Bloggen als huisvrouw?

Dat een huisvrouw met kinderen tijd heeft om te bloggen heb ik nooit begrepen.
Nu ik zelf alles in de keuken maak, en ook nog eens drie keer zoveel tijd aan eten besteed, blijft er geen tijd meer over om te bloggen, vooral niet om op andere bloggers te reageren.
In pauzetjes lees ik dan nog wel (soms), maar voor reageren blijft er weer niets over.
Gaan de huisvrouwen mij even hun geheim vertellen?

Maar zie, waar het mij vandaag om gaat is dat ik weer een broodje heb gebakken.
Fout moment! Ik was aan het instorten als een cake die te snel gerezen is de deksel te vroeg van de wonderpan gehaald is.
Custardpudding en abrikozenpuree stonden al buiten af te koelen, bessengelei te stijven, de afwas af te druipen, het fruit geschild. En toen dacht ik. Ach kom, het kan nog wel, even snel dat broodje in de bakmachine en dan slapen terwijl hij zijn werk doet.
Alles klaargezet. Iets wat ik nooit doe, zelfs op een briefje de volgorde opgeschreven. waarom deed ik het? Te moe om me te concentreren.
Het is geen makkelijke mix, want ik experimenteerde, dat gewone brood kan ik ook kopen.
Goed, de ene helft tarwemeel (omdat gluten nu eenmaal superrijzers zijn), de andere helft mix van boekweit, rijst, aardappelmeel en tarwekiemen.
Ja, huppakee in de machine!
Maar het deeg bewoog niet, terwijl ik hem toch hetzelfde hoorde doen als de eerste keer.
Wat nu?
Ik hoor ManB de trap af huppen.
Dan zie ik nog het glaasje gist staan!
Oh… Sufkop! Dat zeg ik zelf hoor!
Deksel open en er dan maar zo bij in, het hoort onderin.
Maar nog steeds geen deeg in beweging.
Oh… erg!
De kneedhaak vergeten.
Liefst wil ik daarvan ManB de schuld geven, hij heeft hem na het afwassen niet in het bakje gelegd maar in de keukenla!
Maar voor ik iets kan zeggen oppert hij om het deeg eruit te scheppen.
“Omkieperen die bak” zeg ik.
En het wordt natuurlijk een grote derrie, zout en suiker en vit.c, alles gaat bij elkaar. Suiker en vit.C helpen gist beter te rijzen en zout zorgt ervoor dat het niet te gek doet.
We zullen wel zien. Weggooien kan altijd nog.
Wat een stomme les die ik al honderd keer geleerd heb en steeds weer negeer.
Geen belangrijke werkjes doen als je slaap sterker is!

Dit is dan het resultaat
2ebrood-1

En gesneden is het nog zieliger!
2ebrood-2
Maar, de smaak valt niet tegen, boekweit en tarwekiemen zorgen voor een lekkere bite.
En warm brood met roomboter, wat kan daar nu tegenop!

Nou, ik ben weer weg hoor, moet nog van alles doen voor het familie diner.

Dit bericht werd geplaatst in Eten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Bloggen als huisvrouw?

  1. martin zegt:

    Beter brood met bite dan bits en bytes.

  2. Zilvertje zegt:

    Het geheim, vroeg opstaan. Ik heb vier kinderen waarvan twee nog thuis, ik werk en doe aan mantelzorg, fiets elke dag gemiddeld zo een drie uur en ik blog en ik lees en ik heb nog tijd over.

    Maar ik doe meestal als ik thuis ben op zijn minst 4 dingen in een, ik kook, nu, ik reageer op jou, mijn strijkbout staat op te warmen en ik heb in de tuin de Hendrik Jan staan, ik haal daar het onkruid mee weg als ik even buiten ben. Ondertussen luister ik de bankshow van een weblog en sms naar mijn dochter.

    Ik blog wel minder sinds ik mijn eigen bedrijf heb, dat wel.

    Eigen producten zien er niet altijd top uit, maar ik vind ze vaak lekkerder dan uit de winkel.

