Platvloerse douche

Nooit heb ik begrepen waarom ze ongeluksveroorzakers in huis aanbrengen zoals badkuipen en douchebakken, bochtjes in de trap, en drempels. Maar ook veel te hoge aanrechtkastjes (reiken of op een trapje/stoel om er bij te kunnen). En waarom is het plafond eigenlijk altijd zo hoog! Die laatste meter wordt nooit gebruikt, behalve door de warmte. Worsten en de was zou je er kunnen drogen, maar dan moet je wel eerst op een keukentrapje, met alle risico’s van dien.
En een ongeluksmeisje ben ik, dat zit hem in mijn afkomst, is de schuld van mijn ouders, die hadden geen tijd om mij goed af te werken, het was maandagmorgen.

Menig keer ben ik al de trap af gevallen, soms omdat ik de trede niet zag (ik zie geen diepte), soms omdat ik de schoenen met ronde zool droeg, en vaker in de bocht van de trap. Maar tegenwoordig zak ik nogal eens door mijn heup alsof ik een slappe pop ben! De pijn die dat echter met zich meebrengt voelt als zenuwpijn, zo hevig dat ik er misselijk van word, als je dan al de trap afgevallen bent zonder breuken is dat weer een reden om blij te zijn (ik heb weer geluk gehad!)
Aan de andere kant van de trap heb ik nu beugels bevestigd, dan kan ik me aan de leuning, en aan een beugel vasthouden. Het enige wat dan nog kan gebeuren is dat ik aan een beugel bungel. En dat doet me dan weer denken aan Levi Weemoet: het leven is zo eenzaam niet, als u maar eens denkt aan hen die varen, of bung’len aan een straatlantaren.
beugel-trap

En nu heb ik dus eindelijk de felbegeerde platvloerse douche waarin ook de douchestoel weer kan staan.
Hiephoi!
Het heeft wel een poosje geduurd, ManB wilde er eerst niet aan.
Door de onhandige randen de douchebak kon de douchestoel niet staan. Een tijd had ik hem ook niet nodig, maar nu gaat het slecht en moet ik zittend douchen.
doucheplat
Eindelijk kan ik zondag (als alle voegen en kitranden gedroogd zijn) lekker onder de douchestraal zitten in plaats van 20 cm er vanaf!
En geen angst meer te vallen bij het uitstappen.

Het kost wel een lieve duit want deze klus is alleen door de expert te verrichten, en ik ken geen goedkope experts die het aandurfden. En maar goed ook, het zat zo hier en daar wel tegen. En er is heel wat gevloekt door de werkman die vier ochtenden is geweest en merendeel op zijn knieën heeft gelegen.
500 euro per dag kost zo’n bouwvakker/douchemaker.
Gelukkig kwam ie maar halve dagen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Platvloerse douche

  1. dauw zegt:

    Douchevrouw, wou ik al schrijven… =]
    Goh Appelvrouw,
    daar zou je toch wel voor altijd willen blijven inzitten …

  2. olijfje zegt:

    Gefeliciteerd met de aanwinst! Douchen is fijn.

  3. knutselsmurf zegt:

    Het ziet er mooi uit. Het ziet er ook een beetje verpleeghuisachtig uit. Ik ben blij dat ik kan staan, hoewel ik inmiddels ook weet wat liggen is.
    Is zo’n stoel ook zo duur ?

  4. Appelvrouw zegt:

    @ Dauw,
    Douchevrouw, dat past niet bij me. Eerder ging ik wel twee keer per dag.
    Maar nu soms maar twee keer per week. Al dat gedoe met uitkleden en water…
    maar wie weet, nu ik een platvloersedouche heb dat ik het weer vaker ga doen.
    En ik heb een riante douchefauteulle gekocht, en een waterdichte tablet, alles voor het douchecomfort.

    @ Olijfje,
    Dankjewel.
    Vaak ben ik zo moe en doet mijn lichaam pijn, dan is douchen niet fijn.
    Maar een bad is nog veel erger!
    Als het ooit zo ver komt dat ik niet meer naar boven kan, dan was ik me lekker in de keuken bij de kraan, zittend op mijn riante douchestoel.

