Wat een schetige hond!

Mijn sociale buren hebben een hond.
Zij niet alleen hoor, 2 maanden geleden was er een geboortegolf en toen moesten al die puppies uitgedeeld, 4 van die pitbull gelijkende beestjes heb ik gezien.
Maar dit verhaal gaat alleen over de hond van mijn buren.
Ik heb al verteld dat ze op straat wonen, althans aan de straatkant in hun voortuin. De nieuwe tuinset hadden ze toen net en staat pal aan de straat. Niet dat er verder geen ruimte is, de tuin is 8 meter diep.

Twee maanden geleden.
Pub kwam.
Buurvrouw vertelde over het hek aan iedereen dat Pub zo blij was toen hij met hun mee mocht. Hij pieste de achterbank nat van blijdschap!
De moederhond woont hier trouwens 150 meter vandaan, maar zo’n puppy laat je dat hele eind toch niet lopen!
Het is zo’n lieve hond, riep ze naar iedereen, zelfs als de mensen gewoon doorliepen, zo’n heerlijke schetige hond.
Thuis had Pup het inderdaad reuze naar zijn zin, hij blafte alles bij elkaar en naar iedereen die langsliep.
Pup werd veel geaaid met de mededeling dat het een schetige hond was. Daar werd hij nog blijer van en blafte heerlijk door, het was nog maar een schril blafje wat iedereen vertederde alsof het een babylachje was. Dus niemand vond het erg.
Behalve ik want ik weet uit ervaring dat kleine hondjes groot worden, net als baby’s, maar ik wilde hun hun plezier niet afnemen.

Dochter van 22 was helemaal verrukt van schetige hond. Ze haalde graag kunstjes met hem uit. Ze zette hem voor zich neer op tafel, nam een plak worst, smeerde iets over haar lippen en liet schetige hond dat aflikken. Het vervolg kunstjes was dat ze dat plakje worst in haar mond stopte zodat hij heel lang bleef likken en zelfs ging piepen. Dan pas stak ze haar tong uit. Dat deed ze meestal net als er iemand langskwam lopen en schetige hond dat stuk worst van haar tong hapte. Ik hoopte echt iedere keer dat hij ook haar tong…
maar die was denk ik niet zo lekker want het gebeurde nooit.
Dochter rookt, net zoals haar ouders.
Het volgende spelletje met schetige hond was dat hij ook mocht roken. Eerst weer die worst erom heen smeren.
Maar schetige hond heeft desondanks nooit leren roken.
Gelukkig maar want anders waren er 5 die er zaten te paffen en als de wind uit het oosten komt zit ik altijd in de rook.

Iedereen was nog steeds verrukt van schetige hond.
Ik iets minder. Regelmatig springt hij over het tussenhekje, van 40 cm hoog. De buren vinden dat sociaal, dat hekje gaan ze niet verhogen. Nu kan ik aan mijn kant wel een hoger hekje plaatsen maar ja, dan ben ik asociaal, en zo wil niet te boek staan, al ben ik het natuurlijk wel.
Schetige hond is altijd blij als hij me ziet en laat dan zijn slappe tong uit zijn mond hangen en begint te hijgen en te kwispelen.
Dat vind ik zo gênant! Want ook ik vermenselijk een dier wel eens per ongeluk.

Inmiddels is hij twee maanden mijn buurhond.
Gistermiddag kwam dochter op haar brommer thuis. Ze parkeerde hem breed uit op het trottoir en klom over mijn hek want daar staat niet van alles voor zoals bij hun. En vervolgens over het 40cm hoge tussenhekje, zo was ze sneller thuis dan dat ze achterom moest. Mams zat nog een zoveelste sigaret te roken op de twee maanden oude tuinset met haar elleboog leunend over het hek. Als de sigarettenrook niet overheerste had ik haar stinkende zweetoksel overduidelijk geroken.
Schetige hond had ik de hele middag nog niet gezien.

