Off the road rolstoel!

Ik heb geen duwer of iemand die graag uitstapjes met me maakt maar anders wist ik het wel!
Off the road!

Hoewel een karretje met een ezel ervoor mij nog handiger lijkt.
Onafhankelijk van een duwer je eigen weg gaan. Maar ja, dan heb je weer van alles nodig om die ezel en kar te krijgen waar je wezen wilt. En ik kan geen auto meer rijden. Misschien een huifkar, dan kan ik onderweg overnachten en middagslaapjes houden.

Hebben jullie wel eens zo’n off the road rolstoel gezien in het echt?
Volgens mij kun je ze ergens bij de kust huren. Jammer dat ik niet van de kust hou. Tegen de tijd dat ik er ben, ben ik doodop.
Nou, misschien moet ik maar gewoon in mijn achtertuin blijven.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Off the road rolstoel!

  1. knutselsmurf zegt:

    Nee, alleen op foto’s. Ze zijn peperduur, zag ik. Zelfs de huur is bijna niet te betalen.

  2. Appelvrouw zegt:

    Knutselsmurf, ik heb niet gekeken wat ze kosten. Maar ik zag dat ze 20 euro per dag zijn om te huren. op dezelfde link die ik hier plaatste staat dat ze op vertoon van een ns vervoersbewijs… te leen zijn, gratis als ik het goed begreep, in Zandfoort ns.
    Maar als je gehandicapt bent en altijd thuis moet blijven omdat de mogelijkheden er niet zijn maar de hulpmensen wel… dan kan ik me wel voorstellen dat je toch kijkt naar de mogelijkheden om zoiets aan te schaffen.
    Dat lenen ben ik niet zo gek op, heb een paar vervelende ervaringen met lenen van een rolstoel en stokken. Tot twee keer toe ellende met de rolstoel, lekke band, die waren poreus! En een keer dat hij niet meer te sturen was, alles was geblokkeerd. En stokken (elleboogkrukken) wel eens ongelijke gekregen, die waren niet op gelijke hoogte in te stellen.
    Toen heb ik zelf een 2e hands rolstoel gekocht en stokken. Maar ja, die is ergens verdwenen, ik kan me niet meer herinneren waarom. ManB wil me niet meer duwen, dat weet ik nog wel. Maar een rolstoel is zo handig als je een wandeling ergens wilt maken. ManB is geen wandelaar, en de rolstoel daar gruwelt hij van. Vroems was daar ook neit zo dol op dat rolstoelgebruik van me.
    Alsof ik dat vrijwillig doe, voor mij geeft het juist meer mobiliteitsmogelijkheden.
    ManB doet het heel handig, als we al eens weggaan, (zeldzaamheid) dan nemen we een tuinstoel voor mij mee, hij dumpt me ergens en gaat zelf lopen.
    Daarom zou een ezel ook nog wel een aardige optie zijn.

  3. nooit van gehoord en ook nooit eerder gezien. De enorme sloffen van banden gaan je zeker niet onopgemerkt voorbij. Ik heb verder in de gauwigheid nergens iets gelezen over de ervaringen van de persoon achter de stoel. Ik kan me vergissen maar ik heb de indruk dat een stoel met deze enorme banden niet bepaald makkelijk duwt

  4. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Ook ik had er nog nooit van gehoord, echt niet! Wat grappig. Weer wat geleerd. Ze zien er wel stoer uit, die dingen. En stabiel.

  5. Je zou nog de Vliegende Hollander kunnen proberen: http://www.verhalenvanvroeger.nl/herinnering/459

  6. Appelvrouw zegt:

    @ Henk,
    Ik zie ze al wel 10 jaar adverteren met deze rolstoelen,als ze niet bevielen zou dat denk ik niet zo lang doorgaan. Alleen aan de kust zul je wel eens zien vermoed ik.
    Dat is mij te ver weg.
    De banden zijn ballonbanden.
    Nu zou ik daar niet meer in durven! Heb nogal ervaringen met lekke banden… dus dat woordje ballon beloofd niet veel goeds (in mijn oren).
    Hier vond ik een ervaring:
    http://www.grabbits.nl/artikel/mijn-ervaring-met-de-strandrolstoelen-in-zandvoort
    Rolstoel niet in goede staat, ze moesten steeds tegen een wiel schoppen om hem weer op zijn plaats te krijgen.
    voor de rolstoelzitter niet zo bezwaarlijk maar volgens mij voor de duwer een hoop ellende en extra zwaar.
    Zij/hij schrijft: het duwen door het zand is zelfs met de brede luchtbanden een hele klus.
    Uiteraard zijn andere ervaringen van gebruikers lyrisch, en duwers klagen niet om de gehandicapte te ontzien (denk ik).

    @ Rebelse huisvrouw,
    Dat stoere vind ik wel leuk, en dat stabiele nog meer, maar zou het zo erg zijn om lekker in het zand te vallen?
    Hm, ja voor mij wel, ik hou niet van zand. Maar dan ben je er ook eens uit, niet waar?

    @ Artafterallart
    Die ziet er erg leuk uit! Misschien een paar ballonbanden er onder en… op naar het strand.

