The last Emperor (en Roberto Barni)

Morgen komen de Koning en Koningin hier in de stad.
Het is momenteel een drukte van jewelste, alles krijgt een make over. Onkruid wordt verwijderd, straatjes geveegd, oude fietsen verwijderd, en de nieuwe zullen wel in dezelfde hap worden meegenomen.
Het stadhuis krijgt een nieuw verfje en de stopverf wordt vervangen.
En weet je wat ik nou zo onaardig vind?
Dit soort dingen doen ze alleen voor die twee die hier tegenwoordig nog maar zelden komen, terwijl de Stadjers zelf, die iedere dag door die stad moeten, altijd in de rotzooi en opgehoopte fietsen oplopen, daar toch ook wel eens recht op hebben?
En het is ook geldverspilling, ze komen al om 9 uur en een uurtje later zijn ze alweer weg.
Ze kennen Groningen tenslotte al, tenminste de Koning, die weet heus wel wat voor fietsentroep het hier is, want zijn broer Friso studeerde hier, en dan zag je hem (Friso) door de stad lopen naar de universiteit, daar woonde hij dichtbij, achter hem aan een stoet lakeien, of misschien waren het ook wel lijfwachten. Of ze zijn tas ook droegen kan ik me niet meer herinneren.
Nou ja, in ieder geval de laatste stofjes worden nog geveegd, en de boze geesten opgehangen aan het waagplein (bij het goudkantoor).
waagplein
Van Roberto Barni (1996); zwevend figuur die het verlangen naar communicatie symboliseert (Mullarney, 1996).

Met mijn broekzakcamera in de hand ben ik er doorheen gelopen/gefietst. Geen foto heb ik bewerkt, hoe je nou zo’n boze hangende geest goed in beeld krijgt zou ik niet weten, maar ik vind het goed genoeg. De Koning zal toch niet teveel omhoog kijken.

De rest van de foto’s heb ik online gezet voor deze en gene. Het staat je vrij ze wel of niet te bekijken. ’t Is niets spectaculairs.
Hier staan ze allemaal.

Dit bericht werd geplaatst in Bekijks-foto's en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op The last Emperor (en Roberto Barni)

  1. O ik dacht even, dat ze nog vergeten hadden, om dat lijk op het glazen dak op te ruimen.
    Belachelijk hé, zo komen Willem en Maxima nooit achter the real live van het gepeupel..eeeh.. the people, bedoel ik..

  2. rikus zegt:

    Tis toch een hele eer dat ze Grunningen met een van hun eerste bezoeken vereren.
    Normaal zitten ze daar aan de laatste “titte” zelfs als het om de opbrengst van hun eigen gas gaat

  3. Ik zie het graag!
    Geest? Dat is toch een man; geesten zien er anders uit 😛

  4. Foto’s toch maar even bekeken. Groningen is tenslotte een mooie stad, en die fietsenzooi hoort gewoon bij het chaotische stadsleven 🙂

  5. Wel geestig toch, Kitty.

  6. Appelvrouw zegt:

    @ Babbelegoegje,
    Ik weet ook niet precies waar het allemaal voor dient, misschien zijn ze inderdaad het lijk wel vergeten. Maar het hing daar zo eng!
    Ja, heel belachelijk, wie weet hoe graag “ze” de gewone drukte van de stad zouden willen zien. Is toch veel leuker dan in je zondagse jurk je niet vies te mogen maken!
    Welk onmenselijk schepsel ontzegt ze deze mooie menselijkheid van een stad?

    @ Rikus,
    Ik vind er niets erigs aan, het kost een hele boel geld, En Groningen stond toch al op de kaart.
    Ze gaan ook nog naar Drenthe, gewoon een eenvoudig bliksemtoertochtje.
    Hebben ze hun snuiten toch laten zien en kan het oranje gestemde volk tevreden zijn.
    Van mij hoeft het echt niet, laat die mensen nou gewoon iets leuks doen.

    @ Kitty,
    Wat zie je graag, dat duur betaalde stel? Of de grote schoonmaak?

    Of dat hanggeval een man is kan ik niet zien.
    Ik denk dat het is zoals Babbelegoedje oppert: het is geestig.

