De smaak van kunst

Dit is in Landgoed borg Verhildersum in Leens.
Beelden van Eddy Roos. Twee jaar geleden ben ik er met vriendin J. geweest.

Verhildersum-01

Verhildersum-02

Verhildersum-EddyRoos-03

Verhildersum-EddyRoos-04

Verhildersum-EddyRoos-05

Verhildersum-EddyRoos-06

Verhildersum-EddyRoos-07

Verhildersum-08

Het is al lang geleden dat ik voor Eddy Roos heb geposeerd in Uithuizen. En dat was in een grote zaal. In mijn herinnering heel hoog als een oude school of gymzaal, kil, en luide muziek. Er was geen contact, het was gewoon een traumatische ervaring! Maar het is lang geleden en misschien heb ik ergens een vertekend beeld. Zo te zien heeft hij in ieder geval altijd nog genoeg slanke meisjes kunnen vinden. Destijds was ik ook nog slank.
Vreemd eigenlijk dat hij alleen van dat magere grut wil want in kil steen is een mollige vrouw toch veel mooier?!
Maar misschien wil een lekker mollig meisje zich niet lenen voor een kil stenen beeld.
Nou ja, Ik wilde je het je toch niet onthouden, maar van mij mag je het hebben hoor.

Dit bericht werd geplaatst in Bekijks-foto's en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op De smaak van kunst

  1. gnossie zegt:

    Misschien wil hij economisch met zijn materiaal omgaan, brons is hartstikke duur tegenwoordig.
    De beelden en de locatie zijn prachtig.

  2. martin zegt:

    De nurkende persoon vind ik mooi. De vliegende en kussende nimpfen moet ik maar weer snel vergeten.

  3. Appelvrouw zegt:

    @ Gnossie,
    NOu ja, ik weet niet of het steen is,ik heb hem niet verdiept in dit werk maar als het brons was was het al gestolen, net zoals graf ornamenten.

    Martin,
    n=h laat k staan, ziet er uit als een cryptogram.
    Ik begrijp tikfoutjes wel.
    De hurkende figuur is ook wel de meest aardige om naar te kijken.
    Maar ik voel niets anders dan kilte, afstandelijkheid. Je hebt zelfs de behoefde niet dichtbij het beeld te komen. Misschien is het ook wel te technisch gemaakt.
    Maar zoals ik in de titel al schrijf: smaak. En ongetwijfeld hangt veel af van je stemming hoe je kunst ervaart.

  4. Mooi hoor, maar idd niet om te smullen, Appelvrouw
    Vooral bij schilderijen heb ik het, dat ik ze proef.
    Zintuigelijk is dat niet uit te leggen.
    Het is eerder zand dan water in je mond, wat je proeft 🙂

  5. Ik vind(t) ze prachtig Appelvrouw. Ik wil er best eentje in mijn tuin

  6. Appelvrouw zegt:

    @ Artafterallart,
    Dat zal het zijn, zintuiglijk niet uit te leggen.
    Er is kunst waar je naar blijft kijken, als het niet klopt, als er iets mee gedaan is.
    Een perfect nagemaakt evenbeeld is iets om aan voorbij te lopen, het roept je niet, vraagt niet om aandachtig proeven.
    Iets wat ik wel had bij bepaalde tekeningen van Barbara Jansma, toen zij exposeerde in Drenthe. En jij maakt ook fraaie kunst waar je wat langer naar blijft kijken.

    @ Henk,
    Dat is mooi, anders zou die man alleen maar kunst voor zichzelf maken.
    Jij vindt het mooi, maar ik vind het niet mooi 🙂

  7. Mij pakt het ook niet echt. Heeft inderdaad wel weg van de beelden op Hoenderdaell ja. Die konden me overigens ook niet echt boeien. Kunst bekoort of niet hé…

  8. reinejragolo zegt:

    .
    Dat laatste beeld doet me wel erg aan een veenlijk denken.

