Hoe gaat het ermee?

T: Hoe gaat het er mee, lang niet gezien.
A: Goed hoor, het gaat best, ik hou alvast pre winterslaap.
T: Hoe dat so.
A: Heb ik geen invloed op, de hele dag is de slaap in mijn ogen. In de nacht slaap ik 10 tot 12 uur, en overdag in twee keer ook nog 3 tot 4 uur.
T: Mens, wat heerlijk!
A: Ja, zeg dat, ik ben een echt zondagskind die naar bed kan wanneer ze maar wil, en uitslapen zolang ze maar wil.

Kennelijk ziet ze niet dat mijn ogen dik zijn van vermoeidheid, en ik er hondsmoe uitzie.
gaaaaaap
Ik vertel maar niet dat ik zo vreselijk graag eens wakker zou willen worden zoals eerder (al weet ik niet precies wanneer het eerder was),
om te kunnen leven in plaats van slapen.
wakker worden

Dit bericht werd geplaatst in Bekijks-foto's en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Hoe gaat het ermee?

  1. Het is dat je verstand je zegt dat het goed bedoelt moet zijn aan wat sommigen aan stupiditeiten tegen je uitkramen, anders zou ze met liefde een hens verkopen… 😉

  2. EJW zegt:

    ”Mens wat heerlijk!” Nou, zo heerlijk lijkt me dat niet als noodgedwongen zoveel moet slapen. Je gaapt wel met overgave, of is er iets anders aan de hand. Het lijkt ook op totale verrukking. Op die onderste zie je er wel vermoeid uit maar ook met een zachte voldane uitstraling

  3. Appelvrouw zegt:

    @ Mokums meisje,
    Mensen zeggen zo vaak iets, blijkt alleen maar uit dat ze niet weten wat deze vermoeidheid inhoud. Vroems was ook altijd moe en slaperig, maar die had het tegenovergestelde: hij sliep niet, hoeveel uur hij ook in bed lag. En toch van die stomme opmerkingen als: slaaprestrictie (overdag niet slapen), en: ga dan iets doen, zwemmen, fietsen… En dat terwijl hij zelf ontslag had genomen omdat hij de verantwoording op zijn werk niet meer aankon.
    Mensen bedoelen het niet kwaad gelukkig! Maar soms is zwijgen en luisteren of vragen stellen beter dan met adviezen aankomen of opmerkingen als: wat heerlijk.
    Toch neem ik het haar niet kwalijk hoor, onwetendheid. Ik zou alleen een mep willen verkopen aan mensen als ze iets over Vroems vermoeidheid zeiden.
    Ik heb het al 27 jaar bij vlagen maar ik ben in al die jaren slechts 3 dagen fit geweest. NIet achter elkaar maar zo tussendoor. Feestdagen! De laatste keer is nog niet zo lang geleden, toen fantaseerde ik alweer over auto rijden en de vrijheid om te gaan waar ik wil, vrienden weer opzoeken, de fiets in de trein, van alles leek die dag mogelijk.
    Maar de volgende dag was alles weg, en sinds die tijd ben ik er behoorlijk slecht aan toe.
    Ik overdrijf niet eens. Moet echt mijn best doen om niet in zwaarmoedigheid te vervallen.

    De enige die echt iets begrijpt van mijn slaapaanvallen is ManB. In ieder geval hij heeft het al zo vaak gezien en zegt er nooit iets negatiefs van.Als we al eens afgesproken hebben weg te gaan en ik kan niet, dan klaagt hij nooit. Nou, dat is toch het belangrijkste.

    Mijn zus was ook altijd erg moe, dat had ze al veel eerder dan ik. Ze kon ook zomaar in slaap vallen, terwijl ze net een wandeling met een groep had gemaakt, niemand snapte dat, en de mensen veroordeelden het als aanstellerij.
    Nou heb ik niets met mijn zus, maar ik snap het wel.
    Alleen kon zij wel full time werken. Ik heb doorgaans, met een beetje geluk 2 goede uren op een dag. Alleen de laatste tijd is zelfs dat er niet.
    het is nu gewoon wachten tot ook deze onbegrijpelijke aanval weer voorbij is.