    @ Henk,
    Het is nu op maandagmorgen gemaakt, en dan is er nog niet zoveel fiets in de stad, eigenlijk was het nu heel rustig en opgeruimd. Maar op een willekeurige, noem bijv. donderdagmiddag, dan kun je over de fietsen lopen, of rijden, want ze liggen vaak half op straat. Ook de terrassen zijn dan (met dit weer) vol. Maar ik kan niet tegen al die drukte dus voor mij was dit geweldig zo.

    Wat mij boeide was bij de universiteit waar zoveel prachtig gekleurde fietsen staan. Zoveel flitsende personen, vermoed ik. En wellicht geen Groningers, maar randstadjers. En wat een prachtige meiden!
    Daar zou een fotograaf die van mooie en mooi geklede jonge vrouwen houdt zijn vak goed kunnen uitoefenen.

  7. Ik mag me vergissen, dat kan, maar volgens mij hing ie een aantal jaren geleden andersom. Zo vaak kom ik niet in Groningen. Hij wekte toen niet de indruk een geest te zijn.

  8. Appelvrouw zegt:

    @ Kitty,
    Of hij met zijn geesteshoofd eerder naar beneden hing zou ik niet weten. Misschien hebben ze hem destijds verkeerd opgehangen, kunstenaars willen vast niet dat hun kunst verkeerdom hangt. Op internet kan ik er zo gauw niets over vinden, ook niet van wie het is en waarom die het daar zo nodig wilde ophangen. Aan de muur hangt ook een beeld alsof ie uit de muur komt, je vermoeden van een geest is hiermee misschien wel bewezen.

  9. Appelvrouw zegt:

    Toch iets gevonden:
    Van Roberto Barni (1996); twee zwevende figuren die het verlangen naar communicatie symboliseren (Mullarney, 1996).
    (hier gevonden: http://www.streetservice.nl/straten/waagplein/historie/)

  10. Overigens, het is wel een bliksembezoek hé. Enfin, opgeruimd staat netjes. En dat kun je van twee kanten bekijken, net als dat lijk.

  11. Appelvrouw zegt:

    Babbelgoegje, precies, een bliksembezoek, en daar betaalt de gemeente een kapitaal voor terwijl de armen hier geen groenten meer bij de voedselbank krijgen.
    En ja, dat lijk, daar zit ik toch wel wat mee in mijn maag, heeft ie zich inderdaad omgedraaid?

  12. reinejragolo zegt:

    Waarom denk je aan de last emperor?

  13. hmmm. We zaten in de Waag iets te drinken. Misschien zie je hem dan van de bovenkant? Kun je dat eens uittesten?

  14. Zou die man uit een vliegtuig zijn kunnen gevallen?
    Groente hoeft niet zo duur te zijn. De toppen van brandnetels zijn tot Augustus goed als groete te eten. Het slinkt wel, ik had een emmer vol nodig voor mijn gezin. Best lekkere groente, doet niet onder voor spinazie en zit vol vit.A. Ook zevenblad scjhijn je te kunnen etetn als groente, in Indië meen ik, werd het gekweekt als groente. Ik durf het nog niet aan met zevenblad maar heb het, toen ik het hoorde, wel aan mijn konijn gevoerd. En daar is die niet aan dood gegaan.

    Vanmiddag besloot ik net, om weer eens brandnetels te eten. Ik had de emmer half vol toen ik een wit bloemetje ontdekte. Dat bleek dus een dovenetel te zijn. Heb even gevoeld of die in mijn emmer ook prikten,. Nee dus, emmer maar weer leeggekieperd, want van dovenetels weet ik het ook nog niet. 😉

  15. groete = groente

  16. Ze hadden zelfs de wolken weggehaald!

  17. Appelvrouw zegt:

    @ Reine,
    Omdat het normale leven ze onthouden wordt door ze weg te houden van het echte.
    (gewone).

    @ Kitty,
    Ik ga het van de week testen en zal je er verslag van uitbrengen.
    Met camera op de broekzak natuurlijk, voor je weet nooit, als bewijs.

    @ Babbelgoegje,
    Heel misschien is die man inderdaad uit het vliegtuig gevallen.
    Of gegooid door… hoe heet die ook alweer, familie van…

    Bedankt voor je correctie van groenten, anders had ik het natuurlijk niet begrepen 🙂
    Ja lekker hoor, brandnetel, op kruiptentvakantietjes op Schiermonokkoog plukte ik ze ook, trok er thee van, en at ze, net als jij, als spinazie, veel voller en lekkerder.
    Bij Vroems stond het ook en at ik het ook. Ze prikken niet als je de toppen met liefde vastneemt, en natuurlijk tegen ze praat, lief lekker neteltje, straks mag je lekker in de warme pan en als je er klaar voor bent dan stop ik je verrukkelijke brandloze blaadjes in mijn mond.
    Nou, reken maar dat ze niet meer prikken!

