Een witte bol

wittebol-1
Het beeld is van polyester en heeft geen titel.
1962 gemaakt door Frans Peeters die zichzelf graag beeldbouwer noemde, geboren in 1925.
wittebol-2
In Groningen stond het eerst in de wijk Coendersborg, maar is niet bestand tegen spelende kinderen, werd toen door het Groninger museum gekocht en hersteld waar het tijden in de museumtuin heeft gestaan.
wittebol-3
Nu is het weer teruggegeven aan de gemeente die het in de wijk Lewenborg heeft geplaats.
wittebol-4
Van de week zag ik er alweer kinderen op spelen, die gleuf is een mooie glijbaan.
Ik vind het al knap dat ze er opkomen want het ding is misschien wel 2 meter hoog, of nóg hoger, dat heb ik niet gemeten, ik keek er in ieder geval tegenop.

Kunst moet kindspeelbestendig zijn anders heb je er helemaal niets aan!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Een witte bol

  1. martin zegt:

    Glijen in een gleuf, en dat dan door kinderen. Ik vrees het ergste.

  2. Appelvrouw zegt:

    Martin,
    Euh, ik geloof dat ik met open mond sta toe te kijken, nou ja niet zo ver open hoor want mijn kaken passen momenteel niet in elkaar.

  3. Blewbird zegt:

    Polyesther van meer dan 50 jaar oud, je vraagt je af of de kunstenaar heeft nagedacht over hoe lang leven zo’n object beschoren zou zijn. ‘Herstellen’ van dingen die vergankelijk zijn, is dubieus. Mooi ding trouwens. Fijn dat je er aandacht voor hebt.

  4. Kunst heeft vooral mijn belangstelling als ik het door de zoeker van mijn camera bekijk en daarbij een poging kan doen om er mijn eigen (foto)kunst van te maken. Fotografisch gezien kan ik hier denk ik niet veel mee maar in mijn achtertuintje mag het best staan

  5. Appelvrouw zegt:

    @ Blewbird,
    Het is al zolang geleden gemaakt, en toch bestaat het beeld nog.
    Kunstenaars denken toch niet na over de levensduur?

    Ik ben zelf niet zo’n kunstaanbidder, soms is het te lelijk voor aandacht.
    Hier bijvoorbeeld snap ik echt helemaal niets van, waarom moet ik naar een bol kijken met een gleuf erin? Op internet wordt dan een flutverhaaltje opgehangen. Maar de kunstenaar is er niet slecht mee weggekomen. En daar zullen wel kruiwagens heel handig voor zijn.
    Als de zon niet al laag had gestaan zou ik er niet voor afgestapt zijn, omdat het ding me zelden opvalt als bijzonder, terwijl ik er vaak langs fiets. Ik vraag me trouwens af wat voor kunst mij wel kan boeien. Zelden abstracte kunst.

    @ Henk,
    Dat is denk ik ook het (enige) leuke van kunst.
    Daarom vind ik het ook leuk als er kinderen op spelen.
    Spelende kinderen zijn interessant om naar te kijken.

  6. Ach, toevallig reden we vorige week door lewenborg, ik zag het op een bordje staan tijdens onze nachtelijke onverwachte ellenlange rondrit dwars door Groningen vanwege een omleiding na een rit van zo’n 1085 km vanuit Tsjechië, maar ik heb het kunstwerk niet zien staan. rolleyes 🙄
    Wel knap van die kinderen dat die daarop kunnen spelen.

  7. Appelvrouw zegt:

    Babbelegoegje,
    Groningen is momenteel niet erg bereikbaar, maar ik was het niet die al die nieuwe wegen wilde om elders 2 minuten eerder aan te komen!
    Ik probeer me voor te stellen waar je dan doorheen rijdt in lewenborg.
    volgens mij kom je ook niet langs de bol. Maar al zou het wel zo zijn, hij staat vanaf een kant nogal onzichtbaar als je met de auto bent, daar heb je eerst bossage en tijdens het rijden let je meer op de weg dan op kunst. Zeker na zo’n lange rit!
    Wat deed je ook zo ver van huis.

  8. EJW zegt:

    Heeft dat ”kunstwerk” nu in iedergeval een functie. Hoe die kinderen erop komen is een raadsel, maar als ze iets willen lukt dat bijna altijd

  9. Appelvrouw zegt:

    EJW,
    ik ga eens vaker kijken hoe ze dat doen.

  10. Tja, wat moet een mens zo ver van huis. Vroeger waren we nomaden…vandaar misschien. We moesten midden in de vakantie ook nog een keer heen en terug, of eigenlijk terug en heen, vanwege een sterfgeval in de familie. maar goed, als dat grote witte ding een beetje langs de kant van de weg had gestaan, had ik hem vast wel gezien. kan me overigens ook wel voorstellen, waarom ze hem hebben verstopt achter de bossages. 🙂

Geef een reactie

