Ik wil niet op facebook

Ben ik, naar mijn eigen inzicht, toch altijd redelijk discreet met mijn privacygegevens op internet omgegaan. Tot ik een account op facebook aanmaakte. Dat was het stomste wat ik gedaan heb, op een paar ontmoetingen met een indiscrete internetter na.
Facebook beweert dat ik zelf mijn privacy kan bewaken door van alles in te stellen.
Maar ik kan geen mensen instellen!
Morgen ga ik naar een feestje. Daar komen ook facebookers.
Morgenavond, of zondag zul je het dan beleven.
Foto’s van mij, en erger nog van ManB (die nog nooit iets met social media, blogs en andere toestanden op internet te maken heeft willen hebben) die rond gaan slingeren, met een beetje pech ook nog met de namen erbij, want dat hoort zo op facebook.
Hoe kan ik dit voorkomen? Een sticker op mijn hoofd: ik waak over mijn privacy, helpt u mee?
Of: Ik wil niet op facebook!
Mensen van het feestje: hebt u ook een beetje begrip voor mijn behoefte om niet herkend te worden?
onherkenbaar in beeld

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Ik wil niet op facebook

  1. FB account verwijderen?

  2. Appelvrouw zegt:

    Mijn account is het probleem niet, bij mij kan niemand anders iets plaatsen.
    Het gaat om privacy, dat fb beweert dat je dat zelf in de hand hebt, en ik geef maar aan dat dat niet zo is. En dat ik om die reden eigenlijk tegen dat feestje van mijn vriendin op zie. Maar ja, als moeilijke eter heeft ze van alles aangepast voor mij. Ik doe wel een zak over mijn hoofd.

  3. Ik begrijp het volkomen, Appelvrouwtje. Daarom wilde ik, toen ik in het bestuur zat (zeg niet van wat) en bij activiteiten dan,absoluut niet op de foto. Heb altijd gezegd, als jullie het doen, stap ik meteen op. Alles, echt alles, komt op internet en daar pas ik voor. Zet een foto van je huis op internet en ze weten je adres te vinden…Echt waar. 👿 je eigen account is het probleem ook niet, maar dat hangt er wel van af wat je zelf invult. Ik zal nooit ergens, zelfs op hyves niet, mijn naam neerzetten. En als iemand dat bij mij wel doet, verwijder ik het meteen.
    Prachtige foto trouwens…

  4. Panta Rhei zegt:

    Laat je feestje niet bederven. Probeer in de gaten te houden welke lolbroek zijn of haar mobiel trekt en druk je snor. (Zo los ik dat meestal op.) En misschien heb je het lef (ik dus niet) te roepen: “Zijn er FB-ers in de zaal? Wel de privacyregels in acht nemen hè!”
    Het is ’n erg vervelend bijverschijnsel maar ik zou het ook niet willen missen en ja, voor wat hoort wat. Ik wens je ’n leuke avond en misschien valt het mee. Als je er op voorbereid bent kan het je niet overvallen, scheelt echt.

  5. knutselsmurf zegt:

    Ik hoop dat ze je met rust laten, maar er zijn altijd mensen die “het probleem niet zien” of vinden dat “het moet kunnen”. Als het nodig is, kun je bij Facebook een verzoek indienen om een foto te verwijderen, maar voorkomen dat een foto gemaakt wordt is beter.

  6. volgens mij kan je gewoon je eigen account verwijderen. foto’s worden nu eenmaal overal en op elke gelegenheid genomen. Denk dan ook dat je er weinig tegen kan ondernemen. Je kan natuurlijk ook thuisblijven en ook niet meer op straat komen maar dat soort privacy lijkt me ook niet echt gezond.

  7. Appelvrouw zegt:

    @ Babbelegoegje,
    Ja mooi is die foto he.
    Al was het beslist geen mooie tijd, blweght! Altijd maar dankbaar zijn als een ander me uitliet terwijl ik zat te slapen in de rolstoel, zo moe!
    En ben ik blij dat ik in een gewone rolstoel kan zitten,
    ook al heb ik die niet meer.

    @ Janny,
    Ik kreeg net even een ander inzicht.
    Die hoofddoekjes en sluiers zijn zo gek nog niet!
    Dát ga ik morgen dragen, met een mooie retro zomerjurk.

    @ Knutselsmurf,
    Facebook verwijderd niets, die bewaart alles.
    Ik heb bedacht dat ik gesluierd ga als de Hollandse Zohra.

    @ Henk,
    Account verwijderen kan inderdaad, zij houden hem dan nog 2 weken “vast”voor als je je bedenkt.
    En ze bewaren een kopie, voor als je heimwee krijgt.
    Je hebt me wel een ander inzicht gegeven met je reactie.
    In winkels maken ze ook vaak filmpjes van me.
    het wordt nu echt tijd voor de sluier!