    Wat betreft zevenblad:
    Wat je ook nog kunt proberen nadat je je konijn vol zevenblad hebt gepropt hem zelf opeten, als je dan niet doodgaat, kun je zevenblad veilig eten.

    Heb je iets aan deze info? Google heeft genoeg tips.
    http://overaleten.blogspot.nl/2010/08/onkruid-is-gratis-en-lekker.html
    Evenals dovenetel: http://www.andreableeker.nl/Dovenetel.html
    En jouw tip is ook welkom, het bracht me weer even terug naar de natuur, ohja, dat kun je ook allemaal eten.

    @ Beeldspreker,
    Ik begrijp je opmerking niet, misschien omdat ik niets gevolgd heb van wat er gisteren gebeurd, is, behalve dat ik op het journaal even meekreeg dat ze Assen voor de verloren tijd van eerdere bezoekjes hebben laten boeten.
    Wat een raar stel, ze hadden toch zeker wel een half uurtje langer kunnen blijven? Wij moeten ook wel eens overwerken! En soms blijven we op een feestje ook langer als het gezellig is.

  18. martin zegt:

    Mooiste foto die van straatstenen, verder neits. En dat lijk had ik ook wel eens in mijn wereld achter glas op het Volkskrantblog. Overleeft koninginnen en koningen en zo hoort het ook met hangende geestige lijken.

  19. Appelvrouw zegt:

    Martin,
    De foto’s zijn ook niet meer dan kiekjes, om een impressie te geven van wat men doet voor een koninklijk paar.
    WAt leuk dat jij die geestige hangman ook heb gebruikt, Ik kan het me niet herinneren helaas.
    Hangt die daar net zo als bij mij, of met zijn gezicht naar beneden, zoals Kitty hem gezien heeft (geestverschijningen zijn wellicht veranderlijk)

  20. EJW zegt:

    En..ben je vereerd door dit hoge bezoek?. Dankzij de foto’s ben ik weer eens in Groningen geweest. Jaren geleden ben ik er doorheen gereden toen ik nog wel eens ANWB tochten reed. Dit is nu volkomen uit de tijd

  21. Appelvrouw zegt:

    Nee, niks vereerd hoor.
    Toertochten? dat was vast niet op de fiets, en je bijzondere vehikel had je toen ook nog niet.

  22. Toch fijn voor de Groningers dat de stad lekker opgeruimd is. In Zwolle komen ze niet……..

  23. Appelvrouw zegt:

    Maar Karin, met dat opruimen moet je het niet te groots zien. Wat heb ik bijvoorbeeld aan een onkruidvrij centrum waar ik nooit kom.
    Hier naast mijn huis wordt geen onkruid meer verwijderd door de gemeente, die bezuinigen enorm. Maar voor die ene dag halen ze wel alles uit de kast waar wij allemaal het hele jaar voordeel van hadden kunnen hebben als het ook aan de buitenwijken was besteed.

    Ik denk trouwens dat het weer net zo’n troep met fietsen is als vorige week. Je hebt er gewoon niks aan.

  24. @Appelvrouw, Het was dinsdag de enige mooie dag deze week, zonnig met blauwe lucht…

  25. Appelvrouw zegt:

    Beeldspreker,
    Euh hier in Groningen is het nog steeds mooi weer, met blauwe lucht, en ik fiets nog steeds in een shirt zonder jas of vest.

  26. Appelvrouw, hier aan de kust zeemist, koud en bewolkt.

  27. martin zegt:

    Nog even de geestesverschijning gezocht (en gevonden): http://farm4.staticflickr.com/3795/8917422942_eeb2f31d4f_o.jpg

  28. Appelvrouw zegt:

    Martin, die heeft ook de handen in beeld, en vanuit een heel iets andere hoek krijg je het idee dat hij naar beneden kijkt, zoals Kitty dacht.
    Lastig te fotograferen voor amateurs, ik was zo laag mogelijk gegaan maar je moet nog verder op de grond gaan liggen en misschien een andere lens, met de mijne krijg ik alles er niet op.

Geef een reactie

