Wie weet wat voor vogel dit is?

Gisteren, tijdens een fietstochtje in Kardinge recreatie/natuur-gebied kwam ik bij dit rechte wandelpad een vogeltje tegen.
recht wandelpad Kardinge

Hij zat onbeweeglijk, ik dacht als ik mijn camera pak vliegt hij natuurlijk weg dus heb ik eerst een poosje staan kijken, maar ik zie niet zo goed meer, dus toch maar de camera gepakt om hem thuis op de pc te bekijken.
En al die tijd bleef hij zitten!
Heel bijzonder.
Ik kon rustig een foto van hem maken, hij verroerde zich niet.
Thuis gekomen direct de foto op de pc bekeken en vergroot. Maar ik denk dat ik een pc-bril nodig heb.
Op internet aan het zoeken, wat is dit voor vogel?
vogel-gekraagde roodmuts

Ik heb het niet kunnen vinden en verzon de gekraagderoodmuts, je weet maar nooit hoe vogels heten.
Weet iemand van jullie misschien hoe deze vogel heet?

Dit bericht werd geplaatst in Bekijks-foto's en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Wie weet wat voor vogel dit is?

  1. simonkorving zegt:

    Kardingusse Appelmees.
    Kan niet goed zien offie nou met of zonder klokhuis is

  2. ja, dat zie je meteen, dat is het goedgemutste stijve winterharkje

  3. O ja, en het is geen trekvogel, hij blijft gewoon het hele jaar op zijn plek zitten. Voeren in de winter is wel goed, maar denk erom, dat je hem geen houtwormen geeft.

  4. gnossie zegt:

    Dit lijkt mij een plasticmus. De latijnse naam is Hongkongimportus synthetica.
    De kans dat je ze in het wild ziet is uiterst klein, dus je hebt veel mazzel gehad!

  5. Het enige dat me te binnen schiet is dat dit wel een heul erg vreemde vogel is

  6. mark zegt:

    Ja dit is hem,nog ooit eerder de gezien in Groningen de al oude Vreemde Vogel

  7. Ragfijn zegt:

    J’zus dit is hem. Ben zelf zijn naam kwijt. Zo kort weet ik nog, dat toen ik hoorde wat de naam van het beestje was tegen mezelf zei, dat ben ik morgen al vergeten. Darwin is hier heel zijn leven naar op zoek geweest. Het schijnt dat God de mens schiep uit het vogeltje zijn 3e links gelegen ribje …

  8. Appelvrouw zegt:

    Simon,
    KLinkt aannemelijk, maar er zijn verschillende namen opgegooid, nu weet ik nog steeds niets.
    Maar deze is zonder klokhuis, dat heb ik gezien.

    @ Babbelegoegje,
    Ik heb hier een paar uur om zitten lachen,
    En nu ik tijd heb een reactie te geven kan ik geen woord uitbrengen van de lach.

    @ Gnossie,
    Dankje voor het meedenken. Of wist je het meteen?
    Mijn mazzel wilde ik graag delen.

    @ Ingrid,
    Hier in Groningen heb ik wel vaker vreemde vogels gezien.

    @ Mark,
    Zoals hierboven al gezegd: ik Groningen zie je wel vaker vreemde vogels
    https://appelvrouw.wordpress.com/2010/04/19/zeldzame-vogel-gesignaleerd-in-groningen/

    @ Ragfijn,
    Je kent hem? Wat leuk.
    Bedankt voor de info, dat maakt zo’n vogeltje nog specialer.

  9. Lijkt me nogal een houterig typje 🙂

  10. EJW zegt:

    Mooi verzonnen die naam net als die van Babbel. Alles wat ik nog aan naam kan verzinnen zal slechts in de schaduw staan. Het is wel een slome trouwens, de kerst is allang voorbij maar hij staat er nog op te wachten

  11. kit zegt:

    Jazeker! Dat is duidelijk een roodsjaaltje!

  12. baruman zegt:

    @ Appelvrouw, het is geen trek- maar een bontgemutste en gekraagde blijfvogel. Vloog ooit bij mij naar binnen en is nooit meer weggegaan.

  13. Appelvrouw zegt:

    @ Henk,
    Ja, eigenlijk ook saai.

    @ EJW,
    Of het is anders, zoals een vriend van me mailde: het is een vroeger vogel, hijwacht nu al op kerst.

    @ Kit,
    Het is verwarrend met al die vogelsoorten.

    @ Baruman,
    Ingewikkelde, en veel te lange naam voor zo’n hark.
    Gelukkig heb ik alles voorzien van horregaas, hier is het geen asiel voor gekraagde verblijvers.

  14. reinejragolo zegt:

    Babylonische befkraai.

  15. Appelvrouw zegt:

    Reine,
    ik weet 100% zeker dat ‘befkraai’ niet klopt, hij heeft geen bef.

  16. Apiedapie zegt:

    Het lijkt mij een jong schijtlijstertje.

Geef een reactie