Ineens een gil uit de keuken.
Stiekem hoopte ik dat schetige hond daar dood zou liggen maar natuurlijk was dat niet het geval.
“Maaam, schetige hond heeft in de keuken gepoept!”
Ik kon mijn lachen bijna niet inhouden toen ik mams nog een stevige trek zag nemen. Het leek wel of ze de rook in haar longen hield toen ze boos zei: “Bah. Hoe vaak poept een hond eigenlijk, ik word er gek van. Dat is al de vierde keer deze week dat ie ergens in huis poept.”
Dochter kwam krijsend naar buiten, “gatver mam, wat een rothond! Die poep ruim ik niet op hoor, zo smerig.”
Mams: “Maar jij wilde een hond.”
Dochter: “Maar geen poep.”
Mams walste naar binnen en ik vreesde het ergste voor schetige hond.
De verwensingen zal ik hier niet herhalen maar het was overduidelijk Nederlands.

Vandaag is het de hele dag stil, schetige hond heeft nog geen enkele keer geblaft, buurvrouw zit niet buiten.
En voor het eerst mis ik het geblaf van die onopgevoede hond.
Als het beestje ooit weer over het tussenhekje springt krijgt ie van mij een dikke knuffel,
en een plakje worst…
zo uit mijn mond, daar hoeft ie mij niet eens voor te likken.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Wat een schetige hond!

  1. Letterzetter zegt:

    Tja, het zijn niet de dieren die beestachtig doen, het zijn de mensen die beestachtig zijn.
    Veel sterkte!

  2. Ik voel met je mee, en dat is geen sarcasme voor deze keer. Zo’n beessie kan er tenslotte ook niks aan doen. Het lot zal je maar treffen met zulke bazen… (en buren…) 😦

  3. Olijf zegt:

    Hahahah, wat een verrassing dat een schetige hond ook poept! Poepiescheet, zou mijn neefje zeggen. Leuk verhaal. Maar oef, wat een buren. Dat soort heb ik ook, helaas.

  4. Appelvrouw zegt:

    @ Letterzetter,
    Dat zal allemaal wel, maar als ik nou eens overlast bezorg zal niemand zeggen dat het de schuld van mijn opvoeders is en medelijden met mij hebben
    (terecht).

    @ Mokums meisje,
    Maar alsjeblieft wel wat sarcasme hoor, dat houdt de moed er in 🙂
    ’s avonds zijn mijn buren stil. Dat heb ik eerder wel anders gehad, tussen de jongeren wonende. Feesten tot 4 uur ’s ochtends.
    Ik bof gewoon, ik kan al om 22 uur naar bed en gewoon doorslapen tot 10 uur.

    @ Olijf,
    Ha, ja toch, als je een hond alsmaar een schetige hond noemt, en denkt dat ie je begrijpt, dan doet ie waar je om vraagt! 🙂 Leuk neefje.

    Jouw buren zijn erger.
    die storen je in je eigen huis.
    Ik woon in een goed geïsoleerd huis en kan gewoon dansen, nou ja, als ik dat kon. En gewichten heffen zonder dat zij op de vloer hoeven te stampen. Gelukkig heb ik geen bovenburen, behalve de eksters die af en toe op het dak wandelen en het mos er afpikken.

  5. Ohw dat is voorwaar dan weer prettig, een goede nachtrust. Dan overleef je de dag tenminste. 😉

  6. guttergirlie zegt:

    Ik heb 5 jaar in een dierenasiel gewerkt… jammer genoeg ken ik de bestemming van schetige hond al voor binnen een goeie maand…

  7. Appelvrouw zegt:

    @ Mokums meisje,
    er is nog een voordeel: het is herfst. En dan gaan ze naar binnen.
    Een hele herfst, winter en een beetje voorjaar zal het rustig zijn.
    Ik kan mijn geluk niet op!
    En volgend jaar ga ik in de zomer weer met de caravan weg, als mijn energie het toelaat. Naar Drente… als daar tenminste een natuurcamping is.

