Grand Canyon (uit in eigen land)

Vanmiddag was ik bij de Grand Canyon.
Ik ben er helemaal vol van daarom wil ik dit met jullie delen. En zo kan ik ook eens interessant doen over waar ik allemaal geweest ben!

In de zuid rim ben ik dan wel niet geweest maar op de noord rim lijkt het toch wel?

Als je maar ver genoeg graaft kom je ook hier wel op 1600 meter diepte, en over de hitte hoef ik het sinds een paar dagen ook niet meer te hebben!

Oordeel zelf of je eerst naar Amerika moet, of is Drenthe ver genoeg om de Grand Canyon te bewonderen? Je krijgt er misschien geen gevoel bij dat je klein en nietig bent, maar waarom zou je dat willen voelen?
Waarom zouden wij klein en nietig (willen) zijn!

Deze steen (hieronder) is in 1540 achter gelaten door de Spanjaard Garcia López in ruil voor een Hualapai Indianenmeisje die hij graag wilde huwen, hij begreep echter niets van hun rituelen en is op een nacht uit de canyon gevlucht. Niemand weet waarheen, maar er gaan geruchten dat hij in het Jacob Lake is gesprongen.

Het Hualapai Indianenmeisje leefde sindsdien met de steen. Je kunt nog de afdrukken van haar huid zien.

Tot slot nog even een totaalplaatje, zodat we weten waar we het over hebben.

Dit bericht werd geplaatst in Uit in Eigen Land en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Grand Canyon (uit in eigen land)

  1. De grand Canyon vindt ik wat overdreven maar het ziet er wel lekker woest en ongerept uit

  2. EJW zegt:

    Interessant..Vooral dat gedeelte over Spanjaard Lopéz en het Hualapa Indianenmeisje.
    Weer met plezier je avonturen in eigen land gelezen.

  3. Appelvrouw zegt:

    @ Henk,
    Je moet alles in het Drentse perspectief zien, zelfs de Grand Canyon.

    @ EJW,
    Dat vond ik ook het meest boeiende deel. Misschien zegt google er wel meer over…
    Maar alles weten kan soms een afgang zijn voor de eigen fantasie.

  4. francois15 zegt:

    Drenthe heeft veel te bieden

  5. Dat is een mooie filosofie, om die clichékreet (dan voel je je toch wel heel erg klein en nietig) eens lekker onderuit te schoffelen. Al was de aarde wel een beetje hard en droog.
    Het indianenmeisje had overigens een keigoeie relatie met haar steen

  6. Appelvrouw zegt:

    @ Francois,
    het is bijna vergelijkbaar met Arnhem.

    @ Ingrid,
    Dat cliché slaat ook nergens op, werd tijd dat iemand er eens iets van zei 🙂
    De aarde was zo droog dat er een kloof ontstond. Zo ging dat toen nog.

    Mooi gezien van die keigoeie relatie.

  7. dickblogt zegt:

    De Drent Canyon dus.

  8. Letterzetter zegt:

    Mooi dat ze in Drenthe wel de oudste keien van Nederland hebben opgegraven. Sterker nog, vroeger hebben ze zichzelf er onder begraven… En ze hebben de mooiste scrabble-plaatsnamen: Emmererfscheidenveen, om mee te beginnen!

  9. fulpsvalstar zegt:

    Appeltje, waar haal je de ideeën vandaan.
    Ik ben diep, diep…en nogmaals diep onder de indruk.

  10. Appelvrouw zegt:

    @ Dick,
    Ja!, dat zou een betere titel geweest zijn, waarom zei je dat niet eerder?

    @ Letterzetter,
    Ik ken wel Bargererfscheiderveen, dat is meer punten!

    @ Fulps,
    De ideeën liggen op straat (of internet).
    Niet teveel indruk maken, in het echte leven weet ik meestal niets te zeggen.

  11. cornutus zegt:

    Het heeft volgens mij alles met verhoudingen te maken. Waren wij vijf keer zo groot, dan stelde heel die echte Grand Canyon weinig voor. Ik vind deze Drentse Canyon minstens zo indrukwekkend. (Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik noch bij de echte, noch bij de Drentse Canyon ooit ben geweest. Maar wat dondert dat?)

  12. Appelvrouw zegt:

    Cornutus
    Nee geeft helemaal niets dat je er niet geweest bent.
    Bij de Amerikaanse Grand Canyon ben ik ook nooit geweest, eigen land eerst is mijn motto.

Geef een reactie

