Onderbroekenwetenswaardigheden

Zeventienhonderd kilo oude onderbroeken werden er op de huishoudbeurs ingeleverd.
Hoeveel onderbroeken zouden dat wel zijn?
Lagen ze al tijden in de kast?
Lijkt me een lucratievere zaak ze gedragen te verkopen.
Als ik het goed begreep kon je ze op de beurs omruilen voor een duurzaam broekje. Nou, wie wil dat nou niet, een duurzame onderbroek! Gaat jaren mee!
Gemaakt van biokatoen en honderd procent kinderarbeid vrij geproduceerd.
Ik ben me wel zorgen gaan maken over mijn katoenen onderbroeken, zouden die kinderarbeidvrij gemaakt zijn? Waar kun je dat aan zien, of voelen?

Wist je trouwens dat de Nederlandse vrouw het liefst een degelijke onderbroek draagt, in plaats van de sexy lingerie waar mannen ons graag zien?
Dit wordt de traditionele slip genoemd, of de klassieke. Vreemd genoeg zijn die dan alleen in wit, zwart en huidkleur te koop. Tenzij ze iets anders met traditioneel bedoelen.
En tijdens de menstruatie dragen vrouwen vaak twee onderbroeken over elkaar.
Aardige weetjes, leerzaam vooral!

De lingerie bepaalt hoe een vrouw zich voelt. Door de juiste lingerie voelt bijna de helft van alle vrouwen zich zekerder, en een ruime meerderheid voelt zich ook mooier.
Nu snap ik de uitgestreken gezichten hier in de buurt!
En mijn klassieke uitstraling.
Als ik al ooit iets van kant (kunststof bedoelen ze) zou dragen voel ik me zo onzeker want die broekjes passen me nooit, en bovendien paradeer ik toch niet in mijn onderbroek op straat.
Zou al gek zijn wil ik een “slipje” kopen van 25 euro die ik na een avondje dragen weer in de was gooi.
En mijn man … nou ja, daar hoef ik het niet voor te doen. Een man die van mij houdt heeft geen oog voor mijn onderbroek (nodig). Alleen vrijers letten daar op, die hebben thuis al een vrouw in een gewone onderbroek en wensen een minnares uitdagender te zien.
Niet passende onderbroeken raken weer in de mode.
De billen moeten er onderuit puilen.

Maar in mannen heb ik me ernstig vergist. Ze vallen me tegen.
Bijna één op de drie draagt een strakke boxershort, tot blijdschap van 86% van de vrouwen (als je daar al blij van wordt heb je nog niets meegemaakt…).
Ik weet nog dat ik veel jaren geleden een date had met een heel leuke vent.
Tot ie zijn spijkerbroek uit deed. Zo’n strak kunststof boxershort die niet uit te krijgen was, net als een spijkerbroek. Waarom daten mannen eigenlijk in veel te strakke kleren!
Ja, ik beoordeel mannen op hun onderbroek, niet op hun bovenkleding.
Doe mij maar gewoon een man met de klassieke onderbroek en er mogen best een paar gaatjes in zitten, dat biedt alleen maar meer speelmogelijkheden op.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

62 reacties op Onderbroekenwetenswaardigheden

  1. selmasalo zegt:

    Slip vind ik een goor woord. Het klinkt naar ‘slippery’. Gedver.
    Typisch een middenstandsgladjanusverkoperwoord.
    Een behoorlijk mens draagt een onderbroek(je),
    namelijk een broek(je) onder zijn bovenkleren. Meer of minder is het niet.
    Geen string, tanga, short of zelfs boxershort. Wat moet je met een man die zich een bokser voelt door de vorm van z’n onderbroek? Testosteronkwaaltje. Bah.

  2. olijfje zegt:

    Ik vind slipje of slip zo’n vies woord! Als een man daar over begint hoef ik niet meer. Doe mij maar gewoon het woord ‘onderbroek’ of zoals mijn grootmoeder zei: directoire.

  3. selmasalo zegt:

    Mooie uitleg van de oorsprong van het woord directoire:
    http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/directoire
    Die wil ik niet meer dragen hoor!