  3. Het kan er nog zo mooi uit zien, maar het gaat toch om de smaak. Niks mis mee dus. 😉

  4. Het knapperig korstje rondom de broodbal ziet er wel heel aantrekkelijk uit. Echt smullen, vooral als het brood nog warm is. wat kan brood dan lekker zijn

    Je opmerking over blogtijd vind ik een beetje gevaarlijk. Ik heb al eens afscheid genomen van bloggers die enkel tijd hadden om te fotograferen en uitgebreide blogs te typelen. En dan blijft er geen tijd meer over om de stukjes van je blogmaatjes te lezen. als we dat allemaal doen verandert ieders blog in een etalage waar niemand komt kijken.

    gelukkig weet ik dat jij niet zo bent Appeltje 🙂

  5. EJW zegt:

    Als ik allemaal moet doen wat jij doet zou ik er ook geen tijd voor hebben, ook al ben ik geen huisvrouw. Wel blijven bloggen hoor anders haal het brood maar bij de glutenvrije biologische natuurbakker..

  6. Appelvrouw zegt:

    @ Martin,
    Ik weet niet wat bits en bytes zijn. Zijn dat van die metalen dingen die paarden in hun bek hebben als ze aan de teugels zitten?

    @ Zilvertje,
    Je bent een duizendpoot.
    4 dingen tegelijk! Dat is pas vrouwelijk, tenminste dat heb ik wel eens horen zeggen dat vrouwen goed kunnen multitasken.
    Mij gaat dat niet lukken.
    Ik sta vaak rond 8 uur op, 7 uur zou nog kunnen maar dan moet ik ’s avonds wel op tijd klaar zijn!
    Toen ik nog niet zoveel in de keuken deed gymde ik 3x per dag, nu kom ik vaak niet eens aan 1 keer toe, en dat is heel slecht voor mijn lijf, maar meer dan wat ik doe zit er niet in.
    Ik heb maar heel weinig koek en die is gauw op.

    @ Mokums meisje,
    Maar ik moet er wel om denken dat ik geen hele snee neem, want het is zo compact dat ie wel voor 4 telt.

    @ Henk,
    ik zal je een krostje toesturen met DHL, moet je het zelf no bij een servicepunt afhalen…
    Die opmerking is een beetje overtrokken natuurlijk want meteen daarna ging ik een rondje doen.
    In de tijd dat Vroems ziek was en daarna, heb ik echt geen puf gehad anderen te volgen, en daar heb ik veel begrip voor gekregen, daar ben ik de mensen nog altijd dankbaar voor, want die afleiding en uitlaatklep was toen echt heel hard nodig. Hoe zou ik ze dan nu kunnen laten vallen om een brood!

    De blauwe maandag dat ik op faceboek actief was zag ik vooral veel mensen die vriendjes met me wilden worden. Vele namen kende ik niet, bleken het gewoon bloggers te zijn die hier een alias hebben en op faceboek hun daagse naam. Maar ook mensen die vriendjes wilden worden die ik nog nooit had gezien.
    En ook na onze beklonken vriendschap niet.
    Volgens mij is het daar zo dat mensen je als contact willen zodat je hun leest.
    niet met de bedoeling dat ze jou ook nog eens gaan lezen. Dat kan toch niet als je wel 700 vrienden hebt? Of zelfs 50 kan al niet.
    Dus daar ben ik weggegaan vanwege die leegte. De etalage waar heel misschien iemand eens langskomt maar verder niets.

    Ik vind het blog gewoon leuker vanwege de interactie zonder haast.
    Maar ik kan sowieso niet zoveel mensen blijven volgen als ik zou willen.
    Er zijn zoveel leuke, maar dan zit ik de hele dag achter de pc. Ik ben nu eenmaal erg traag in opnemen en verwerken.

    Als ik wil etaleren, zoals foto’s, dan heb ik nog elders plaatsen waar ik niet interactief ben.
    En ook niet bekeken word :-), tenzij ik zelf de link doorgeef.

