3 km- WOUW wat lekker!

Al zo lang ben ik doodmoe, niet een beetje maar alles overheersend, en slapen doe ik overdag vaak twee keer, de eerste keer een uurtje en de twee keer soms wel 2 a 3 uur. Ik hou dus geen tijd meer over om te leven. Fietsen was een ramp, ik zag tegen een fietstochtje naar de winkel op, hier nog geen 2 km vandaan.

Maar… vanmiddag kreeg ik ineens een onbeschrijfelijke drang om te gaan steppen.
Had het me al zo vaak voorgenomen maar ik kwam maar niet op gang.
En nu was het dan zover. Schoenen aan, steps los van elkaar gehaald, banden opgepompt. Wat jammer dat er niemand met me meeging, die 2e step van Vroems blijft maar ongebruikt.
Kickbike
En daar ging ik!
WOUW!
Wat ben ik blij dat het goed ging!

Het is nog geen record, maar voor het eerst sinds – volgens mij wel 3,5 jaar -, dat ik weer vrij heb gestept.
Vroems had nog geen kankerdiagnose toen ik iedere dag 10 km ging steppen, en in de tijd van zijn ziek zijn en daarna kwam het er niet meer van.
Denkend ook aan hoe heerlijk het was als we ook wel eens samen gingen gek doen, hij kon zelfs achteruit, met zijn rug naar het stuur, steppen. Of we dansten op de step en deden rare oefeningen, nu durf ik dat Γ©cht niet meer!
Maar ik moest er wel aan denken vanmiddag, en vond het maar wat vervelend dat hij dat nooit meer kan doen!

Ik heb er een tempo van 15kmh er in weten te houden, Vroems kon met gemak 20 volhouden.
Bergje op gelopen met de step onder de arm, gewoon voor de sport.
Zo maakte ik ook nog wat extra tijd dat ik buiten in beweging was.
Wat heerlijk!

Thuis gekomen meteen gaan gymmen om de andere spieren ook los te houden, meestal krimpt alles in elkaar, wringt moet ik zeggen, alsof de rugspieren in elkaar gedraaid worden zoals je een dweil uitwringt.
Tijdens het steppen ging het reuze goed! Geen last van mijn heup zelfs.
Als ik aan mijn behoefte gehoor had gegeven was ik nu nog aan het steppen.
Maar ja, ik gebruikte mijn verstand.
Dit filmpje heb ik wel eens vaker online gehad, misschien ken je het al.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op 3 km- WOUW wat lekker!

  1. Sinds mijn kinderjaren heb ik niet meer gestept maar ik dacht dat steppen zwaarder gaat dan fietsen. Dit is wel een heel andere step dan mijn kinderstepje πŸ™‚

  2. Appelvrouw zegt:

    Henk, het is niet te vergelijken met fietsen. Voor mij is het een geweldige manier om me met mijn eigen benen voort te bewegen. De beste manier om cardiotraining te doen, want dat gaat nergens anders op.
    Er zijn verschillende soorten steps voor volwassenen, dit is de fijnste, de kickbike, er zijn ook met een racestuur maar daar kan ik niet zo goed mee uit de voeten. http://www.kickbike.nl/

  3. Als ik aan mijn behoefte gehoor had gegeven, was ik in de bosjes op mijn hrken gaan zitten…:-)

    Fijn dat het lukte en voldoening gaf…en ja, vroems zal je voor altijd moeten missen…
    Die onbeheersbare moeheid, daar zul je me nog wel eens over horen. Ik heb momenteel door een uitputtende echtscheiding en enorme boosheid en stress dezelfde verschijnselen…vreselijk. Wat tot drie jaar geleden vanzelf ging, zijn nu bergen waar ik niet eens een eerste stap tegenop durf te zetten…wil, is mss een beter woord. Sterkte en een extra boontje…Chiel.

  4. Blewbird zegt:

    Geweldig! En ik was al blij dat ik van been kon wisselen tijdens een steptochtje door Amsterdam centrum met de collega’s een paar jaar geleden.