  4. Leuk verhaal dat deze man met een smile heeft weggelezen. Ook de reacties doen m’n mondhoeken krullen.

    De foto is leuk maar jou kennende wel een beetje “braaf” 🙂
    Wat kan er beter hoor ik je denken ? ……………. 🙂

  5. Appelvrouw zegt:

    @ Selma,
    Bij het woord slip krijg ik ook altijd het idee dat het niet op mijn onderbroek van toepassing is. Slipjes zijn volgens mij gewoon héél klein.
    Toch zijn er vrouwen dich zich heel sexy voelen in een string.
    Dat zag ik op tv bij het programma: echte meisjes in de jungle.
    Ze hadden tassen vol strings bij zich. Scheelt natuurlijk wel in de hoeveelheid stof die je meeneemt, en ze zullen wel snel droog zijn aan de lijn.
    Wat dacht je van een man met een string waar aan de voorkant een olifantenslurfje zit? Heel kleintje maar hoor… dat heb ik eens meegemaakt, wist niet waar ik blijven moest van het lachen. Vond het wel een beetje sneu voor hem dat ik het niet spannend vond.
    Net zoals die man in een bodystocking. Dan trek ik rubber handschoenen aan.

    @ Olijfje,
    Oh, de directoire, mooi uitgelegd door Selma.
    Die moeten wij dus niet.
    Maar de grote witte onderbroek tot over de taille…is die nog te koop?
    Lijkt me wel wat voor mij, vooral tijdens een affaire… Eens zien hoe hij reageert.
    Maar ja, ik ontmoet natuurlijk alleen van die mannen die alles van me accepteren.

    @ Francois,
    daar hoort nog wat voor.

    @ Henk,
    Het kan niet altijd onbraaf zijn.
    Ik weet wel wat je bedoelt, was het eerste wat mij ook opviel.
    De onderbroek is niet gestreken!

    Of bedoel je dat de gaatjes op de verkeerde plek zitten! Ik heb niet genoeg gepulkt op de juiste plaatse. Maar dat doe ik nooit. Ik hou van spelen op het randje, niet er overheen (of onderdoor).

  6. Apiedapie zegt:

    Leerzaam verhaal weer. Het heeft me nog nooit uitgemaakt wat voor slipje een vrouw aanhad, op het moment dat je het ziet gaat het toch vrij snel uit. En zo heb ik dus prima herinneringen aan zowel het Victoria Secret meisje als aan het meisje met een bijna vierkanten witte onderbroek. En alle meisjes en slipjes daartussen in. Geeft allemaal helemaal niks, mensen. Het gaat om wat erin zit. En wat ermee gedaan wordt.

    Mijn eigen onderbroeken hoor ik u vragen? Nou vooruit dan maar. Die moeten niet strak zijn, Boxershorts vind ik vreselijk, want te veel volume, te warm, ik word daar kriebelig van, krijg het heet en ga raar lopen. Te klein en dun ook niet, want dat gaat schuren, plakken of ergens in zitten. De meeste onderbroeken in mijn kast lijken erg op het modelletje van de foto, en sommige hebben inderdaad ook wat gaatjes. Die laatste draag ik af tijdens het sporten, en probeer ik niet aan te hebben als ik verwacht uit de kleren te gaan. Meestal niet op mijn joggingsrondje dus. Haha!

    Ik dank u en wens u een aangenaam weekend.

  7. Appelvrouw zegt:

    Apiedapie,
    Zo hoor ik het graag, dat het niet om het broekje gaat. De inhoud wil ik niets voer zeggen bij mannen…
    Maar het is toch zo, het moet niet broeien.
    Je draagt de meest charmante onderbroeken, als we het over mijn smaak mogen hebben.