    Maar vergis je niet in hoe ik ben! 🙂

    @ EJW,
    Als ik fit was, en geen pijn kreeg van al dit werk, niet regelmatig even moest gaan zitten, en niet slapen overdag, dan hield ik nog úren over!
    Ik begin zo langzamerhand in te zien dat het niet de gluten zijn maar de koolhydraten die het probleem vormen. Dat is wel lastig, maar dan weet je het tenminste.
    Nog even wat langer testen. Zodra ik klaar ben met testen ga ik natuurlijk wel wat rustig aan doen, vooral in de keuken. En wordt er hooguit eens per maand nog een broodje gebakken.
    Waar het werk dan wel niet in zit, maar al die groenten op een dag!
    En om de week familiediner, dat vraagt dan wel veel van me. Aan de andere kant heeft schoonmoder ruim 30 jaar haar twee zonen thuis gehad, en te eten gegeven, en toen ze uit huis gingen ze nog jaren te pas en te onpas even langs en bleven eten. Ook ik heb daar verschillende keren mee gegeten, schoonmoeder maakte ook altijd alles zelf en uitgebreide maaltijden. Als zij en ik samen zouden koken zou het iedere dag een eetfeest worden met van die lekkere groenten en fruithapjes.
    Maar goed, dat zijn we niet want na een week zouden we elkaar met tomaten naar het hoofd gooien…
    Denk ik, hopelijk als feest.

    Er komt vast nog wel een ritme in bij me.
    Ik zou toch niet zonder bloggen (en vooral bloggers) kunnen!

  7. Even terugkomend op Facebook ; Ik heb ze erbij zitten die zomaar 60 reacties krijgen op een op FB geplaatste foto of tekst. dat maakt wel duidelijk dat deze personen de halve dag actief zijn op dat medium. Iedereen mag daar vriendjes met me worden maar té actieve vriendjes gooi ik er zo weer af omdat ik door hun activiteit berichtjes mis van familie en vrienden de net even meer voor me betekenen dan de facebookvriendjes.

    Op wordpress heb ik zo’n 170 “volgers” waarvan het grootste gedeelte gelukkig niet actief is. Je moet er toch niet aan denken om dagelijks 170 pagina’s te bezoeken, en daar ook nog eens reacties achter te laten 🙂

  8. Appelvrouw zegt:

    Henk,
    Selectief dus.
    Volgens mij krijg je een nachtmerrie als je er aldoor zo mee bezig bent. En het vervult geen enkele behoefte. Ik las dat jongeren vereenzamen door facebook. Bij ouderen zal dat niet anders zijn, als je niet selectief bent.

  9. reinejragolo zegt:

    Maar met dat plastic speeltje in het deeg maak je toch een flinke tijdsbesparing.

  10. Appelvrouw zegt:

    Reine!
    Bedankt voor de tip. Ik kon me niet herinneren waar de kneedhaak gebleven was.
    En hij zat nog in het brood maar anders dan de eerste keer was hij nu niet zichtbaar vanwege mijn geknoei vooraf.

    Ja hoor, tijdsbesparing met een plastic speeltje.

  11. Apiedapie zegt:

    Ik ga altijd naar de bakker.

  12. jokezelf zegt:

    Ik vind het broodje er erg mooi en smaeklijk uitzien. En maak je niet druk over al die mensen die alles tegelijk kunnen. Ik hield ook altijd ladingen ballen tegelijk in de lucht tot ik in 2002 in een enorme burnout terecht kwam. Nooit meer echt uit gekomen en ik doe nu alles vele malen langzamer dan vroeger. En als ik moe ben, kan ik helemaal niks ook al wil ik nog zo graag, het gaat gewoon fout. Het zij zo. Ik probeer het niet eens meer. Af en toe heb ik ineens een opleving en dan blog ik, maar vaak blog ik niet. En dat geldt ook voor lezen en reageren. Ik lees selectief en reageer nog selectiever. Ik werk nog maar 16 uur van de 48 die ik ooit werkte en daar gaan binnenkort nog weer 4 uur af. Het liefst zou ik helemaal niet meer werken en meer rust nemen en leukere dingen doen, maar ja…

  13. Mark zegt:

    Je hebt de smaak aardig te pakken met dat zelfgemaakte brood….nieuwe uitdaging want je weet nu niet meer van ophouden heb anders nergens geen tijd meer voor……dus maak een echt fries suikerbrood……of zuiderlader krentenbollen…..zie je wel nog veel werk aan de winkel

  14. Appelvrouw zegt:

    @ Apiedapie,
    Gelijk heb je!

    @ Joke,
    Dankje voor je uitgebreide reactie,
    met aandacht gelezen.

