Broodvervanger 1 (glutenvrij?)

(ik sta er niet voor in dat het 100% glutenvrij is, iemand die glutenvrij eet zal dat beter weten)

Gisteravond maar weer eens aan het experimenteren in de keuken om een goede broodvervanger te vinden.
Helaas verdraag ik geen brood.
Ook geen rogge, boekweit, spelt, quinoameel.
Wel amandelmeel, maar dat is zo duur en niet echt makkelijk te verwerken!
Ik ben geen coeliaak (zo noem ik iemand met glutenallergie), voor zover ik weet, maar er zijn zoveel producten die me doodmoe maken, vooral vezels. Wit brood geeft minder problemen dan bruin, en bruinerijst is helemaal een drama, terwijl ik het ontzettend lekker vind.
Ondanks dat ik zo moe van eten word heb ik toch aardig wat overgewicht dus logisch is het niet.
Rauwe groenten vallen ook al niet lekker meer.
Daarom de strijd maar weer aangevangen om goede alternatieven te vinden die bevredigend vullen. Niet om af te vallen maar om niet steeds in de keuken te staan met onlust gevoelens: wat moet ik nou toch eten!

En gisteravond heb ik me toch wat lekkers gemengd!
Omdat ik een echte keukenprinses ben gebruik ik geen weegschaal of maatbeker.
Bij mij gaat alles instinctief de beslagkom in.
Leuker kan ik niet koken, dat gedoe met een weegschaal vertraagt het werkproces (en plezier).

Wie het recept wil weten moet ook zelf instinctief kunnen mengen.

Ik gebruikte:
Aardappelmeel
Rijstmeel
Bakpoeder, Wijnsteenbakpoeder van Le Poole (hier te koop bij gezondheidswinkel) is glutenvrij.
(omdat ik, toen ik begon, me voornam het in de wonderpan te bakken maar daar later vanaf zag)
Eieren
water (voor wie een vollere smaak wil en melk verdraagt, kan water vervangen door melk)
Gebroken walnoten
Gedroogde pruimen in kleinere stukjes
Hennepzaad (te vervangen door gebroken lijnzaad)

Eerst meel, bakpoeder, water en eieren met de garde mengen/kloppen. Het moet ongeveer magere yoghurt dikte hebben.
Daarna de rest er doorheen.
Een nacht in de koelkast laten wellen. Het meel wordt dan homogener en plakt dan beter, anders wordt het in de pan een losse substantie. Ook een goede tip voor gewone pannekoeken omdat ze dan niet in je buik uitdijen maar vooraf in de beslagkom. Vond ik altijd veel lekkerder!

Vanmorgen in zonnebloemolie, in de koekenpan gebakken.
En weet je wat?
Het was verrukkelijk!
Lekkerder dan een zelfgebakken cake uit de wonderpan.
Maar ik ga het de volgende keer maken zonder pruimen en noten, dan heb je nog meer het brood effect. En toch hoeft er niets op, het smaakt lekker zonder beleg. En ook eens zien of het zonder bakpoeder kan.
Vanmorgen mezelf dus wel iets te buiten gegaan aan een heerlijk ontbijt.
broodvervanger1

ps, ook lekker als het koud is, mee op picknick en aan stukken scheuren.

Dit bericht werd geplaatst in Eten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Broodvervanger 1 (glutenvrij?)

  1. Appelvrouw zegt:

    Fout.
    Wat jammer nou, het bekomt me niet goed.
    Het is vreselijk slaapopwekkend, mijn ogen worden dik alsof ik dagenlang niet geslapen heb.
    Ik stort helemaal in als een mislukte cake in de oven.
    Dat is bij mij een bekend verschijnsel als ik foute stofjes heb genuttigd.
    En kon ik er nou maar achter komen welke stoffen fout zijn.
    De vezels zijn misschien de boosdoeners maar het zal nog wel even duren voor ik weer de moed kan opbrengen om daarmee te experimenteren.
    Het zal wel psychisch zijn, alles wat volgens de normen gezond is maakt mij af.
    Ik geef het echt helemaal op.
    Het beste is als ik stop met eten.

  2. rikus zegt:

    je hebt toch al asiel?

  3. Appelvrouw zegt:

    🙂
    Ja, dat wel, Rikus, maar ik ben nog niet ingeburgerd.

  4. Els zegt:

    Deze allemaal al geprobeerd:

    Twello’s of Teff broodmix of Glutafin http://www.glutenvrij-lepoole.nl/product/witte_broodmix_glutafin/
    Jumbo: Pure and Free
    Emté: Damhert
    AH de Tuinen: Schar.
    AH en Welkoop (Boerebond): Soezie broodmix (glutenvrij?) http://www.soezie.nl/NED/Start/Producten/Zoekresultatenproducten/tabid/6472/catitemid/45/typeid/1/type/Products/language/nl-BE/Default.aspx
    Toko: rijst-, tapioca, kokosmeel (geen mix dus, maar vaak is broodmix een mix van meel + bakpoeder).
    Sommige mensen die slecht op tarwe reageren, kunnen wel goed tegen spelt (=oertarwe).

