Goede vrijdag: voorbereiding voor pasen

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

34 reacties op Goede vrijdag: voorbereiding voor pasen

  1. reinejragolo zegt:

    Ik zie dat in Groningen de grond net zo droog is als in Utrecht.

  2. Panta Rhei zegt:

    Mea culpa……………….. maar ik snap hier echt he-le-maal niks van!

  3. kitty zegt:

    je hebt wel aparte actionpoppen!
    niet de kuikens in de machine stoppen.
    ze zijn schoon genoeg

    Rico komt met Pasen een middagje naar huis 🙂

  4. francois15 zegt:

    De kuikens zijn panklaar, nu de paashaas nog braden en Pasen kan niet meer stuk

  5. Appelvrouw zegt:

    @ Reine,
    Goed gezien, eerst bevroor alles en nu droogt het uit.

    @ Panta Rhei,
    Ach. Zal ik het uitleggen?
    Mensen kopen zich suf. Pasen is inmiddels ook een eetfeest geworden.
    En hier zie je paaskuikens die voor pasen worden “klaargemaakt”.
    Maar de persoonlijk interpretatie van de kijker is helemaal vrij en ook goed. Soms stimulerender dan mijn eigen idee.

    @ Kitty,
    Wat een speciaal nieuws over Rico.
    Ik zit nu al te popelen hoe jullie allen dat zullen ervaren en of het iets met hem doet. De slaapkamer zal hij niet herkennen, heeft de woonkamer ook zo’n metamorfose ondergaan?
    🙂
    Ik hou je blog wel in het oog, maar die gedachten uit boeken zijn aan mij niet besteedt.

    Er zijn vast wel kenners die weten wat voor mannen dit zijn, heel veel kleiner dan actionmannen.
    Wil je ze trouwens hebben? Ze hebben hun dienst bewezen, net als levende mannen zijn de meeste poppen voor eenmalig gebruik… 🙂

    Het is een kookpot waar ze in gestopt worden!

  6. Appelvrouw zegt:

    Francois, zo is het precies.
    De paashaas wacht in de tuin, die krijgt nog een dagje wat extra groenten, zodat ik, volgens een goede tip van Selma, geen groenten hoef toe te voegen op mijn bord.

  7. Panta Rhei zegt:

    Oké……………..

    Dank voor de moeite.

    Pasen wordt zo langzamerhand ’n soort Voorjaars-Kerst, het is idd ongelofelijk hoe onze grootgrutters zich in allerlei bochten wringen om ons maar het meest decadente (’t liefst kant-en-klare) voedsel te laten eten maar ook het overgebleven deel van de ‘middenstand’ is zéér vindingrijk als het gaat om ons de laatste centen uit de zak te kloppen.

    Ik wens iedereen ’n mooi, stil, en geborgen lang weekend.

  8. ejwblog zegt:

    Prachtig beeldverhaaltje weer.
    2e paasdag heb ik een brunch. Uit beleefdheid neem ik een chocolade paashaas mee.

  9. Appelvrouw zegt:

    Panta Rhei,
    Als je het zo leest is de klant nooit verantwoordelijk, noch voor zijn inkopen, noch voor leningen.
    Ik zie het nog steeds als de verantwoording van de koper.
    Je kunt met pasen, net zoals met vakanties, ook een boswandeling of fietstocht maken, of iets bij huis, samen, met elkaar zijn. Koop een rekstok, of trampoline, ga met elkaar dollen.
    Of neem een vrijer op pasen, tijdelijk want ze moeten niet in het paasmandje belanden.
    Veel leuker dan (vr)eten!

    @ EJW,
    Oh, brunchen, dat bestaat nog steeds?
    Ik zou bijna vragen: mag ik je paashaas zien. Maar dat klinkt zo indiscreet.
    Je kunt hem ook van natuurlijk, en niet opeetbaar, materiaal kopen maar dat is weer zo’n verspilling. Zit er ook witte chocola op? hm, melk en wit bij elkaar en een goede kwaliteit… heerlijk!
    Maar ja, ik hou het toch maar op mijn reepje puur 85% cacao.

    Brunch smakelijk.

