Aekingerzand – Kale duinen. Eigen land eerst

Lekker een dagje zonder zon, die zijn er de laatste tijd veel te weinig geweest.
Eindelijk eventjes “fit” voor iets uitdagenders;
Naar het Aekingerzand, dat is onderdeel Nationaal Park Drents-Friese Wold, het wordt ook Kale duinen genoemd. Waarom dat zo is heb ik nog niet gevonden op internet. Het is net zo vreemd als dat het Aekingermeer ook Canadameer genoemd wordt.
Maar goed, ik ging iets uitdagends doen.
Op de fiets op een wandelpad.
Maar dat viel tegen, na een eind kon ik niet meer fietsen, het zand was rul, en ik sleepte mijn fiets er doorheen. Heb veel te veel moeten lopen.
Over belasting.
Het gevolg laat ik maar achterwege, ja, wegen waren er ook niet.
Voor eerst geniet ik van de indrukken van de prachtige natuur in Nederland.

Valt niet mee hoor, ploeterend door het zand.

Klein fietsje heb ik hè.

Dankzij Cornutus zoektocht heb ik nu uitleg over het waarom de kale duinen niet meer kaal zijn.


waarom-de-kale-duinen-kaal-zijn

Dit bericht werd geplaatst in Bekijks-foto's, Uit in Eigen Land en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Aekingerzand – Kale duinen. Eigen land eerst

  1. Mooi hé. 🙂

  2. reinejragolo zegt:

    Zullen we daar een keer met de crossmotor doorheen gaan?

  3. Appelvrouw zegt:

    @ Babbelegoegje,
    ja beslist. Je kent het?

    @ Reine,
    ohja! Ik had al gedacht aan een mountainbike, maar een crossmotor is veel minder belastend voor me. In het hoogseizoen lijkt me dat een goed plan, tussen andere wandelaars door.
    Mag jij rijden want ik mag niets anders meer dan mijn fiets of een kruiwagen besturen.

  4. dickblogt zegt:

    Best een lastige golfbaan!

  5. Appelvrouw zegt:

    Dick,
    Inderdaad, voor je het weet ben je je balletje kwijt!

  6. Letterzetter zegt:

    Je hebt het bijzonder mooi in beeld gebracht! Het is een prachtig natuurgebied.
    Gelukkig verboden voor gemotoriseerd verkeer, speciaal brommers en motoren, en daar wordt streng op toegezien door Staatsbosbeheer.
    Want de rust, de stilte kun je hóren daar.
    In een bijzonder debiel radiospotje van T-Mobile een tijdje geleden zaten ze te pochen dat ze midden op het Aekingerzand mobiel bereik hadden! Alsof je dáár behoefte hebt aan die schreeuwende mensen van ‘Waar ben jij nou?’ met zo’n roeptoeter aan één oor…..

  7. Appelvrouw zegt:

    @ Letterzetter,
    Staatsbosbeheer houdt streng toezicht? Ik heb niemand gezien in al die 4 weken niet.
    Vodafone heb ik, en had op veel plaatsen geen bereik, niet dat ik dat erg vond. Want ik moest dan alleen een sms sturen aan iemand die voor de caravan stond, waar ik nou toch was…

    Maar stel dat je daar je been breekt, of je band raakt lek, of je drinken is op,
    of je voelt je verschrikkelijk eenzaam (die mensen heb je,die niet tegen die stilte kunnen, die gaan natuurlijk alleen in het hoogseizoen, maar toch… )
    hoe bereik je dan de alarmcentrale?

  8. fulpsvalstar zegt:

    Mooi gebied en mooie platen, vooral die laatste twee (grote grijns!).

  9. Letterzetter zegt:

    Staatsbosbeheer rijdt in onopvallende groene autootjes door de bossen om het Aekingerzand. Ik heb ze bij het Canadameer jongelui zien aanhouden die rotzooi trapten.
    Tja, of je gaat er niet heen, of je bereidt je goed voor en neemt een T-mobile (Ben kan ook) prepaid mobieltje mee. KPN, Vodafone doen het vrijwel niet daar. Maar er is alleen goed bereik aan de noordoostkant (richting Appelscha). Bij Oude Willem is het al mis.
    Neem een voorbeeld aan Dora, klim ook in een boom! 🙂

  10. EJW zegt:

    Mooie foto’s van die duinen. Sommige lijken in de Sahara genomen. De laatste is een verhaal apart en weer geheel des Appelvrouws

  11. fulpsvalstar zegt:

    Wat ook zou kunnen is een satelliettelefoon.