  8. ejwblog zegt:

    Ik heb ze van de Wibra, eerder van Zeeman
    Heb niks met modieuze onderbroeken. Onderbroeken zonder gulp lijken me verschrikkelijk
    Je moet hem er toch op tijd uit kunnen krijgen bij hoge nood
    Van welke aard dan ook

  9. Appelvrouw zegt:

    EJW,
    Hoe onderbroeken van de wibra eruit zien en passen, weet ik niet maar kennelijk een goede pasvorm voor jou.
    Onderbroeken zonder gulp? moet je nagaan wat voor probleem wij vrouwen hebben bij hoge nood, vooral als er een panty overheen zit, waar mannen ook zo dol op zijn.

  10. ejwblog zegt:

    Oh verschrikkelijk die pantys. Vrouwen moeten ”ademen” en die dingen sluiten alles af.

  11. sprakeloosid zegt:

    slip is inderdaad goorlapperij in het kwadraat, maar ook bijvoorbeeld het Duitse woord Höschen (weet niet of ik het goed schrijf, doet mij volgen. Ik val niet op lingerie en de tanga is in mijn optiek not done, gaten in de onderboks (het juiste woord volgens mij) trouwens ook niet fraai.

  12. fulpsvalstar zegt:

    Onderbroek, o onderbroek,
    ’t is uw schoonheid die ik zoek.

  13. Appelvrouw zegt:

    EJW,
    OP het ademen na, zit een panty vreselijk, klef, niet warm, en verder doet het ook niets nuttigs.
    Er zijn wel veel mannen die er van genieten, voelt lekker, zeggen ze. Ik heb het ook een keer gedragen, toen ik pakweg 28 was, met een keurig mantelpakje. Stel je voor dat je voor je werk representatief moet zijn met een panty, zoals (destijds?) stewardessen.

    En wat de onderbroek voor vrouwen betreft: werkelijk een wonder, de snel zeiker!
    http://www.merxsancta.nl/a-8390998/vintage-kleding-vintage-clothing/antieke-dames-onderbroek-snel-zeiker
    Ik ken wel de onderbroek met de flap aan de achterkant, volgens mij uit het victoriaanse tijdperk toen dames in kastelen woonden en uit het raam hingen als ze hun behoefte deden.

    Maar een die helemaal open kan zoals de snel zeiker is iets waarvan ik me vraag waarom die afgeschaft zijn.

    @ Sprakeloos,
    De naam onderbox ken ik alleen als Fries woord voor onderbroek.
    Ik vind kleren met gaatjes niet erg, vaak zijn ze nog heel goed, maar het mag niet meer, we mogen geen gaatjes meer stoppen.

  14. Appelvrouw zegt:

    Fulps,
    We kunnen er een zomerhit van maken!

  15. cornutus zegt:

    Eh, volgens Humana zelf is er 17 kilo ingezameld. Nog een aanzienlijk gewicht.

    Mooi foto trouwens. Erg herkenbaar 😉

  16. Appelvrouw zegt:

    Cornutus,
    Bedankt voor de correctie. Nadeel van achter een netbook werken is dat alles zo klein is, zelfs de letters en dan denk dat er honderd staat, ipv oude. Maar een goede opletter als jij ziet ook alles!

    Deze zelfgemaakte onderbroek, ik bedoel foto ervan, is werkelijk een trofé. Maar er ligt hier een van ManB, nog versteld door zijn moeder, vroeger. Die heb ik achterover gedrukt, ca 18 jaar geleden. Hoort bij mijn gevangen vondsten.

  17. Johan HvD zegt:

    Dat is nog een goede onderbroek Appelvrouwe. Een stuk touw door de gaten rijgen, aantrekken (touw en broek), knoop er in en ge kunt het kleinood weer lange tijd dragen.

    Ik ben bezig onderbroeken te breien, haken en punniken, om in te zwemmen en voor de komende winter.

  18. Appelvrouw zegt:

    Johan,
    Ohja, dat is een mooie oplossing, stuk touw. Ik zou er zelf al een elastiek doorheen geregen hebben maar touw is veel fijner.
    Als je een tip van mij wilt aannemen: zwem nooit in een gebreidde zwembroek, wol vergaat snel in chloorwater. Maar een gepunnikte, wel van katoen, die blijft heel lang goed, kies dan vooral kleurrijk, liefst gemeleerd, dan zie je het niet als een kleur iets uitloopt.Met gehaakte zwembroeken heb ik geen ervaring maar ik denk dat dat te weinig meerekt bij het aan en uittrekken en misschien spoedig een draad zal laten springen.
    Vroems had er ooit op zijn blog een prachtige foto van dat hij in de gebreide zwembroek van zijn vader )?) stond op de rotsen, klein jochie was ie nog dus een echte zwembroek dat ding van zijn vader.

