Het is gedaan met de rust!

Het is weer gedaan met de rust.
Eergisteravond laat kwamen HteD en EteG terug van vakantie, en dat moest gisteravond gevierd worden met D erbij. Eerst aten we gezamenlijk snijmoes, rabarber en gele bonen.
D en ik deden gezellig de afwas.
En toen moest er gedamd worden. De borrels kwamen op tafel. Ja, doe mij ook maar iets.
Alle mannen wilden met mij, maar ze weten niet dat ik kampioen dammen was, vroeger.
Ik wilde ze niet teleurstellen dus ik liet ze allemaal winnen.
Een chagrijnige man is ook niet goed voor de sfeer, maar ze vonden me een te makkelijke tegenstander, ze wilden wat weerstand.
En dat bood ik niet.
De gesprekken werden heftiger, emotioneler. En daar zat ik ineens bij te grienen want ik hou zo van Vroems. En HteD van zijn vrouw en D van zijn vrouw en EteG zal ook wel iemand hebben om van te houden. Weer besefte ik dat we allen onze geliefde verloren zijn.
“Haar glaasje bleef leeg”, zei HteD, en toen had ik het niet meer.
Ik liep niet de kamer uit zoals een paar maanden geleden. Mijn tranen namen de vrije loop, en niemand zei er iets van, sterker nog, er vloeiden nog meer tranen, het lege glaasje had er me gevuld kunnen worden. We praatten al sniffend verder. We hadden ook kunnen zwijgen want er was zoveel contact al waren we het helemaal niet met elkaar eens over een bepaald onderwerp.
Drank doet wonderen met tranen constateerden we; ze worden zout, terwijl de mannen een bitter drankje dronken en ik een zoet likeurtje.
En toen D, iets te moe om nog auto te rijden, om 2 uur naar boven ging om te slapen, en EteG kort daarna ook ging, bleven HteD en ik nog eventjes zitten.
Wat hadden we nog een fijn gesprek, over zijn vrouw, over Vroems, over stroom, en over kamperen.
Nadat alle tranen op waren en de flessen leeg, hoorden we een vogel fluiten.
Zullen we dan maar gaan slapen?

Ik voelde me zo aanhankelijk en had zoveel zin in om iemands rug te strelen, en warme liefdevolle armen om me heen.
Met drie mannen in mijn buurt kon ik maar zo kiezen. Alleen wie. Slapende mannen moet je niet wakker maken.
Ik dacht aan de armen van Vroems die ik gelukkig nog altijd kan voelen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Het is gedaan met de rust!

  1. Lehti zegt:

    En die tranen werden weer geschreven woorden. Heel mooie woorden.
    En een rug strelen die blijft slapen… da’s ook niks gedaan.
    Ben je bang Vroems’ armen te vergeten?
    Sterkte

  2. goodknight zegt:

    …fijn voor je, zulke goede vrienden…

  3. kitty zegt:

    een lief verhaal, Appelvrouw.

  4. Appelvrouw zegt:

    @ Lethi,
    Een slapende rug zou ik desondanks niet zo erg vinden. Als het maar niet naast mij is.
    Ik ben niet bang Vroems’armen te vergeten. Ik vergeet, ook wat ik niet wil.
    Zoals zijn stem, hoe klonk die, had hij een tongval? Dat weet ik nu al niet meer, maar wel bepaalde tonaties.
    Dat vind ik ook niet erg. Ik heb filmpjes van hem gemaakt. Maar die bekijken lukt me niet goed, het snijdt dwars door me heen, zo confronterend om hem werkend en doende te zien terwijl hij nu dood is.
    Als ik de warmte van zijn armen vergeet, en hoe zijn rug aanvoelde als ik hem streelde, dan is dat ook niet zo erg. Maar voorlopig zit dat in me, ik heb zoveel opgeslagen van zijn warmte.

    @ Goodknight,
    Ze zijn onmisbaar, net als het blog!

    @ Kitty.
    Dat is het, lief, zo voel ik me, heel verdrietig maar ook heel lief, lief van de liefde die gelukkig nog niet dood is. Ik verbaas me steeds over al die fases waar je doorheen gaat en het is alsof Vroems zijn wortels steeds dieper in me vastzet. En dat doet me goed.

  5. Lehti zegt:

    Ook al weer mooi gezegd. Die warmte klinkt door in je woorden.

  6. mennoG zegt:

    een aangrijpend verhaal…

Geef een reactie

