Naaiblad 1973

Dit blad kocht ik ruim 20 jaar geleden toen ik nog intensief naaide.
Het is daarna onderin de naaidoos,onder patronen, terecht gekomen en tijdens het opruimen daarvan kwam ik hem weer eens tegen vorige week.
Toch wel mooi een blad van 40 jaar oud. Nog maar 60 jaar en het is antiek.
Begrijp eigenlijk niet waarom mode steeds maar moet veranderen. Als het toen mooi was, waarom dan een jaar later niet meer?
Dit blad, burda, is van juli 1973, ik was 14 en ben mijn hele leven niet met mode bezig geweest.

burda1973-1

De beroesde minibikini vind ik prachtig, staat toch veel fraaier dan die broekjes van kleffe stof, die de dames ook steeds uit hun bilnaad moeten trekken en waar de borsten niet inpassen.
burda1973-2

Volgens mij heb ik nooit zulke broekpakken gedragen, veel te onhandig als je naar de wc moet.
Maar een mooie kleurrijke modetijd was het wel!
burda1973-3

En nu het moeilijkste: patroonpapier op het patroonblad leggen, en dan de lijntjes volgen van het juiste onderdeel, oppassen dus dat je niet verdwaald in de lijntjes.
burda1973-4
Zelfs dat is nog steeds niet veranderd.
Wat evenmin veranderd is zijn de schoonheidsidealen.
Maar daarover in een ander logje.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Naaiblad 1973

  1. ach hemel, mijn vrouw, die zeer bedreven is in het kleding maken, heeft heel wat op de knie gezeten om patronen te raderen. ik ken dit blad alsof ik er zelf op geabonneerd was.

  2. Leuk om te zien dat kleding soms tijdloos is hè?

  3. Hoe leuk om dergelijk blad na zoveel tijd zomaar tegen te komen. Eerlijk gezegd vind ik de mode uit die tijd op de pagina’s die je laat zien toch wel verschrikkelijk oubollig

  4. reinejragolo zegt:

    Je hebt je wel veel beziggehouden met poppenkleertjes..
    Misschien wordt het tijd voor het volwassen werk.

  5. Appelvrouw zegt:

    @ Ton,
    Wat leuk.
    Ik kocht altijd bladen over de datum, nou ja, altijd…áls ik ze kocht.

    @ Rebelse huisvrouw,
    Ik snap echt niets van mode hoor, voor mij is het altijd tijdloos.
    Maar deze kleding heb ik toch nadien niet meer gezien.
    Jij wel? Hier in Groningen is mode toch al behoudend, als er geen studenten kwamen was het lekker neutraal, vooral veel grijs en blauw. Daarbij vergeleken kun je beter Staphorsterklederdracht hebben, dat is nog kleurrijker, en die wijde rokken vind ik mooi, en die grote tas aan (of onder?) de rok! Daar ben ik helemaal verrukt van. Kun je je maandverband gewoon instoppen en hoef je niet met je tas naar de wc.

    @ Henk,
    Maar in die jaren vond men die mode modern, daarom zal het wel mode zijn, een rage, maar hoe kan het toch dat dat nu niet meer mooi is?
    Ik vind het nog steeds mooi, of goed genoeg.
    Aan kleren weet ik niet wat ik echt mooi is, je moet het dragen want anders geef je aanstoot, en daar ben ik het wel mee eens. Maar om daar ieder seizoen weer geld aan uit te geven…
    mijn groene broek draag ik al 4 zomers, hij is wat slapjes aan het worden van het vele wassen en verkleurd door de zon, maar hij gaat volgende zomer ook nog mee.

    @ Reine,
    Ik heb me heel weinig bezig gehouden met poppenkleertjes.
    Jaren geleden heb ik altijd mijn eigen kleren genaaid, die van vriendinnen, van hun kinderen. en zelfs de bandplooibroeken van een vriend. Ik naai nu liever in het klein, overzichtelijk.

  6. Zo ben ik mijn bijstand jaren doorgekomen. Ik had een model voor een elastiekspijkerbroek met steekzakken, een blouse met lange mouwen en een met korte mouwen. Die maakte ik eindeloos opnieuw met goedkoop gevonden lapjes. Grootste kostenpost de inslagknopen op de blouse want knoopsgaten daar begin ik niet aan.

    Jij begon er eerder mee dan ik, ik ging in 1989 voor het eerst op cursus. Ik ben een dochter van een coupeuse (mijn moeder is een proffie) maar ik wist niks. Dat ik een echte stofschaar moest hebben, dubbel op stof leggen, geen idee.

  7. Appelvrouw zegt:

    Karin,
    Maar nu maak je de mooiste dingen.
    Ik weet niet echt wanneer ik begon. Nooit cursus gehad, gewoon doen.
    Wel heb ik een foto van dat ik een oude broek heb losgetornd (pf, tegenwoordig zou ik dat gewoon knippen) en daar een nieuwe broek voor aan het maken ben. Dat was in 1980, zal ook wel mijn eerste project geweest zijn.. Maar dat waren maar beginnetjes.
    Langzaamaan leer je vanzelf meer, al doende dan wel.
    Een stoffenschaar is geen noodzaak, wel handig, die kocht ik ook pas heel veel jaren later.
    Ergens in die jaren kwam ik voor het eerst nadat ik thuis weg was bij een tante, ik was zo trots op mijn van oud laken gemaakte en zelf roze geverfde broek en zelfgemaakte tuniek, maar zij vond het een schande, we leefden toch niet meer in de oorlog. Rijke kakfamilie van mijn vaders’ kant, bah, alleen maar uiterlijke schijn.

    Knoopsgaten vind ik erg makkelijk.
    Kun je dat nog steeds niet?
    Waarom betrok je moeder je er niet bij? Ik weet wel dat jullie verhouding neit goed was, maar… leerde je dan niets?

  8. Het is met mode misschien wel net als met fotografie. De foto’s die ik 4 jaar geleden maakte vond ik toen prachtig. Veel daarvan durf ik nu niet eens meer te laten zien

  9. Appelvrouw zegt:

    Henk, nou gelukkig heb je ze dan nog op wp staan, daar zal niemand ze vinden.

  10. martin zegt:

    Ik ken het van thuis. Mijn moeder had ook een rol patroon papier en van die verdwaalvoorbeelden en een radaar wiel en een zware Anker naaimachine, die ik naar beneden moest tillen. Nu is een bloes uit Vietnam goedkoper dan een handje knopen van de knopenwinkel.

  11. Appelvrouw zegt:

    Martin, het kan inderdaad niet meer uit om zelf kleren te maken. Als je dat tegenwoordig doet doe je het voor je hobby, onmogelijke maat, of iets creatievers.

Geef een reactie