  19. selmasalo zegt:

    “een van ManB, nog versteld door zijn moeder…”
    Hè toe, laat ons versteld staan,
    houd ons niet in spanning, plaats een foto!!!

  20. Appelvrouw zegt:

    Selma,
    Ik zal er over nadenken en dan toestemming vragen 🙂

  21. selmasalo zegt:

    Ik begin je trouwens van een onderbroekenmuseum te verdenken.
    Bij mij gaat álles eruit, als het uit is met een man. Elke snipper die hij ooit mijn huis binnenbracht.
    En het eerste van alles zijn onderbroeken, uit m’n wasmand, omdat hij te lui is z’n eigen was te doen.
    Ik ben een omgekeerde fetisjist.

  22. reinejragolo zegt:

    Tono stuurt me ieder kwartaal een nieuwe onderbroek toe. Mooi, net niet te strak en vooral stevig.
    Op Google zie ik een risje klagers. Tja als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten zul je daarna ook wel over de kwaliteit van je goedkope onderbroek klagen.

  23. Appelvrouw zegt:

    Selma,
    Maar hadden die mannen dan hun eigen onderbroeken moeten wassen in jouw machine, en jouw was laten liggen?

    @ Reine,
    Jij zit dan toch ook voor een dubbeltje, wat zeg ik? voor niets! op de eerste rang als je ieder kwartaal een nieuwe onderbroek krijgt toegestuurd. Wie krijgt dat nou voor elkaar.
    Maar, is de kwaliteit zo slecht dat ze ieder kwartaal vervangen moeten worden?

  24. Selma zegt:

    Ik heb altijd mannen die zich zo thuis voelen dat ze hun onderbroeken, shirts, sokken etc. in mijn wasmand mikken, en dan kan ík ze wassen.
    De laatste is nu weg, en mag er niet meer in.
    Ik ben op zoek naar een man met een eigen wasmachine, dat is puntje één van mijn waslijst.

  25. Appelvrouw zegt:

    Selma,
    Je bent niet veel eisend, ik vind een auto belangrijker.

    Is een campingwasmachine geen leuk cadeautje? Deze bijv. met hartje bovenin.
    http://www.kampeergoed.nl/wasmachine-comfort-wash-pc-9229.html?cPath=509_230_461&osCsid=fbe0016cb41dcc93aa0e0d21f8d94b18

  26. Peter zegt:

    Wat een leuk en leerzaam ochtendje zo, over onderbroeken…..
    Niet een onderwerp waar ik veel mee heb. Zelf ga ik even langs de Hema als ik te kort kom te zitten en dan koop ik weer 5 gelijke (zonder gulp, want je wipt ‘m er net zo makkelijk even overheen). Wel grijs tegenwoordig (dan valt een drupje plas niet zo snel op ;-)).
    En wat de dames dragen,tja, het is al gezegd, als je dat al te zien krijgt gaat het toch uit.
    Een gaatje is niet erg, maar als ze op de verkeerde plekken vallen en er kan iets doorheen zakken dan draagt het niet lekker meer hoor.
    Zijn er eigenlijk nog dames of heren die geen onderboek/slip/string/directoire/boxer/touwtje dragen?

    En Selma, je wekt de suggestie dat je maandelijks je wasmand omkiepert om een man zijn onderbroeken na te werpen. Maar dat zal toch niet?

  27. reinejragolo zegt:

    Appelvrouw, jij kunt ze ook bestellen bij Tono.
    Wellicht beter onder de naam Appelman.