    Het is nog eens heel wat anders dan de meneer die zijn loopfiets Rolling Dutchman heeft genomed.
    http://www.rollingdutchman.nl/landen/groenefietsgroot.htm
    Een onding! die ik ca 12 jaar geleden in bruikleen van de ziektekostenverzekeraar kreeg, en heel gauw weer teruggedaan want je kreeg er alleen maar pijn van door het meesturende zadel en je kon niet eens met losse handen lopen! Kost tussen de 2600 en 3000 euro. Belachelijk voor al die overbodigheden. Voor mensen met een beperking/handicap is er helaas niet veel te kiezen en zijn veel hulpmiddelen niet echt luxe maar iets wat voor een ander mens normaal is om op eigen benen te doen, daar moeten wij voor in de buidel tasten, die natuurlijk niet zo diep is, doorgaans, en dan laten we het maar weer en blijven in de achtertuin, voor zover we die al hebben.

  7. Een horrelfiets, Appelvrouw!
    Mismaakt tot op het bot.
    Je zou toch mogen verwachten dat een fietsenmaker die oorspronkelijke houten Vliegende Hollander op maat en met flinke luchtbanden uit schroot kan maken. Maar ook hier buit de commercie de mensen uit, voor wie het een levensbehoefte is.
    Ik vind trouwens de benaming ‘mensen met een beperking’ denigrerend. Alsof het een tekort van je is en wie niet gehandicapt is geen beperkingen zou kennen…
    Waarom zeggen we niet ‘mensen met meer levensbehoeften’. Die beperking is niet het probleem. Het probleem is dat de middelen om volop van het leven te genieten enz. ontbreken. Maar dit terzijde.

  8. Appelvrouw zegt:

    Artafterallart,
    Je mag geloof ik ook niet meer gehandicapten zeggen, mensen met een handicap mag wel.
    We doen zo moeilijk over de waarheid! Wat geeft het nou hoe je het noemt, als we maar weten wat we bedoelen. Maar daarom ben ik maar gaan zeggen, politiek correct voor zover ik weet, mensen met een beperking, een paar jaar geleden waren het nog mensen met een vlekje.
    Maar wat dat betreft heb je gelijk, iedereen heeft beperkingen. Wij hebben alleen meer levensbehoeften. Zou dat wel zo zijn? de behoeften niet, we zouden ons ook aan kunnen passen bij wat we kunnen. In plaats van wat we willen. Waarom moeten we eigenlijk naar het strand. Ik ben niet officieel gehandicapt, ik heb er geen voordelen van bedoel ik, dus krijg ik ook niets, zelfs geen gehandicapten parkeerkaart. Tot 3 jaar geleden nog wel, maar na mijn verhuizing uit de gemeente heb ik voor die korte tijd elders niets aangevraagd. En toen ik weer terug in de gemeente kwam na uiteindelijk toch nog een dik half jaar, vonden ze dat ik het blijkbaar in dat halve jaar ook niet nodig had gehad. Dat de situatie toen zo anders was doet er niet toe, geloof ik. Uitleg en bezwaar hielp niets. Eerder had ik deeltaxi zodat ik in ieder geval makkelijk bij het station kon komen, nu kan dat niet, ik woon 300 m van de bushalte en dat kan ik niet lopen, bovendien moet ik dan op het station ook wel weer 300 meter lopen.
    Al woon ik in de stad (wel 7 km van het station), openbare vervoer blijft onhandig.
    Ik heb me er bij neergelegd dat ik niet meer met de trein kan en dus bepaalde bezoekjes niet meer doorgaan. Net zoals zoveel dingen die niet meer gaan, er is niet voor alles een alternatief.
    Dát vind ik wel een beperking, dat ik dingen niet meer kan, qua mobiliteit en energie is mijn leventje maar heel erg klein. Maar gelukkig heb ik mijn poppen en fotocamera.
    Als ik alleen woonde denk ik dat ik me zou afsluiten en helemaal geen sociaal leven meer zou hebben omdat het me zo uitput, maar vooral steeds geconfronteerd met mijn beperkingen, onmogelijkheden.

  9. @Appelvrouw
    Als ik je zo lees dan heb je echt meer levensbehoeften dan -middelen. Vergelijk ik me met jou, dan zit ik ook met 1 been in dat schuitje. Na 6 uur ‘s-avonds kom ik de deur niet meer uit. Mijn rusteloze benen staan dat niet toe. Mocht ik weleens met de trein of zo moeten reizen, dan red ik het alleen door op het toilet die benen maar wat te laten schokken of rondjes door de trein te lopen.. sNachts boet ik dan voor de te zware inspanningen. Overdag moet ik werken aan mijn conditie en tegelijk mijn stemmingswisselingen onder controle houden. Het leven is ongrijpbaar, denk ik dan maar en met de steeds schaarsere energie en tijd maak ik van zo’n gedachte een blogje. Je moet er wat van maken, anders ga je kapot aan je eigen leven.

  10. Appelvrouw zegt:

    Artafterallart,
    Au, dat klinkt zeer onaangenaam. Ik heb kicking legs maar alleen in de nacht in bed.
    Om nu met ijsblokjes de trein in te gaan lijkt me vreselijk.
    Nu ja, inderdaad, je maakt er wat van. Voor mij op zich prima te doen, als je niet denkt aan wat je het liefst zou willen. En daardoor zijn confrontaties meestal niet prettig. Nieuwe contacten moet je eerst uitleggen dat je echt eerst moet slapen voor je weg kunt. Of dat je echt niet langer kunt staan.
    Gelukkig heb ik een opgewekt karakter en zelfs geen stemmingswisselingen tijdens mijn cyclus.
    Als jij zulke slechte nachten hebt, en dan overdag aan je conditie werken dat zal niet meevallen. Van stemmingswisselingen weet ik gelukkig niets. Maar ik lees je blog altijd dus als je er een blogje van maakt ben ik op de hoogte van het hoe en wat.

Geef een reactie