    @ Guttergirlie,
    De kans is groot dat hij er al is want ik heb nog steeds niets gehoord.
    Of, met een beetje geluk hebben ze begrepen dat je een hond uit moet laten en zijn ze gaan wandelen met hem, het hele eind hier door het natuurgebied.

  8. Dat leest weer vlot weg, Appelvrouw!
    Tja, buren horen eigenlijk in paalwoningen thuis; die je ook diep in de grond kan laten zakken.
    Honden als gezelschapsdieren misbruiken, dat is zelfs voor de PvdD een blinde vlek qua dierenleed.
    Mijn ervaring is dat net als bloemen dieren niet van mensen houden. Alleen in het wild heb je wat aan zo’n goede relatie, toch?! 🙂

  9. martin zegt:

    Onze kat loeit. Je schaamt je rot en ik verwacht ieder ogenlblik Dion Graus voor de deur in het trappenhuis. De eerste deur is hij dan al gepasseerd met een paar van zijn PVV-dierenvriendjes. Hij komt om me in de boeien te slaan en op te sluiten in een Limburgs mensenassyl. Het ergst lijkt me de reis met zo’n man in een auto.

  10. EJW zegt:

    Dan zal schetige hond ook een keer moeten kotsen. Het enthousiasme werd al minder maar verdwijnt dan helemaal. Schetige hond zal naar het asiel moeten. Daar zit het vol met schetige honden..

  11. Mensen die lopen te leuren met hun fok maar raak nestjes honden en poezen zijn ook een naar slag.
    Zo kende ik iemand, huis en tuin vol met dieren, die hij even liefdevol de nek zelf omdraaide als ze ziek werden of ongemakkelijk. Buurman moest een setje kippen, incl. haan kwijt en vroeg ook hem of hij ze wilde. Hij zou eens nee zeggen, tuurlijk konden die er nog bij. Maar als de haan kraaide, draaide hij die de nek wel om. Kijk, als je zo’n figuur die kippen geeft, gaat hun lot jou ook niet zoveel meer aan, of wel. Enfin, na drie dagen begon de haan te kraaien en toen heeft de ‘dierenvriend hem inderdaad zelf meteen de nek omgedraaid.

  12. Th Balvers zegt:

    Iets te veel schetige, maar verder leuk leesbaar. Ik zal niet melden wat ik van zulke toestanden vind. Ik wil nog enigszins blogbevriend blijven met Bart.

  13. Ik ben een beetje bang dat schetige hond binnen de kortste tijd in het asiel zit 😦
    Bezint eer u begint ………

  14. knutselsmurf zegt:

    De helaasheid der dingen is op tv leuker dan in werkelijkheid.

  15. Haha, ja, dat hoort er inderdaad ook bij! Arme schetige hond. Hoop dat hij gauw zindelijk is anders ziet het er niet best voor hem uit…..

  16. Appelvrouw zegt:

    @ Artafterallart,
    Maar als buren in paalwoningen wonen komen ze jouw paarden tegen, en al die mensen die elkaar vasthouden.

    Hoeveel mensen misbruiken, hun huisdier.
    Ik weet het niet. En vind het vreselijk als ik het hoor of zie.
    En dier kan niet kiezen.
    Ik heb geen idee wat je met een huisdier moet, maar Nederland verhondst en verstront.

    @ Martin,
    Die kat van jullie is gevaarlijk. Wat heb je met hem gedaan!
    Je kunt toch altijd proberen te ontsnappen? dan zeg je dat je last van diaree hebt, en laten ze je even uit de auto, niemand wil naast iemand staan die diaree heeft dus heb je kans genoeg om weg te rennen.
    Zorg dat er ergens een scooter staat, doen ze met ram en plofkraken ook. Schijnt heel handig te zijn.