  28. Selma zegt:

    Ach Appelvrouw,
    het leven is één groot leerproces waaruit men, als het goed gaat, uiteindelijk iets wijzer vertrekt dan men gekomen is.
    Ik zal het tere onderwerp vanuit een ander standpunt toelichten.
    Als ik de nacht doorbreng bij een heer, dan heb ik om te beginnen schone klederen aan.
    En voorts toch een soort tas bij me, waarin soms een schoon kledertje.
    En nooit maar dan ook nooit (zelfs niet tijdens een latrelatie van meer dan twintig jaar) heb ik enige kledij in een heer zijn huis laten slingeren, laat staan in zijn wasmand gemieterd.
    Ben altijd te toegeeflijk geweest jegens slordige heren, en te streng voor mezelf.
    Voortaan mogen alleen zelfwassers zich aanbieden bij de afdeling romantiek van mijn bedrijf, of types die mijn was mee naar huis nemen en gestreken en gevouwen terug bezorgen, en in de kast leggen ook.

  29. Peter zegt:

    Selma,
    ik vind dat een prachtig toetsingscriterium:
    Wil je mijn bed delen dan was je wel m’n onderbroeken! En wil je het echt maken bij me, begin dan maar eens met het strijken van die stapel daar!
    Maar ik ben wel met je eens dat het niet past om gedragen onderbroeken bij een date/minnares (m/v)/relatie achter te laten. Ik kan me daar eerlijk gezegd ook weinig bij voorstellen. Kan je nog beter een stapeltje schone onderbroeken neerleggen en dan de gedragen stukjes katoen meenemen of denoods weggooien.

  30. Appelvrouw zegt:

    @ Peter,
    Grijs?
    Jok je niet?

    Ik draag geen onderbroek in bed, maar dat was je vraag wellicht niet.

    @ Reine,
    Maar even googlen leert dat je daar je onderbroek niet gratis krijgt.
    En dat tono niet zo’n zuiver bedrijf is.
    http://peterdedecker.eu/blog/2008/06/03/opgepast_voor_tono_international
    Ik koop ze voor 2 euro ps en die gaan altijd mee in de hete was, en zijn een kwartaal later nog prima draagbaar.

    @ Selma,
    Je hebt gelijk, een groot leerproces, als je maar durft te e leven. Er zijn mensen die dat niet kunnen.

    Selma, een hele nacht met iemand doorbrengen?
    Dat zou voor mij straf zijn.

    Ik vind het nog erger als ik een vrijer had en het bed was door hem bevuild, daarna willen ze douchen en zat ik met al die was! Dat is veel erger dan een onderbroek.
    Tegenwoordig date ik het alleen nog in het bos, daar hang ik de man in de wilgen.

    Zo’n man als jij wenst, bestaat echt! maar vreselijk toch, ik hou nog wel van het ouderwetse rollenpatroon: in bed (of ernaast) doe ik niets, en in de keuken ben ik de baas.

    @ Peter, al reageerde je op Selma, ik reageer daar toch even op.
    Een stapeltje schone onderbroeken van een vent in de kast?
    DAt neemt ruimte in beslag.
    En je moet er toch niet aan denken dat minister kamp eens komt controleren of je niet fraudeert.
    Waarom liggen er immers onderbroeken van het andere geslacht in uw kast?
    Die draag k soms zelf… dat geloof kamp nooit!

  31. reinejragolo zegt:

    Wat een zeurblog van PeterdeDecker.

    Ik heb dit ondergoed al 5 jaar en ik heb nog nooit zulk mooi en sterk spul gehad.
    Je kunt gewoon tegenberichten als je er mee wilt stoppen.

  32. Peter zegt:

    Hoe zou ik tegen jou durven jokken. Maar dat ik al jaren grijs koop wil niet zeggen dat ik al helemaal door de witte heen ben. Dus ik kan wel uitnodigen om te komen controleren, maar dan zul je inderdaad nog twee witte exeplaren tegenkomen.
    Inderdaad vroeg ik niet naar wat je bed draagt, hetzelfde als ik dus. Tijd voor de quizvraag: wie draagt nog wel ondergoed in bed?
    Omdat je op mijn reactie op Selma reageert reageer ik ook maar op jouw reactie op Selma: de man in de wilgen hangen! komen ze dan nog wel in aanmerking voor hergebruik? anders vind ik dat wel een beetje zonde.