  5. EJW zegt:

    Steppen is even in de mode geweest. In Amsterdam zag je ze soms, maar nu helemaal niet meer. Lekker dat je je zo goed kunt bewegen op de step. Voor jou in je situatie een fijn vervoermiddel. Gelukkig kan ik nog goed fietsen, ik ervaar dan hetzelfde als jij op de step: vrijheid..

  6. King Billy zegt:

    Wordt ook gepromoot in Scheveningen. Kreeg een berg folders in de bus van het toeristische samenwerkingsverband van NordRhein-Westfalen en Gelderland om Vlaggetjesdag in Scheveningen mee te maken.
    http://scheveningenbeach.com/de/zutun/segway-step

  7. Appelvrouw zegt:

    @ Chiel,
    Wat had je dan in de bosjes gedaan? geschuild, of gefilmd?

    Het gekke is dat ik Vroems niet mis, ik voel hem bij me.
    Ik vind het veel erger dan hij niet meer mee mag doen, uitgeschakeld is, en zoveel dingen van zijn laatste jaar en vooral week, daar heb ik wel moeite mee, niet voor mezelf, maar het gevoel dat hij nooit meer leuke dingen kan doen voor zichzelf. Al weet ik ook wel dat hij zich door het leven worstelde met slopende vermoeidheid, die hij al jaren had en het leven daardoor niet altijd even leuk voor hem was. Maar doodgaan is toch iets anders dan het leven niet zo leuk vinden.

    Jouw vermoeidheid is wel heel anders dan het mijne.
    Een scheiding is ook slopend, als ik het bij anderen lees. Zelf ken ik het niet.
    En ik zeg er ook maar niets over, want het verschil tussen scheiden door lijden, of scheiden door de dood is niet te vergelijken. De boosheid omzetten… zucht. Dat heb je vast al heel vaak gehoord.
    Neem een step πŸ™‚ (dat heeft vast nog niemand tegen je gezegd)
    En dankje voor het extra boontje, heerlijk.

    @ Blewbird,
    Met sporten ben ik redelijk goed, en had nooit problemen met been wisselen. Maar ik ken genoeg mensen die het eng vinden om te gaan steppen vanwege dat wisselen.
    Is Amsterdam centrum nou wel zo geschikt om te steppen?

    @ EJW,
    fietsen doe ik ook wel, op een E-fiets, het geeft de laatste tijd vaak teveel last in mijn heup.
    op de fiets kon ik eerder wel lekker ver komen, nu mag ik al blij zijn als ik 20 km haal, in etappes.
    Steppen is een leuke afleiding er bij, dan kan ik zonder veel gedoe toch even naar buiten, bankjes bezitten, stukje steppen, beetje drinken, om me heen kijken, steppen.
    Waarom steppen niet in de mode is gebleven snap ik niet. Ik verbaasde me altijd op de sportschool dat mensen met de auto er naar toe gingen en daar op een hometrainer en loopband gingen zweten.
    Ik vind het heerlijk buiten en thuis heb ik een halve sportschool…

    @ King Billy,
    Een tijd geleden heb ik ook info gezocht om me aan te sluiten bij een groep.
    Maar dat is onhaalbaar met mijn gebreken.
    En al die wedstrijden kan ik dan ook vergeten.
    Best jammer!
    Een segway lijkt me niks, maar die steps wel hoor, stukken leuker dan die stinkende solex

  8. knutselsmurf zegt:

    Wat is dat ding aan het stuur ? Heb je een kruk bij je ?
    Ik heb inmiddels ook mijn eerste attribuut van de thuiszorgwinkel. Ik ben blij met de steun die hij geeft, maar wat haat ik die stok.

  9. Appelvrouw zegt:

    Knutselsmurf, dat aan het stuur is inderdaad een kruk, eigenlijk een zitstok, stok met zadel.
    Is ideaal om in de winkel in rusten, of als je in de rij staat bij de kassa en het loopt niet door.
    En met steppen als ik onverhoeds niet verder kan en er is geen bankje in de buurt dan kan ik toch even zitten. Al is het niet ideaal natuurlijk op zo’n zadeltje.
    Deze stok heb ik zelf gekocht.

    Je haat die stok niet, denk ik, maar je handicap.
    Het klinkt waardeloos als je die steun nodig hebt, en zoals je het schrijft is er ook geen vooruitgang te verwachten.