  10. Panta Rhei zegt:

    Appelvrouw! YES!!!!!!!!!!!! 🙂

  11. Appelvrouw zegt:

    Panta Rhei, wat een enthousiasme! 🙂 🙂

  12. Panta Rhei zegt:

    Echt wel! Sta er ook helemaal achter. 😉

  13. Appelvrouw zegt:

    Dan wordt er dus een oproep geplaatst:
    Gezocht: trampolinespringer, boswandelaar én vrijer, alleen voor pasen.
    Ik ben echter bang dat een vrijer niet van wandelen houdt. Die laatste schrappen we.
    Ik bedoel die schrap ik 🙂
    En trampoline springen kan ik niet meer, dus dat schrap ik ook, en wandelen kan ik al 27 jaar niet meer, dus dat hoeft ook niet.
    Hm, misschien toch die vrijer dan maar.
    Alleen gaat dat nu ook niet, met een niersteentje.
    Dan ga ik maar naar de supermarkt, en koop een haas, een echt vleesbeest, en een van chocola, zo een als EJW, denk ik, melkchocola met wit, en nog een heleboel kleine eitjes erin.
    Er zit niets anders op.

  14. Panta Rhei zegt:

    Weet niet zeker of de laatste reactie voor mij bedoeld is maar reageer er toch maar even op.
    Just for fun.
    Die trampolinespringer is oké. Tussen de 1.90 en 2 mtr, blond, grijzend mag ook, blauwe ogen, en ’n beetje slim anders veeg ik ‘m zo onder de tafel. Hij mag wat mij betreft úren springen, ik kijk wel.
    Boswandelaar is ook oké. Ik heb ’n caravannetje op de Veluwe en hij mag úren wandelen, intussen houd ik even siësta en chambreer eventueel de wijn..
    Vrijer is ook oké, ténzij. Vrijer dan ik is niet aan te bevelen daar word ik onrustig van maar alleen tijdens de paasdagen moet lukken.

    Hoe komt het dat jij al 27 jr niet meer kunt wandelen? Dat is het enige dat hier nog ’n beetje lukt, niet te snel en zeker niet te ver. Maar ook tijdens rustige, korte wandelingen kun je genieten.
    Hier zéker geen vrijer maar ik denk bij jou ook niet.
    Mijn ‘lief’ is niet te vervangen, nooit en door niemand, ik zou het niet eens verdragen.

    Tja, dan idd maar die haas van de banketbakker, hoewel………………. beetje infantiel is het wel hè? En Edwin weet 2e paasdag ook niet hoe snel hij ‘m weg moet geven denk ik.
    Nee, doe mij toch maar ’n zak van die nieuwe M&M’s, met pure- i.p.v. melk-chocola en voor ’s avonds ’n zak heerlijke noten-kruiden-mix en ’n stukje zachte Franse kaas met ’n mooi glas Port. Ruby graag…………

    Tevreden Paasdagen Appelvrouw, met mooie gedachten en troostrijke herinneringen.

    Janny.

  15. Appelvrouw zegt:

    @ Panta Rhei,
    REactie was voor jou bedoeld.
    Just for fun, daar gaat het alleen nog om. De rest is bijzaak.

    Ik ben om praktische en financiele redenen opnieuw getrouwd in januari, maar niet met een vrijer! Dat laten we achterwege. ManB en ik kennen elkaar 20 jaar.

    Een nieuwe liefde hoef ik ook niet. Denk niet dat je daar in zo korte tijd ruimte voor hebt.
    Maar een vrijer wil ik wel zo af en toe, maar dat is niet hetzelfde, is gewoon opladen van mijn eigen accu. Ik neem vooral, geven laat ik aan de ander over.

    Wat mijn loopgebrek betreft:
    Ik ben een maandagmorgen gevalletje, Panta Rhei (ik gebruik alliassen op het blog).
    Niet goed afgewerkt en daarom heb ik lichamelijk wat beperkingen. die had ik als kind al maar werden later erger. Waaronder mijn gewrichten. Kan ook veel dingen niet meer met mijn handen.
    En nu sinds een jaar of 2 artrose in de vingers. Er kan altijd nog meer bij (of af)! Maar zolang ik nog een fotootje kan schieten en een mailtje kan tikken klaag ik niet.
    Mijn loopactieradius is in het gunstigste geval 300 meter, maar dat gunstigste geval vond ongeveer een jaar geleden plaats. Gemiddeld is 100 mijn uiterste grens.
    Op mijn E-fiets kan ik wel wat verder komen gelukkig.