  9. Appelvrouw zegt:

    @ Mokums meisje,
    Maar de beelden van Karin … euh nu weet ik het niet meer, in dat Hoenderdaell park,die jij liet zien zijn natuurlijk gekopieerd van deze.
    volgens mij is Roos een redelijk grote naam, maar ik weet dat niet zeker.
    Soms kun je kunst wel leren waarderen, maar om nou eerst een studie te gaan volgen kost mij teveel tijd.

    @ Reine,
    Hè, wat doe je nu weer rauw. Een veenlijk als voorbeeld, dat zo meneer Roos misschien wel het beste passen. Maar… ik spreek over lang geleden, misschien is hij veranderd, en anders ik wel.
    Maar de beelden niet, die blijven statisch in mijn beleving, gevoelloos, ja, als een lijk, maar een veenlijk kan nog fascineren.

  10. EJW zegt:

    Ik vind het mooie beelden die ook gevoel uitdrukken, maar smaken verschillen. Slank is tegenwoordig het ideaalbeeld maar dat heeft met het tijdsgewricht te maken. Er zijn mooie schilderijen gemaakt van mollige vrouwen, denk aan Rubens. Een beeldhouwer die mollige vrouwen maakt(e) komt niet zo snel in me op dus je zult het met deze reactie moeten doen.

  11. Appelvrouw zegt:

    EJW,
    Dank voor je smaak. Ik vind het altijd leuk om te horen als anderen er anders over denken.
    Slank is al mode sinds de jaren 50. Maar de modellen lijken tegenwoordig nogal anorexia te hebben. Doutzen Kroes is voor mij altijd een mooi voorbeeld, de mooie Frieze vrouw had een geweldig mooi figuur. Tot ze na haar eerste kind ineens een skelet werd met wat huid eromheen.
    volgens haar zeggen kwam dat door de bevalling, maar niet iedereen zal dat geloven.
    Wat mij betreft is ze haar eigen karakter daarmee verloren. Waarom mag een model geen laagje spek op de benen? In de jaren 70 mochten ze tenminste nog wel normaal zijn.
    Doutzen had een goed signaal af kunnen geven maar ging toch mee met de magere lijn.
    Ik kijk liever naar Rubensvrouwen, en soms zelfs naar die van Erwin Olaf, moddervet, maar je blijft er naar kijken. Die absurde van hem kan ik zo snel niet online vinden, maar dit is een nette vrouw.
    http://www.artunlimited.com/catalog/catalogItem.do?cataloglist=true&artnr=B1191&pager.offset=5&title=Erwin%20Olaf%20Olaf/%20Mevr.%20de%20Nooyer%20Postcards%20B1191&Locale=nl

  12. Robert Kruzdlo zegt:

    Ik voel met je mee: Maar ik voel niets anders dan kilte, afstandelijkheid. De beelden zijn foei-lelijk en een ander kan dit natuurlijk niet na-voelen net zo goed dat dit niet kan als ex-model je niets anders voelt dan kilte, afstandelijkheid. Wat is dat toch dat mensen reageren op je blog alsof ze je kunnen voelen, weten wat je bedoelt? Misschie help dit: Was du geleistet hast, kann Andere nicht mehr bedeuten als dir selbst. Soviel als es Dich gekostet hat, soviel werden sie zahlen.

    Feiten verschillen niet, smaken wel. En wat heb je aan een andere smaak als je voor-je-zelf de smaak al hebt?!

    Leuk om hier te reageren. Net terug uit de USA en als ik je blogs lees dan ben ik weer helemaal terug.

    Gr.Robert Kruzdlo

  13. Appelvrouw zegt:

    Dag Robert,
    Dank voor je reactie waar ik even over na moet denken.
    Aan een andere smaak kun je variatie hebben. Of als een ander zijn smaak kenbaar maakt kun je het óf anders gaan bekijken, of je afvragen of er iets aan jezelf mankeert dat je het misschien te kortzichtig bekijkt.

  14. Wat een ongemakkelijke poses allemaal.

  15. Appelvrouw zegt:

    Beeldspreker,
    wat een heerlijk nuchtere opmerking.
    En dan te bedenken dat er toch mensen zo geposeerd hebben gestaan (stel ik me voor).

Geef een reactie