    Je opmerking over minister Kamp doet me meteen afvragen wat hij wel voor onderbroek heeft. Om vervolgens die gedachte meteen weer te verdringen. Typisch zo’n figuur om sterk te veroordelen terwijl hij zelf in een tanga rondloopt die hij stiekem via internet heeft aangeschaft.

  33. Selma zegt:

    Nounou Peter,
    jij draagt dan wel grijs maar bent kennelijk groen in de liefde:
    ‘man in wilgen’ is een heel swingend standje!
    Dat kun je net zolang herhalen tottie de natuurlijk dood sterft hoor.

  34. Peter zegt:

    Ehm Selma,
    Ik voel me een beetje dom. Dat standje ken ik inderdaad niet. Enne….. dat sterven, is dat een natuurlijk en vanzelfsprekend onderdeel of mag je dat stukje overslaan?

  35. Selma zegt:

    Overslaan kan niet, we sterven natuurlijk allemaal
    (op drie bijbelse figuren na, die rechtstreeks in de hemel werden opgenomen)

  36. Appelvrouw zegt:

    @ Peter,
    Ik ga op je uitnodiging in, maar het kan wel een paar maanden duren voor ik er ben.
    Doe alles op de fiets namelijk. Euh, reizen bedoel ik.
    Ik draag in bed wel een pyjama, en alleen een onderbroek als er iemand naast me ligt.
    Iets wat natuurlijk niet voorkomt, want mijn bed is te smal.
    Je hebt al duidelijk uitleg gekregen van Selma, over dat in de wilgen hangen.
    Sommige mannen zijn zeer geschikt voor hergebruik! Die zou ik ook wel thuis aan de hanenbalk willen hebben hangen.

    Minister kamp draag bodystockings en een kwiselpstaartje waarmee hij lebberend rondloopt aan een halsband, want al die verantwoordelijkheid over de arme mensen wil hij af en toe ontvluchten.
    Soms heeft hij dan een onderbroekje, nee, een slipje, in zijn mond. Maar als hij een interview heeft draagt hij inderaad zo’n tanga, iets te strak, daar geniet hij van.

    @ Selma,
    Jou hoef ik niets te vertellen zie ik al 🙂

    @ Peter,
    Dat sterven kan in de wilgen ook iets anders zijn, je weet wel, een verschrompeling.
    Selma zei het al over kleuren, ik herhaal het maar niet 🙂

  37. Appelvrouw zegt:

    Reine,
    Dat zeg jij, maar er zijn mensen die er niet vanaf kunnen komen.
    Ook Tros radar heeft er aandacht aan besteed.
    Heb jij het wel eens opgezegd?
    Mij maakt het niet uit hoor, maar voor 16 euro ieder kwartaal een onderbroek vind ik wat overdreven, tenzij je natuurlijk heel bijzondere billen hebt.

  38. Peter zegt:

    Appelvrouw, Selma,
    Enige verchrompeling na de daad kan ik wel aan. Het voelt even wat ‘lullig’ maar daar kom ik weer overheen. Maar de gedachte dat ik als een vogelspinmannetje het loodje moet of kan leggen vind ik toch onplezierig. Zelfs als ik daarvoor in de wilgen mag hangen.

  39. Selma zegt:

    Peter, het is wel te zien dat je van de generatie bent van ná de afschaffing van de lesjes Begrijpend Lezen op de lagere school.

    “als een vogelspinmannetje het loodje moet of kan leggen vind ik toch onplezierig.
    Zelfs als ik daarvoor in de wilgen mag hangen”

    Iets dergelijks is hier nergens geschreven, ook niet tussen de regels.
    Dat je dat leest, verraadt veel over uw innerlijke roerselen 😉

  40. Peter zegt:

    Dat jij naar me toe wilt komen fietsen vind ik wel een compliment. Moet ik je dan halverwege komen opvangen? En dat slapen komt wel goed, ik scharrel wel ergens een extra matras vanaan.

