Eten op bijstandsniveau (deel2)

Dit recept maakt dat ik toch rond kan komen ondanks de hoge uitgaven van gisteren.

wortels – voordeelzak AH 89 ct
ik gebruik de helft = 45 ct

1 pak, 500gr. Spliterwten 92 ct

1 pak, 500gr.Groene erwten 96 ct
Ik gebruik de helft = 48 ct

2 stronken prei-aanbieding = 60 ct

1 knolselderij 89 ct
ik gebruik de helft = 45 ct

En verder nog een pan vol water
en 1 eetlepel zeezout (omdat ik zeezout lekkerder vind dan jozo)

Tesamen: 2,90 euro

    Afgerond wil ik het met water en zout nog overdrijven dat deze hele pan vol 3 euro kost.
    bijstandseten-erwtensoep

    De soep is eerst nog wat dun, maar als je hem een paar uur laat staan wordt ie zo dik dat de lepel er rechtop in blijft staan! Moet je nagaan als je hem direct eet, dan zet dat nog uit in je buik.
    Worst hoeft er echt niet bij, want de peulvruchten zijn vleesvervangers.
    in deze grote pan zitten 18 porties. Niet meer dan anderhalve soeplepel pp heb ik gerekend.
    Dan kom je op 6 cent per portie.
    Dat is 9 dagen warm eten voor 6 cent!
    (wel jammer dat ik zo slecht tegen peulvruchten kan vanwege de vezels)

    Op gas heb ik bezuinigd door de groene erwten, na even te hebben gekookt, in mijn dekens gewikkeld te hebben op bed.
    Zo gaart het rustig zonder gasverbruik. Kan met bruine en witte rijst ook heel goed. Wel op tijd beginnen, met bonen en rijst in de ochtend al, die mogen de hele dag zo staan. Witte rijst een halve dag.
    Ik heb hier het hele pak groene erwten in de dekens gegaart, en de helft in de diepvries, voor een andere soep.
    Zo bewaar ik meestal restjes groenten in de diepvries, een beetje van dit, en een beetje van dat, dan heb ik altijd eigen soepgroenten.
    Ik zou me toch ongelukkig voelen zonder diepvries want anders moest ik echt alle dagen achtereen deze soep eten (blweggghh).

Dit bericht werd geplaatst in Eten en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

22 reacties op Eten op bijstandsniveau (deel2)

  1. olijfje zegt:

    Goeie tips, dankjewel. Oef, ja, alle dagen dezelfde soep overkomt mij wel eens, maar na drie dagen kan ik niet meer. Ik denk dat ik bij het ‘dekengaren’ wel moet opletten of de synthetische slaapzakken er niet bij ligt en kan matras van natuurschuim wel tegen hitte? Deden ze het vroeger niet in een kist met stro?

  2. Appelvrouw zegt:

    Olijfje,
    Ik weet echt niet of hoe het zit met een synthetisch dekbed en natuurschuim.
    In geval van twijfel een extra isolatie op het matras.
    Ja de hooikist is een geweldig hulpmiddel in de keuken. Al zou ik er dan oude wollen truien en een deken in leggen. Maar ik heb er geen plaats voor en ManB ziet het helemaal niet zitten.
    Eerder heb ik eens rode bonen in mijn bed gegaard… zucht, pan stond niet goed recht en daarna had mijn bed altijd bonensporen, gelukkig aan het voeteneind.

  3. mark zegt:

    Hier is weer overnagedacht………de gaarkeuken is er niks bij…….maar je berekend geen arbeidsloon……

  4. reinejragolo zegt:

    Bravo maar nu moet je de heer des huizes nog overhalen.

  5. Aad Verbaast zegt:

    6 cent! Zo komt splinter wel door de winter. 🙂

  6. EJW zegt:

    Creatief en het kost bijna niets. Zelfs de gaspitten weet je (bijna) te vermijden. Als we dat allemaal gaan doen zullen de gasprijzen wel weer omhoog gaan. Dat doen ze ook bij zachte winters. Dan verhogen ze de transportkosten

  7. reinejragolo zegt:

    Mag het ook 17 cent per portie zijn?

  8. Appelvrouw zegt:

    @ Mark,
    Arbeidsloon reken je nooit! in je eigen huishouding.
    Dat hoeft ook niet want hier is tijd geen geld, met een beetje pech heeft iemand op bijstandsniveau tijd in overvloed.