  10. Aad Verbaast zegt:

    Bijzonder dat dit beter gaat dan fietsen. In vroeger tijden heb ik het ook wel eens geprobeerd maar vond het nogal tegenvallen.
    En die stok? Ideaal!

  11. Appelvrouw zegt:

    Aad,
    Als ik zei dat het beter gaat dan fietsen dan is dat misschien iets te optimistisch geweest door mijn jubelstemming. Maar deze grote step gaat heel licht door het grote voorwiel.
    Je kent zo’n stok, of weet wellicht ook wel het een en ander af het voordeel van hulpmiddelen.

  12. reinejragolo zegt:

    Ik zie in mijn buurt nogal wat ouderen zwabberen met een stok.
    Op hun beurt vervloeken ze de rollator.
    De step kan me niet bekoren. Een fiets is toch gerieflijker.

  13. Appelvrouw zegt:

    Reine, Ik heb tussen mensen gewoon met een handicap en bejaarden. NIemand klaagde over de rollator, behalve toen hij niet meer vergoed werd, toen was ie niet meer zo nodig als daarvoor.
    Ga jij maar rustig fietsen. De step is voor mij een sportattribuut, en tegelijkertijd voor ontspanning, zoals sport bedoeld is, volgens mijn norm. De enige manier om aan mijn conditie te kunnen werken is de step, want op de E-fiets zit je ook maar een beetje rondjes te draaien zonder energie te verbruiken.

  14. 15 km per uur???
    Dat is toch een record?
    Een prima oplossing voor je.
    Je zou met een tochtje zo je accu van je laptop kunnen opladen πŸ™‚

    De politie hier tuft rond op een gemotoriseerd plankje, waardoor ze helemaal geen beweging hebben πŸ˜‰

    Zie een Duits exemplaar: http://www.shorties.nl/micro-nation_info_old/text01/mn019.html

  15. Goed dat je het toch weer hebt gedaan. Je moet er eerst weer even door. Maar je kunt het dus nog wel…Vroeger, als kind, kon ik goed steppen, nu niet meer, heb het nog eens geprobeerd voor de aardigheid, ook alweer een paar jaartjes geleden, maar dat viel wel tegen. Maar ach, vroeger kon ik ook hoelahoepen en dat kan ik ook niet meer.

  16. Appelvrouw zegt:

    @ Artafterallart,
    15kmh is een normaal gangetje op de step (volgens mij), je hart gaat er eerst wel van tekoor maar na 10 minuten accepteert dat er niets anders op zit dan door te pompen.

    Wat erg dat ze zelfs een segway een step noemen, een stem met wielen er naast.
    Jaja… maar ze doen niets, ze staan alleen maar hun evenwicht te bewaren, wat op zich al een kunst is volgens mij.
    Lijkt me wel grappig als die politie iemand staande houdt, dan moet hi van zijn ding af.
    En er komt net een gelegenheidsdief voorbij…
    Die agent heeft toch geen conditie meer dus bijhouden kan ie hem niet.

    @ Babbelegoegje,
    Of het doorzetten, of er doorheen is betwijfel ik. Mijn lichaam geeft vrij goed aan of ik iets kan of niet.
    Forceren heeft weinig zin. Dus moet ik altijd afwachten tot de drang er is.
    Maar het wel zo dat ik nu in ieder geval weet dat de straf niet zo groot is.
    Geen pijn gehad na die tijd, zelfs geen stijve spieren zoals eerder.
    Doordat ik sinds 2 jaar core training doe weet ik meer hoe ik mijnrug en heupen los moet houden. Spieren versterken door samenwerken, in plaats van individuele training.

    Leuk dat je kon hoepelen!
    Ik kon het nooit. Heb een vergroeiing in mijn ruggewervel en daardoor weinig flexibel in mijn heupen. Maar ik heb er heel vaak zin in gehad, alleen door de pijn in mijn heupen heb ik het er maar bij gelaten.
    Steppen als volwassene vraagt wel een goede step, je hebt veel soorten maar niet alle zijn zo fijn als die ik heb.

Geef een reactie