    @ EJW,
    Bah he, zo leuk lijkt een puppy, maar men vergeet van alles wat er bij komt kijken.

    @ Mokums meisje.
    Ja, kijk, daar heb ik dan ook weer wat aan. Alleen die speeltoestellen staan me niet aan. Daar heb ik hier voor de deur al genoeg van, met 89 kinderen in de wijk.

    En Borger… dat is helemaal aan he andere eind van Drenthe!
    Ik ga eind oktober of in november al naar Bargerveen.

    @ Deze hond kwam bij een particulier, geen fokker.
    Er waren 7 puppies, omdat ze had gehoord dat een hond daar de rest van haar leven beter van wordt. Psychologisch effect van voortplanten. Hond is wel gesteriliseerd daarna. Dat zegt de mevrouw tenminste, ik heb het niet gezien. Ze gaat zelf wel heel leuk met haar hond om, en loopt vaak in het natuurgebied hier te rennen met hem (zij jogt, hond jogt mee, gewoon los, wat niet overal mag, maar het is een leuk gezicht, en hond blijf altijd netjes naast haar, dus ik zeg niets).
    Ik vermoed niet dat ze heeft gekeken aan wie ze de puppies gaf (of verkocht, dat weet ik niet) want als ze had geweten…
    Maar je ziet dat niet altijd aan mensen als ze niet in hun tuin zitten.

    Wat een rotverhaal over die haan en hennen en dierenvrienden.
    Mijn gekke Friese vriendin zegt ook dierenvriend te zijn, ze heeft een hamster op een slaapkamer in een kooitje, altijd zit hij daar alleen anders gaan de katten aan de haal met de kooi… En ik vind dat vreselijk, ze houdt niet van dieren zeg ik haar altijd, ze houdt van zichzelf, en het lekkere knuffelgevoel van dat warme beestje, maar dan kun je beter een knuffelhamster nemen en in de magnetron opwarmen.

    @ Balvers,
    Ik ben het met je eens dat er veel schetig in voorkomt. Eerst had ik Pub, maar heb het toen veranderd, had het misschien wat moeten afwisselen.
    Je mag hier alles zeggen, blogvriend Bart komt hier toch niet. En ik vertel het ook niet verder.

    @ Henk,
    Ik ben er ook bang voor, al denk ik dat hij dan nog kans heeft op een beter gezin, hij is nog jong genoeg.
    Maar helaas vallen mensen ook meteen op dat jonge, het vertederd, maar velen vergeten dat die kleine groot wordt en het lieve schattige er af gaat omdat een hond geen ding is.

    @ Knutselsmurf,
    en toch kan ik me er ook wel mee vermaken. Veel anders heb ik niet aan vertier. Het is alleen jammer dat het hondje een levend, en weerloos schepsel is.

  17. Appelvrouw zegt:

    Rebelse huisvrouw,
    Denk je dat het onzindelijkheid is?
    Ik dacht dat ze al van hun moeder leerden hun nest niet te bevuilen. Maar ik weet er natuurlijk niets van, behalve dat ik denk dat het hondje zenuwachtig is en te weinig wordt uitgelaten.

  18. @ Ja dat zijn vaak particulieren hoor, die een nestje bij hun hond of poes wel leuk vinden, of die ze maar ongesteriliseerd of gecastreerd laten lopen en we zien wel. De kinderen gingen met de jonge poesjes bj de deuren langs hier. Kan je ook wel meer vertellen over dat stel, die vent en vrouw van die haan, maar wordt een lang verhaal. En zo heb ik wel meer lange verhalen. Heb ook 15 jaar als beheerder in een asiel gewerkt. En je hebt gelijk hoor, dat mensen het soms vreemd vonden dat hun hond in huis poepte, terwijl ze er nooit mee naar buiten gingen.

  19. Pingback: De buurvrouw heeft een nieuwe hond | Appelvrouw

Geef een reactie

