Fairtrade tomaten (wie heeft tips voor me)

Ik heb wel eens verteld dat ManB nooit iets doet in de huishouding of het kluswerk.
Misschien overdrijf ik dan wel eens en zou ik moeten zeggen dat hij zelden iets doet.
Gisteren was zo’n zeldzaam moment.

Terwijl ik in de schuur barbie en poppen accessoires aan het lakken was ruimde hij de vuilnis op, en het oudpapier uit de kast. Deze actie was wellicht omdat de grijze container aan de straat moest, en dan wil hij wel eens heel rigoureus weggooien (alleen mijn spullen!). Dat doet hij natuurlijk alleen als ik buiten gezichtsveld ben.
Achter dat oud papier bewaarde ik fairtrade tomaten.
Wetende dat dat niet van hem mag, had ik ze netjes in een blikje achter de oudpapierbak gezet met de bedoeling dat het daar zou gaan rijpen.
Toen ik vanmorgen tot mijn grote schrik zag dat het oudpapier weg was, en ook mijn kostbare blikje, werd ik razend! Stormde de trap op.
Hij lag nog in bed te dommelen, tevreden over zijn opruimwoede, vermoed ik.
“Wat heb je nou gedaan, waar zijn mijn fairtrade tomaten!”
Het was eigenlijk geen vraag, ik kende het antwoord al; in de container. Maar hij hield zich onschuldig: “ik dacht dat je dat daar neergezet had om weg te gooien.”
“Als ik iets wil weggooien doe ik het direct!”
Tranen prikten achter mijn ogen (zo hoort dat bij ruziemakende vrouwen), die prachtige tomaten en dat mooie blikje! Hij snapt er gewoon niks van!
Hij wil niet dat ik de natuur zijn gang laat gaan. Het mooiste van de natuur; de schimmels, die mogen van hem niet moedwillig gekweekt worden. Altijd moet ik het stiekem doen en dat valt niet mee sinds hij weet dat dat een hobby van me is.
Ik heb echt vreselijk de smoor in en overweeg zware sancties.
Alsjeblieft, geef me wat tips!

fairtrade tomaat

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Fairtrade tomaten (wie heeft tips voor me)

  1. King Billy zegt:

    Met tomaten van eigen, nationale bodem is niet zo veel mis meer. Ook qua gif sproeien, dat in Zuid Europa en Noord Afrika veelvuldig voorkomt
    “De Duitsers bombardeerden de groente tot ’Wasserbombe’ omdat ze waterig en smaakloos was, en lieten de tomaat massaal links liggen. Sindsdien zijn Nederlandse telers nieuwe soorten gaan ontwikkelen en is de kwaliteit erg gestegen. Er zijn nu honderden soorten, waaronder trostomaten, losse tomaten en cherrytomaten.“

    Fair Trade? Nederlandse tomaten telers hebben het al zwaar genoeg om te concurren met zwaar gesubsidieerde Spaanse collega’s, die er vaak een ecologisch, milieuvervuilend potje van maken
    en Noord Afrikaanse asiel- en gelukszoekers als slaven inzetten.
    http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/article/detail/1092543/2010/03/01/Tomatentelers-nemen-risico-met-kilorassen.dhtml

  2. olijf zegt:

    Ik zou ook erg sip zijn als iemand mijn experiment wegsmeet. Als buitenstaander vraag ik me af of het zo persoonlijk is als het voelt. Mogelijk zag Man B gewoon rotte tomaten, en was hij jouw liefde voor schimmels vergeten. Omdat je getrouwd bent en vrienden bent, verwacht je misschien meer begrip dan er is. Met sancties wordt ’t niet leuker in huis. Misschien kan je opzet uitsluiten door eerst over te stappen op bijzonder heldere communicatie. Zoals je zou doen als je in een studentenhuis woont en niet wil dat een ander je yoghurt opeet of je experimenten weg kiepert. Dus het uiterlijk wat proffesionaliseren door er een laboratoriumlook aan te geven en naam en datum en het belang er op. Zoiets als: niet weggooien, onderzoek voor Nature. Of iets met prof. Dinges. Ik weet zeker dat je iets belangwekkends weet te verzinnen. Mocht Man B ondanks een dergelijke duidelijke waarschuwing jouw hobby toch nog wegsmijten, dan is het tijd voor een appeltje der wrake.

  3. rikus zegt:

    Ik woon midden in een kassen gebied met veel boomgaarden en verschillende gewassen
    Je wil niet weten wat ik allemaal op snuif, vooral inde ochtend uren

  4. Appelvrouw zegt:

    @ King Billy,
    En laten we de vleestomaat en het snoeptomaatje niet vergeten!

    Als ik het zo lees moet ik voortaan geen tasty tom meer in een fairtrade bakje leggen.

    @ Olijf,
    Als hij nu al mijn liefde voor schimmels is vergeten is het tijd voor relatietherapie, en waar kan dat beter dan op het blog?
    Het hoeft echt niet leuker te worden 🙂
    In het studentenhuis ging het zo: ik maakte alles (douche, keuken, wc en overloop) grondig schoon (er is niets ergers dan plakkerige gasknoppen (nou ja, toetsenbord, deurklink, trapleuning, winkelwagentje, liftknopje en 2ehandswinkels buiten beschouwing gelaten), vieze kranen of een stinkende wc omdat de heren niet kunnen richten. Niemand kan zo goed schoonmaken als ik, want ik heb smetvrees).
    En zo is het nog steeds, ik kan het beste schoonmaken maar laat ManB ook wel eens wat doen, zodat hij wat binding krijgt, dan zeg ik lief: jij mag vandaag de afwas doen dan ga ik iets nuttigs doen. En soms, als de afwas goed groot is, dan streel ik even over zijn schouders, ter aanmoediging.

