Schoolbus op de grote markt (Groningen)

Midden op de grote markt stond een schoolbus.
Even later snapte ik waarom.
Bij het stadhuis werd gejuicht.
Het was vrijdag, trouwdag.
Zo heb ik wel gehoord dat maandag scheidingsdag is.
Op het bordes (of heet dat balkon) kwam een bruidspaar tevoorschijn om elkaar te kussen. Waren ze dan al die trappen opgelopen alleen maar om anderen te laten zien dat je kunt kussen?
Dat vond men beneden op de grote markt iets om over te juichen.
Geslaagd?

De bus zal wel voor de gasten zijn, of een schare kinderen uit hun eerdere huwelijken, want er stond een open witte versierde auto voor het bruidspaar.
Hoe is het mogelijk, vroeg ik me af, en nog.
Wat bezielt mensen om zo te willen trouwen met al die poeha, drukte, verplichtingen, protocollen, in een poppenjurkje terwijl mannen zeggen dat ze niet van franje, randjes kantjes en roesjes houden, behalve als het je ondergoed is. Mannen zien hun vrouw toch liever sexy dan sereen? Wat moet dat nou worden in de huwelijksnacht.

Later hangt dan zo’n trouwfoto van die dure versierde auto aan de muur waar ze samen in zitten, lachend zwaaiend naar de woonkamer.
En dan krijgen ze ruzie, en een vechtscheiding en dan hangt die foto daar maar, bye bye.
Hoe vaak zal eigenlijk een trouwfoto van de muur gegooid worden,
en hoe vaak zal zo’n foto vertrapt worden?

Nou ja, ze doen maar, ik ga nooit scheiden want ik ben maar heel sober getrouwd en heb niemand iets hoeven bewijzen.
De chauffeur van de schoolbus haalde me uit mijn gemijmer, wat kan mij het ook schelen, laat een ander maar een kus showen en een dure trouwauto en schoolbus huren,
dat is goed voor de economie,
geloof ik.
En ik heb nog iets om te bekijken.
schoolbus

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Schoolbus op de grote markt (Groningen)

  1. Ik heb er ook niks mee.
    Een homohuwelijk, ok, dat lijkt tenminste nog op carnaval. πŸ™‚
    De schone schijn van het huwelijk, ach laat ze.
    Zo vaak zijn ze niet het middelpunt van de aandacht.
    En die krakkemikkige schoolbus is een mooi tegenwicht.
    Lekker slordig en goedkoop je familie en vrienden vervoeren.

  2. King Billy zegt:

    Strategische locatie van ABN-AMRO. Makkelijker kunnen ze het niet maken.

  3. broekstukken zegt:

    Trouwen is zakelijke afspraak maken toch? Liefde verklaar je elkaar toch en niet de Staat? Maar ja het raakt weer steeds meer in zwang. Of lijkt dat maar zo, omdat mensen steeds vaker kunnen trouwen.

  4. De foto van de bus is best mooi met de blauwe lucht en beroemde toren op de achtergrond. verder ben je wel een beetje zwartgallig. Ik ben 1x getrouwd en ben niet van plan het weer te doen maar ieder z’n meug natuurlijk

  5. Th Balvers zegt:

    Couleur locale, ook al in de lucht…

  6. Appelvrouw zegt:

    @ Artafterallart,
    Een homohuwelijk lijkt mij ook wel zo leuk, iets aparts.
    Ik denk dat mensen werkelijk geloven dat de liefde voor altijd zo is als voor je trouwde.
    Maar ik moet wel bekennen dat ManB en ik wel meer naar elkaar toegroeien (aan elkaar wennen…), de laatste tijd. Maar er is echt geen lyrisch gejuich of gezoen, en zeker geen foto aan de wand.
    Die bus lijkt me minder erg dan die vreselijke solex ritjes die ik vanmiddag weer trof, lange rij, midden op de weg want ze zijn alleen maar bezig met het lachen, en de solex, maar niet met de weg en het verkeer.
    Veilig in een schoolbus lijkt me wel zo goed.

    @ King Billy,
    Er zijn altijd mensen die op de details letten πŸ™‚

    @ Martin,
    Voor mij is trouwen inderdaad een zakelijke afspraak. Anders was ik niet getrouwd.
    Mensen gaan mee met de mode, als het mode is om te trouwen, dan doen ze het, net als scheiden.

    @ Henk,
    De Martinitoren wordt deels aan het zicht ontrokken door het lelijke VVV pand. Helaas.
    De lucht was zo blauw, dat is dus gewoon een toevalstreffer.
    Dat ik zwartgallig ben daar kan ik niets aan doen, komt door mijn verleden πŸ™‚

    @ Balver,
    Die witte vliegtuigstreep in de blauwe lucht doet het hem voor mij helemaal.

  7. Maandagochtend is trouwen bij veel gemeentes gratis, als je dat toch dat wankele bootje in wil stappen dan maar beter op de maandagochtend zonder poeha.

  8. Appelvrouw zegt:

    Beeldspreker,
    Dat is waar, maar dan moet je vaak een jaar van tevoren plannen, hier was dat een paar jaar geleden zo.
    Je kunt nog andere dagen kiezen die minder duur zijn dan op vrijdag, of zaterdag.
    Ook ligt het aan in welke gemeente je trouwt.
    In Joure kostte het, toen ik met Vroems trouwde, 176 euro terwijl het in Groningen 380 was voor dezelfde dag, alleen een andere ambtenaar. Daar kwamen we pas achteraf achter toen we met spoed voor Joure moesten kiezen (gemeente waar Vroems woonde).

  9. Volgens mij staat die bus normaal gesproken in Assen op het bedrijventerrein geparkeerd. Of is dat z’n broer? Wat een bizarre mengeling van objecten zo op de foto, Bus, bank, toren. En dan heb ik het bruidspaar nog niet eens gezien. Enfin, voor mij ook geen driemaal is scheepsrecht… πŸ˜‰

  10. Appelvrouw zegt:

    Mokums meisje,
    Ik heb geen idee waar die bus anders staat.
    Vanaf de voorkant van de bus zou er nog iets geks zijn, de Belgische frietkraam, daar stond ik nu juist met de rug naar toe. En rechts het lelijke vvv kantoor wat het uitzicht op de toren enorm belemmerd. Ik weet niet of dat ooit nog verplaatst wordt want ze zijn daar achter aan het bouwen, daar stond het eerder.
    Links is het stadhuis, en rechts een grote trap van waarschijnlijk ruwweg geschat 40 meter breed, daar zitten mensen vaak op te smartphonen.
    Driemaal is helaas ook niet altijd scheepsrecht dus maar niet proberen, je hebt gelijk.

  11. fulpsvalstar zegt:

    Appeltje, Rienke en ik zijn tweeendertig jaar geleden getrouwd en we zouden dat onmiddellijk weer doen. dus zo kan het ook.

  12. Appelvrouw zegt:

    Fulps,
    Met elkaar?
    Dat is mooi om te horen. Ik ken maar een paar mensen die allang met elkaar getrouwd zijn en daar ook content mee zijn.

  13. Een chickenbus! die heb ik niet meer gezien sinds Guatemala. πŸ™‚
    hij is eigenlijk bedoeld voor kinderen. Ik zou vast klem komen te zitten tussen 2 stoelen.

  14. Appelvrouw zegt:

    Ik heb niet zo goed naar binnen gekeken, Kitty, maar het zal wel voor kinderen zijn, zoals je al zegt. Ik denk dat ik zelfs niet naar binnen kom πŸ™‚

Geef een reactie