  4. Appelvrouw zegt:

    @ EJW,
    Op de eerste foto gaap ik echt, ja euh, vol overgave, dat is het enige wat ik kan doen met die slaapaanval. Er aan toe geven en van het gapen dan maar genieten.
    Natuurlijk zal er wel een koddige opmerking door ManB gemaakt zijn over hoe ik er uitzie als ik gaap. Maar ik zie toch echt dat ik heel dikke ogen heb, ManB ziet dat ook, maar die leest mijn ogen, dat is wel zo handig.

    De tweede foto, daar ben ik net wakker uit een middagslaapje toen ik in goede doen was.
    Moeheid kan alleen zo lijken van het net wakker zijn.
    Als ik niet in deze minne periode zit dan word ik altijd wel prettig wakker met het gevoel dat ik er weer een fijne dag van ga maken, en het slapen doet me in “gewone” tijd ook altijd goed, dus voldaan wakker, ja!

  5. Als je zo weinig energie hebt zal het internet, bloggen en contacten via reacties voor jou een fantastisch medium zijn. Dat weet ik uit ervaring want dat is het voor mij ook vanuit een andere handicap, maar niet minder ingrijpend en allesbepalend. Zonder de digitale wereld met al z’n mogelijkheden zouden we wel zeker in een enorm isolement zitten. Ik (en ik denk jij ook) geniet er iedere dag weer van. In dat opzicht hebben we dan wel weer mazzel, zo kun je dat wel noemen. Toch?

  6. EJW zegt:

    Ik heb bewondering voor je. Ook dat je er vaak op uit gaat terwijl dat niet altijd meevalt. Dat moest ik nog even kwijt.

  7. Appelvrouw zegt:

    @ Mokums meisje,
    Dat klopt inderdaad. Het is zo ongeveer mijn sociale leven.
    Vriendenkring is kleiner geworden, ik kan er zelf maar zelden naar toe, niet alleen vanwege vermoeidheid maar ook lichamelijke beperkingen. Met een beetje geluk kan ik 50 meter lopen.
    Dus het is inderdaad heerlijk om wat mensen te volgen, en die je ook terugziet.
    Dat pept enorm op.
    Net of je nog meedoet in het sociale verkeer 🙂
    Maar daarnaast heb ik ook dozen vol barbies en spullen, en inmiddels 1000 stofjes om kleertjes voor ze te naaien. Alles dankzij vermoeidheid, verveling, internet, marktplaats en de kringloop.
    En ben ik ook blij met mijn camera, net als jij, ook een nikon, maar ik haal niet wat jij kunt hoor! Zo mooi zijn jouw foto’s.

    Dankje voor je uitleg over jezelf.

    @ EJW,
    He toe, ik geloof ik dat ongesteld moet worden want ik krijg spontaan een traantje in mijn rechteroog.
    Dankjwel EJW.

  8. knutselsmurf zegt:

    50 Meter 😦
    Ik droomde vanmorgen dat ik aan het hardlopen was. Ik liep iedereen voorbij.
    Alleen het zweet was echt.

  9. Appelvrouw zegt:

    Knutselsmurf,
    Man! Sommige dingen gaan alleen nog maar in onze dromen.
    En dat is een geluk dat we nog dromen hebben, al frustreren ze soms ook, omdat het maar een droom is, en dromen zijn bedrog, wordt gezegd.
    Verbaas jij je er (ook) wel eens over dat je in een droom zomaar van alles kunt zonder dat je moe wordt of het pijn doet?