    Op mijn deur staat al: niet storen ik slaap. Om nu ook nog een kooi te maken met daarop: prive kweek van Professor van de Boomstam, dan vrees ik dat hij me daar in zal stoppen,
    om te rijpen.
    Ik zal wel je tips ter harte nemen, voor later.
    Ik heb altijd geleerd dat je het ijzer moet smeden als het heet is, en dat is het nu!
    🙂

    @ Rikus,
    Stuifmeel?

  5. sprakeloosid zegt:

    sancties, ManC of manD of manE of alle drie!

  6. Appelvrouw zegt:

    Sprakeloos,
    Dat soort sancties zijn mij te vermoeiend, maar als ik weer wat puf heb begin ik bij de C.

  7. Ik ga natuurlijk niet stoken in een goed huwelijk 🙂 die tips hou ik dus maar voor me.
    Ik snap het schimmelverhaal ook niet helemaal maar dat geeft ook niet.

    zelf ben ik gek op tomaten maar ik ben wel een lekkerbek op dat gebied. Een smakeloze vleestomaat gaat er bij mij niet in

  8. reinejragolo zegt:

    Spreek je dankbaarheid maar uit naar je man.
    Zodra er verkeerde schimmels of eventuele toxische zaken op het vlees van een vleestomaat komen mag je hopen dat je er met de schijterij vanaf komt.

  9. Appelvrouw zegt:

    @ Henk,
    Nou, dan heb ik weer pech, geen goede wraakacties.

    Jaren geleden ontstond het per ongeluk, schimmels op eten wat ik was vergeten.
    Daarna ging ik het er om doen, en hoe langer je het laat staan hoe mooier, meestal tenminste.
    Dat had ik nu ook gedaan met deze tomaten, je ziet op de foto dat de ene al wat begonnen is te schimmelen. Ik wilde ze langer laten staan, al weet ik al hoe dat er uit gaat zien van een eerder experiment (het verschrompelt en lijkt of het een witte slagroomlaag krijgt) Maar ja, ManB ziet dat schimmelkweken niet zitten.
    Op mijn blog heb ik eerder al verschillende schimmelexplemplaren gezet. Rijst schimmelt het moeilijkst van wat ik geprobeerd heb, het duurt erg lang en stinkt verschrikkelijk!

    Tomaten zijn ook heerlijk, tenminste die lekkere.

    @ Reine,
    Ach, ik heb al zo vaak schimmels gekweekt en nog nooit diaree gehad.

  10. Als ik ergens waar dan ook achter beschimmelde tomaten zou vinden, gingen die ook 1-2-3 bij het afval.

    Maar als ik zou weten dat het onderdeel van een experiment van een van mijn huisgenoten was dan zou ik het laten staan. Net zo makkelijk. Dus ja een briefje/bordje erbij; laten staan!

    Het is wel een erg rare hobby waarvan je niet zomaar kan verwachten dat anderen het begrijpen.

  11. EJW zegt:

    Een goede tip van mijn kant. Prijs manB de hemel in dat hij dit beschimmelde voedsel weggooid en je zal zien dat hij dat nooit meer doet. Het werkt zoals bij het prijzen van de keuze van je dochter als zij met een jongen thuiskomt die je absoluut niet ziet zitten. Dan doet ze het tegenovergestelde om te pesten.

  12. Appelvrouw zegt:

    @ Karin,
    Jamaar als ze in zo’n mooi blikje zitten kun je nagaan dat er iets mee is.
    Bovendien weet ManB dat ik nooit viezigheid laat slingeren.
    Nou ja, hij kán het weten.
    Ik zie het nog niet gebeuren dat ik met briefjes ga werken: afblijven!
    Elke hobby is raar, behalve postzegels verzamelen,
    al vind ik dat ook wel raar, wat moet je met die dingen.

    @ EJW,
    Ah fijn, eindelijk een tip.
    Dat klinkt geweldig.
    Ik denk dat ie meteen stralend om mijn nek hangt.
    (dan moet ik nog even nadenken of de tip wel bruikbaar is 🙂 )

  13. Van Schimmels kan je vies ziek worden Appelvrouw dus ManB heeft gelijk om ze dana weg te gooien.

  14. Appelvrouw zegt:

    Kitty, ik mag ook niks!

    toen ik alleen woonde mocht het wel en werd ik nooit ziek.
    Misschien gebeurt dat alleen als je getrouwd bent, dan kun je toch al gauw ergens ziek van worden.

  15. Getrouwd zijn is compromissen sluiten…..

  16. Appelvrouw zegt:

    Karin, en compromissen zijn net als een ladder in een kous.
    Het is voor allebei niet goed.

  17. Dat weet ik niet hoor! Waar kan je gauwer ziek van worden als je getrouwd bent volgens jou?

  18. Appelvrouw zegt:

    Kitty, ziek van alle compromissen. Net als met vitamines kom je dan altijd te kort 🙂

Geef een reactie

