uit eten in Zwolle

Het is dinsdag, restaurant Toko Bali aan de thomas kempesstraat is gesloten.
Nu weet ik niet wat ik eten moet, ik hou niet van uit eten gaan. Als het dan toch moet dan eens naar een toko om ManB tevreden te stellen.
Maar kunnen we niet gewoon naar huis gaan? Ik heb zin in aardappelen, zelfsgemaakte appelmoes, prinsessenbonen en een stuk limousin vlees!
Nee, ManB is onverbiddelijk, we gaan hier eten.
Zoeken naar een restaurant in een stad die je eigenlijk niet kent valt niet mee. Waar is het centrum?
We vinden de melkmarkt boordevol restaurant!
Ah, een visrestaurant, roep ik bijna te enthousiast. Het blijkt gesloten.
Wat is dit voor rotstad dat ze een Indonesisch restaurant en een visrestaurant sluiten op dinsdag?
“Zullen we dan maar Grieks doen?” opper ik bijna mismoedig. Maar tegelijkertijd speur ik naar een gewoon Nederlands restaurant.
NIet te vinden, daarvoor moet je zeker in Groningen zijn.
Dan zie ik een Aziaat, maar 25 euro pp vind ik wel wat duur, dat is thuis een hele week eten. En voor ons beidjes dus 2 weken eten in een dag!
Nee, ik heb geen zin in Aziatisch, geen idee zelfs wat het is. En wat een boer niet kent…
Nog een Aziaat, Kote Radja.
Ik pak ManB bij de hand, “kom, we gaan hier naar binnen, we moeten toch ergens eten.”
Natuurlijk nam ik hem het liefst mee naar huis.
Ook hier 25 euro pp. Ik schrik van de prijs voor een hapje eten. Zo’n honger heb k niet.
De serveerster komt met een papiertje, we krijgen 5 gangen en mogen per gang 3 keuzes maken. Of zo, ik weet niet wat ze allemaal vraagt en zegt, het is na 50 km fietsen niet meer zo helder in mijn hoofd. Het zijn allemaal tapas. Wat is een tapas? Was ik maar zo brutaal als eerder toen ik nog alleen was, dat ik naar buiten liep, dat kon toen nog.
“Kunnen we ons ook laten verrassen?” vraag ik, want ik kies toch het verkeerde. Ja, dat kan. Ok, beslist geen varkensvlees, geen paprika, geen pasta of deegwaren.
Kennelijk is het niet gebruikelijk dat je hier drinken krijgt, en ik heb vreselijke dorst, had ik nou buiten mijn flesje water maar leeggedronken.
“Mag ik wat drinken?
Water graag.”
“Spa blauw”, reageert ze.
“Nee, gewoon water is goed,” verbeter ik haar. Maar dat hebben ze niet.
De eerste tapas (k weet nog steeds niet wat het is) komen langs, echt lekker.
Ik heb geen zin nog meer duur spa blauw te bestellen, probeer stiekem mijn glas water te vullen met water uit mijn thermoskan.
Maar de serveersters staan alsmaar op te letten, alsof ze me verdenken. Zodra er een serveerster bij de tafel naast de onze serveert ontneemt ze de dames bij de bar het zicht op onze tafel en schenk ik alsnog mijn glas vol met eigen water. Gronings water!
Dat smaakt een stuk beter. Ik krijg de kans dit nog een tweede keer te doen, kan is daarna leeg.
Als de ene tapas nog niet op is staat de volgende er al. Susi, vis, beef, kip, zalm, garnalen, het komt allemaal langs.
Van alles wat alsof het kliekjesdag is.Sommige zijn overheerlijk, anderen teveel kruiden/specerijen
De schaaltjes worden weggehaald terwijl we nog aan het eten zijn, enorm tempo. Bij vijf gangen had ik verwacht dat er tussendoor wel wat pauze zou zijn, maar dit tempo is bijna niet bij te houden.
Een tapas vertrouw ik niet, is dat geen varkensvlees? Na het ene hapje durf ik niet verder te eten, ManB beweert dat het kip is, maar ik neem geen risico.
En bij de volgende tapas zit toch paprika.
Ik kan er niets aan doen dat ik zo overgevoelig ben.
Het nadeel van dit eten is dat er geen groenten bij zaten, en dat voor een echte grazer als ik! Dan neem ik maar een vit.C pil.
Ik zit tjokvol.Hoeveel vlees hebben we wel gekregen? Genoeg voor de hele week, zei ik tegen ManB, de rest van de week eten we alleen vegetarische soep.
67,50 is de rekening, drinken is wel erg duur!
Als ik daar geen maagzuur van krijgt weet ik het ook niet. Er bestaat geen eten wat zo lekker is dat het dat geld waard is.
Op weg naar huis krijg ik inderdaad last van maagzuur en niet zo’n klein beetje ook, en ik heb nog steeds heel erge dorst. Ik drink nog een flesje water leeg in de trein. Thuis nog een liter en mijn maag blijft zuur produceren.
ManB heeft nergens last van, maar hij betaalde ook niet.
Het wordt een slechte nacht.
Een groot voordeel: dit was de laatste keer dat we uit eten gaan. Laatste keer voor mij.

