De prins op het witte paard

Op een fijne dag in april besloot de prins op zijn witte paard door de bossen van het land te rijden, welke in het bezit waren van zijn moeder.
Zijn moeder zei vaak dat hij nu eindelijk eens een mooi meisje moest zoeken.
De prins had al menigmaal op zijn witte paard gereden maar nooit vond hij er een.
Tot die fijne dag in april.
schatrijk1

Hij besloot eens buiten het bos te gaan rijden, net op het randje zeg maar.
We zullen helaas nooit weten of dat verstandig was.
Eerst gebeurde er nog niets.
Maar toen schrok hij op. Wat was dat?!
Een schatkist! Waarom stond die zomaar op zijn pad?
Maar wacht, dat meisje op haar opgevoerde vibrerende badeendje, wat deed zij daar bij die kist?
schatrijk2

“Geef hier die kist, en maak dat je wegkomt!” riep hij met zware stem tegen het meisje.
Maar zij dook er bovenop, “het is mijn kist, ik heb hem als eerste gevonden!”
“Nee, nee, dat kan niet, het is mijn kist, alles in dit land is van mij.” Het was nog niet echt van hem, maar zijn moeder wilde dat hij koning werd, later, als zij geen zin meer had. Dan werd het immers toch allemaal van hem.
schatrijk3

Het meisje was niet van plan de schatkist los te laten, zoveel geld had ze nog nooit gezien.
Hij bleef aandringen: “geef hier die kist.”
“Nee!”
Het meisje eiste haar schatkist maar begreep dat hij de zoon van de koningin was en dat hij haar gevangen zou nemen als ze hem de schatkist niet gaf.
Snel bedacht ze een list.
“Dan moet je met me trouwen, dan is de schatkist ook van jou.”
Hij keek nog eens naar zijn schatkist, en toen naar het meisje.
Zal moeder haar mooi vinden? Dan heb ik twee in een klap, een schatkist voor mezelf én een mooi meisje voor moeder.
Wat zal ze tevreden zijn.
Ja, dat trouwen moest dan maar. Ook al wist hij niet wat trouwen was.
“Dan ben je nu van mij,” zei hij alsof dat de normaalste zaak van de wereld was. En dat was het ook voor hem. Meteen tilde hij het meisje van de schatkist af en legde haar op zijn paard.
schatrijk4
Maar hoe moest hij de schatkist nou meenemen?
Weten jullie het?

(de cape van de prins en het ondergoed van het meisje heb ik zelf gemaakt. Ik zeg het er maar bij…)

Dit bericht werd geplaatst in Bekijks-foto's en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op De prins op het witte paard

  1. Robert Kruzdlo zegt:

    Hij brengt eerst de schatkist naar het land van zijn moeder, daarna haalt hij het meisje op.

    Het meisje had een geheim, ze was rijk. Nu is ze het geheim kwijt aan een man, de wet. Je maakt zich geheel ondergeschikt aan de man en geef haar geldkist weg en zichzelf aan een man die ze niet kent. Nu heeft ze niets meer dan een moeders kindje en moet ze verder leven met een oude man…(…)

  2. martin zegt:

    Het meisje was natuurlijk een stuk slimmer dan de prins. Dat kan je ook wel zien. Ze vroeg het badeendje om haar mobiel. Bestelde een busje met paardenkar bij Eurocar en reed de prins, zijn witten paard, de kist, de eend en haarzelf naar het paleis van haar moeder, waar ze er geen doekjes omwond: “Hier is uw zoon terug. Hij wil met me trouwen. Maar ik wil dat uk een oogje dichtknijpt als ik er soms even tussen uitknijp. Bovendien wil ik koningin worden en geen prinses. Mijn vader meot naar de bruiloft en kroning mogen komen.”
    “Ho wacht riep de huidige koningin. Het is geen kroning, maar een inhulding,” alsof dat voor anderen dan staatsrechtgeleerden ook maar een beetje belangrijk is. Maar het meisje was niet dom (dat wisten we al); ze reageerde – zoals van een goede schoondochter verwacht mag worden – niet. Ze dacht zonder te verblikken en verblozen: “minder gek dan haar zoon, maar toch ook een beetje kierewiet.”
    Je moet er wat voor over hebben om koningin of prinses te worden. Het witte paard kreeg nog een aai over zijn manen. De kist met chocolademunten werd opzolder gezet.

