108

Gisteren echt over mijn tax gegaan!
Mijn energie is nogal beperkt, als het meezit heb ik 2 fitte uren per dag.
2 uren, verdeeld over de dag, waarin ik wat werk kan verzetten, als het lichaam dan ook nog mee wil doen tenminste.
Afgelopen anderhalve week moest ik heel veel werk verzetten, voor mijn doen dan natuurlijk.
Aanrechtblad werd vervangen en de (13) kastjes moesten leeg, daarna schoonmaken en weer vullen. Niet moeilijk? Nee, dat niet, alleen die onderste kastjes schoonmaken valt niet mee en de kratten met spullen van de ene kant van de kamer naar de keuken slepen is ook niet niks.
En dan de spullen die ik weg wil doen naar het goede doel, in veiligheid stellen want ManB is dol op de grijze container (als het om spullen van mij gaat).

Nadat de keuken klaar was, kreeg de schuur 2 nieuwe dakplaten.
En heb ik het vooraanzicht gelakt en de raamkozijnen afgekrabd en in de grondverf gezet want ManB zal echt nooit een kwast in de hand nemen om iets aan het huis te doen.
Werkjes van niks, als je in redelijk tot goede doen bent.
Maar mij kost het een week herstel.
Dat had ik trouwens nog niet zo door want ik vind het meestal wel leuk en vooral dankbaar werk om iets aan het huis op te knappen. Hoeft niet zo vaak en je ziet meteen resultaat.
Maar er is nog meer werk te doen wat zwaarder is, twee deuren helemaal afkrabben/branden.
Dat ga ik niet redden en dat frustreert, want ManB gaat dat echt niet doen, en ik wil niet toegeven dat ik zo gehandicapt ben dat ik zelfs dat niet (meer) kan.

Gisteren kwamen schoonouders eten.
Omdat ManB moest werken en hij zijn ouders direct daarna op ging halen moest ik alles alleen doen.
Afstoffen, stofzuigen boven en beneden, badkamer soppen, tafel afruimen en soppen (iets waar ik normaal een maand over doe).
En natuurlijk het eten koken en de tafel iets gezelliger dekken dan wij doen voor onszelf (eten in de keuken opscheppen en bord mee naar de tafel).
Tegenover die oude mensen wil ik me dan ook niet laten kennen. Hoe moet je uitleggen dat je leeftijd 54 is op papier maar je je twee keer zo oud voelt. Ze heeft me al eens verweten dat een gehandicapte vrouw niets voor haar zoon is, dan moet hij alles alleen doen.
Ja hoor, maar tot nu toe hou ik het meeste draaiende. Al sinds hij 7 (of 8) jaar geleden dit huis kocht, en ik nog met Vroems was, kwam ik hier schilderen en schoonmaken. Daar praten ze niet over. ManB misschien ook wel niet zodat ze het niet eens weten.

Toen ManB zijn ouders weer naar huis bracht stortte ik volledig in, het lukte me nog maar net om op tijd in bed te komen voor ik sliep anders had ManB me nog slapend de trap op moeten sleuren.
Klok helemaal rond geslapen.
Nou ben ik wel een goede slaper sinds Vroems is overleden, terwijl ik daarvoor ook halve nachten wakker was en heel licht sliep, nu kunnen ze kanonnen afschieten, ik slaap door! Maar ik kan natuurlijk ook overdrijven! Want een uur nadat ik uit bed was moest ik weer slapen, en dat duurde ruim 3 uur. Niet dat het veel helpt, al dat slapen maar die tijd hoef ik dan tenminste niet door te maken.
Denk maar niet dat ik wakker ben, ik sleep me door de dag alsof ik de 4 mijl van Groningen heb gelopen in galop (op handen en voeten dus).

Je bent zo oud als je je voelt, zeggen ze.
Dan ben ik 108.

Maar kom, ik ga boven maar eens wat orde scheppen in mijn volgepakte poppenhol waar de barbies elkaar tenminste verwennen.
Daar ga ik me maar eens mee bemoeien. Misschien word ik dan wel weer jong.
hoofdmassage

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op 108

  1. reinejragolo zegt:

    Waarom ga je niet op de bank liggen en laat je schoonmama koffie zetten?

  2. Appelvrouw zegt:

    Reine,
    Omdat ManB koffie zet hoeft schoonmoeder noch ik dat te doen, van dat senseo gebeuren snap ik niets, er komt meestal alleen water uit als ik op een knopje druk.
    Zij is 80, ik laat haar niet werken. Ze hielp wel afwassen dat is altijd gezellig als vrouwen onder elkaar.
    De meeste mensen die op bezoek komen accepteren wel als ik op de bank ga liggen of even naar bed, ik doe het ook altijd bij mijn vrienden. Maar bij schoonouders kan ik dat niet.
    Als ik bij hun ben trouwens weer wel, dan ga ik altijd even naar het logeerkamertje.

