Te dik, maar ik moet meer eten!

Meer eten.
Dat zei de diëtiste, niet omdat ik te dun ben, maar te dik, en te weinig voedingstoffen binnenkrijg.
En toch sta ik er om bekend dat ik een gezonde eter ben. Daar kan nu een streep door!
Eten!
Te beginnen met brood.
Intoleranties gaan we maar even negeren (ik ben 10 jaar geleden op advies gestopt met brood en veel granen, en ben toen enorm opgeknapt!)
Gewoon eten nu, nait soezn, zoals ze hier geloof ik zeggen.

Maar ken je dat brood van de supermarkt of bakker?
Na een week is dat nog “vers” en het beschimmelt niet eens!
Dus ik ben naar de natuurvoedingwinkel gegaan voor brood, brood wat nog uitdroogt en oud kan worden, want “oud” brood vind ik het lekkerst.
Daar zit tenminste niet zoveel troep in.
Nog notenpasta, tussendoortjes (want die moet ik ook eten), en de verplichte eiwit en calcium voorziening gekocht want daarvan krijg ik ook veel te weinig binnen.
Nou, je moet wel rijk zijn om zulk eten dagelijks tot je te nemen.
meer eten
Het leven zou een stuk eenvoudiger zijn als je niet zo’n kieskauwer en intolerantste als ik bent.
Dan nam je genoegen met melk, brood, en pindakaas van de aldi.

Ik ga nu eerst maar eens een snee brood snijden. Ze heeft niet gezegd hoe dik een snee brood moet zijn… Eerder sneed ik ze altijd zo dik als 2 voorgesneden sneetjes, dan proef je tenminste brood.
Hier laat ik zien wat ik bedoel: een door de fabriek of bakker gesneden sneetje brood lucht, en de door mij gesneden snee brood nog dun besmeerd met notenpasta.
sneetje brood
Ohja, ik ben echt heel positief en geloof er in dat mijn intolerantie voor brood tussen mijn oren is ontstaan, en dat ik straks herstel en al mijn klachten verdwijnen als een slak onder een glas zout.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Te dik, maar ik moet meer eten!

  1. luuk1945 zegt:

    Ik bak mijn brood zelf.
    Maar dat is ook een heel gedoe, vooral het kneden, of je gebruikt zo’n nieuwerwetse bakmachine.

  2. ikbenBel zegt:

    Zelf brood bakken is wel het lekkerst, en dan weet je ook helemaal zeker dat er geen troep in zit. En het bespaart een hoop geld natuurlijk.

  3. Appelvrouw zegt:

    @ Luuk,
    Wat voor meel gebruik je dan? En verse of gedroogd gist?

    @ Bel,
    Bak jij het zelf? Vertel, ik ben benieuwd.
    Ik denk niet dat je veel geld bespaard want als je echt lekker wilt doen begin je er al mee om de granen zelf te malen… het ene meel is het andere niet. Dus ik zou gaan voor meel van de molen, niet een zakje bloem van de aldi voor 39 ct. Alleen in geval van goedkoop meel is het goedkoper want je moet ook het gasverbruik meerekenen, en de afwas, en dan zijn er nog mensen die hun brood invriezen, plastic zakjes, energie verbruik.
    Een groot voordeel: je hoeft niet meer naar de sportschool, vooral als je daar dan ook nog de handwas bij doet, dus dan is het wel weer goedkoper :-).

  4. knutselsmurf zegt:

    Ik bak mijn brood ook zelf. Het is niet helemaal waar dat je dan weet wat er in zit. Zelfs al koop je alles los, wat “meelverbeteraar” is, is een beetje een verrassing. Ik bak broden van 1600 gram. Zakken meel van 25 kg kun je gewoon bij de webshop van sommige molens kopen. Je doet er maanden mee, en de kosten vallen wel mee.

  5. Appelvrouw zegt:

    Knutselsmurf, eerder bakte ik ook wel eens zelf brood maar met mijn zere handen gaat dat niet, en een machine ga k niet aanschaffen.
    Bak jij het zelf omdat je niet alles verdraagt, of omdat je het leuk vindt om te doen? Koop je dan los meelverbeteraar? Dat is vreemd middel, waarom moet het meel verbeterd. Turks brood smaakt ook goed, ik denk niet dat ze daar veel verbeterspul in gooien want na 2 dagen is het een steen.
    Hier vlakbij is een molen iedere zaterdag open.
    25 kilo meel moet je ook nog ergens opslaan.
    Met een hartslagmeter kan ik heel direct meten of mijn lichaam protesteert, en vanmiddag na het brood eten had ik een hartslag van 97, dat is best snel voor mijn doen, ik voel het dan ook tekeer gaan.
    Ik moet eerst maar zien of ik het allemaal verdraag. Brood verdroeg ik al zo lang niet, en dat probeerde ik af en toe wel, maar ging steeds mis. Vandaar dat ik wel sceptisch ben, maar niet proberen betekent ook dat ik het geen kans geef.