  3. Zaken gaan nou eenmaal vóór ’t meisje ……… dus eerst de kist naar huis, meisje loopt immers niet weg

  4. Appelvrouw zegt:

    @ Robert,
    Misschien is dat wel de beste oplossing, eerst de kist dan het meisje.

    Je weet toch dat vrouwen zich graag ondergeschikt maken aan de man? Daar geven ze alles voor weg.
    Wie weet hoe druk ze het nog krijgt met het moederskindje.

    @ Martin,
    Wat een aardige bijdrage.
    Ik ben wel benieuwd waar ze tussenuit wil knijpen, en vooral wat ze dan gaat doen. Maar dat zullen we wel nooit te weten komen. En ze heeft gelijk dat ze eist dat haar arme vader ook bij de bruiloft moet zijn. Arm bedoel ik niet in financiele zin natuurlijk.
    Ze had de prins wel mooi te pakken met die chocolademunten!

    @ Henk,
    Ohja. Eerst de zaken, daar zal de prins groot voorstander van zijn.
    Maar hoe weet het meisje dan zeker of hij terugkomt?
    Ze heeft wel haar schatkist afgestaan.

  5. EJW zegt:

    Oei moeilijk hoor. Als ik met een verhaal bezig ben weet ik ook niet hoe het afloopt. Aan het eind komt de oplossing pas spontaan in me op.

  6. Appelvrouw zegt:

    @ EJW,
    Ik vind het leuk om ideeen van anderen te horen.
    Uiteraard heb ik zelf wel wat scenario’s achter de hand.

    De prins kon wat schatten uit de kist gooien en haar erin.
    Of haar op de kist laten liggen en die op het paard.
    Of zoals Henk zegt: eerste de kist, dan het meisje welke hij op het eendje heeft vastgebonden in tussentijd.
    Maar waarschijnlijk heeft hij het gewone volk opgeroepen de kist te trekken naar het paleis van zijn moeder.
    Zo gaat dat.

  7. EJW zegt:

    Gelukkig enkele scenario’s voorhanden. Ben benieuwd hoe het afloopt

  8. Hij maakte er twee wieltjes aan en zei, mijn kist is klaar, nu rij ik hem van de heuvel af, zonder het minst bezwaar, zonder het minst bezwaar… Dat idee kwam bij hem op, toen hij een muisje met een notendop zag.
    Maar eeh, Appelvrouwtje, kon je niet ook een broekje voor hem maken. Gulpje is niet eens nodig, hij zal wel zittend plassen.

  9. reinejragolo zegt:

    Er zit een storende fout in het sprookje.
    De prins is niemand minder dan die ouwe koning Triton.

  10. Appelvrouw zegt:

    @ EJW,
    Ik weet het ook nog niet, ik moet eerst een broekje voor hem maken, en wieltjes onder de kist.

    @ Babbelegoegje,
    Een broekje maken is makkelijk genoeg, ik was al even bang dat je ook nog een plassertje wilde voor hem, dat is niet zo eenvoudig.

    @ Reine,
    Maar die kon toch vliegen op zijn toverstaf en vond toch zeemeerminnen met rood haar?
    Misschien is dit zijn broer.
    Ik weet ook niet alles.

  11. misschien heeft Robert Kruzdlo ook gelijk, en was ze rijk. Het was haar eigen schatkist, die ze als lokaas gebruikte.om hem aan de haak te slaan.
    En een plassertje naaien? Nee, dan blijft het zo’n slap geval. Ze zal het zo met hem
    moeten doen. Gelukkig zag ze het meteen en kwam ze niet later voor verrassingen te staan zoals de vrouwen van Blauwbaard. Die film heb ik een keer in Marokko gezien. Die Blauwbaard had geen penis, maar trouwde toch een stuk of negen keer. Zodra de vrouwen begonnen te zeuren dat ze met hem naar bed wilden, liet hij hen zien, dat hij geen penis had en daarna vermoordde hij hen.

  12. Appelvrouw zegt:

    Babbelegoegje!
    🙂 Een genaaid plassertje blijft slap?

    Zou mijn prins ook een blauwbaard zijn? de kleur van zijn baard is twijfelachtig.

  13. Anita zegt:

    De prins eet alle chocolade munten op en wordt zo dik dat hij van zijn paard valt. Het veel slimmere meisje neemt het paard en rijdt erop weg. Resultaat: geen moederskindje als echtgenoot, wel een mooi en gezond paard, meer waard dan chocoladegeld toch.

  14. Appelvrouw zegt:

    Anita,
    🙂
    Wat zijn vrouwen toch slim! Hoe bedenk je het.

Geef een reactie

