Ik zag mezelf weer eens

Ik kijk niet graag in de spiegel, vergeet ook altijd er enigszins netjes uit te zien. Mijn haren kam ik soms de hele dag niet en wassen doe ik het alleen als de kam er niet meer doorheen wil. De kapper komt ook nog maar twee keer per jaar aan huis.
Mijn benen zijn harige apenpoten en aan de eeltranden onder mijn voeten zou je denken dat ik vele kilometers loop per dag.
De baardgroei begint nu wel erg zichtbaar te worden en de zes haren op mijn borsten zijn zwart en lang, ik wacht nog op een afspraakje met een man die ze er voor me uit wil trekken, met zijn tanden uiteraard, als voorspelletje.
En dan denk ik aan Randy Newman die een vrouw vraagt daar te gaan staan waar hij haar wil, haar kleren uit te trekken maar haar hoed op te houden*.
Mij zal niemand iets vragen, behalve mijn kleren aan te houden.
Mannen rennen al weg voor ik mijn kniekousen uittrek, dan zijn ze hun sigaretten vergeten (alsof ze bij mij mogen roken!) of ze moeten even naar de auto voor dit of dat, soms zelfs voor een verrassing voor mij. Maar komen nooit meer terug.
Mijn buik begint een echte broodbuik te worden en billen krijgen vetbolletjes en putjes.
Maar gelukkig is mijn bril stuk en hoef ik dat allemaal niet te zien.

Spiegelbeeld

* Randy Newman, you can leave youre hat on.

Dit bericht werd geplaatst in Bekijks-foto's en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Ik zag mezelf weer eens

  1. Mark zegt:

    Als je dat allemaal niet meer wilt zien dan kijk je in de spiegel als het donker is.Maar denk toch dat je nu bezig bent je zelf wat onder uit te halen.
    Je moet ook niet in de spiegel kijken maar vooruit kijken!!

  2. martin zegt:

    Goeie spiegel die dat allemaal laat zien. Hij lijkt wat troevel, maar schijn zal wel bedriegen. Spiegeltje spiegeltje aan de wand, wie heeft meeste vetrolletjes van het land.

  3. reinejragolo zegt:

    Voor die paar haren wil ik je mijn oude scheerapparaat wel cadeau doen.

  4. Appelvrouw zegt:

    @ Mark,
    Door de voorruit kijken bedoel je zeker? Dat is hetzelfde als de spiegel.

    @ Martin,
    ik weet niet waarom er ooit spiegels zijn uitgevonden.
    En diëtistes, die hadden ze ook niet moeten uitvinden.

    @ Reine,
    Erg vriendelijk van je, maar ik ga niet scheren.

  5. wij zien ook weinig met bril, dus dat zal het niet zijn. 😦

  6. EJW zegt:

    Misschien eens een lachspiegel proberen. Die brengt alles weer in de juiste proporties.

  7. Appelvrouw zegt:

    @ Kitty,
    Denk je dat een mens ziet wat hij wil zien?

    @ EJW,
    Aj, mijn ervaring van vroeger tijdens een schoolreisje (gatsi!) moesten we ook in zo’n lachspiegel kijken. Je wordt wel heel erg dik in zo’n spiegel!

  8. EJW zegt:

    Ik kijk er alleen nog maar in om me scheren. Net als ongesteldheid bij vrouwen is scheren een noodzakelijk kwaad voor mannen.

  9. ben je de filosofie aan het bestuderen?;)
    niet iedereen, maar velen kunnen niet zuiver kijken, met of zonder bril 🙂

  10. Appelvrouw zegt:

    EJW,
    wat een vergelijking!
    Vrouwen zijn maar eens in de maand ongesteld (of zo ongeveer).
    Tot pakweg 5 jaar geleden heb ik het nooit als noodzakelijk kwaad gezien maar als reiniging en activiteit van de hormonen daarna. Best prettig. Bovendien was ik maar eens in de 6 weken ongesteld vroeger, toen ik “het” nog deed. En niets te klagen over chagrijn, nee hoor, ik ging schoonmaken, echt alles, en was het schoon bij mij, dan ging ik naar vrienden. Er was altijd wel wat te soppen, nou ja…

    En ergens rond je 50e zou dat definitief over moeten zijn, al kan het ook nog wel tot de pensioengerechtigde leeftijd duren.
    Vrees ik bij mezelf.als dat 67 is, dan moet ik nog 13 jaar. Maar daarna is het dan ook afgelopen.Heel anders dan met scheren, dat blijft altijd. Sterkte.

    @ Kitty,
    Ben ik nu een illusie armer? Heb ik me altijd druk zitten maken over een haar die toch niemand scherp zag? En kamde ik daarom mijn haren voor een afspraakje en liet ik die dikke moedervlekken op mijn wang en mijn buik weghalen voor niets omdat toch niemand ze zag?

    En nee, ik (be)studeer niets.

  11. Frans zegt:

    Ik moest — ook — bij deze foto denken aan 1 Korintiërs 13 vers 12: “Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog.” En de film van Ingmar Bergman met de titel ‘Als in een donkere spiegel’ kwam mij voor de geest. Ten tijde van de bijbeltekst (1e eeuw) zal een spiegel wel een gepolijste zilveren schijf geweest zijn. Jouw foto deed mij — nu pas — beseffen waarom men van een ‘donkere spiegel’ spreekt: als zilver niet regelmatig gepoetst wordt, dan wordt het oppervlak zwart. [Op dat principe is ook de daguerreotype gebaseerd.]

    Ken je overigens het op het internet circulerende plaatje van ‘het meisje met de parel’ (van Vermeer) dat — net als jij — een fototoestelletje hanteert? Degene die het bedacht heeft, is echter vergeten het portretje te spiegelen!

    Een mooie foto trouwens…

  12. J. Boer zegt:

    Heerlijk stukje zelfspot. Ik geniet ervan…

  13. Appelvrouw zegt:

    @ Frans,
    Dat is een heleboel-in-een-reactie die een spiegel teweeg kan brengen.
    Ik ben helaas niet meer bijbelvast. De tijd dat ik in Barneveld met het hoedje op van mijn tante en haar mantelpakje mee ging naar de kerk ligt al even achter me want wat die dominee daar voor mals uitkraaide kon ik niet bevatten (te beginnen met de 10 geboden).

    Het meisje met de parel ken ik, sterker nog: heel vroeger, ik zal zo’n jaar of 19 geweest zijn, had ik een vriendin van een vriendin te logeren, en die had een therapeutische opdracht voor me, dat had ik wel door. Ze gaf me die tekening, of ik die voor haar wilde namaken want dat had ze nodig voor school. Dus ik tekende terwijl ik dat niet kon. Haar opzet was (dat heb ik mezelf later altijd wijsgemaakt) mij aan het tekenen te krijgen.
    Maar ik heb nooit geweten dat het van Vermeer was, het is dat jij me er nu op wijst, nu kan ik zeggen dat ik dat meisje ook getekend heb, maar dus niet gespiegeld.

  14. Appelvrouw zegt:

    J.Boer,
    Ach, gelukkig, je weet het op waarde te schatten.
    Ik ben de moeilijkste niet, alleen maar wat lastig.

Geef een reactie