Dit bericht werd geplaatst in Uit in Eigen Land en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op uit eten in Zwolle

  1. Echt vreselijk goedkoop is ’t niet Appeltje maar wees blij dat je niet bij Johnny Boer in De Librije aan de stadsmuur bent belandt. Een etentje inclusief een wijntje kost daar meer dan een weeksalaris van de gemiddelde manager πŸ™‚

  2. Selma zegt:

    Errrgggg!!!
    Assertief zijn tegen die B.
    Ik heb intussen eigenlijk een klein beetje een hekel aan hem.
    Moet-ie echt? Is het dan zo’n onmisbaar stuk?
    Ik bedoel, kannie niet uit de serie geschreven worden?
    Bij soaps zijn ze daar heel gemakkelijk en rigoureus in.

  3. Panta Rhei zegt:

    Mooi verhaal, en ’n aantal dingen herken ik.
    Zoeken in ’n onbekende stad naar ‘iets leuks’ en het na afloop nooit leuk vinden, niet weten wat te kiezen, water vragen en het dan opgediend krijgen in ’n prachtig flesje, en ja, maagzuur en nergens Rennies, en de onvermijdelijke kater en of dat nou is van het eten, het bedrag of het gezelschap, maar die kater is er bijna altijd.
    Vanavond thuis stamppotje van rauwe andijvie gemaakt, met ’n balletje, goedkoop, gruwelijk lekker, Rennies niet nodig en ’n kater in geen velden of wegen te bekennen!
    ’n Aanrader! πŸ˜‰

  4. ejwblog zegt:

    Nou dat hoeft nou ook weer niet, Selma.
    ManB wil gewoon eens lekker eten ipv die maaltijden die Appelvrouw hem altijd voorzet en die ze ons hier met trots laat zien.

  5. Anoniem zegt:

    aardappelen en appelmoes! wat ben je een saaie eter Appelvrouw.
    vandaag ging ik ook uit eten met mijn collega’s.
    Ti pan vis bij chinees Hong Kong.
    smaakte prima, compleet met het drinken 26,50 p.p.
    zonder last van de maag πŸ™‚

  6. reinejragolo zegt:

    Als ik op pad ga neem ik een grote thermoskan met soep mee en voldoende bolletjes met ham
    en cervelaat. Daarnaast een pak met griesmeelpap.
    Lekker hoor.

  7. Appelvrouw zegt:

    @ Henk,
    Oei, maar als ze daar nou gewoon Hollands potje voor me hadden gehad was me dat weekinkomen me meer waard geweest dan een paar dagen maagklachten.

    @ Selma,
    ManB is verwend, net 4 weken met zijn hele familie op Bali waar ze een nanny hadden die verrukkelijke maaltdijden voorzette. Hij is groot gebracht met vakantie en super eten. Kan hij ook niets aan doen.
    Je moet het zijn moeder kwalijk nemen.

    @ Panta Rei,
    Ik kies voor ranitidine ipv rennies.
    Ja, lekker gewoon een hollands potje, dat smaakt toch lekker.
    Bedankt voor je aanarder.

