Nog meer herfst

Voor meer Groninger Noorderplantsoen in de herfstplaatjes: 30 oktober 2009. Nog zo’n herfstdag als gisteren

Dit bericht werd geplaatst in Bekijks-foto's, Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Nog meer herfst

  1. Letterzetter zegt:

    Ach, het oude Sikkenspoortje met de vleermuiskelder…
    Ik heb er gespeeld toen ik nog klein was. Mooie herinnering.

  2. Appelvrouw zegt:

    Heb je in de kelder gespeeld?

  3. Letterzetter zegt:

    Nee, ik ben niet zo’n kelderfiguur πŸ˜‰ Wel op de bult zeg maar. Een vriendje van school
    woonde aan de Noorder Binnensingel en wist alle spannende plekken in het Noorderplantsoen.

  4. Tjonge .. ziet er spannend uit en dacht even aan een begraafplaats/grafkelder πŸ™‚

  5. goodknight zegt:

    …wonen er vampieren in je achtertuin…

  6. Appelvrouw zegt:

    @ Henk,
    ik weet nog steeds niet wat het is. Letterzetter noemt het het Sikkepoortje, hij kan het weten.
    Maar ik kan daar niets over vinden op internet. Na 2009 ben ik geloof ik niet meer in het plantsoen geweest. Er stond toen wel een bordje bij, dat heb ik zelfs gelezen, maar niet opgeslagen in mijn hoofd. Wat het wel is weet ik niet.

    @ Goodknight,
    Nee, zelfs gewone pieren zijn er niet.

  7. Appelvrouw zegt:

    Letterzetter,
    Het noorderplantsoen was vroeger vast veel rustiger dan nu. Het barst er nu altijd van de mensen en honden, en veel stront. Over ganzen wil ik het niet eens hebben, die vieze schijtbeesten die door mensen gevoerd moeten worden om in leven te blijven, zonder dat we ze met kerst op ons bord krijgen. Bah.
    Gelukkig ligt het niet zo dichtbij dat ik er ooit nog doorheen of langs moet.

  8. EJW zegt:

    Ziet er spannend uit. Ik zou de sleutel wel willen hebben

  9. Aad Verbaast zegt:

    @appelvrouw: == Maar ik kan daar niets over vinden op internet == mijn makken. Dan ga ik meteen weer even zoeken natuurlijk. En jawel hoor, er is wel iets over te vinden! http://blog.seniorennet.be/Kes_3/archief.php?startdatum=1157061600&stopdatum=1159653600
    == Dit poortje in de oude stadswal vormde indertijd een doorgang, zodat de stadjers het terrein tussen de stadswal en de gracht konden inspecteren. In de 18e eeuw werd de onderaardse ruimte door de verffabrikant Sikkens gebruikt vanwege het constante klimaat, dat hier heerste. In de volksmond wordt dit poortje daarom het ‘Sikkens-poortje’ genoemd.Tegenwoordig profiteren de vleermuizen van deze klimatologische eigenschap en vinden hier een onderkomen.==

    en deze: https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:gNmqU-zYq_wJ:www.noorderplantsoen.nl/component/docman/doc_download/1-historisch-ecologisch-wandelpad+&hl=nl&gl=nl&pid=bl&srcid=ADGEEShfjyu29sze9IPrhOeGP9zdck717Rj5F4lc-YmkBFsSb7O7k0af-eCXyThIW5Wqq1RKDyNTncrNfDwv-Fhkg13Pe7BxRnWhQldTTrG-Taw-_u751eya-m3I3gerLc8zGqWi8KMH&sig=AHIEtbTl5cVVRro6sI__O1b2R7FrVe5gLg
    == Later bewaarde verffabriek Sikkens er terpentine, die vanwege brandgevaar niet in de stad mocht worden opgeslagen. Het wordt sindsdien het Sikkenspoortje genoemd. Toen deze verffabriek de ruimte niet meer nodig had, is de poort dicht gemaakt. Tijdens de herinrichting is een deel weer opengemaakt en geschikt gemaakt als winterverblijf voor vleermuizen. ==

    Weer wat geleerd. Ik heb 7 jaar in Groningen gewoond, nooit opgevallen. Maar ja, toen was ik met heel andere dingen bezig.. πŸ˜‰

  10. Aad Verbaast zegt:

    Oeps..mijn reactie van daarnet in “afwachting van moderatie” lees ik net. Zeker omdat er een paar links in stonden. Was nog wel zo interessant over het Sikkenspoortje! πŸ™„

  11. Appelvrouw zegt:

    @ EJW,
    Je kunt je ook vermommen als vleermuis.
    Maar ik vind het ook jammer dat ik er niet in kan, hoe groot zal het er wel zijn! En zou het spannende hoekjes hebben waar je bang bent dat er een vleermuis van boven op je valt.
    Of een enge man, of aliΓ«n die je wil onderzoeken…
    Ik krijg er al buikpijn van! zo graag wil ik het.

    @ Aad,
    Oh, wat fijn dat jij ging zoeken. ik ben daar heel slecht in!
    Zo zie je maar hoe leerzaam bloggen kan zijn, ook zonder tv.

  12. Appelvrouw zegt:

    Aad, maar het is toch goedgekomen, ik keek nog net even.
    Hierna sluit ik af.

  13. Appelvrouw zegt:

    Ik zie dat de senior het straatje eerst geveegd heeft.

Geef een reactie

