheerlijke smoothie voor je, en krijg je er een knuffel bij.

  12. Mijn moeder maakte er de heerlijkste milkshakes in voor ons voor de zaterdagavond. Dat was een feestavond, speciaal voor de kinderen. Opblijven en een milkshake.Ze maakten dan ook nooit afspraken. Ik heb een heel klein blendertje, van de lidl.En die is soms best handig. Oorspronkelijk gekocht om uien te snijden, maar dat wordt helaas uiensmurrie. Bij mijn moeder vloog alles overigens de pot uit als je het deksel er niet stevig op hield gedrukt. Dus die van jou heeft waarschijnlijk toch wat te weinig vermogen. Er was ooit één of andere tante, die uitgeroepen had “Nu heb ik kikkertjes in de buik” toen de boel uit de blenderpot in haar gezicht vloog. Waarschijnlijk ook spinazie? Dat verhaal deed nog lang de ronde in de familie. En dan moet je even weten, dat er op dat moment een liedje steeds op de radio was, waarin ze de tekst hier veranderd hadden in :”Adam het kikkertsjes in de búk”

  13. EJW zegt:

    Een blunder van een blender met het lawaai van een vliegtuig. Echt iets voor een schoonmoeder om zoiets te geven. Miele…er is geen betere. Met de juiste hulpstukken kun je er ook mee blenderen als je hem op blazen zet.

  14. Anoniem zegt:

    misschien dat je hier iets hebt om te luisteren tijdens het blenden(lol) https://soundcloud.com/tim-deetakt/tim-deetakt-rover-puur-remix

  15. Ik zal een van de weinige vrouwen zijn die volstrekt tevreden is met haar figuur, waar ze helemaal niets voor hoeft te doen of te laten behalve af en toe een paar kilometers wandelen. Geen verdienste overigens maar een kwestie van goede genen. Pure mazzel dus 😉

  16. kitty zegt:

    ik zat even te denken waar het op lijkt.
    toen schoot het me te binnen: SLIME!
    Rico gooide dat vroeger vaker tegen het plafond. 😉

  17. Appelvrouw zegt:

    @ Babbelegoegje,
    Zijn die dingen al zo oud?
    Ik dacht dat het een hype was.
    Als die van mij te weinig vermogen heeft zal hij wel bij me passen.
    Ik ga in ieder geval geen duurdere aanschaffen.
    Dan maar behelpen. Zal ook niet iets zijn wat ik iedere dag doe.
    Een peer zo uit het vuistje smaakt ook heerlijk.

    Vieze derrie daar bij je tante, maar liever een kikker dan een vlinder.
    Dat liedje ken ik niet, is zeker Drents.

    @ EJW,
    Oh, wacht zoiets heb ik, een stofzuiger!
    Bedankt voor de tip.
    Vroems had ook een mooie oplossing voor sommige dingen.
    Zal eens zien of ik de foto daarvan kan vinden.

    @ Kitty Anoniem,
    Ha, ja natuurlijk dat is echte blendermuziek.

    @ Mokums meisje,
    Dat is mooi.
    Ik was ook niet echt ontevreden, of eigenlijk kon het me nooit zoveel schelen, tot Vroems’ overlijden.
    Daarna ben ik ruim 10 kilo aangekomen, ik raakte mijn redelijk goede eetpatroon kwijt omdat ik tijdens zijn ziekte en echte ziekbed op het laatst, echt geen puf meer had om over eten na te denken. Daarna had ik geen idee meer hoe ik voor die tijd at, ik was het gewoon kwijt alsof ik een ongeluk had gehad. Nu ben ik langzaamaan weer vriendjes aan het worden met eten. Eerst leek het me vreselijk om 6keer per dag te eten, zo obsessief, maar het valt toch wel mee. Mijn slokdarmklachten zijn helemaal weg.
    Alleen moet ik alles nog meer indelen.
    Uiterlijk vind ik dan ook veel minder belangrijk dan wat je doet en hoe je in het leven staat.
    Maar Vroems zei op het laatst: je hoeft niet moedwillig wanstaltig te worden.
    En dat is zo.

    @ Kitty,
    Slime!
    Ja, getsi.
    Leuke zoon heb je hoor. Als het spinazie was had je wel wat te poetsen.

  18. morgen mag ik naar de tandarts en raak waarschijnlijk twee kiezen kwijt. Prima tip die blender 🙂

  19. reinejragolo zegt:

    Je hebt inderdaad een indrukwekkend assortiment. Mischien dat een bietenmachine nog enige
    toevoeging geeft.

  20. Appelvrouw zegt:

    @ Henk,
    Ai, ik ben onlangs 1 kies kwijtgeraakt bij de tandarts.
    Er kijkt mij toch nooit iemand anders in de mond.
    In plaats van zo’n dure kroon heb ik liever smoothies!
    Het smaakt lekkerder dan olvarit.
    Ik kan het je beslist aanraden.

    @ Reine,
    Dat is een goede tip. En misschien een aardappelrooimachine, ohnee, die schilt niet.

  21. Als je eenmaal gewend bent dan ga je het nog leuk vinden ook! Ik maak ELKE dag een kan vol, heb op m’n blog zelfs smoothie-recepten staan die ik zelf bedacht heb (voor zover dat kan natuurlijk, want uiteindelijk zal het allemaal al eens bedacht zijn). Ik hussel meestal wat groente en fruit door elkaar heen en de ene keer is het lekkerder dan de andere keer, maar
    1 – het idee dat je zo gezond bezig bent is leuk
    2 – je valt er echt vanaf want je hoeft niet meer zo nodig de snacken (je krijgt immers al je bouwstoffen naar binnen)
    3 – je gaat je écht beter voelen na 2 weken!
    Vanochtend maakte ik 2 kiwi’s, 1 appel, 1 grote winterpeen, 1 halve zak veldsla, halve komkommer mer daarover heen 1 glas bessensap en 1 glas water.
    Lief van je schoonmoeder, is een leuk cadeau!

  22. Appelvrouw zegt:

    Rebelse huisvrouw,
    Ik snack-zoet al zeker 2 maanden helemaal niet meer, eet ook al die tijd heel gezond.
    Maar voel me echt nog geen grammetje beter. De vraag is of mijn niet goed voelen (alsmaar alles overheersende slaap) wel door eten komt. Ik heb al die tijd een eetlijst bij gehouden en we kunnen er geen verband in vinden. Dus als mensen beweren dat je je er beter van gaat voelen is dat vast en zeker voor mensen die tijden heel slecht voor zichzelf zorgden.
    Het is mij al zo vaak gezegd dat als ik dit of dat zou doen ik me beter zou gaan voelen.
    Zo onderhand word ik dáár nog veel vermoeider van.
    Ik ontbijt nu lekker met teff ontbijt, gojibessen. chiazaad en rijstrdank. En daarna ga ik weer naar bed.

  23. Mooi vind ik dat, dat dergelijke uitspraken als die van Vroems een mens zijn verdere leven altijd bij blijven…

Geef een reactie

