Donald Duck in Groningen

60 jaar is hij dit jaar en heeft het in oktober in Groningen gevierd.
Hier staat hij met Katrien bij de klimwand (naast sportcentrum Kardinge).

Wat altijd groots wordt aankondigt is de intocht, van Sinterklaas, Kerstman, Paashaas, Pinksterbloem, Tina Turner of Donald Duck.
Maar zeldzaam is de uittocht. Meestal weet je niet eens of iemand al vertrokken is.
Daarom hier toch nog een snel kiekje in de regen van de uittocht van de Ducks.
Naar welke stad ze nu zijn weet ik echt niet.

Dit bericht werd geplaatst in Bekijks-foto's en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Donald Duck in Groningen

  1. EJW zegt:

    Waarschijnlijk terug naar Duckstad. Het is altijd weer fijn om na omzwervingen thuis te zijn

  2. sprakeloosid zegt:

    Bij leven en welzijn, weet je wie deze week ook in Groningen is: Sprakeloos en er staat nog ergens een uitruilbelofte van opener en een biertje, Donderdag is de planning om naar Roodeschool te reizen, laat maar weten of er ergens op een station een flesopener uitgeruild moet worden. Uitruilen is trouwens erg hot tegenwoordig.

  3. Appelvrouw zegt:

    @ EJW,
    Nee, hij zou het hele jaar iedere maand in een andere stad doorbrengen.

    @ Sprakeloos,
    Ach nee!
    Ik ga woensdag naar HteD, Drenthe dus.
    En dat terwijl ik me onlangs nog afvroeg of ik voor kerstmis nog een opener zou krijgen.
    Ik woon in de stad zelf, dus mocht je de hele week in de stad zijn, dan is een van de Groninger stations nog een optie op maandag of dinsdag (hoe laat ik woensdag word afgehaald en bezorgd in Drenthe weet ik nog niet).
    Uitruilen lijkt me trouwens beter dan uithuwelijken dus ik ben wel voorstander.
    Maar of het deze week haalbaar is?

  4. geesje zegt:

    Groningen is bij uitstek uittocht strippenstad. Ik denk dat ik een van de eerste bezoekers was van het stripmuseum, het viel een beetje tegen, alles te nieuw en te netjes, te gemaakt. Met mijn fantasie onder mijn arm had ik de uittocht al snel weer ingezet. De bordjes Exit waren goed verlicht, de weg snel gevonden, ik had er weinig van opgestoken en voor ik het wist stond ik weer voor de kassa doch de exit was geheel gratis. Snel nog even langs de lokkertjes waar mijn rugzak met bammetjes en reserve fantasie inzaten. Het naakte feit dat er een strippenmuseum bestaat vind ik leuk, Groningen is toch een beetje een duckstad.
    Neem nou al die kleine stripwinkeltjes waar het heerlijk toeven is, dat muffige, de geur van verfomfaaid papier, inclusief het mannetje, de stripfanaat bij uitstek aan de kassa of dat wat er voor door moet gaan. De uittocht in dit soort zaken valt me altijd een stuk zwaarder. Je zou er moeten kunnen overnachten om te kijken of de stripfiguren ’s nachts tot leven komen, ik denk zelf van wel en de strippenman met mij. Waar ik nu altijd behoorlijk jaloers op ben zijn die mannen, vreemd het zijn meestal mannen in die zaakjes, die op zoek zijn naar één bepaalde strip. De begerigheid straalt er van af, inclusief de teleurstelling, ik mag er graag naar kijken. Ik snuffel wat in het rond, kijk naar de verschillende tekeningen, want er is een gigantisch verschil. Ik blijf hangen in de strips waar in de afbeelding steeds weer iets nieuws te ontdekken valt, vooral in de hoekjes of in het verborgene, de stille wenken, daar kan ik van genieten.

  5. geesje zegt:

