Diepvliegen

Op een kruk zit ik voor de diepvries die zoveel lawaai maakt dat het net is of er een vliegtuig rond cirkelt.
ManB zit er op zijn knieën voor luisterend om er achter te komen waar het lawaai vandaan komt.
Opeens kijkt hij opgetogen op: “het lijkt wel een cessna,” zijn ogen stralen.”Appeltje, laten we gaan vliegen!” Hij pakt me bij de hand en blij laten we ons op de grond vallen, vlak voor de diepvries zodat we het geluid van de rondvliegende tuigjes goed kunnen horen.
Hand en in hand liggen we op de harde vloer en dromen ieder ons eigen vlucht.
ManB van een vliegreis naar een warm land.
Ik van Vroems zweefvlieg-avontuur toen hij vast kwam te zitten in het prikkeldraad en rustig een sigaartje rookte in afwachting van hulp.
Plots is het stil.
ManB’s hand ligt klam in mijn hand.
Wat een akelige stilte.
Wat liggen we hier idioot op de harde vloer.
Wat is er ineens veranderd?
ManB zegt met dromerige stem: “De diepvries is op temperatuur.
Ik was nog niet klaar met vliegen, jij?”
“Nee, nog lang niet!”
“Dan doen we het zo,” zegt hij en opent de diepvriesdeur, “zo, dan blijft hij wel doorvriezen.”
We luisteren weer naar het lawaai.
Maar ik kan niet meer in Vroems’ zweefvliegsfeer komen.
“Het wordt koud, ManB”, klaag ik.
Hij pakt mijn hand, “Ik lig lekker in een warm land. Wil je met mij aan het strand komen liggen? We kunnen dit geluid ook omzetten naar de zee.”
ManB is wel eens vindingrijk. Maar ik hou niet van de zee en het helse lawaai.
“Dan gaan we op de hei liggen, in de zon, precies wat jij wilt,” lost hij eenvoudig mijn klachten op.
We gaan onder de zonnehemel liggen.
Ik kruip dicht tegen hem aan, om geen straaltje zon te verliezen.
“Summertime, and the living is easy…” zingen Louis Armstrong en Ella F.
Vroems neemt nog een trekje van zijn sigaar,
ManB blaast genoeglijk uit.
En ik …
denk dat ik de diepvries maar niet moet laten repareren.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Diepvliegen

  1. Inmiddels is mijn CV gerepareerd maar de rookgasafvoerventilator maakte geluiden die je met een beetje fantasie in een horroscenario deden belanden

  2. zo is dat. Elk nadeel heb een voordeel 🙂

  3. Tja, leuk, zo’n diepvrieskist. Zo kom je nog eens ergens. 🙂

  4. Wllm Kalb zegt:

    Prachtige titel, mooi verhaal!

  5. Letterzetter zegt:

    …diep.. en tegelijk een hoogvlieger. Prachtig verhaal.

  6. Appelvrouw zegt:

    @ Henk,
    Spannend, zou net iets voor mij zijn.

    @ Kitty,
    Ik heb de pest aan die uitspraak.
    Net zoiets als na regen komt zonneschijn.

    @ Babbelegoegje,
    En het is zo goedkoop en je hoeft geen uren in de rij te staan op schiphol en niet na te denken over wat je aan zult trekken.

    @ Wilm,
    Dankje

    @ Letterzetter,
    Dankje

  7. Ja, ik zag net vanavond iemand in Man bijt hond, die spannende zeereizen maakte op een vlot..in de huiskamer. ideetje???

  8. Anoniem zegt:

    LOL!
    wat wil u dan?
    Dan regen komt storm?

  9. Appelvrouw zegt:

    @ Babbelegoegje,
    Goed idee!

    @ Kitty,
    na zonneschijn komt regen.

Geef een reactie

