Middagje naar het gevangenismuseum.

Met een medeblogmens ben ik naar het gevangenismuseum geweest.
Die gruwel dingen (ik bedoel niet medeblogmensen, al zitten er wel bij om van te gruwelen) leken me al jaren leuk eens te bewonderen. Niet zo erg als in de oorlogskampen, maar genoeg om te zien dat ondanks al die strenge straffen mensen toch misdaden begingen. En nog steeds begaan.

Maar helaas, veel indruk heeft het niet op me gemaakt. Nou ben ik van dingen bekijken ook niet zo gauw onder de indruk. Gewend aan de zwaar bewaakte gevangenissen die je op Discovery Channel ziet met die zware criminelen, is dit niets.
Alles was zo veilig, geen shockerende taferelen.

Het begon al fout met de rolstoelen.
Bijna echte gevangenisstoelen! Niet bedoelt om eens lekker ontspannen te genieten.
Dat ze zulke dingen in een museum hebben begrijp ik niet. In het ziekenhuis is het al behelpen maar dan rij je geen kwartier in zo’n ding. Hier toch wel een paar uur.
Een plastic kuip op 4 wielen, je kunt jezelf niet voortbewegen, zelfs niet met je voeten omdat die dikke voorwielen niet meegeven.

Duwend medeblogmens moest aldoor een hendel indrukken om te kunnen rollen, anders ging het ding meteen op de rem. Voor de veiligheid zeker, alsof dat ding ooit uit zichzelf een millimeter vooruit zou komen!
Ik denk niet dat daar in het museum iemand is die een loophandicap heeft.
Als ze dan de optie aanbieden, dan lijkt me dat ze toch iets beters moeten neerzetten.
Maar eerlijk is eerlijk: lopend had ik het niet gekund, nu kon ik de kar af en toe als rollator gebruiken.

We moesten eerst een cel in waar een filmpje vertoond werd, aan alle kanten zag je verschillende fragmenten, ook lekker voor je nek als je in een rolstoel zit. Het ging over iemand die beroofde een ander en werd opgepakt en kwam in de cel. Deur op slot. Het was goed dat medeblogmens me vertelde dat het de bedoeling was dat wij voelden dat we in de cel zaten, anders had ik het niet begrepen.
En toen mochten wij er weer uit.

Het rechtssysteem was ook niet alles. Al valt er nu ook nog wel eens iets van te zeggen.

De bewaker

Door een luikje konden we een inkijkje nemen in de cellen.

Via klopsignalen kon je contact met elkaar houden. Maar dat moet je wel weten, want als je er op klikt begint er iemand zijn verhaal te houden over dat hij opgesloten zit. Dat zal allemaal wel, ik heb geen zin in het verhaal van een gevangene. Ik wil plaatjes!

Boeien die je zelf ook mag uitproberen.
Maar hoe? Op zijn kop? Is die onderste voor je hals?
Het is toch veel echter als er een bewaker bij staat die je die boeien omdoet?
Wil ik altijd nog wel eens meemaken geboeid met enige bewegingsvrijheid maar dan moet ik ze niet zelf omdoen, dat is een beetje zielig.

Ik weet niet wat dit is, een juk? Moest je dat op je schouders dragen?
Was het voor mensen die zich wilden verdrinken door overboord te springen? Maar er was geen boord.
Niet aan gedacht op het bordje te kijken. Het plaatje doet iets anders vermoeden maar is me niet duidelijk.

Blokken aan je been, om niet te ontsnappen, neem ik aan. Niets werd echt uitgelegd. Tenzij ik dat natuurlijk allemaal gemist heb.
Zo’n blok weegt 13 kilo. Tegenwoordig gaan ze daarvoor naar de sportschool!

De ton van Asterix en Obelix

Ook wel schandblok genoemd.
Moest je daarin over straat van het gerecht naar het gevang? Moest je daarin je taakstraf uitoefenen?
Wat was de bedoeling?
Ik weet het niet.

De vuist van Oosterwolde.
Wat is er met de vuist, wie werd er mee geslagen, een mens of de tafel, of hing hij ter dreiging.
Wie zal het zeggen, ik las het nergens.

Het krukje zal voor gevangenen zijn.
En mochten zij zich ook wassen met sunlight?
En de tv, mochten zij daar ook naar kijken of was die alleen voor de bewakers?

In het gevang zat je niet op je stoel. Je moest werken want dat maakte je een beter mens, bovendien ook nuttig.
Hier de veehouderij.

Koe Anna 19 heeft gekalfd.
Dat u het maar weet, maar door wie ze bevrucht is zal niemand weten.
Toch jammer.