    @ Knutselsmurf,
    Ik denk dat verpleeghuisdouches ruimer zijn.
    Zo’n stoel is duur als je het vergoed krijgt, zoals ik.
    Een jaar of 10 geleden via de ziektekostenverzekeraar in bruikleen gekregen.
    Kostte destijds 500 nog wat, guldens denk ik, of zijn die er al lang niet meer, het zou me niet eens verbazen als die 500 euro heeft gekost, ik heb wel vaker de duurste dingen in bruikleen gekregen of aangeboden (en geweigerd wegens onmogelijk hulpmiddel).
    Mij werd niet verteld hoe duur het was, ik zag het later in mijn dossier. De goedkopere (en kleinere, passend in de doucheruimte), die ik wilde, werd niet vergoed. Een opklapkrukje aan de wand kon niet want het was een gipswand. Het is echt vreselijk dat ze contracten hebben, terwijl er veel goedkopere en goede artikelen zijn.
    Ik heb een tijd op een gewoon plastic kruikje gezeten, zo een met tussenstuk bij de poten. Maar na een jaar (ongeveer?) ging die spagaat, plastic moeheid door het warme water en mijn gewicht, denk ik.

    Destijds washet nog een hele consternatie want de douche die ik toen had moest ook aangepast worden, er moest een afscherm wandje verplaatst, dat had ik zelf gekund, maar dan zou de woningbouwvereninging klagen als ik zou
    verhuizen, dan zou het schermpje weer terug moeten worden geplaatst.Dus werd het door een bedrijf gedaan.
    De volgende dag stond er een ander bedrijf, die wou het wandje verplaatsen terwijl dat al was gebeurd.
    Maar toen bleek dat de onderste schroef los zat en heb ik gebeld, het was niet goed gedaan, net als het dichten van de oude gaten, en er moest weer een ander bedrijf bij komen.
    Al met al heeft dat kleine schermpje (hard plastic tussen wasmachine en douchegedeelte) verplaatsen de gemeente een lieve duit gekost.
    En de douchestoel heeft ook nog een flexibele rugsteun… waar je volgens mij niets aan hebt, die ligt hier achter het knieschot. Deze stoel
    Ondanks dat ik van ziektekostenverzekering ben veranderd heb ik hem nog niet hoeven inleveren. Ik ben benieuwd of ze daar nog om komen na al die jaren, het ding is wel oerdegelijk dat ie na pakweg 10 jaar goed gebruik mij nog altijd wil dragen.

    Beugels die ik bij de trap heb bevestigd zou ik wel kunnen aanvragen via de gemeente, dan komt er iemand langs om te bepalen of ik ze nodig heb, en zo ja, welke, en die moeten dan door een door hen aangewezen bedrijf bevestigd worden, dat duurt al gauw 3 maanden. Nu hoefde ik maar een week te wachten tussen koop en bevestigen. Ik zie niet in waarom een ander dat moet doen. Als het aan mij gelegen had had ik ze bij de kringloop gekocht, maar die hadden niet dezelfde, dat kan mij niets schelen maar ManB wil wel dat er dezelfde beugels zijn (snap niet voor wie). Nieuwe kosten 30 euro, bij de kringloop heb je ze voor ca 2,50- a 5 euro. Dan maar een paar verschillende, zou ik zeggen. Ik heb er 4 nodig, omdat ik mijn eigen kamer op zolder heb, daar moeten ook twee.
    Maar ik weet niet of zulke dingen nog vergoed worden, ze bezuiningen ook steeds meer met verstrekkingen.
    Gelukkig kan ik dat zelf nog betalen. Het is vreselijk om te smeken bij de gemeente, ze hebben me al vaak vreselijke dingen aangeboden, bah.

  5. Ik hou van warm en lang douchen, gewoon heerlijk ontspannend en het maakt zelfs je kop even leeg. fijn dat je het allemaal weer kan

  6. Apiedapie zegt:

    Oh, wat een enge trap en ja, waarom in zoveel huizen. Gevaarlijke draai in het midden, treden die ineens minder breed worden, ik ben daar ook al een paar keer afgestuiterd. Altijd goed afgelopen. En nu woon ik in een huis met rechte trappen. Op een stoeltje zitten douchen hoef ik (nog) niet, maar het lijkt me best wel lekker. Krantje erbij, kopje koffie ….

  7. Appelvrouw zegt:

    @ Henk,
    Ik moet wel van mijn (zolder)kamer eerst de trap af, en dan de koude badkamer in.
    Voor mijn gewrichten is wel lekker, de dag soepeltjes beginnen, de eerste gym heb je al onder de douche zonder het te beseffen. Dat weet je pas als je mankementen hebt.