  5. Appelvrouw zegt:

    Els,
    Ik ben geen coeliaak, zoals ik al schreef, en ik verdraag geen teff.
    Heb er al eens een verhaaltje over geschreven.
    https://appelvrouw.wordpress.com/2011/09/16/rood-teff/
    Al die glutenvrije producten hebben op mij hetzelfde effect als met gluten. Je hebt mijn verhaal denk ik niet helemaal gelezen of begrepen.
    Soezie meel is met gluten.
    Echte coeliaken eten beter geen uit de toko omdat er nog een gluut in kan zitten. Die moeten het echt bij Le Poole of een andere bedrijf kopen waar geen gluten verwerkt worden.
    Mijn eetprobleem heeft niets met gluten te maken.
    Wie weet heeft iemand anders in zijn zoektocht iets aan je bijdrage. Maar er is een vereniging voor coeliakie, daar zou ik mijn informatie halen voor de zekerheid. http://www.glutenvrij.nl

  6. u heeft zich zelf een superpannekoek getoverd!
    iets klopt niet met het lichaam wat spijsvertering betreft.
    eventueel eens de godendrank Vita Biosa geprobeerd?
    kan mogelijk een positieve invloed hebben.

  7. Appelvrouw zegt:

    Kitty, ik heb best wat over voor mijn gezondheid. Maar is molkosan niet goedkoper met dezelfde werking? Nee nee, dat heb ik natuurlijk ook al geprobeerd en spirulina en weet ik wat voor wondermiddelen
    75 euro voor een fles godendrank, die binnen een maand op moet, daar heb ik geen geldboompje voor.
    Bovendien kamp ik al ongeveer 27 jaar met deze klachten, en al vanaf mijn 11e chronisch ijzergebrek (alles zal wel met elkaar te maken hebben) dat ik niet geloof dat dit wel helpt. Na ervaring met toverdrankjes, spannende keuren en optimistische denken en zelfs psychotherapie en cognitieve therapie, want als ik dat allemaal niet zou doen zouden ze me gewoon 100% goedkeuren dus volgde ik braaf hun opgelegde therapieen op. Nu ben ik gelukkig financieel onafhankelijk en hoef niemand verantwoording af te leggen (behalve de belastingdienst), en dus geen dokters meer te bezoeken of verplichte onzin (geldverspillende)therapieen te volgen. Ook al blijven de problemen. Maar het kan erger hoor, mijn zus loopt al 3 jaar met een stoma (als ze tenminste nog leeft, dat weet ik verder gelukkig niet meer wat mijn familie doet).

  8. Appelvrouw zegt:

    Ohja, is erfelijk. ik verdenk mijn voorvaderen en moederen van inteelt. We stammen van adel en die stand moest natuurlijk wel behouden blijven. In de familie komen nogal wat zelfde soort klachten voor zowel gewrichten, waar ik ook erge last van heb, als voedselintoleranties, en ziekte van crohn. In verhouding tot de neefjes en nichtjes (kleinkinderen van ooms en tantes, allemaal van de adelijke tak) ben ik er nog goed aan toe.

  9. EJW zegt:

    Dat lijkt me erg naar als je geen brood kunt verdragen. En dan blijkt dat het laatste baksel ook niet goed bekomen is. Lastig, ook omdat je op zoek moet naar iets wat je wel kunt verdragen. Hoop dat iemand een paar goede tips kan geven.

  10. goodknight zegt:

    …soyameel of rijstemeel al geprobeerd?…
    …zelf heb ik niets tegen inteelt,
    als het maar binnen de familie blijft…

  11. Echt vervelend als je niet gewoon de dingen kan eten die je lekker vindt.
    Tips heb ik niet voor je 😦

  12. Appelvrouw zegt:

    @ EJW,
    Als mijn baksels nou maar goed waren of een goede vervanger was het niet zo erg.
    Maar eerder at ik de restjes van de vorige dag als “ontbijt”, soms soep of gebakken vis, omelet of gekookt ei of rouwe groenten met noten.
    Dat bekwam me prima. Maar tegenwoordig staat me dat in de ochtend zo tegen, alsof ik alsmaar zwaar tafel.
    Zuivel valt ook vaak niet goed, yoghurt en kwark (lekker!) geven maagzuur.
    Roomboter uit mijn menu geschrapt maar gatsi! margarine krijg ik niet weg.
    Dus ik ben even uitgekookt.
    Heb wel een afspraak aangevraagd bij een dietiste, tegen beter weten in.