  12. Ik heb de indruk dat je mobieler bent dan je ons wil doen geloven Appelvrouw 🙂
    een wandeling door dit mulle zand kan op den duur knap vermoeiend zijn.

    Kan me wel een beetje vinden in het verhaal van Letterzetter.
    Met crossmobiel door een natuurgebied ? waarom niet meteen een vierbaans highway er doorheen trekken 🙂

  13. cornutus zegt:

    Wij hoeven in elk geval niet te verdwalen. Wij weten nu de weg.
    Helpt dit je verder?
    http://korthof.blogspot.nl/2012/06/waarom-de-kale-duinen-kaal-zijn.html
    Geen overbelasting, maar overbegrazing. 😉

  14. Appelvrouw zegt:

    @ Fulps,
    Die een na onderste is door de natuur ontstaan, het zand is weggestoven en zo komt de mooie wortelparty in beeld.

    @ Letterzetter,
    Denk je dat ik ze niet gezien heb door hun onopvallendheid?
    Met een crossmotor door Reine bestuurt kunnen ze ons toch niet inhalen
    Misschien zag jij ze in het hoogseizoen. Ik zag zo ontzettend veel troep liggen, veel plastic flessen, en chipszakken, een schoen, zwemband, en tractor. En honden loslopend en scheiten. Ook veel zwart geblakerde houtjes en stammetjes.
    Daar was geen controle hoor.
    Je kunt niet stellen dat ik er niet naar toe ga, sommige natuurstukjes zijn magneten.
    Misschien moet ik een hond nemen, als me dan iets overkomt kan hij wel om hulp gaan.
    Je ziet mij toch niet in een boom klimmen, stel dat ik daar uitval, veel te groot risico.

    @ EJW,
    die onderste heb ik niet in scene gezet, iemand anders heeft dat sokje om de tak gedaan. Ik maakte er alleen een foto van.

    @ Fulps,
    Wha, de tong tong lijkt me ook prima.

    @ Henk,
    Ik ben zo mobiel als ik me voordoe. Maar soms kom ik in situaties die meer van me vragen dan ik aankan. Ik schreef al dat ik de gevolgen achterwege laat. Maar ik wil wel vertellen dat ik minstens een week totaal uit de running ben en niet kan slapen van de pijn. Dat is alleen niet interessant voor het verhaal. Er waren grote stukken die ik in de berm kon fietsen. Maar dat stuk door het rulle zand overviel me.Moest ik terug? Ik kon niet zien hoever die wandeling zou duren. En terug is niet mijn stijl. De natuur was prachtig maar na een week zo veel pijn ga ik wel twijfelen aan of het de moeite waard was. Maar dat is ook niet interessant voor het blog, het draagt niets bij aan de mooie natuur, die tegelijkertijd heel wreed voor mij blijkt te zijn.

    Een highway? Nee, dat is niet leuk lekker door het stof crossen daar gaat het om.

    @ Cornutus,
    je bent een waardevolle aanvuller!
    Dankje wel. Nu snap ik het kale gebeuren.

  15. EJW zegt:

    Vreemd dat jou reactie in de spambox trecht was gekomen. Dat moet niet meer gebeuren want ik waardeer ze zeer.

  16. Appelvrouw zegt:

    EJW,
    Omdat ik ook wel reacties van gewaardeerde reageerders in de spam of modereermap vind, zelfs op mijn eigen blog wel eens een reactie van mezelf, weet ik dat het kan gebeuren, geen idee waarom.

  17. Aad Verbaast zegt:

    Mooi daar. Ik kom er ook wel eens.
    Je bent wel een bikkel zeg om daar dwars door het zand te gaan fietsen. Af van het gebaande pad. Volgende keer de 2 weel drive modus aanzetten op je fiets. 😉

  18. Appelvrouw zegt:

    Aad,
    Van het gebaande pad is de wereld het mooist.
    Bedankt voor je tip om een 2 weel drive dinges aan te zetten.

Geef een reactie

