Ha! Ik ga lekker (gif) roken!

Blijft u ook maar genieten van het roken. Het mag.

Roken heb ik altijd lastig gevonden. De enige trek die ik nam was van de sigaret die ik uit de jas van mijn zus had gestolen, en dat was zo verschrikkelijk pijnlijk in mijn luchtweg dat ik me afvroeg of ik een doetje was dat ik het niet verdroeg. Immers, in die tijd rookte heel Nederland, overal en aldoor.
Ik maakte ruzie op sport omdat ze in de pauze in de gymzaal rookte, op cursus omdat ze achter de typemachines rookten.
Met mijn eerste liefje omdat hij rookte in mijn kamer als ik al in bed lag (mijn kamers zijn altijd rookvrij geweest). Als ik bij hem sliep rookte hij in bed.
Het gaf me een groot gevoel van onbehagen en mijn luchtwegen deden pijn. Maar ik dacht dat ik kleinzerig was, anderen hadden er toch geen last van? Het lag natuurlijk aan mij, overgevoelig. Die wetenschap hielp me niet het te accepteren.
Overal rook, zodat ik besloot als eerste de anti-rook campagne op te starten (ja, aan mij hebben rokers het te danken dat ze niet overal meer mogen roken).
Want zie nu wat er in een sigaret zit. Ja, ik weet wel dat rokers daar niets van willen weten, maar troost u, binnenkort ben ik ook een roker! Ik heb me er eerst goed in verdiept.

Wat zit er in een sigaret
:


Bekende toevoegingen en hun effect

• Ammonia – Zorgt ervoor dat de verslaving aan nicotine wordt versterkt. Daarnaast is ammonia kankerverwekkend.
• Cacao, suiker, menthol, sorbitol – Bekende ingrediënten van eten, waardoor mensen het gevoel krijgen dat deze stoffen in sigaretten en tabak onschadelijk zijn. Ten onrechte. De toegevoegde suikers produceren bij verbranding giftige en kankerverwekkende stoffen. Of dit tijdens het roken ook bij de andere toevoegingen gebeurt, is nog maar weinig onderzocht.
• Nicotine, teer en koolmonoxide – Alle tabak bevat de giftige stof nicotine. Door de verbranding van de tabak ademt de roker – en iedereen eromheen – teer en koolmonoxide in. De hoeveelheid nicotine, teer en koolmonoxide verschilt per merk en soort tabak. Nederlandse tabaksverpakkingen vermelden hoeveel nicotine, teer en koolmonoxide de roker zou binnenkrijgen, maar: dit is alleen een indicatie. De manier waarop u rookt bepaalt hoeveel stoffen u echt binnenkrijgt. Minder teer maakt de ene sigaret niet gezonder dan de andere.

Het inademen van stoffen die vrijkomen bij verbranding van tabak is meestal veel schadelijker dan het eten ervan. De longen breken de schadelijke stoffen niet af, ze komen diep in het lichaam. Hoeveel stoffen er in de lucht komen en door anderen worden ingeademd, geeft de verpakking niet aan. Ook staat op de verpakking niet wat er naast teer, nicotine en koolmonoxide in een sigaret zit.

Kankerverwekkende stoffen
• arseen (mierengif)
• benzeen (napalm)
• cadmium (accu, oplaadbare batterijen)
• DDT (insecticide)
• formaldehyde (ontsmettingsmiddel in crematoria en als bestanddeel van verf )
• fenol (toiletverfrisser)
• chroom (pigment voor verf)
• poliaromatische koolwaterstoffen (PAK’s)
• 1,3 butadieen (bereiding synthetisch rubber)
• polonium 210 (middel waar KGB-agent Aleksandr Litvinenko in 2006 werd vermoord)
• nitrosamines (ballonnen, condooms)

Andere giftige stoffen in tabak
• suikers (glucose en fructose): bij verbranding komt onder andere formaldehyde, acetaldehyde, aceton en acrolien vrij
• aceton (verfverwijderaar)
• acrolien (biocide gebruikt om algengroei te verwijderen)
• acetaldehyde (mogelijk kankerverwekkend, productie van verf, azijnzuur en polyesterharsen)
• butaan (gas voor de aansteker)
• koolmonoxide (oude kachels, uitlaatgassen)
• methanol (brandstof voor raketten)
• nicotine (bestanddeel voor bestrijdingsmiddel tegen kakkerlakken)
• waterstofcyanide (industriële pesticide)

Stoffen die nicotine verslavender maken
• ammonium (zorgt ervoor dat de longen en het bloed beter nicotine opnemen)
• etherische oliën zoals menthol (onderdrukken de hoestreflex waardoor dieper kan worden geïnhaleerd)
• theobromide (zit in chocola, maakt de bronchiën wijder zodat de rook dieper in de longen kan komen)
• suikers (de acetaldehyde die vrijkomt bij verbranding maakt nicotine verslavender)

