Het gaat goed met Nederland

Het gaat goed met Nederland.
Ik maak geen grapje.
Overal worden nieuwe wegen aangelegd, en oude afgesloten.
Daaruit moet je wel opmaken dat het goed gaat met Nederland, al die auto’s voor wie die wegen gebouwd worden moeten er tenslotte ook zijn. En ze zijn er, gezien de vele files.

Er zijn zovele omleidingen dat je een gps nodig hebt om te weten hoe je moet rijden ná de omleidingsbordjes.
fiets-omleiding

Er valt natuurlijk wel wat te twisten over hoe goed het gaat, met al die bomen en natuur dat moet wijken voor een stuk asfalt zodat er nog meer auto’s van hot naar her kunnen zónder die ene kilometer om te rijden over de bestaande weg.
Dat komt het milieu ten goede.

En nu willen ze tijdelijk containers plaatsen als “tunnel” voor fietsers zodat we niet om hoeven te rijden.
Wel zo vriendelijk. Maar wat is er nou mis met een eindje omrijden over bestaande wegen met prachtige bomen aan de zijkant? Bomen die moeten wijken voor nog meer asfalt, nog meer snelheid.
Steeds minder vrijheid, steeds meer chagrijnige klevers.

Nederland vergrijst, en dat is op de wegen goed te zien.
Ik word er echt honds en honds moe van als ik weer een afgesloten weg tegenkom omdat er naast een nieuwe wordt gelegd.

hondsmoeweg

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Het gaat goed met Nederland

  1. Olijf zegt:

    Leuke foto’s, maar je bericht stemt me zwaarmoedig. Voor geld moet alles wijken. Op een dag is Nederland alleen nog maar asfalt, en wie niet verongelukt, stikt in de smog, behalve zij die in een stevige wagen met airconditioning rijden. Welvaart is niet hetzelfde als welzijn. Gelukkig is de Veluwe te voet nog te zwerven.

  2. Olijf zegt:

    Iedereen te voet, te fiets, te paard of te ezel! Dit is een oproep.

  3. Appelvrouw zegt:

    Olijf,
    Zo is het precies, welvaart is niet hetzelfde als welzijn, sterker nog: ze lijken elkaars tegenpool.
    In arme landen, beweert men, lachen de mensen veel meer. NU weet ik niet of dat een houding is, want ze lachen ook als ze praten over trauma’s.

    Gelukkig is hier buiten de stad nog veel groen, maar daar moet je dan wel kunnen komen.
    Terug naar het autoloze tijdperk?
    Hm, dan neem ik een loopfiets, en een hondenkar want anders moet je weer ruimte hebben voor je paard of ezel.
    Maar dat doen we dan nu met al dat asfalt? Iets voor skeelers, skateborders en racefietsers?

    Ga je weer naar de Veluwe met je tentje in je rugzak?
    Ik heb een jaar of 18 geleden op een camping van staatsbosbeheer gestaan, nabij Kootwijk.
    Heerlijk! Geen warme douches, en alleen koude hokjes die je niet kon afsluiten, gewoon in je ondergoed onder de koude tuinslang.
    Dat hok was waarschijnlijk niet eens als douche bedoelt, maar dan wel voor?
    Tegenwoordig hebben alle staatsbosbeheercampings wel een douche denk ik. Tenminste wel waar ik naar toe ga. Maar als we dan toch terug gaan, auto’s weg, kunnen we ook wel terug naar de zaterdagse wasbeurt in de tobbe.

  4. martin zegt:

    Kijk dat gemopper op auto’s; ik ben er dol op. En dat is niet eens sarcastisch bedoeld. Er komen ook nieuwe fietspaden bij of onverharde worden verhard. Daarnaast komen dan nieuwe derde huizen. Ach Nederland kent 151.000 miljonairs (nov. 2012) die moeten ergens hun boot voor de deur kunnen leggen of relaxen als ze even geen zin hebben om naar Toscane of Frankrijk te gaan.

  5. Appelvrouw zegt:

    Martin, ik was me niet zo bewust van dat ik mopperde op auto’s.
    Die nieuwe fietspaden zouden niet hoeven als die autowegen er niet kwamen.
    En onverharde fietspaden mis ik vaak, al die eentonige geplaveide wegen zijn maar bar saai.
    Off the road is heerlijk.
    Die boot, ja daar zeg je wat.
    Mijn motto: eigen land eerst, geldt natuurlijk alleen voor mezelf. Mensen met boten mogen best wat verder weg, ipv de prachtige Friese wateren bevuilen. Ik gun ze echt die boot voor de deur, maar laat ze hem daar dan gewoon laten staan.

