Een dag en nacht op de Fluessen, met Vroems

Het was een mooie dag, 2 april 2007.
Vroems en ik gingen varen op de Fluessen (Friesland).
Vroemsboot

Omdat hij nog wat moest doen bij de boot zette hij me af ergens bij Sloten en ik fietste naar de haven, langs beelden bij Sloten en weet ik waar.
Toen was het leven nog onbekommerd en een al avontuur, zo blij als de vrouw te paard.
fluessen-1-vrouw te paard (Omgeving Sloten

Soms zou ik weer zo willen zijn als toen. Niet meer dat lege, maar denken aan wat ik nog mee kan maken. Ergens naar toe gaan vol verwachting.
Maar ik ga nergens meer naar toe. Die onbekommerdheid ben ik kwijt. Dat krijg je niet meer terug nadat je geliefde heeft geleden en is gestorven.
En lijden doe je zelf ook als je toekijkt en hem niet kunt helpen zodat hij weer vooruitzichten heeft.
Dat geeft een nare snee in je ziel.
fluessen-2- mast boot-A

Niet dat ik van varen hield, maar heel soms ging ik met hem mee, om bij hem te zijn.
Maar hij ging ook vaak alleen, of met vrienden.
Hier zijn we samen te zien in het gras.
fluessen-3-Vroems en ik

Er is niet veel te zien bij het water, al dat water is overal hetzelfde, en zo weinig horizon.
Gelukkig waren er nog wat rotsen.
fluessen-4-2007-4-2

We bleven overnachten, het was verschrikkelijk in de boot, keiharde kussens, en een heel laag plafond (dat zal wel niet zo heten bij een boot), we vreeën in de raarste acrobatische houding om er wat van te maken.

Deze foto heeft Vroems gemaakt.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Wat was hij blij met zijn boot, het gaf hem de vrijheid die hij door zijn járenlange vermoeidheid en slaapgebrek zo moest ontberen (minstens 20 jaar extreem vermoeid en nauwelijks kunnen slapen, maar de laatste 2 jaar van zijn leven is zelfs extreem te weinig om aan te geven hoe hij zich door de dagen en nachten sleepte). Ook hij ging liever met wat koeler weer weg en voelde zich dan beter/frisser. Dat herken ik heel goed omdat zon nog vermoeider maakt.
Danish Rose

Ik ben zo blij dat ik hem gekend heb, en dat ik nog altijd zijn liefde door me heen kan voelen stromen (of is het mijn liefde voor hem? dat weet je niet hè), zelfs al doet het pijn dat hij er niet meer is; liefde blijft de boventoon voeren.
Hopelijk draag ik dat voor altijd bij me,
het lijkt wel of het steeds sterker wordt.
Wie weet komt er dan op den duur weer iets van mijn oude onbekommerde vrijheid terug, met zijn liefde in me.
Vroems&ik

Dit bericht werd geplaatst in Bekijks-foto's, Uit in Eigen Land en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Een dag en nacht op de Fluessen, met Vroems

  1. Je gevoel mooi geïllustreerd met dit fotoblogje.

  2. Zilvertje zegt:

    Vroems, ja, wat zal je hem missen. Hij had een mooie weblog, leek me een bijzonder mens, en jij kan het weten.

  3. EJW zegt:

    Mooie herinneringen die (soms) pijn doen

  4. jokezelf zegt:

    Mooi monumentje heb je gemaakt. De liefde knalt ervan af.

  5. Appelvrouw zegt:

    Dankjewel voor jullie reacties en laikjes.
    Ik bewonder altijd de reacties op zoiets moeilijks. Je moet maar iets zinnigs weten te zeggen.

  6. cornutus zegt:

    Mooi verhaal Appelvrouw. Wat lief van je dat je dan toch met hem meeging varen. Ik kan niet voelen wat jij voelt, gelukkig maar. Maar ik kan me het wel een heel klein beetje indenken. Overigens vind ik varen (in Friesland) hartstikke lekker. Binnenkort weer een weekendje met mijn volwassen dochters en hun mannen. Daar kijk ik echt naar uit. Ik kan me wel voorstellen wat jouw Vroems trok in het zeilen. Juist de Fluessen kunnen zo mooi zijn. Als je leuk vind tenminste, anders is er inderdaad geel lor aan 😉
    Hou je haaks.

  7. martin zegt:

    Als zeemanskind (en zelf een blauwe maandg zeeman) kan ik deze vorm van een verhaal vertellen wel waarderen. De pijn, de stroom aan liefde die kan ik moeilijk meevoelen, maar hoop toch dat je, je roer rect kan houden.

Geef een reactie