Kinderen werden ook opgesloten, niet omdat ze crimineel waren, maar omdat ze uit arme gezinnen kwamen, of te vondeling gelegd, of toch op steelse wijze in het gevang verwekt.
Ik verdenk de bewakers ervan, als jongens en meisjes zo strikt gescheiden waren!

Dit vind ik een mooie outfit, het zou mij goed staan. Toen ik nog jong en slank was, en niets te doen, maakte ik dergelijke kleding voor mezelf.
Het is gemaakt door de meisjes.

Ik weet het niet, ligt ze te slapen, is ze ziek, is ze dood.

Hier de kist waar mensen met epilepsie en geestelijke stoornissen in mochten slapen.

En deze, in mijn ogen iets vriendelijkere kooi voor niet geesteszieken.
Al las ik weer wel dat 40% van de gevangenen een geestelijke afwijking heeft.

Werken was niet altijd zwaar.
Ze hadden zelfs een wasknijpermachine, ik heb altijd gedacht dat ze die met de hand maakten.

Een elektrische boor, die gevangenen zelf maakten, vrijwel geluidloos.
Waarvoor? Om bewakers te doorboren?

En dan te ontsnappen op de favoriete fiets met een gleuf zadel en lekke band?

Waar was deze tafel voor? Om ontsnapten die terug gehaald werden vast te binden?
De pijnbank, de Electro tafel?
Ik weet het weer niet.
Er waren allerlei teksten rondom geplakt.
Ik las iets over urinecontrole, als je lang vastgebonden ligt is dat erg handig.
Over moeilijk kunnen zeggen, dat zal wel als je gepijnigd wordt.
Over manisch depressief, dat wordt toch iedereen die vastgebonden wordt?
En over afscheid, afscheid van je helder denken?

Erg leerzaam was het niet, maar misschien ligt dan aan mijn onoplettendheid.

Wel was het gezellig weer eens een prettig medeblogmens te ontmoeten die niet gefrustreerd in elkaar zit, na twee geestelijk gestoorden die ik weleer ontmoet heb.
Mede door de prettige omgang smaakte de appeltaart in ieder geval lekker, daar hebben medeblogmens en ik heerlijk van genoten. En nog een paar uur nagepraat.
We hadden net zo goed op de fiets naar de kale duinen kunnen gaan!

Dit bericht werd geplaatst in Uit in Eigen Land, Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Middagje naar het gevangenismuseum.

  1. Laila zegt:

    Een aardige impressie appelvrouw met weer de geheel eigen ,subjectieve ,beschrijving.

  2. Aad Verbaast zegt:

    Leuk verhaal.
    Ik was er nog niet zo lang geleden ook nog. Toch een bijzonder middagje.
    Bustoer nog gedaan (in de gevangenisbus)?

  3. De gevangenis spreekt je duidelijk niet aan Appelvrouw. Denk dat ik me hier toch wel een middagje kan vermaken. Gelukkig was de appeltaart lekker en het gezelschap aangenaam

  4. Appelvrouw zegt:

    @ Laila,
    Dankje voor je reactie.

    @ Aad,
    Medeblogmens heeft een auto en we reden zelf de tour.
    Ik vond van helemaal niets bijzonders aan dat museum.

    @ Henk,
    Er was niets van mijn gading bij. Helemaal niets echt oud.
    Kan me voorstellen dat jij er met je camera je zou vermaken, maar zonder ook?
    Het is naar fotograferen met al die weerspiegelende ruiten.

    Er zijn leuke bloggers in blogland, kort nadat Vroems overleden is heb ik er ook een paar ontmoet, die waren wel erg leuk, in Drenthe.
    Maar na een 2e geflipte had ik me voorgenomen nooit meer bloggers te ontmoeten maar ja, voornemens hoef je gelukkig niet na te komen.

  5. Letterzetter zegt:

    Toch een leuke reportage.
    Ja, die spiegelingen maakt fotograferen niet leuk, een volgende keer maar een polaroid-filter gebruiken, dat werkt heel goed tegen weerspiegelingen.
    Appeltaart voor Appelvrouw, wat wil je nog meer?
    Dat heb je toch niet in de Kale Duinen?

  6. Appelvrouw zegt:

    Letterzetter,
    ik ga er geen volgende keer naar toe.
    Ik kan toch zelf appeltaart meenemen naar de kale duinen? Dan heb je dat daar ook.
    Met thee, en niet die stinkende fair trade tik tak (de mestlucht hangt er nog aan, zo natuurlijk), maar groeneblaadjesthee.

Geef een reactie