  6. kitty zegt:

    Laten we maar genoeg autowegen aanleggen in het Oosten des lands 🙂
    Dat is handig als de zeespiegel flink gaat steigen en half Nederland moet verhuizen naar daar.
    Je moet altijd vooruit plannen met een dergelijk klein land 😉 Vind u niet?
    Vorige week reden we in de avond rond in België. Daar is het leuk! de aankondigingsborden staan ACHTER de afrit die je moet nemen op de autobaan. Die Belgen moeten een formidabele reactiesnelheid hebben.(Of telelensogen). En als je te laat bent kun je nog een kwartiertje extra rondrijden op de autobaanring tot je dezelfde afrit weer tegenkomt.:)

  7. goodknight zegt:

    …op plaatsen waar wegen komen, moet men ook geen natuurgebieden aanleggen…

  8. Het gevoel dat we allen terug moeten naar de natuur steekt steeds meer de kop op …………. maar dan wel met de auto

  9. Appelvrouw zegt:

    @ Kitty,
    Nou ja, we kunnen ook niet allemaal in het oosten wonen,
    dus de mensen zonder auto…
    Zwemmen of verzuipen!

    Ik heb in België wel eens een duif tegen de voorruit gekregen.
    Raar beest, maar verder geen rare dingen beleefd.

    @ Goodnight,
    Dat is wel een beetje waar, tenslotte is alle natuur in Nederland aangelegd door de mens.
    Maar ja, we kunnen helaas niet alles voorzien, zelfs geen crisis.

    @ Henk,
    Vanmiddag heb ik me laten rijden door ManB.
    En ik heb dan zwaar de smoor in dat ik geen auto meer kan rijden.
    Altijd afhankelijk van een ander.
    Ik ben wel blij met zo’n voertuig als ik wat verder weg wil of ga logeren.
    En omdat ik me nergens thuisvoel is buiten nog steeds het fijnst.
    En soms heb je daar inderdaad die auto voor nodig, anders wordt je wereld een cirkeltje.

    Toch ben ik blij dat je niet meer, zoals eerder, met de auto het bos in mag om van de natuur te genieten. Dat was echt vreselijk! NIet alleen als inzittende, maar ook als je daar wandelde of fietste en er kwam weer een stinkende stuifauto langs.

  10. EJW zegt:

    Op de fiets kom je meer omleidingen tegen dan met de auto. Althans, in de omgeving van Amsterdam. Hier stoppen fietspaden gewoon en moet je verder door het zand lopen. Vandaar dat ik het niet erg vindt dat mijn fiets er de brui aan heeft gegeven. Ik rijdt nu in een stoere auto, moet alleen nog naar de legerdump om er een paar kanonnen op te laten zetten

  11. Appelvrouw zegt:

    EJW,
    Slappe fiets heb je. Snap er gewoon niks van dat die er mee ophoudt, hij is niet eens met elektrisch!
    Maar met jouw stoere auto mag je toch niet over die zandpaden?
    Of wel, met die kanonnen erop… blijf maar wel in Amsterdam hoor met die mooie auto.

  12. Appelvrouw zegt:

    Gaccia,
    Je zit in de veilige modus, maar ik wil wel reageren op je reactie.

    Je weet dus nooit wie je krijgt? Dat dacht ik al. MPS kan het leven heel leuk maken, maar ook verwarrend.
    Gelukkig heb je wel een stempel op je arm waaraan je herkenbaar bent.
    Vroeger had ik een sticker waarop ik als gehandicapte herkenbaar was, dat maakt het voor anderen een stuk duidelijker en krijg je minder gezeur.

    Op lurken heb ik het nooit zo gehad, sterker nog: ik heb er de pest aan, daarom zijn mijn kinderen ook uitgedroogd.
    Mijn enorme gekrijs is omdat ik doe alsof, dan denkt de ander dat hij geweldig is en houdt ie op, wil een sigaret roken, geld in de parkeerautomaat gooien of naar zijn vrouw of de hond.
    Dat is zo raar van mannen dat ze ophouden net op het moment dat ik iets begin te voelen.
    Daarom begin ik niet meer aan ze.

  13. Ben wel erg blij met mijn auto, het is zo’n eind fietsen ieder weekend naar de groene Drenthe… Zou ik iedere donderdag te laat op mijn werk aankomen (ik werk van dinsdag tot en met vrijdag).

  14. Appelvrouw zegt:

    Beeldspreker,
    Ohja, maar te paard… ohnee, dat gaat ook niet zo snel.
    En ieder weekend dezelfde weg fietsen gaat ook vervelen.
    Dat het zo mooi groen is komt omdat er geen openbaarvervoer is.
    Ik ga deze zomer ook weer eens op die camping nabij Beilen staan. Dat is fietsafstand, maar toch lastig om met de fiets de caravan te trekken. Dus ik ben ook blij dat ManB een auto heeft. Hij de lasten, ik de lusten.

  15. Mooie beschrijving van de stelling dat alles van waarde weerloos is, Appelvrouw.

  16. @Appelvrouw, je bent welkom van de zomer eens langs (of aan) te fietsen, zonder caravan.

  17. Appelvrouw zegt:

    Ingrid,
    Dankje voor de verkorte weergaven.

    Beeldspreker,
    Ga ik zeker doen, ik kondig mezelf van tevoren wel aan via mail (karrepost is tegenwoordig niet meer zo betrouwbaar)

Geef een reactie