  6. Appelvrouw zegt:

    Ik kan niet meer van mijn stoel opstaan, zo dik ben ik van die snee brood en halve cracker.
    En nu moet ik ook nog koken en 4 opscheplepels groenten, 3 aardappelen, een ons vlees, en een bak yoghurt opeten!
    Dwangmatig eten gaat dit worden. Ik word een plofvrouw!

  7. Ik ga je maar niets adviseren Appelvrouw. De diëtist kent je situatie beter dan ik.
    Gezond eten is trouwens een hele kunst. In de tijd dat ik nog fanatiek aan krachttraining deed was ik bijna dwangmatig met voeding bezig. Tegenwoordig ben ik wat toleranter. Gisteren met de kids & kleinkids zelfs uitgebreid bij Mac spek gegeten 🙂

  8. Appelvrouw zegt:

    Henk,
    Met krachtsport leef je denk ik ook dwangmatig. Op de sportschool heb ik vaak inwendig gelachen om die kreunende krachtpatsers. Want het enige waar ze oog voor hadden was hun lijf, daarom stonden ze ook tegenover grote spiegels, helemaal gericht op zichzelf. Ik kan me daar ook wel iets bij voorstellen. Het is een doel wat je jezelf oplegt en wordt voor sommigen een verslaving, of milder; een gewoonte.
    Maar lekker om er vanaf te springen, is voor kinderen, en helemaal de kleinkinderen prachtig, een bigspek etende opa.

    30 jaar geleden was ik ook al bij een dietiste, vanwege mijn chronische ijzergebrek, toen moest ik ook al zoveel eten, en vlees, waar ik nooit veel van heb gehouden. Maar het hielp helemaal niets. En deze dame komt met precies hetzelfde lijstje. Ik dacht dat de waarden inmiddels waren aangepast. Ze kijken niet echt naar je persoonlijke situatie, wel naar wat je eet (en drinkt) en of dat genoeg is volgens de waarden. En dan moet je gaan bunkeren…
    Maar ik kan in ieder geval met de hartslagmeter aantonen dat ik van brood op hol sla.
    En mijn ijzer daalt er enorm snel door. Dat is ook meetbaar.

  9. ik zou geen witbrood nemen.-dat stop je in een holle tand-, zei mijn moeder daar altijd over, in mijn jeugd. En voedingssupplementen, hoef je dat niet? hier in huis nemen we ze elke dag, calcium, zink, knoflook, toaal 30. 🙂

  10. 3,39 voor een witbrood? 😦

  11. Appelvrouw zegt:

    @ Kitty,
    Zoals je moeder dacht, dacht ik eerder ook. Maar omdat in volkorenbrood veel vezels zitten is dat meteen een enorme aanslag, vandaar eerst met witbrood beginnen en na 1 week overstappen. Nu zit ik al tjokvol van 1 snee brood (iets minder dik gesneden dan gisteren op de foto).
    Maar ik weet niet of ik het ga redden, ik kon tenslotte niet voor niets niet tegen brood (granen). De eerste erge reacties heb ik al.
    Ik slik ultra preventive III voedingssuplement, al jaren, op advies van een orthomoleculair arts. Knoflook had ik eens in capsules. Ik weet niet hoe dat bij andere mensen is maar bij mij kwam dat spul naar boven, net of ik de hele dag een bol (geen teen) had gegeten. Toen heb ik dat allemaal maar weer weggegooid.
    Eerder slikte ik op doktersadvies calcium. Dat werd vergoed zelfs. Maar toen bedachten ze dat je het goedkoopste ook goed genoeg was, dat zat werkelijk vol stoffen die niets met calcium te maken hebben, en als bruistablet dus vol natrium. Een en al troep, dat heb ik geweigerd.
    Omdat ik ook steeds last van niersteentjes heb, ben ik helemaal gestopt met calcium, geen idee of dat helpt want niemand weet wat het beste is bij niersteentjes die een normale samenstelling hebben.
    Wat voor calcium gebruik jij dan?
    Zit dat niet ook in het voedingssuplement? In het mijne wel, maar dat is wel een lage dosis.
    Verder slik ik iedere dag ijzer, dat haal ik niet uit voeding. Daar gaat de diëtiste ook aan voorbij.