  8. Ben benieuwd wat het geworden is. Als het feest maar leuk was.

  9. Ook zonder Facebook account kunnen anderen foto’s van jou op Internet zetten. Dit is geen Facebook probleem maar een Internet probleem. Of een vrienden probleem.
    Zelf zie het probleem niet zo.

  10. Appelvrouw zegt:

    Karin,
    Dat zijn geen vrienden maar kennissen/buren, collega’s of andere verder van je af staande mensen, die ongevraagd foto’s van je online zetten.
    Ik heb geen vrienden die dat doen, ook mijn vriendin niet die op facebook zit, tenminste plaatst ze geen foto’s van mij. Ik verwacht ook dat ik haar niet hoef uit te leggen waarom ik dat liever niet heb. Waarom moet je eigenlijk uitleggen dat je iets niet wilt, alsof je dan zo erg afwijkt van de norm dat je dat moet verklaren. Waarom wil iemand wél met naam, toenaam, adres, motor en fiets, bokje en kind op internet? Dat hoef je dan weer niet uit te leggen want dat is normaal?
    Waarom sta jij met je volledige naam op internet?
    Dat vraag ik niet, dat hoef ik niet eens te weten, waarom moet iemand die dat niet wil dat dan wel vertellen? Er was op het vk blog destijds ook geklets over je eigen naam gebruiken, want als je een alias gebruikte was je niet echt.
    Waarom zou iemand nou werkelijk met zijn volledige naam op internet willen?

    Als ik in de toekomst ga solliciteren als schoonmaakster bij de hema gaan ze eerst mijn internetverleden na, en als ze dan tegenkomen dat ik over potentiele sexpartners of waardeloze sexavonturen praat, en óók nog met poppen speel, en de poes zijn ogen uitsteek, dan nemen ze me niet aan!
    Dat wil ik voorkomen. Dat kan natuurlijk door alles alleen maar veilig te doen, een keurig poppenjurkje: kijk wat ik gemaakt heb! Of een bloempje die bloeit of een visje die zwemt, een poes die spint of een varken die zijn staart krult. Een verhaal over hoe leuk de kinderen van de buren wel zijn. Maar daar barst internet al van uit zijn voegen en ik vind daar nou toevallig niets aan om te lezen, en nog minder om te beschrijven.

    Je opmerking sluit goed aan bij Knutselsmurf: er zijn altijd mensen die het probleem niet zien.
    Ik zeg nog net niet dat het je kop in het zandsteekgdrag is. Ik denk het alleen maar.
    En zoals Cornutus het van de week al zei: George Orwell zou zich in zijn graf omdraaien als hij wist hoe gek de mensen zijn door al vrijwillig hun privacy prijs te geven.

    Is dat omdat ze zo graag gevonden willen worden? Ik weet het niet, maar niets is voor niets.

  11. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Het is vervelend ja. Kennissen van mij hebben ook wel eens een foto van mij op FB gezet en ik vond het vreselijk, heb gevraagd of ze ‘m weg wilden halen. Ik stond er ook nog eens idioot op dus dat kon echt niet. Het is idd de Big Brother periode. Vervelend he?

  12. Appelvrouw zegt:

    Rebelse huisvrouw,
    Ja, vervelend van die kennissen 😦 Maar waarom was je dan zo idioot op die foto gaan staan?

    Het is echt het allerbeste om gesluierd door het leven te gaan. Ook wel zo handig dat je niet steeds in je haren hoeft te woelen om het in model te krijgen. En je staat nooit gek op een foto.

  13. Van mij hoef je helemaal niks uit te leggen. En mijn volledige naam, die gebruik ik in het dagelijks leven niet. Wie mij zoekt onder mijn roepnaam: veel success! Daarvan zijn er zoveel.

  14. Appelvrouw zegt:

    Karin,
    onder deze roepnaam, je achternaam die je hier gebruikt, en je woonplaats kom ik je overal tegen.

  15. Als je mijn naam op google intikt, moet je naar pagina 2 voor je een link van mij ziet. En hoe weet je dat die link de mijne is en de ander 13 niet? Omdat jij mij al kent, zo kan ik jouw ook heel eenvoudig vinden.
    Doe je het zelfde met afbeeldingen dan krijg ruim honderd foto’s waarvan er één van mij is. Als je me niet goed kent, heb je geen idee welke over mij gaat.

    Natuurlijk kan jij mij vinden. JIj weet waar je naar moet zoeken. Maar ik weet ook van jouw blog, dus dat is geen goede vergelijking.

    Ik hou er wel rekening mee, dat anderen mij zoeken op Internet. Ik probeer er nooit iets op te zetten dat mij kan beschadigen. Daar ben ik vast niet 100% consequent in geweest, we merken het wel.

Geef een reactie