    Hier op mijn blog staat rechts een Menuutje, waaronder Vroems – https://appelvrouw.wordpress.com/category/vroems/
    Daar heb ik veel staan over die tijd.
    Het staat je vrij er een kijkje te nemen, maar ook om het niet te doen.

  16. Panta Rhei zegt:

    AaVé; Heb alles met grote belangstelling gelezen, dank voor je openhartigheid.
    Mijn dochter staat op punt van binnenvallen dus ga je niet antwoorden, dat wil ik op mijn gemak doen.
    Ik ga ook beslist ’n kijkje nemen bij ‘Vroems’.

    O god, daar is ze al…………… Doei……………… 🙂

  17. Appelvrouw zegt:

    Doei, Panta Rhei.

  18. fulpsvalstar zegt:

    Wat gaan die mennekens met die kiekentjens doen?
    Opeten , vermoorden of ……….knuffelen?

  19. Foto 2 doet me denken aan een rituele slachting van de paaskuikens. Gooi ze maar door de gehaktmolen 🙂 Paaskuikengehakt ……… zou dat smaken ?

  20. Selma zegt:

    Wat en jij toch een verkapte viezerik, Appelepapperdeflap zeg!

  21. Appelvrouw zegt:

    @ Fulps,
    Die mennekes weten het nog niet, ze twijfelen tussen het knuffelen en de kookpot, dat laatste is de bedoeling maar het eerste is ook fijn.

    @ Henk,
    Reken maar dat paaskuikengehakt smaakt!
    Al prefereer ik in dit geval klein gesneden met een molenmesje, eventueel een miniem snufje zeezout, en dan in roomboter gebraden.

    @ Selma,
    Sorry, het zijn maar kuikens, ik gooi ze niet op de lopende band, maar gewoon in de pan.
    Ik wist niet dat je van dieren hield.
    Wil je mijn hondje misschien voor pasen verzorgen? Krijg je er ook een paar kuikentjes bij. nog niet gebraden. Haantjes.

  22. Selma zegt:

    Usquert-IJmuiden, hoeveel uur lopen doet hondje daar over?
    Ik wil het weten zodat ik op tijd thuis ben om zijn voetjes te verbinden als hij aan komt schuifelen.
    De haantjes mogen komen als ze hun braadzakje op hun rugjes torsen, en daar geen Simon van Cyrene voor inhuren, want ik doe het alleen met minderjarige haantjes, niet met ouwe taaien.

  23. kitty zegt:

    Rico is met kerst ook nog thuis geweest. De slaapkamer is de trap op dus dat is sowieso geen optie. Hij herkent alles verder en als ik aan de voordeur vraag waar we zijn, zegt ie netjes het juiste adres.
    Omdat het nu wat lekkerder weer is gaan we een wandelingetje maken door de woonwijk. Kijken of hij nog weet waar iedereen woont die hij kent 🙂

  24. Appelvrouw zegt:

    @ Selma,
    Ik zet hem op de trein. Hij is klein en hoeft geen kaartje, hopelijk is er wel een dame die hem op schoot neemt. Als je morgen middag om 15 uur thuis bent en alles klaar hebt staan heb je kans dat hij aan je deur gaat krabben. Hij zal ook de braadzak en de kuikens meenemen, de haantjes bedoel ik, die lust ie niet, hij heeft liever hennetjes. Ik zal verder aan niemand vertellen dat jij jonge haantjes prefereert. Maar ze zouden mij toch niet geloven dus wees gerust.

    @ Kitty,
    Heb ik dat gemist of ben ik dat vergeten?
    Nou ja, hoe dan ook, het is wel fijn.

  25. Peter zegt:

    Trampolinespringer, boswandelaar en vrijer? Appelvrouw, wij moeten eens praten.
    Ik heb in ieder geval jaren in de trampolinewereld doorgebracht. Loop en wandel graag door bos en vrijen, tja, dat is toch een bezigheid die je nooit op zou willen geven.