  12. Appelvrouw zegt:

    Ja, Kitty, maar dat is echt heel lekker brood! Het wordt nu al lekker droog zodat je extra lang er over doet. Het past dus niet in een holle kies en bevat niet zoveel lucht en vet als die rommel van de bakker of super. Volkorenbrood is nog duurder, ik heb dat er wel voor over als het lekker is hoor. Alleen, ik eet liever minder en lekker, dan zoveel als ik nu moet doen want dan kom ik met de kwaliteit en smaak in de knoei.

  13. EJW zegt:

    Een vriendin bakte altijd zelf brood. Wat dat betreft jammer dat het over is. Ze haalde het meel bij een molen in Alkmaar. Gelukkig kan ik overal goed tegen. Het lijkt me een heel gepuzzel om dat allemaal uit te moeten zoeken.

  14. kittyschoenmakers zegt:

    je zal vast gelijk hebben, als je geen brood gewend bent. de tabletten? even kijken hoor………het is Cal/Mag/Zinc, High potency van KAL (since 1932) via internet verkrijgbaar.

  15. martin zegt:

    3,40 Voor een brood is idioot. Een bakmachine kost 60 euro. Heb je er in een jaar uit. bol.com/nl/p/bestron-broodbakmachine. Ze zijn er vast goedkoper.

  16. Appelvrouw zegt:

    @ EJW,
    Bij elkaar blijven om het lekkere zelfgebakken brood vind ik anders een heel goede reden.
    Met dit “dieet” voorschrift is het eigenlijk niet zoeken, je (vr)eet je gewoon overvol aan van alles en nog wat.
    Maar als je tarwe en andere granen weglaat wordt het veel ingewikkelder.
    10 jaar geleden heb ik dat gedaan en knapte heel erg op. Maar het was wel een enorme zoektocht, en is veel handiger als je alleen bent omdat je dan geen voeding hoeft te kopen en tegen te komen die je beter niet kunt eten.
    Toen Vroems de palliatieve sedatie kreeg had ik geen tijd om met eten bezig te gaan en toen is langzaam ook de klad er in gekomen en kwam er weer vaker brood, of andere graanproducten op tafel.
    Het lukt me momenteel niet meer om terug te gaan naar die positievere eettijd, ik weet het gewoon niet meer. Er zitten veel gaten in mijn geheugen over die tijd, en daarom heb ik begeleiding nodig over hoe het ook alweer moet en wat er nu werkelijk aan de hand is.
    De internist wil niet onderzoeken, want mijn vermoeidheid kan volgens hem door van alles komen en is een onbegonnen zoektocht.
    Misschien heeft hij gelijk, in mijn familie komt veel voedselintolerantie voor zonder aanwijsbare oorzaak, net als de gewrichtsklachten, ook bij kinderen van 8. Ik noem het dan ook dat er inteelt in het spel moet zijn vanwege onze adelijke achtergrond, dan heb ik tenminste iets om te zeggen 🙂
    Er zit echter niets anders op dan weer een afspraak te gaan maken bij een orthomoleculair “genezer”.
    Dat is wel prijzig, en is in Amsterdam, een hele aanslag op mijn energie. Maar als dat helpt, zoals ca 10 jaar geleden, dan moet het maar.

    @ Kitty,
    Ik heb gelijk 🙂
    het gaat niet om dat ik het niet gewend ben, ik at het de afgelopen 3 jaar toch wel 2x per week. En het viel iedere keer helemaal fout. Ook at ik wel bicuitjes en rijstwafels, en soms zelfgemaakte taart. Van brood merkte ik altijd dat mijn hart sneller ging en hard bonsde, nooit aan gedacht dat te gaan meten, doe ik nu dus wel en is van doorgaans 68 naar ca 94 dat is een groot verschil en voor mij ook een aanwijzing. Dat zakt na een paar uur wel weer, maar ja, dna moet ik wéér iets granigs eten.
    Dit ga ik ook echt geen 3 weken volhouden.
    Ik schreef het hierboven aan EJW al, dat ik daarom naar een orthomoleculair genezer ga. Zal wel een lange wachttijd zijn, maar ja, nu is het ook niks.

    Bedankt voor de link.

  17. Appelvrouw zegt:

    Martin, dat zal wel. Maar ik zal toch eerst moeten zien of ik het wel verdraag en dat zou een wonder zijn.
    En ik doe mijn best in een wonder te geloven. Tegen die tijd overweeg ik de broodbakmachine.
    Bedankt voor de link.

Geef een reactie