    @ Mark,
    Alle nieuwe dingen gebruik je vaker, nieuwigheid.
    Dat is met minnaars ook zo, eerst wil je ze een paar keer per dag, daarna zakt dat af tot eens per maand, en dan eens per half jaar.
    Maar zover ben ik nog niet met de broodbakmachine,
    dus dat Friese suikerbroodje is nog een geweldige optie.
    Moet ik wel meer handwerk verrichten want suikerklontjes beschadigen de wand.
    Eerder ging ik wel in Heerenveen naar een bakker die geweldig lekkere suikerbolletjes en krentenbolletjes hebben. Hier heb ik nog niet zo’n fijne bakker gevonden, gelukkig, anders zou k er teveel van eten.

  15. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Dat Facebook-gedoe dat snap ik inderdaad ook niet zo goed nee. Er wordt eigenlijk permanent op geroepen: ‘kijk eens hoe fantastisch we het hebben’ en ik vind het ook een beetje vreemd. Je hebt mensen die 7, 8 keer per dag iets op FB zetten, vreselijk. En hoe sommige huisvrouwen het doen: tja, ik weet het ook niet. als ik een drukke fulltime baan had (ik werk parttime) en 3 kinderen dan had ik niet kunnen bloggen, dat weet ik wel.
    Dat broodje ziet er heus wel lekker uit hoor! Soms zijn de misbaksels nog het lekkerst!

  16. Appelvrouw zegt:

    Rebelse huisvrouw,
    Ik kan me ook niet voorstellen dat ik er zelfs aan zou denken om te bloggen als ik fulltime huisvrouw met kinderen was. Al dat werk en die zorg!
    Daarom heb ik ook geen kinderen genomen: geen tijd voor.

    Mijn nicht bakt ook altijd alles zelf omdat zij 6 kinderen heeft met eenzelfde soort mankementen als ik. En eerder mislukte er bij haar ook nogal eens iets, maar niemand vond dat erg want eten was altijd een gezellig samenzijn, en een mislukt brood met zijn allen oppeuzelen is reuze gezellig.

  17. Haha, Het brood debacle heb ik ook meegemaakt. Gist vergeten en de roerder vergeten…… vooral dat laatste is lastig om op te lossen.

    Huisvrouwen met kinderen die tijd hebben om te bloggen: dat is een kwestie van prioriteiten. Hoe belangrijk is het dat het huis schoon is? Dat de kinderen gezond eten krijgen dan wel iets wat makkelijk is? Je weet toch wel dat veel mensen helemaal niet kunnen koken en er dus ook niet veel tijd aan kwijt zijn? Dat pannenkoeken kant en klaar te koop zijn bij de supermarkt. Je moet een zelfbakker zijn om te weten dat verse pannenkoeken 10x lekkerder zijn, maar als je dat gewoon niet weet/begrijpt/ontkent ben je sneller klaar. Idem voor kant-en-klare macaroni etc etc.

  18. Appelvrouw zegt:

    Karin,
    maar jij kunt ook goed koken, volgens mij is het zo dat als je goed kunt koken je niet persé veel tijd kwijt bent, goed koken is ook efficient werken. Jij lijkt me ook efficient, dat moet gewoon wel als je zulke vakanties houdt!
    Ik vroeg me altijd af wie dat kant en klare voedsel nou at. Maar het heeft wel voordelen.
    Je hoeft niet de hele winkel door te sjouwen, hebt geen vuile vaat, op een vork na, maar je kunt zelfs plastic bestek kopen en die na gebruik weggooien. Lijkt me ideaal als je geen zorg aan jezelf wilt besteden. Sommige mensen bunkeren toch alleen maar, die eten niet, die vullen.

  19. Precies, als je geen problemen hebt met ‘processed food’*), of dat je zo laag opgeleid bent dat echt niet weet dat patat & kroket geen volwaardig voedsel is. Dan is kant-en-klaar een uitkomst.

    Al die ouders die geen flauwe notie hebben hoe je een bloemkooltje lekker op tafel zet…… ze zijn er. Niet te vergeten de mensen die niet van eten houden…..

    *) gadver! Al maak ik een uitzondering voor cup-a-soup.

    Ik kan wel aardig koken maar ik maak me er zelden snel vanaf.

  20. Nu waardeer ik extra dat je tóch even tijd vond om op dickblogt te reageren. (met het meel nog in je haar!)

  21. Appelvrouw zegt:

    Dick, en wat te denken van de deegklonters aan mijn vingers.

Geef een reactie

