Bedankt

We hebben bij het sanitair grapjes gemaakt en gelachen met elkaar.
Zo’n leuk gezellig echtpaar. Begin 80 zijn ze, en 55 jaar getrouwd. Ze wandelen dagelijks nog ca 8 km.
Ik stik van jaloezie, naast bewondering. Je zult het geluk hebben zoveel jaren samen te mogen delen! 55 jaar, dat is langer dan Vroems geleefd heeft.
En nu zwaaien we naar elkaar, “dag, wie weet tot ziens.”
Ik heb ze niet verteld van mijn verdriet, niets over Vroems, omdat ze zo gezellig waren en ik niet wilde dat ze mij anders gingen bezien, geen beladen sfeer.
En nu zijn ze weg en sta ik als enige kampeerder op het mooie grote veld.
Ik kijk eens naar de hemel.
Zou jij daar ergens zijn, liefste, ik wil je zo graag zien. Maar waar?
Op datzelfde moment voel ik je heel duidelijk links van mij. Sinds je dood bent voel ik je alleen nog links, dat is raar, je wilde altijd rechts van mij liggen en lopen en fietsen.
Je drukt tegen mijn schouder, gekscherend, en ik voel je glimlach.
Jouw lieve lach, jouw warme ogen, jouw verrukkelijke aanrakingen,
jouw bestaan lieve Vroems, dat mis ik zo. Dan spring ik van mijn stoel en ren naar mijn laptop om de mooiste foto die ik van jou heb en met niemand gedeeld, te bekijken.
Je ogen…
Ik zie in gedachten altijd de laatste blik in je ogen toen je het spuitje kreeg.
Maar op deze foto is het nog anders, nog hoopvol, verliefd was je op me.
Dankjewel dat je me nog weer eens liet voelen dat je er bent.

Dit bericht werd geplaatst in Rouw, Vroems en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Bedankt

  1. EJW zegt:

    Wat is het toch pijnlijk als een geliefde er niet meer is..

  2. Gemis zoals jij dat zo schrijnend beschrijft ken ik eigenlijk niet. Mag ik volgens mij heel erg blij om zijn.

  3. fulpsvalstar zegt:

    Het is ellendig en onrechtvaardig maar dit gaat al zo zolang er leven op aarde is.
    De mensen troosten zich met de hoop dat er leven na dit leven is, het voeden van die hoop is door de eeuwen heen een broodwinning voor velen.
    Jouw Vroems stierf voor zijn 55ste jaar, mijn vader toen hij 36 was, allebei veel te jong en dan maakt het niet uit of het door zo’n rotziekte kwam of door zo’n rotkogel.

  4. Appelvrouw zegt:

    @ EJW,
    Dat is het. Ook om plezier te hebben in wat je doet.

    @ Henk,
    Ik denk inderdaad dat je daar blij om mag zijn.
    Het zijn steeds weer nieuwe fases waar je inkomt, en je als je uit de ene bent haal je toch weer opgelucht adem en als je in de volgende komt is het verdriet toch ook liefde.
    Maar het schrijnt.

    @ Fulps,
    vergelijken kan niet, maar 36 en een kogel vind ik toch minder dan 54 en de situatie van Vroems was al jaren niet zo gunstig. Bovendien een half jaar afscheid kunnen nemen.
    Ik denk dat dat wel uitmaakt, vooral voor de nabestaanden. Die kogel is werkelijk onrechtvaardig. Ziekte ook, maar is anders dan een kogel in een gezond lijf schieten om te doden.
    Je hebt je vader maar amper gekend.

  5. reinejragolo zegt:

    Ik voel geen nabijheid van gestorven vrienden en familie.
    Ik wil het ook niet.

  6. fulpsvalstar zegt:

    Niet amper maar niet, hij is 4 september ’44 vermoord en ik ben op 9 december ’44 geboren.

  7. Het is vreselijk moeilijk, Appelvrouwtje. De gedachte er aan, maakt me bang. En dat echtpaar zal er ook wel aan denken, en ze zullen ook bang zijn, en ook wel heel dankbaar, dat ze elkaar nog hebben. En we begrijpen je wel, ik weet wat je voelt, en zeker na dit stukje ook weer, het is gewoon vreselijk moeilijk.

  8. Appelvrouw zegt:

    @ Reine,
    velen voelen het niet. Ik weet natuurlijk ook niet of ik het hallucineer of dat Vroems het echt is.
    Ik hou het gewoon op het laatste omdat ik dat een fijnere gedachte vind, want ik kan het gevoel niet oproepen, het is er soms zomaar, niet vaak, soms in de verte, soms dichtbij.
    En ik zou het niet willen missen, als het over is dan is het over, maanden heb ik hem niet gevoeld.
    Dus ik was verrast.

    @ Fulps,
    Volgens mij heb je dat ook al eens geschreven op je blog. Ik onthou helaas niet zo goed.

    @ Babbelegoegje,
    Ik zou niet weten of dit echtpaar er aan denkt. Wel ken ik anderen, en ook hoe Vroems en ik dachten dat je daarna gewoon je leven weer op kon pakken, je daagse dingen zoals het altijd ging. Voor mij gaat dat helemaal niet op.
    Je kunt je van te voren ook helemaal geen voorstelling maken van wat voor gevoel het is. Je denkt dan aan: hoe moet dat met de belasting, of andere praktische zaken. Maar je psyche, daar heb je geen idee van.

  9. Letterzetter zegt:

    Wat je voelt is echt, zelfs het gevoel van een hand op je schouder.
    Oprechte liefde tussen mensen gaat niet dood. Maar de dood maakt het misschien wel moeilijk.
    Vasalis schreef een gedicht, Sotto voce (met zachte stem):

    Zoveel soorten van verdriet
    ik noem ze niet.
    Maar één, het afstand doen en scheiden.
    En niet het snijden doet zo’n pijn,
    maar het afgesneden zijn.

    Ik vond het vroeger altijd een cliché, nu niet meer.
    En de verrassing van dat moment betekent dat je niet vergeet.

  10. Appelvrouw zegt:

    @ Letterzetter,
    Oprechte liefde gaat niet dood, zeg je.
    Ik weet het niet. Ik weet ook niet wanneer liefde oprecht of niet oprecht is.
    niet oprechte liefde lijkt me niet te bestaan.
    Als je samen een laatste fase doormaakt kom je heel dicht bij elkaar, in ieder geval kom je als naaste in het intiemste wezen van de stervende. Voor mij was dat een intensere liefde dat alle liefde die we met elkaar bedreven hebben.
    Ik denk dat zoiets sterker groeit in die fase.
    De dood maakt een liefde onmogelijk. Je teert op het verleden.

  11. kitty zegt:

    dat ben ik toch niet met je eens. je kan ook liefde uit je hart aan iemand toesturen. ook als de persoon overleden is. de band kan blijven bestaan.

  12. Appelvrouw zegt:

    Dat is spiritualisme.
    Ik kan daar weinig mee, daarom stem ik ook niet op die partij 🙂

Geef een reactie