  10. broekstukken zegt:

    Goede adviezen van mensen die net of helemaal niet snappen, wat er aan de hand is. Ach wat kunnen mensen weinig van je snappen. Woensdagavond zat ik sterevend van de pijn voetbal te kijken (leidt af als je er van houdt). ’s Middags had ik nog het hoogste woord. Gisteren kwam ik terug van een gesprek over een klus en was het totaal op. Weer die pijn. Deze week liep ik met een eigen stoeltje te zeulen. “Mag ik jouw stoeltje even voor mijn moeder?” waarom denkt zo iemand dat een man met een goddelijk lijf als ik een eigen opklap stoeltje meedraagt. Een vriendelijk mens daar niet van, maar er zijn mensen die niet volop mee kunnen doen dat wil men niet begrijpen. Nu vlucht ik weer weg. Dat kan ik gelukkig nog.

  11. Vergis je niet appelvrouw, waarschijnlijk doe je meer mee in het sociale verkeer dan je denkt, al is het dan digitaal. Toch laat je sporen achter, een indruk, een gedachte bij anderen. De impact daarvan kom je ook niet altijd te weten. Dat is ook niet zo belangrijk, belangrijker is wat het contact voor jezélf betekent. En dan is ‘digitaal’ misschien ánders dan in real life, maar daarmee hoeft het per definitie niet minder waardevol te zijn. My two cents… 😉

    Heb een fijne dag!

  12. Appelvrouw zegt:

    @ Martin,
    Ik weet helemaal niets van je lichamelijke ongemakken,
    wel dat je ze hebt maar verder niet.

    Een man met een goddelijk lijf heeft zijn eigen stoeltje bij zich om dat goddelijke lijf in tact te houden.
    Heel herkenbaar trouwens, ik neem ook wel mijn eigen stoel mee, maar dan moet je ook oppassen dat anderen er niet op gaan zitten, je tas er op zetten helpt niet, die zetten ze er wel naast.
    Bij vriend HteD heb ik een gemakkelijke tuinstoel staan, die ik in huis gebruik, maarals er bezoek komt en die gaat er op zitten, zal HteD niet zeggen dat hetmijn stoel is, en soms durf ik degene die er zit niet weg te jagen, soms ook weer wel.
    Een keer kwam het me heel goed uit tijdens een BBQ, toen was een jonge vent op mijn stoel gaan zitten waar ik eerst had gezeten maar even een trui was gaan halen.
    Omdat ik geen zin had in bbqen en er toch niets te beleven viel ben ik lekker in huis gevlucht.
    Ik heb vaak een luchtkussen bij me zodat ik in ieder geval redelijk kan zitten. De meeste stoelen zijn voor mij ook niet om op te zitten. Maar als ik te lang op dat kussen zit krijg ik het in mijn rug.
    Waarschijnlijk zijn er veel mensen die niet volop mee kunnen doen en om dit soort onbegrip of ongemak, zich terug trekken. Voor mij in ieder geval een reden om niet naar een buurthuis of activiteit te gaan.
    En een afspraakje in een café zit er al helemaal niet in.

    @ Mokums meisje,
    Eerder had ik veel meer reageerders en volgers dan tegenwoordig.
    Ik geloof niet dat ik zoveel bijdraag. Ik mis vooral het interactieve wat eerder op de volkskrant blogafdeling veel levendiger was.
    Als je geen tegenspraak krijgt ontwikkel je geen andere inzichten.
    Maar ik vind het wordpress blog echt veel leuker dan facebook want daar heest het egotrippen.

    Het internetleven is inderdaad anders, want er is niemand die eens langskomt en met me gaat fietsen, of me meeneemt naar weet ik veel.
    Maar ik zou het niet willen missen, het is een mooie manier om ook jezelf het gevoel te geven dat je meedoet. En sommige mensen schrijven heerlijke stukjes, aangezien ik niet van romans hou en voornamelijk informatieve boeken beluister, kom ik toch op deze manier een beetje aan mijn ontspanning 🙂
    En ook de mooie herfstfoto’s van anderen laten me genieten, want ik had er niet eens aan gedacht dat er alweer zoveel paddestoelen zijn.