    @ EJW,
    Grrr

    @ Anoniem,
    Ik weet dat ik saai ben, maar voor het onderscheid wil ik dat ook best zijn.
    Eten van hongkong of ti pan eet ik ook niet. Er zit in veel gerechten kant en klare sauzen, en daar zitten toffen in die ik niet goed verwerk. Ik zie het nut van uit eten gaan ook niet in.
    Thuis heb ik een nieuwe keuken met een wokbrander en goede pannen en sjieke Engelse borden van ManB’s Oma, en eet ik zelf van de borden van Vroems.

    Reine,
    Dan heb je geluk, ik hoef onderweg geen soep van jou, en zeker geen ham en cervelaat.
    Als ik alleen op pad ga neem ik ook alles mee, ik hoef niet ergens iets te betalen. Maar er zijn mensen die het hebben over gezelligheid op een terrasje. Ik zit liever op een bankje in het weiland.
    Dat bakje griesmeelpap lijkt me wel wat. Of bitterkoekjespudding.

  8. Selma zegt:

    Moet ik B.’s moeder iets kwalijk nemen? Waarom ik? Sla haar lekker zelf haar onaangename harses in, wil je?
    Goddank ben ik het schoonmoeder-tijdperk voorbij. Al mijn ex-schoonmoeders liggen heerlijk in hun grafjes te rusten! Vandaag liep ik er nog langs eentje, op mijn wekelijkse toer langs begravenen, en riep: “Hoi Truus, ik ben er nog. En jij?”

  9. een zure les:
    eet alleen buitenshuis als het gegarandeerd lekker en de prijs waard is
    zomaar uit eten gaan is de goden verzoeken, die louter op je centen uit zijn
    dan kun je beter een kok inhuren voor een feestje thuis
    bij vijf of meer betalende gasten geniet je van een geheel zelf bepaalde maaltijd voor de helft van wat je nu betaald hebt!

  10. reinejragolo zegt:

    Ik zal een pan zelfgemaakte bitterkoekjespudding meenemen naar de borrel.

  11. Appelvrouw zegt:

    @ Selma,
    die moeder is een mens, heeft haar kinderen alleen verschrikkelijk verwend.
    Maar ze is wel zijn moeder en daar moet ik afblijven. Er zijn jaren geweest dat ik grote bewondering voor haar had om wat ze allemaal deed.
    Bovendien is ze erg op me gesteld, en hebben ze onderling een heel goede verhouding, daar ga ik niet als spelbreker wegens eigen ontevredenheid tussen zitten. Ik streef niets na.
    en om de term van vriend H. van HteD maar eens te gebruiken: we zijn dagjesmensen. ’s avonds ruimen we de troep van de afgelopen dag op, gaan slapen en de volgende dag beginnen we een nieuwe dag, geen voortzetting van de vorige.
    En daar ben ik helemaal voorstander van.

  12. Appelvrouw zegt:

    @ Artafterallart,
    Dat is ook een mooie oplossing, een kok inhuren.
    Maar k geef nooit feestjes, en als het dan toch moet, kan ik tot ca 10 man ook wel zelf koken.
    En ik heb een schoonmoeder en tante die ook heel goed en geraffineerd kunnen koken, net als een vriendin.
    Veel leuker om alles met elkaar te doen.
    Maar ja, dit uit eten was niet voor de gezelligheid, maar omdat er gegeten moest worden als afsluiting van een fijne fietstocht door Zwolle. Ik ga zelf nooit uit eten, ManB is degene die het graag doet. Maar ik heb al aangekondigd dat dat de laatste keer was, vind het nogal decadent en ver boven mijn stand.

    @ Reine,
    πŸ™‚
    Ohja, en neem ook zelf een borrel mee, want dat heb ik niet.

  13. Anoniem zegt:

    vreemd, ik kan hier geen gegevens invullen. zodoende word ik anoniem hierboven. jammer dan.
    groetjes, Kitty

  14. Aad Verbaast zegt:

    Deze dag moet dan toch wel erg zwaar op de maag hebben gelegen.