    @ Reine,
    Waar moet hem toe overhalen? dit te eten?
    Dat is geen probleem, hij vindt het véél lekkerder dan ik, ook zonder worst

    17 ct? Heb ik verkeerd gerekend?
    Nee, 17 cent mag niet.

    @ Aad,
    Jazeker, en ik ga nog veel meer goedkoops op tafel zetten.
    rijk worden van eten…

    @EJW,
    Erwtensoep vraagt zelfs geen creativiteit (vind ik).
    Dan moeten we dus niet teveel gas besparen, daar kunnen we de verarming ’s avonds een half graadje voor hoger zetten. Hoewel dat nergens voor nodig is, tv kijken kan ook onder een deken.
    Maar ja, ik kijk zelf geen tv.

  9. Nanda zegt:

    Eet smakelijk. Ik heb gister ook zo’n pan soep gemaakt. Heerlijk!

  10. Ja, men (men =kennissen van ons die ons regelmatig uitnodigden voor een snertfestijn) zegt, dat snert het lekkerste is als je het in een grote hoeveelheid klaarmaakt. (Zuiniger ook natuurlijk/red)
    je moet sowieso niet de hele pan steeds weer opwarmen. Want dan zit op een gegeven moment een kwart van de snert aan de bodem vast gekoekt.
    overigens kun je inplaats van stro of dekens en matrassen ook oude kranten gebruiken voor die ‘hooikist’. En misschien ook wel aluminium folie, maar dat bedenk ik me nu net ter plekke, dus dat moet nog even getest worden.
    Al met al hoef je mij die soep met die twee stronken prei niet voor te schotelen. maar dat was je ook niet van plan, denk ik. 🙂

  11. sprakeloosid zegt:

    Is er een soort extra steun voor de stevige eten, want een bakje soep dat is natuurlijk een dieet

  12. Appelvrouw zegt:

    @ Nanda,
    Nou, doe mij die spruiten van jou maar, ik heb het niet zo op deze eigen soep.

    @ Babbelegoegje,
    Iegghhh. Snertfestijn.
    Maar je brengt me wel op een idee.
    Als er nou eens mensen rond etenstijd binnen komen vallen haal ik gewoon een bakje snert uid de diepvries “mee eten?” zo kom ik er op een mooie manier vanaf.
    Jammer dat ik jou niet een bordje voor kan zetten, ik was het echt wel van langs,
    als je langs kwam. Heb je iets tegen prei?

    Weet je zeker dat oude kranten helpen? is niet hetzelfde als voor schaatsers.
    volgens mij sluit het niet genoeg aan, zit er teveel lucht bij.
    Maar jij brengt me ook weer op een idee, wat dacht je van een koeltas, en daar isolatiemateriaal in, zoals wol of kranten. Ik ga het proberen, heb een koeltas met aluminumlaagje.

    @ Sprakeloos,
    Dan moet je de kosten voor je dieet optellen en zorgen dat je boven de 3000 euro uitkomt (oof een lager bedrag, ik weet niet wat ze rekenen voor wat je aan dieet kwijt moet zijn) en dan kun je het bij de belasting aangeven.
    Voor een dieet krijg je geloof ik 500 euro vergoed van hun. Moet je wel een doktersverklaring hebben.
    En uiteraard kan bijzondere bijstand ook altijd nog. Hoewel ze daar behoorlijk aan knabbelen…

  13. Ik zou het worstje wel een beetje missen in deze soep, en ook een paar varkensoren en staartjes komen mijn eetplezier ten goede. wat kan jij trouwens prijsbewust koken

  14. Blewbird zegt:

    Geweldig! Goedkoop en vegetarisch. Erwten en bonen zijn goed voor een mens. Ik maak ook wel eens zo’n soort soep. Als je er flink wat rode peper indoet, dat kost je de wereld niet, wordt hij pittig en smaakt nog beter. Met een stuk brood erbij, of wat rijst, is het een complete maaltijd. Smakelijk!

  15. Appelvrouw zegt:

    @ Henk,
    Nou, voor jou een paar muizenoortjes erbij, ok.
    Dit kan iedereen toch? Is het makkelijkst wat er is.
    Vroems en ik rekenden vaak uit wat een maaltijd kostte, niet dat we daar anders door gingen eten maar we waren ons nooit bewust van wat een maaltijd eigenlijk kost.