Maar tot zover het slechte nieuws.
Nu het goede.
Ik wil ook wel eens wat, aangezien een goede vriend rookt, kan ik het maar beter voor zijn en er aan wennen.
De elektrische sigaret! Ik dacht dat ie al jaren uit de mode was want ik zie er niemand mee.
Toch leeft ie, en dat is goed nieuws voor mensen die willen beginnen met roken!
Voor mij dus. En je mag hem overal gebruiken! Met volle accu kun je lekker veel inhaleren.
Lees maar:
esigaret

En hier kun je ook nog lezen hoe bijzonder elektrisch roken is.
Werkelijk, ik heb er nooit iets van gesnapt, dikke rook in je keel en zo… dat is het lekkerst.
Alleen maakt die batterij de sigaret wel wat zwaarder dan een dampende.
De Elektrische sigaret

Wat let mij nu nog om te gaan roken?
Eindelijk iets om handen.
En een tevreden rookster…
Als u dus iemand op een E-fiets met een E-sigaret ziet, dan is de kans groot dat ik dat ben.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Ha! Ik ga lekker (gif) roken!

  1. reinejragolo zegt:

    He ja een electrische joint.

  2. en je kunt meer nicotine consumeren met zo’n elektronische sigaret, waardoor je je gemakkelijker dood kan roken 😉
    zie http://www.stopnumetroken.com/blog/2007/10/21/een-nieuw-wondermiddel-de-elektronische-sigaret/

  3. Ik heb in m’n jonge jaren pijp gerookt, ik vond het lekker ruiken. Helaas was de smaak onmetelijk goor en scherp.
    Ik hoor bij de mensen voor wie ademhalen niet vanzelfsprekend is, dus die smokerij was snel afgelopen.

  4. mark zegt:

    Je kan praten als brugman of als een sigarenverkoper maar ik begin er niet(weer) aan.
    Heb al eens een zware pijp gerookt,maar waarom ga je geen sigaren roken staat echt wel stoer op een E-fiets.

  5. Appelvrouw zegt:

    @ Reine,
    Ik weet niet of ze hem ook in die vorm hebben.

    @ Artafterallart,
    Ja, fijn, nog meer nicotine.
    Wat de rokers naar binnen trekken kan mij niets schelen.
    maar dat ik dat ook naar binnen adem in hun nabijheid wel.
    Zeg alleen maar eens iets tegen een roker, voor je het weet heb je een peuk op je wang uitgedrukt.
    De link: is een beetje leeg gezwam, vind ik, nergens onderbouwing. Alleen inschrijving voor een nieuwsbrief.

    @ Fulps,
    Ik denk dat ik dan maar weer moet stoppen.
    Al weet ik niet of ik echt ademhalingsproblemen heb, ik weet wel dat het me pijn doet, en als ik bij een goede vriend logeer heb ik de tweede dag wel een gevoel van pijn op de borst, als ik niet weg kan tussendoor.
    Dat is na 2 dagen thuis, weer over.

    @ Mark,
    🙂 het is wat met die pijp.
    Een van mijn barbies rookt ook pijp.
    Dat begin ik niet aan, bij een pijprokende vrouw hebben mannen heel andere associatie bij, sinds Monica L.
    Dus ik denk dat het de chocolade sigaret dan maar moet worden.

  6. Appelvrouw zegt:

    Anoniem:
    J,
    ?
    Jee?
    Zeg dat.

  7. Dauw zegt:

    Zou er in een filtersigaret eigenlijk wel nog tabak zitten vraag ik me hier af, wanneer ik die hele waslijst toevoegingen zo zie.

  8. olijfje zegt:

    Volgens mij is duimen lekkerder dan die e-sigaret.

  9. olijfje zegt:

    of een waterpijp! Maar dat is niet handig op een e-fiets.

  10. Appelvrouw zegt:

    @ Dauw,
    Nee, tabac is slechts een toevoeging, voor het idee 🙂

    @ Olijfje,
    Duimen! Dat is een prachtig alternatief.
    Maar ik hou niet van zuigen, dus de waterpijp zal ik eens bekijken, misschien kan mijn fiets wel op water rijden…

  11. olijfje zegt:

    Wow, lijkt me prachtig: een stoomfiets!

  12. EJW zegt:

    Zijn er ook oplaadpunten voor die elektrische sigaret? Of is het een hybride

  13. Ik denk niet dat je het volhoudt appelvrouw. Je bent inmiddels te oud om snel verslaafd te raken. Als kind van een jaar of 14 had ik je meer kans gegeven

  14. kittyschoenmakers zegt:

    Stoer, op de fiets roken. Veel.ehm, genot 🙂

  15. Appelvrouw zegt:

    @ EJW,
    daar zeg je wat, een oplaadpunt.

    @ Henk,
    Het zit me ook niet mee 😦

    @ Kitty,
    Dankjewel! Genot is altijd welkom

  16. pfff (uitgeblazen uitgedrukt) zit zonder aanstekers dus heb ik nu (ja echt) maar een brandende kaars hier neergezet om niet steeds (ja zo erg is het) naar het gasfornuis te hoeven lopen om de volgende aan te steken.

    leuk je weer te lezen, dat wel

  17. Appelvrouw zegt:

    Doorzwemmende Suiker,
    🙂 een mens blijft inventief

Geef een reactie