    Ik ga een goede dag hebben! Ga eindelijk de gordijnen naaien die al 2 en een half jaar geleden klaar hadden moeten zijn. Een maand geleden heb ik ze al geknipt, en afgelopen week afgemeten. Maar dan moeten ze nog geperst, en eens zien hoe lang het duurt voor ManB de rail ophangt en ik gordijn.
    Alles op zijn tijd.

  13. Olijf zegt:

    Ik vind je erg mooi op de rozige foto! Maar vermoeidheid is ellendig. Energie is zoiets wonderlijks, bij mij kan er ineens zijn en ook zomaar dagen weg zijn. Ik wens je hele fijne wakkerheid. Lees je nog steeds graag.

  14. Z’n gangetje is een veel gebruikt antwoord.
    Maar op zo’n vraag kan je eigenlijk weinig zeggen.
    Als de ander niet weet hoe het met je ging.
    Want wat bedoelen ze in dat geval met ‘ermee’?
    En als het slecht gaat, kunnen zij daar wat aan doen?
    Zelden een gesprek erdoor gekregen waar je wat aan had.

    Over teveel slaap enzo kan ik al helemaal niet meepraten.

  15. knutselsmurf zegt:

    In mijn geval is het niet zo vreemd. 5 Jaar geleden rende ik ‘s-avonds vaak een rondje van 14 km. Ik herinner me zulke dingen dus gewoon. Ik heb ook weleens gedroomd dat ik kon vliegen. Dat is geen herinnering 🙂
    Als je slaapt zijn je spieren slap. Soms droom je dat je wil schreeuwen, maar geen geluid kan maken, of dat je wil slaan, maar je armen vastgebonden zijn. Dat is normaal denk ik. Wakker worden en nog steeds slaapdronken lopen, dat is het verschil.

  16. Goed bedoelde prietpraat van T 😦

    Slapen doe, en kan ik gelukkig ook zo kort mogelijk. 6 of 7 uur is voor mij voldoende.
    Toch vloek ik iedere morgen alles weer bij elkaar als de wekker me om 6.45 wakker maakt.

  17. Appelvrouw zegt:

    @ Olijf,
    Maar jij bent niet zo gezegend als ik, jij moet soms werken en hebt meer verplichtingen.

    @ Artafterallart,
    De ander zal ook nooit weten hoe het met je ging als er geen interesse is.
    Er zijn landen waar ze eerst vragen hoe het met je gaat, dan met je familie en misschien ook nog wel met je baas. Pas daarna komen ze to the point.
    Teveel slaap, te weinig slaap, slechte slaap, snurkende slaap, rusteloze slaap.
    Wie zou er werkelijk een goede slaap hebben, altijd?
    Deels ben ik wel blij dat ik van mijn slechte nachten af ben. Soms probeer ik te begrijpen hoe dat nou kan. Waarom sliep ik mijn hele leven slecht en heel licht, was ik er vaak de halve nacht uit.
    En na overlijden van Vroems slaap ik heel vast.
    Maar net zoals de vermoeidheid zich niet laat uitpluizen, zo zal slaap dat ook wel niet doen.

    @ Knutselsmurf.
    En dat kun je nu helemaal niet meer?
    14 km is een heel eind! Ik ben al blij als ik het op de fiets gehaald heb.
    Vroems sloeg me wel eens in zijn slaap, dan viel zijn arm gewoon op mijn gezicht.
    En ik trapte mijn eerste vriendje vaak uit bed, in mijn slaap.

    @ Henk,
    Om die reden heb ik geen wekker, ik hou niet van vloeken.
    Het lijkt me heerlijk als je aan 7 uurtjes genoeg hebt, dan heb je tenminste iets aan je dag en je leven
    (zie je, nu praat ik ook prietpraat, gaat zo vanzelf).

Geef een reactie

