Zin in iets lekkers?

Hoe ik er aan kom weet ik niet, maar pakweg 25 jaar geleden heb ik het wel eens gegeten, en misschien ook wel gemaakt.
Geen idee. De ingrediënten herinner ik me wel, maar de hoeveelheden heb ik gegokt, en geproefd tussendoor.
Dadels maken het smeuïger zodat je een bonbongevoel in je mond krijgt (dit voor de liefhebbers…).

8 dadels
2 vijgen
1 eetlepels kokos
1 (of meer) eetlepels hazelnoten (door midden gesneden)

Dadels, vijgen en kokos in de keukenmachine malen.
zoetelekkernij1

In een kom doen.
Hazelnoten er doorheen mengen, als dat niet met een sterke lepel lukt dan met de hand.
zoetelekkernij2

Je kunt er rolletjes van draaien en dan in plakjes snijden. Of balletjes draaien
Hier heb ik een ijsblokjeshouder gebruikt, in hartjes vormpjes (dit voor valentijnsdag…), met een flexibele onderkant zodat je het er makkelijk uit kunt drukken.
Vooraf bestrooien met kokos anders blijft het plakken aan de bodem.
Of een gewone ook kan weet ik niet (hoe krijg je het er uit!)

Gesneden schijfjes of rolletjes door de kokos halen en die zijn klaar.

zoetelekkernij3

Niet vergeten het schaaltje uit te likken.
zoetelekkernij4

Klaar.

Nu alleen de boel nog opruimen en afwassen.
In tussentijd kan het lekkers in de koelkast koud worden zodat het compacter wordt en makkelijk uit de vormpjes te halen is.
Maar wie daar niet op kan wachten neemt gerust vast een stukje.

zoetelekkernij5

Dit bericht werd geplaatst in Eten en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Zin in iets lekkers?

  1. martin zegt:

    Ik zal hem onthouden. Doet een beetje aan kaas/gember/kokos bolletjes denken. Zouden zomaar samen als klein nagerecht kunnen.

  2. Met echte walnoten (je weet wel, de noten van De Wallen in A’dam) heb je aan ManB geen kind meer 🙂

  3. reinejragolo zegt:

    Vind je het goed dat ik vanavond spruiten, aardappelen, stoofvlees en peertjes eet?

  4. Appelvrouw zegt:

    @ Martin,
    Hoe moet ik als bolletje zien?
    Of gebruik je daarvoor schimmelkaas…
    Gewone (hele jonge) kaas met gember vind ik wel lekker

    @ Artafterallart,
    🙂 Volgens mij taalt hij daar niet naar, maar vrouwen kennen nimmer het geheime leven van hun partner (en omgekeerd), dus je weet nooit. Ik zal het een volgende keer eens onder de loep nemen.

    @ Reine,
    Ohhh… kreun.
    l e k k e r r .
    Waarom moet je me daarmee lekker maken?

  5. mark zegt:

    ik eet vanavond wel zuurkoolstampot als je dat niet erg vind……maar er valt mij wel wat op aan de laatste foto.In de hartjes vorm zijn er nog 4 gevuld!!.Op het bordje er naast liggen 5 hapjes nu rijst de vraag waar zijn die andere twee gebleven al stiekum door man B weggehaald zonder je toestemming of kon jij zelf niet in bewang houden met al dit lekkers.

  6. Apiedapie zegt:

    Die ManB boft maar met zo’n keukenprinses. Kookt hij zelf ook weleens? En lik jij dan zijn vingers af?

  7. Appelvrouw zegt:

    @ Mark,
    zuurkool; alles beter dan Sajor.
    Je kunt hoofdrekenen? Het klopt er missen twee.
    Een ervan heb ik ManB in zijn mond gestopt “ogen dicht, mondje open.”
    En de andere moest ik eerst zelf proeven.
    Ik heb een slechte zelfbeheersing, ik weet het.

    @ Apiedapie
    ManB heeft me om die reden ook “genomen”.
    Hij kookt zelf ook wel eens,
    https://appelvrouw.wordpress.com/2013/01/20/en-wat-eten-we-vanavond/
    Maar ik lik nooit zijn vingers, of wat dan ook, af.

  8. EJW zegt:

    Oh nee…dat ga ik niet klaarmaken hoor. Ben niet zo’n keukenprins. Toevallig vandaag een kant en klaartje gehaald bij Appie. Nasi met heerlijke ingredienten. Zelf een eitje erbij gebakken. Ik moet zeggen, het was boven verwachting lekker. Koken doe ik wel regelmatig maar ik houd het sober, bijv geen papje over de bloemkool want ik heb al jus waar het vlees in gebraden is. Spinazie eet ik ook wel eens. Zo’n vijf literzak waar slechts een eetlepel van overblijft. Worlels eet ik ook soms, maar niet die slappe uit een potje. Nee, het zijn van die jongens die ook stevig blijven nadat ik ze gekookt heb. Volgende keer misschien meer onthullingen (als ik zin heb)

  9. De ingrediënten kunnen me wel bekoren maar kan me eigenlijk geen voorstelling maken van de smaak.

    vanavond eigen gemaakte Babi Pangang gegeten, voorlopig geen trek ……..Pfffffffff 🙂