    @ Apiedapie,
    De ene trap (rechts boven) gaat naar mijn zolderkamer. En die vind ik ook wel eens eng, je kunt bij een verkeerde stap zomaar tussen de tredes door zakken… blijf ik natuurlijk met mijn borsten klem zitten want die passen niet door de tussenruimtes.

    De trap naar beneden heeft zelfs twee draaiingen. bij allebei de trappen heb ik problemen met de bovenste draai, daar is het nogal eens misgegaan met mijn heup.
    Net wat je zegt worden de tredes dan ook smaller. Maar het is ook die rare beweging, die iemand met goede gewrichten niet opmerkt.

    Zittend douchen heeft wel als nadeel dat je knieën koud worden…
    Maar kopje koffie en een krantje kan dan wel weer, als je een kleiner formaat neemt dan de grote krant, dan wordt ie niet eens nat. Maar ik wil nog eens uitvinden hoe je op de douchedeur een tv scherm kunt plaatsen, dan kun je een thriller of liedesdrama bekijken.

  8. EJW zegt:

    Ik had een ligbad voor de renovatie begon. Overgenomen van de vorige bewoners anders zouden ze de boel eruit slopen. Daar zit een verkapte dreiging in want dat zou een ongeloofelijke troep geven en schade. In dat bad heb ik maar twee keer gelegen toen het erg koud was dus aan mij was het niet besteed. Toen we de renovatie kregen had ik de keus, of het bad mocht blijven voor eigen risico en dan moest bij reparaties alles zelf betalen of de woningbouw renoveerde ook de badkamer. Ik heb er geen seconde over na hoeven denken, was al een paar keer uitgegleden in de rondingen van de badkuip tijdens het douchen en kon me nog net vastgrijpen aan de muur. Veiligheid boven alles, vooral als je wat moeiljk uit de voeten kan. Van keukenkastjes heb ik nooit begrepen waarom die vroeger geen ”ronde hoeken” hadden, maar van die scherpe punten waar je je hoofd mee kon openhalen, dat Is mij een keer gebeurd. Tegenwoordig is dat vebeterd en er worden ook andere materialen gebruikt.

  9. Appelvrouw zegt:

    @ EJW,
    Een huurhuis is ideaal!
    Je bent veel sneller tevreden met wat er is.
    En een verandering kost alleen een beetje huurverhoging in de maand, dat valt niet zo op dan een groot bedrag in een keer.
    Ik heb nog in een flatje gewoon met lavet, daar was zelfs nog een wasmachine ding bij, zo’n draaier en een wringer. En in diezelfde bak moest je douchen. Dat betekende wel dat een meter op moest stappen.
    Ik heb al direct de douche er naast bevestigd met een douchegordijn tegen de deur.

    Wel interessant dat je je kon vastgrijpen aan de muur, zatern er grijpgaten in?
    Dat de meeste ongelukken in huis voorkomen wil ik direct geloven.
    Ja, hoeken van kastjes!
    Hier stootte de bouwvakker zijn hoofd tegen de wasemkap, ik weet niet meer hoe dat kon, hij had zijn handen gewassen om koffie te drinken. Maar hoe zijn hoofd nou onder de wasemkap kwam weet ik nog niet.Het is een zeer venijnige hoek, maar ik heb me er nog nooit aan gestoten, omdat ik er te klein voor ben.

    Praat me niet van goederen overnemen van vorige bewoners.
    Ik heb in een dag een hele houten vloer van een grote flatwoning moeten verwijderen, omdat de nieuwe bewoners het steeds niet wisten, tot ze op vrijdag zeiden het niet te willen. Op maandag moest ik de sleutels inleveren.
    In haastige spoed moest het toen op zaterdag voor 15 uur klaar zijn om het hout nog naar de stort te brengen. Ik had het zelf ook overgenomen van een vorige bewoner.
    Ik zou nog een boek kunnen schrijven over mijn verhuizingen en die van vrienden waar ik nog meehielp.
    Nou ja, een klein boekje.

  10. je hebt precies hetzelfde trapgat als bij ons huis. Een week voordat ik van Rico moest bevallen ben ik boven na de bocht uitgeleden en onder in de hoek weer gestopt met gestrekte benen. Niks aan de hand gelukkig.

Geef een reactie