  26. Ga vrijen, ga trampolinen, jumpen, eet je vol met eieren of chocoladen paashazen, bruin of wit, kan’t skele, maar verf geen kuikentjes, deel geen kuikentjes uit aan kinderen, die ze doodknuffelen, of fijnknijpen, of die ouders hebben, die ze op een gegeven moment gewoon in de container dumpen, dat slaat helemaal nergens meer op rond het paasfeest. .
    Zo, en nu even terug naar je fotoreportage,leuke foto’s. maar wat een aparte kever, was dat de nieuwe rage van de C1000 na de gogo’s? Of zat die in zo’n verrassingsei.
    Fijne paasdagen, appelvrouwtje.

  27. Redstar zegt:

    Ik doe niet aan goede vrijdag en ik eet geen vlees. Hmmm.
    Je foto’s vind ik daarom wel erg leuk hahaha de kuikens in de snelkookpan.

  28. Appelvrouw zegt:

    @ Babbelegoegje,
    Dat is nog eens een enthousiaste vrijheid. Je hebt gelijk, wat kan ’t skele, nê (ik vind dat dakje op z’n Fries nu eenmaal leuk, en weet niet of je ‘niks’ ook zo schrijft maar wel hoe ik het uitspreek).
    Over kuikentjes uitdelen, daar had ik nog niet over nagedacht, moeders zijn nog erger dan vleeseters.
    De “kever” op de 1e foto moet een monster voorstellen met grote tanden voor, daar gooit hij het kuikentje mee omhoog om het in zijn bek te krijgen, dan eet hij het op. Dat zie je op de 2e foto, dan zijn er nog maar 2 kuikentjes.
    De kever is denk ik ook van Mac Donalds, weet het niet zeker, heb een tas vol mc donaldsspul in handen gekregen (ik geef natuurlijk nooit toe dat ik daar iedere dag ga eten om zulke figuren te verzamelen).
    Het beest zat ook niet in dat gele “ei” daar heb ik hem in gestopt, gewoon voor pasen.

    Jij ook van die dagen 🙂

    @ Redstar,
    Maar dan is pasen voor jou een geweldig feest!
    Het is van oorsprong bedoelt om eieren te eten en de paashaas vet te mesten tot kerstmis.
    Of eet je ook geen dierlijke producten? Wel consequent blijven 🙂 Waar zit varkens of rundergelatine in verwerkt…

    Kuikentjes in de snelkookpan, dat zal ik ook even uitleggen.
    We willen alles snel, de pc moet direct opgestart zijn, op de fiets duurt het ons te lang om naar het werk te rijden, de waterbron moet onmiddelijk heet water geven en niet in de eco stand, ook al werken we overdag en wassen we alleen onze handen ná het eten. Ons eten moet direct klaar zijn.
    De snelkookpan is dan wel niet direct, maar wel snel, zeggen ze.
    Ik prefereer een sudderpitje.

  29. maaszicht zegt:

    ach, ach…wat een passie, wat een spektakel…volgend jaar op de Erasmusbrug in R’dam…? 😉

  30. Oh, ik had dat kuikentje nog niet eens gemist, van de tweede foto, maar ik had ze ook niet geteld. (Grijns) Je had hem zelf dus in dat ei gestopt, haha. Ja je kunt alles uitleggen, hier zit een heel verhaal achter, daar is goed over nagedacht.
    En niks is in het fries neat. Jowt neat hear. Ken’t skele is stadsfries.

  31. Appelvrouw zegt:

    @ Maaszicht,
    Passie hoort nu eenmaal bij pasen.
    Denk je dat ik helemaal naar de E-brug fiets?
    Dan mag ik nu wel vast beginnen 🙂

    @ Babbelegoegje,
    Over het hele leven is nagedacht, niets is toeval, beweert men. Ik twijfel daar zelf wel eens aan.

    Bedankt voor je Friese les. Altijd welkom.

  32. Appelvrouw zegt:
    2012/04/06 om 14:20

    @ Panta Rhei,……

    Wat een prachtig, indrukwekkend, openhartig verhaal Appelvrouwtje.
    Wilde ik je nog even zeggen. Fijn weekend famke.

  33. Appelvrouw zegt:

    Babbelegoegje,

    ’t is inderdaad wel erg openharig.

  34. Pingback: Het lege ei (Paasverhaal) | Appelvrouw

Geef een reactie