    @ Blew,
    Ze zijn helaas niet goed voor iedereen, voor mij dus niet, maar heel af en toe eet ik het wel, en ben dan een paar dagen extreem moe.
    Rode peper? Brrr, dat ga ik niet aan ManB vertellen die zou dat vast graag willen! Maar ik eet het liefst zo puur mogelijk.
    Snert met roggebrood en spek… Mij lijkt die bonen al zwaar genoeg, maar het zal wel volwaardiger zijn, daar heb je gelijk in. Daar kijk ik niet meer na, gezond eten bestaat voor mij niet.

  16. Ik vind vegetarisch eten prima maar niet in peulvruchten soep, het moet ook nog ergens naar smaken. Ik ga zo toch echt naar de markt om een paar van de lekkerste rookworsten te halen. Groene spliterwten lus ik ook niet, die kleur……
    De split kikkererwten zijn hier op, ik ga het weer eens met oranje splitlinzen halen.

  17. Appelvrouw zegt:

    Karin, hm, peulvruchten soep zoals deze smaakt lekker zoet door de wortels en knolselderij.
    De kleur is inderdaad een beetje onaantrekkelijk, en zo gekookt lijkt het op kots, zo ruikt het zelfs, vind ik.
    Split kikkererwten? Nooit van gehoord.
    Wat ik gekookt heb ging om hoe goedkoop je kunt eten. Zouden linzen daar ook onder vallen? Ik weet niet wat ze kosten.

  18. Persoonlijk vind ik spliterwtensoep op snot lijken. Het ruikt ook niet lekker.

    Onze Toko verkoopt allerlei splitpeulvruchten, split kikkererwten, split gele erwten, split mungo bonen en split linzen in verschillende kleuren. Ik denk niet dat er een goedkoper is dan €0,92/500 gram is.
    De splitlinzen die ik gisteren gebruikte zijn €1,75 voor 500 gram, maar dat zijn ze waard, ik nam
    ’s middags alvast een kopje soep boven uit de pan, alleen bouillon met wat linzen ……. heerlijk!

    Loffelijk streven om zo goedkoop mogelijk te eten, maar dan kun je soep koken van alleen peulvruchten, ja toch?
    Geef mij maar soep die lekker smaakt. Onze soep is bijna op …… en ik had vier liter gemaakt.

  19. Appelvrouw zegt:

    Karin,
    “Loffelijk streven om zo goedkoop mogelijk te eten, maar dan kun je soep koken van alleen peulvruchten, ja toch?”
    Ja dat is zo, en dat jij niet van groene spliterwten houdt betekent niet dat anderen daar niet van houden. Eten doe je met smaak (als je geluk hebt die keuze te kunnen maken), dus als jij linzen lekkerder vindt of kikkererwten, dan eet jij die, van mij mag je.

  20. Over smaak valt niet te twisten dat is helemaal waar. En ik weet niet eens zeker of ik bij blind proeven het verschil tussen de groene, gele en rode splitdingen kan proeven. Voor mij is het een van de weinige dingen waar de kleur alleen al mij persoonlijk zwaar tegenstaat.
    Eet smakelijk.

  21. knutselsmurf zegt:

    Over geld valt wel te twisten ( heel heftig vaak, er vallen zelfs weleens doden bij ). Het kost ongeveer 10 cent per dag aan elektriciteit om je soep in de vriezer te bewaren. Je kan dus nog goedkoper leven, zonder vriezer.

  22. Appelvrouw zegt:

    Knutselsmurf,
    Je hebt daar wel gelijk in, en ben ook met je eens.
    Maar ik ga niet per dag boodschappen doen, dan slijten mijn fietsbanden en schoenzolen ook teveel.
    Waar ik eerder woonde kon ik s winters de koelkast uitlaten zo koud was het daar maar de tegenwoordige huizen zijn niet meer gebouwd met koude plekken. Diepvries vind ik een waardevolle aanvulling voor als ik brood gebakken heb, en vlees verwerkt (ja, soms eet ik vlees zonder schaamte). Iemand die op of onder bijstandniveau leven/eten moet heeft tegenwoordig ook niet meer zoveel vrije tijd dat ie het zich kan permiteren iedere dag naar de winkel te gaan.
    Volgende keer zal ik kosten voor koelkast en diepvries meerekenen, dat is wel zo eerlijk.

Geef een reactie