  10. Appelvrouw zegt:

    @ EJW,
    Je hoeft toch geen keukenprins te zijn?
    Voor mij is de keuken een kleinigheid. Vanaf mijn 17e moest ik voor mezelf koken, en dat werd heel wat lekkerder dan mijn stomme moeder ons voorzette.
    Dat vieze overgare voer… brrr. En in de herfst wekenlang stampot knollen uit eigen land, die we zelf moesten plukken, de hele zaterdag lang, voor de koeien).
    Ze deden of ze arm waren, maar toen de boerderij verkocht werd kwamen er heel wat tonnen vrij.
    maar ja, daar kwam niets van bij mij. Ook niet als ze doodgaan, want ik mag wel recht hebben, ik zal er wel zelf achter moeten zien te komen dat er een dood is, en dat moet binnen 5 jaar, anders is mijn recht verjaard. Maar zo wanhopig ben ik niet dat ik daar een notaris voor in de arm neem, die mag deuren openen waar ik niet in mag.
    Wij hebben echt voor niets honger geleden, en kou, dat vind ik wel erg.
    Dus toen ik uit de kindertehuizen was gegooid wegens wangedrag, en onder begeleiding zelfstandig mocht wonen moest ik zelf koken en dat heb ik heel goed gedaan, ik besloot alleen maar lekker te koken. En al gauw werd ik vegetarier, en daarna ook nog eens biologisch naturel… of zoiets, er ging een verrukkelijke wereld voor me open in de keuken. Geen dag zonder lekker eten. Bruine rijst met miso, of gomasio. Zelf bonen weken en koken.
    De taarten waren van biologische volkoren meel, zonder suiker maar met abrikozen en kokos of andere zoetmakers.
    Maar ja… tijden en gewoontes veranderen ook weer.
    Tegenwoordig kook ik altijd voor twee dagen, zodat ik de ene dag zuurkool eet, en de andere dag worteltjes (ja niet van die vieze dingen uit een pot! je hebt gelijkt) en dan weer een dag zuurkool. Maar de meeste groenten is zo klaar voor twee personen is dat niet zoveel werk.

    Ik wacht op je volgende keuken onthullingen.

    @ Henk,
    Stop gewoon een dadel in je mond, met een klein hapje vijg en een klein lepeltje kokos en twee hazelnoten, goed kauwen, en je hebt de smaak.
    Maar na Babi pangang smaakt dat niet, buik maar lekker uit.

  11. Tja, een hapje pindakaas uit de pot is ook lekker en een stuk minder omslachtig. 🙄

  12. Appelvrouw zegt:

    @ Babbelegoegje,
    🙂 Daar heb je gelijk in maar dan moet je wel van pindakaas houden.

    Vroems en ik deden dat wel uit de pot gemengde notenpasta van het merk Horizon, alleen maar een theelepeltje. Heerlijk, en elkaar dan aankijken.
    Maar het is niet hetzelfde als iets mierzoets.

  13. Aad Verbaast zegt:

    En waar blijft die appel dan Appelvrouw?

  14. Appelvrouw zegt:

    Aad,
    Daar waar hij hoort, in de fruitmand. Gewoon laten liggen.

  15. Ja, samen uit een potje eten heeft ook wel wat. is ook wel romantisch. maar samen het schaaltje uitlikken op jouw manier ook wel. ook wel natuurlijk. En zulke kokos /dadelhapjes schotel je anderen wat gemakkelijker voor. Je kunt moeilijk je gasten een pot pindakaas aanbieden. Dat is weer wat te intiem. Fijne zondag nog, Appelvrouwtje..

  16. Appelvrouw zegt:

    Babbelegoegje,
    Ik zou het in ieder geval mijn zwager niet voorzetten, maar mijn schoonmoeder en ik zouden beslist wel gezellig samen uit een potje kunnen snoepen. En twee van mijn vriendinnen zouden het absoluut ook zeer lollig vinden! “Hapje gemalen noten bij de thee?”
    Jij ook een goede zondag verder. Ik doe mijn best om wakker te blijven, en daar helpt zo’n notenhapje wel bij.

  17. Je schoonmoeder zou vast ook wel met iemand samen uit een potje sambal kunnen snoepen,
    :mrgreen:

  18. Appelvrouw zegt:

    🙂
    Had ik niet aan gedacht!
    Ze hebben ook de gewoonte pindakaas met sambal te eten (op brood).

  19. EJW zegt:

    Het begin van het verhaal doet me denken aan de dood van mijn vader. Moeder en vader leefde erg zuinig. Er kon weing en af en toe een uitje kon er niet af. Iets wat mijn moeder nog wel eens wilde. Toen mijn vader kwam te overlijden werd overal geld gevonden in huis. In kasten, onder het zijl, tussen de kieren van het bankstel, etc. Het was absurd en leek net op eieren zoeken met pasen. Van het geld heeft mijn moeder toen het huis opnieuw ingericht.

  20. Appelvrouw zegt:

    EJW, sjj, in de bank is veiliger dan op de bank!
    Hoe komt het dan dat dat toen pas werd gevonden?
    Maar hoe dan ook, fijn dat je moeder er nog iets mee kon.
    Stel je voor dat niemand het had gevonden…

  21. EJW zegt:

    Ik zal het eens aan mijn zuster vragen. Volgens mij kwamen ze erachter bij het huis opruimen na zijn dood.

  22. Appelvrouw zegt:

    Ohw, je ouders woonden niet meer bij elkaar, maak ik hier uit op. Anders had je moeder het toch tegen kunnen komen, dat bedoelde ik.

Geef een reactie