    Dan toch maar weer gauw thuis aan het limousin vlees. Uiteraard (gezien de naam) gebakken in een braadslee.

  15. Appelvrouw zegt:

    @ Kitty,
    ook anoniem ben je welkom.

    @ Aad,
    Lag zeker zwaar op de maag.
    Limousin braad je inderaad in een braadslee, zonder wieltjes.

  16. broekstukken zegt:

    Patat met Loempia buiten op een bankje voor de cafetaria in Voorthuizen (dat is al de tweede keer deze week dat ik over deze plaats hoor) mijn fles vulde ik bij het kraantje in de WC. Was best lekker, 5,40 euro. Ongeveer mijn stand. Bovendien de Place to be: druk half Voorthuizen kwam er patat met van alles en nog wat halen.

    Thuis kook ik per persoon voor minder en met meer groente.

  17. Appelvrouw zegt:

    Martin,

    Voorthuizen komt straks nog op de landkaart, met de patatkraam erbij.
    Ken je Het Ei? langs de snelweg naar Amersfoort, ter hoogte van Barneveld.
    DAar kun je ook heel goedkoop overheerlijke kip eten, gewoon buiten, en daar dromt half bruin Nederland naar toe, nemen ze zelf tafelkleedjes, drinken en salades mee.

  18. Je had mij om tips kunnen vragen! Er zit een nieuw authentiek Indonesische restaurant in Zwolle. Aan het eind v/d Melkmarkt links, en dan nog een minuutje doorfietsen.

    Kota Radja aan de melkmarkt in Zwolle, daar heb ik afgelopen weekend ook voor het eerst gegeten. Moordend tempo tussen de gangen? Alleen als je zelf de kaart voor de volgende ronde in dat moordende temp invult.
    Dat gemis aan groenten was mij ook opgevallen. Er staan wel groente gerechten maar die zijn allemaal gebakken of genogwat. Geen frisse salades. Ik vond wat ik zelf uitkoos wel lekker, de sushi was goed, en ook de peking eend met pannekoekjes, maar ik heb niet echt zin om nog eens terug te gaan. Er zitten diverse restaurants in dat stuk Melkmarkt die ik veel beter vind. Niet die Griek, wel Mayur Kitchen en Itoschii.

    Je had gewoon door moeten lopen naar nummer 50, de Belgische Keizer. Die heeft vast en zeker wel een stukkie Limousin met aardappels op het menu. Ik vind dat ook erg lekker maar dat kan ik net zo goed zelf, een biefstukkie door de roomboter ratsen. In een restaurant ga ik voor iets nieuws. En soms valt het tegen.

  19. Appelvrouw zegt:

    Karin,
    Wij gingen uit van Toko Bali.

    Dat moordend tempo was niet te ondervangen met een menulijst, want die hadden we niet, we kozen voor de verrassing. Ik stond iedere keer verbaast te kijken als het bordje nauwelijks leeg was het alweer werd weggehaald, en vervolgens het volgende receptje kwam.
    Ik ga gewoon nooit meer uit eten, vind het zonde van het geld, en dat zitten daar, als je weet hoeveel moeite zitten in een openbare gelegenheid me kost dan zou je met me te doen hebben.

  20. O ik heb het met je te doen! €67 betalen terwijl je hiet niet naar je zin had …… soms heb je een sof.

    Kota Radja Zwollee*) staat ook niet op mijn lijstje van restaurants waar ik nog een keer wil eten.

    *)Kota Radja Hattem wel. Ik heb wat hapjes van ze geproefd op Zwolle culinair …… en dat was smullen. We gaan alleen niet meer zo vaak uit eten want ik ben de laatste tijd lekker bezig met zelf koken.

  21. Appelvrouw zegt:

    Karin, met uit eten heb ik het nooit naar mijn zin want ik kan niet goed zitten. En al dat lawaai, niet weten wat je krijgt, bang voor fout voedsel waar ik later veel last van heb.
    Zelf koken vind ik veel leuker en gezelligger. Je betaalt vooraf, dat is ook fijner.

Geef een reactie