    @ Goodknight,
    Wat denk je zelf?
    In mijn recept staat al rijstemeel, dat heb ik dus al uitgeprobeerd.
    Soya, en alle peulvruchten vallen af, teveel vezels, doodmoe!
    Volgens mij heb ik alles al uitgeprobeerd, behalve stoppen met eten. en dat is een beetje rigoureus.

    @ Henk,
    Het probleem is eigenlijk dat wat ik niet lekker vind ook niet goed bekomt 🙂
    Niemand heeft tips, want na 27 jaar, en zeker de laatste 10 jaar, experimenteren en uitzoeken bij een orthomoleculair geneeskundige (of geneeskundige wel een goed woord is weet ik niet) ben ik er nog altijd niet achter, en de internist ook niet. Ik hoef ook geen tips. Die zijn voor mensen die net beginnen met een klacht.
    Het is ook heel onhandig als je niet alleen woont.
    Met Vroems was het wel makkelijk, die at ook graag eenvoudig en naturel.
    ManB heeft Indisch bloed, en een indische smaak, die wil graag gekruid eten.
    Ik heb nu een grotere kookplaat (92 cm) gekocht, die moet nog ingebouwd, dan kan ik voortaan twee maaltijden tegelijk koken.
    Wat is het leven toch mooi met al die luxe voorzieningen!

  13. 75 Euro? Dat is een familieverpakking. Wij bestellen altijd een liter voor ongeveer 30 euro. Molkosan heeft een veel slappere werking als dit.

  14. Havermeel als eens geprobeerd? In Schotland koop ik altijd oatcakes, een cracker gebakken van havermeel en een vet, erg lekker. Helaas zijn die hier niet te koop.

    Als je echt wil weten welke voedingsmiddelen fout zijn moet je alles weg laten en het een voor een opnieuw proberen.

    Wat eet je wel zonder problemen?

  15. Appelvrouw zegt:

    @ Kitty,
    30 euro voor een liter, is in verhouding nog duurder dan 75 voor 3 liter (die gezinsverpakking).
    Wat zou molkosan moeten doen? Ik heb er helemaal niets van gemerkt, en het is ontzettend smerig! Zelfs met wiskey erbij ga je over je nek.

    @ Karin,
    Ik ben al bij de orthomoleculaire geneeskunde geweest dus je tips zijn me bekend.
    Het lijkt zo simpel. Als het duidelijk is.Je begint met stoppen met eten, en dan eet je alleen brood. Daar stop je weer een week met eten, dan eet je rijst, dan stop je weer een week, dan eet je appels, dan weer een week stoppen met eten, en dan eet je aardappels.
    Hoe moet het anders? Je weet immers niet waar je moet beginnen.

    Haver trouwens zit tjokvol vezels, erg vermoeiend.
    En start jij maar eens een vezelloos dieet, dat is nog moeilijker dan een glutenvrij omdat het minder bekend is.

    Ik kan vlees (alleen rund, maar is me nu te zwaar), kip (ik kan het niet meer zien!), vis en ei eten zonder problemen, en zelfgemaakte groentesoep zonder kant en klaar spul dus ook geen bouillonblokjes, en zonder vermecelli. Gekookte groenten gaan bijna allemaal goed, geen paprika.Rauwe groenten gaan sinds kort niet meer, en een appel eet ik verdeeld over de dag want een hele valt verkeerd.
    Maar af en toe staat dat alles me tegen, dan lijkt het of alles verkeerd valt.
    Sinds kort heb ik er nogal maag/slokdarm klachten bij.

  16. whiskey zal die goede bacterien vast doden die erin zitten voor je gezondheid. Vita Biosa is ontzettend zuur dus ik drink het zo snel mogelijk in wat water. 😉

  17. Appelvrouw zegt:

    Kitty,
    Van whiskey zal ik ook wel misselijk worden, ben niet zo’n drinker:-) op water, en soms groene thee na. Maar het was toch een aardig voorbeeld.
    Getsie, zuur! Ik heb een ijzerdrankje, en dat is mierzoet, heel moeilijk weg te krijgen, maar ja, zonder kan ik niet. Maar om naast mierzoet ook nog citroenzuur te slikken…
    Ik geloof er niet in, wil zoveel geld er niet aan uitgeven.

  18. Els zegt:

    Misschien is restaurant HanTing Cuisine in Den Haag iets voor je. De chef Han Ji doet aan medisch koken. Zijn opa en oom werken allebei in de Traditionele Chinese Medicine.
    http://www.hantingcuisine.nl/nieuws/
    http://en.wikipedia.org/wiki/Traditional_Chinese_medicine

  19. Appelvrouw zegt:

    om nou van groningen naar den haag te reizen voor een maaltje eten het ligt niet helemaal in mijn lijn ik kook zelf heerlijk

Geef een reactie