    Misschien vraag je je wel af waarom ik zo van strippen houd, nou dat is snel verteld, ik houd van de combi van het beeld met het talige verhaal en dat mis ik een beetje in dit blog. OK, ik zie wat vrolijke figuren dansen en in het water staan maar wat moet ik er nu mee. De vrolijkheid doet me glimlachen maar het verhaal ontgaat mij ten ene male. Dansen is leuk maar waarom dansen deze poppen, daar moeten we dan maar naar raden. Misschien is ze iets vreselijks overkomen en proberen nu hun zinnen te verzetten, ik kan er mijn eigen fantasie wel op los laten maar dan gaat zo’n bewust gekozen tafereel toch een heel eigen leven krijgen. De vraag die nu bij mij opkomt is, of dit de bedoeling van blogschrijfster wel is of dat je het liever houdt bij jouw versie van het verhaal (dat er niet is).
    Laat ik dan nog maar even de uittocht bij de horens vatten. Oeps, mij schiet ineens te binnen dat ik vorige week las dat je ook eekhoren en hertshoren kan zeggen, taal leeft. Waarom in het water? Ik zou daar graag een korte uitleg bij hebben maar je hebt helemaal de moeite genomen een mooie paddestoel uit te zoeken om daar je poppen neer te zetten, terwijl het droge gras veel eenvoudiger was geweest en dat terwijl je ook van eenvoud houdt. Ik ga dus zoeken in mijn geest of ik jouw beweegredenen kan plaatsen maar er gebeurt niets, ik kan er niet bij. Er speelt ook nog een akkefietje met oom Dagobert die zich stevig staat op te winden. Is er iets met geld of is de uittocht niet op tijd. Je maakt me van de ene kant wel nieuwsgierig en van de andere kant denk ik, als je het niet wilt vertellen, laat dan maar.

  6. geesje zegt:

    Doorgaans weet oom Dagobert wel creatief om te gaan met de waarheid, ik houd van zulke leuke woordspelingen en dan die kop erbij maakt het helemaal compleet. Lichaamstaal spreken we tenslotte allemaal maar het verhaal achter de lichaamstaal is waar de taal om draait. Het begint altijd al met kleine aanwijzingen. Je zou een kikker kunnen suggereren in je paddestoel door een wolkje met plons erin. Het spreekt boekdelen en voor jou is het met beperkte middelen een kleine moeite.
    Ken jij bijvoorbeeld de spoken van kalthertz, daar valt het beeld en het gesproken haarfijn samen. Het gaat dan over een kasteel, die zijn ook te krijg bij een beetje gedegen kringloop of soms zelfs bij de grijze bakkendag, ‘gloep’ zegt dagobert dan’het spookt hier vast’. Zo’n groepje ertussen dat zegt wel weer genoeg, de rest had voor mij al weer weg kiunnen blijven maar ik begrijp dat niet een ieder altijd aan éen woord genoeg heeft. Zo’n verhaal rolt zich dan vanzelf uit. Natuurlijk is er dan een raaf, want zonder een raaf geen spoken, licht voorstelbaar maar dat is uitlegkundig wel zo makkelijk. Poefff, wahhh, de neefjes schrikken zich een ongeluk als ze denken het spook te zien. Tjoeng, poefff, whak, bofff, het zijn woorden die in van dale niet staan maar omonatopeeen, waar je eigenlijk mee kunt volstaan. Het eindigt dan ook in een uittocht waar waar moet het anders in eindigen.
    Misschien dat je wat hebt aan mijn tips, misschien ook niet.

  7. Appelvrouw zegt:

    Geesje,
    “Je maakt me van de ene kant wel nieuwsgierig en van de andere kant denk ik, als je het niet wilt vertellen, laat dan maar.”
    Dat is erg attent van je.

  8. Het is al enkele jaartjes geleden dat ik de Donald Duck las maar wie het figuurtje in die zwemband is ontgaat me

  9. Appelvrouw zegt:

    Henk,
    Ik weet het ook niet.

  10. reinejragolo zegt:

    Gelukkig dat er menukaarten zijn.
    Ik kan die dieren anders niet uit elkaar houden.

  11. Aad Verbaast zegt:

    Dol feest. Maar waar is al dat publiek?

  12. Appelvrouw zegt:

    @ Reine,
    maar op de menukaarten zie je geen afbeeldingen, dat is met memorie of kwartetten.

    @ Aad,
    Het publiek zit bovenin de klimwand.

  13. sprakeloosid zegt:

    Appelvrouw, het is slechts donderdag dat ik Groningen aandoe met Assen als enige station ongeveer tussen Zwolle en Groningen. Dat wordt dus geen bier voor de kerst, er zijn voldoende alternatieven, Grolsch bijvoorbeeld. Het lege Groningerlandschap blijft trekken. Ooit, nieuwe rondes, nieuwe kansen….veel plezier in Drenthe

  14. Appelvrouw zegt:

    Sprakeloos,
    Ik heb gewoon altijd pech met bloggersontmoetingen 😦
    Nu ja, dan zit er niets anders op dan het hele jaar water te drinken.

    Wie weet kom je nog eens en ben ik niet weg, want je weet het: belofte maakt schuld.
    Ik blijf je er aan herinneren.

Geef een reactie