  3. EJW zegt:

    Het valt niet mee, helemaal niet als je zo weinig hulp krijgt. Wens je iets meer inzicht van je directe omgeving. Wat die senseo betreft, je moet een koffiepad in het houdertje doen dan komt er koffie uit ipv water. Nou ja, koffie….

  4. Appelvrouw zegt:

    EJW,
    ManB was altijd zo. Ik heb het eerder als voordeel gezien dat hij me niet als gehandicapt beschouwde. Hij heeft me zelfs eens uit de rolstoel zo achterover gelegd.
    Ik was even beduusd en moest er toen heel hard om lachen.
    Hij zit nu eenmaal liever op een stoel dan dat hij helpt met schilderwerk. Dat is geen verrassing.
    Op den duur zal het uitbesteed worden want het gaat me al minder goed af dan de vorige keer.

    Ik reken niet echt op begrip, het is handig als een ander niet zeurt als ik me terugtrek.
    Vrijwel iedereen heeft wel begrip voor als ik me terugtrek, op bezoek mag ik bij iedereen wel even naar bed, ik zeg dat ook altijd vooraf.
    Bij de bloggers waar ik geweest ben was dat weer heel apart. De ene vond dat ik wel op de bank kon, maar hij ging er wel bij zitten roken, en kletsen.
    Maar bij de andere was het wel heel erg leuk! We waren met een paar mensen daar, en de blogger haalde gewoon een matras uit huis en een klein eindje van het gezelschap af mocht ik daar op het matras liggen. Dat was lekker ontspannen, maar helemaal vrij was ik nog niet.
    ik vond het wel heel erg leuk.

  5. Appelvrouw zegt:

    EJW, en bedankt voor de senseo tip… maar ik heb nog nooit koffie kunnen zetten, sinds de pruttelpot uit de gratie is.

  6. Ondertussen verzet je behoorlijk veel werk, Appelvrouw 🙂
    Maar die pijn, dat afzien en dat herstellen met een slakkengang, is klote.
    Er moet ook veel teveel gedaan worden.
    Maar eigenlijk doen we ons dat zelf aan.
    Niks verjongen, juist verouderen, zou ik zeggen.
    Slomer worden. Wel alles doen, maar dan in jouw tempo en veel rust pakken tussendoor.
    Je huis verkleinen tot een oppervlak dat schoon te houden is.
    Enz.

  7. Appelvrouw zegt:

    @ Artafterallart,
    Ik doe echt heel weinig hoor. Maar zo op een rijtje lijkt het heel wat.
    Van de vermoeidheid heb ik nog meer last dan van de pijn. Dat is het vervelende, altijd veel slapen, en herstellen na inspanning.
    Eerder was ik een pietje precies, nu echt niet meer, doorgaans kies voor leuke dingen doen, dan het huishouden. Het is ook maar goed dat ik niet alleen woon want nu moet
    ik koken, en nog een beetje sociaal doen.
    Als ik alleen was denk ik dat ik altijd de gordijnen dicht had en me steeds meer zou terugtrekken om die confrontatie uit de weg te gaan.

    Slomer worden valt niet mee, ik was altijd actief en sportief en graag ezig.
    Dat zit in de genen.
    Het punt is dat ik vaak weken niets doe, en als er dan bezoek komt …
    maar vaak stofzuigd ManB en stoft hij af (alleen als zijn ouders komen)
    Maar nu hadden we nogal wat te doen voor die tijd.
    Hij is al gauw tevreden, vindt dat ik veel te veel werk op mijn hals haal.
    Die gebladderde kozijnen zagen er volgens hem nog goed uit.
    Dat is een verschil.
    En hij gaat echt niet schilderen nooit! Ook niet als ik het niet doe.
    En aangezien het ook mijn huis… en mijn normen nu eenmaal anders liggen dan de zijne, moet ik kiezen. Niets doen en me storen en toezien hoe het vervalt, of dan maar zelf doen.
    Zelfdoen geeft op zich voldoening. Maar dan niet op zo’n druk moment, en het huishouden geeft mij sowieso nooit voldoening. Als kind al werkte ik liever op de boerderij. Mijn moeder had er een hekel aan als ik huis werkte want ik was zo precies, die gore troep van haar moest dan ineens allemaal afgesopt, en daar kon zij niet tegen. Dus hoefde ik nooit meer in huis te helpen.
    Gelukkig!

    🙂 Huis verkleinen?
    Nee ik wil het liever nog groter, want hoe groter, hoe makkelijker je je spullen kwijt kunt, hoe overzichtelijker alles is. Of ik nu 3 vierkante meter moet dweilen of 8, daar zit hem het werk niet meer in.
    Het is het opruimen!
    Ik lever al 27 jaar energie in, het is slechter geweest, véél slechter, maar ook beter.Dus ik klaag niet.
    Ik zeg het alleen 🙂
    Bedankt voor je tips.

Geef een reactie