  41. Peter zegt:

    Selma,
    Wellicht heb je gelijk,maar ik combineerde het in de wilgen hangen van appelvrouw met het loodje leggen dat jij beschreef.
    Ik ben inderdaad van na de generatie die begrijpend lezen als onderdeel apart heeft gekregen, maar ik denk dat ik dat toch wel redelijk beheers. En inderdaad, soms moet je zelf iets interpreteren en daarin kan je wel eens een plankje misslaan. Maar dat kan dan ook weer leiden tot prettige gesprekken.

  42. Appelvrouw zegt:

    ‘Peter, aan de leerkundige lessen van Selma kom ik niet. Lees met genoegen.

    Vat het maar op als compliment dat ik helemaal naar je toe wil komen fietsen.
    Mij opvangen halverwege? Denk ik dat dan eerst een plaggehut huur ipv een matras wat jij bij het vuilnis vandaan scharrelt 🙂

  43. Peter zegt:

    Lieve Appelvrouwe: een matras van bij het “vulles”! Hoe haal je het in je hoofd. Ik beschik over een volwaardig logeermatras, weinig gebruikt en schoon beddegoed.
    Ik mag dan een man zijn, maar daarom nog niet helemaal verdorven. En waar denk je een plaggehut vandaan te halen?

    Ja, Selma zit er goed bovenop. Dat er nog mannen zonder wasmachine bestaan wist ik niet. Maar misschien zoeken die daarom dan juist wel een vrouw!

  44. Appelvrouw zegt:

    Peter,
    Plaggenhut in Drenthe en Overijssel. Dat is voor onderweg, ik neem aan jouw richting op. Je wou me toch halverwege opvangen? Nou, laten we eerst maar op een kwart van de afstand beginnen… Omdat je het over een matras opscharrelen had, dacht ik daar ergens onderweg.
    Zo zie je maar dat begrijpend lezen ook mijn sterkste kant niet is.
    Maar laat ik nou toevallig deze week in Drenthe gaan logeren!

  45. Peter zegt:

    Dan ben je, bij wijze van spreken al halverwege. En logeer je daar in een plaggenhut of heb je een de beschikking over een fatsoenlijke matras?

  46. Appelvrouw zegt:

    Peter,
    Ik logeer in een boomhut met hangmat.

    En daar ga ik nu ook meteen over dromen want het is alweer veel te laat geworden.
    Welterusten.

  47. Selma zegt:

    Appeltje,
    in Drente raadt het VVV de hunebedden ten zeerste aan 😉

  48. Appelvrouw zegt:

    Selma,
    Deze tip had veel ellende kunnen voorkomen voor die twee versteende beelden:
    http://ejwblog.wordpress.com/2012/03/25/ontmoeting-en-hoe-het-afliep/

  49. maaszicht zegt:

    mooi en leerzaam blog Appel, het liefst draag ik lange onderbroeken ;P en die gefotgrafeerde mannenonderbroek vind ik ontroerend mooi!

  50. Appelvrouw zegt:

    Maaszicht,
    Lange onderbroeken zitten ook lekker, vooral in de winter, of onder een te dunne bovenbroek.
    Die onderbroek is ook ontroerend. Maar die geschiedenis vertel ik niet.

  51. Anoniem zegt:

    De Hunnebedden, tja en waarom denk ik er nu meteen weer aan dat dat alweer zo’n definitieve verblijfplaats is. Of in ieder geval was.
    Mij bekruipt wel het gevoel dat we iets van de onderbroeken afgedwaald zijn: zouden de Hunnen ondergoed hebben gehad?

  52. Appelvrouw zegt:

    Anoniem,
    wel handig als ik weet wie zich bemoeit met afdwalen.
    De Hunnen droegen slangenhuiden om hun middel met henneptouw bijeen gehouden. Voor zover mijn kennis reikt was het meer een lendewikkel dan een onderbroek.

  53. Peter zegt:

    Ik snap niet dat ik plots anoniem ben/was. Was toch werkelijk niet de bedoeling.
    Maar hunnen in slangenhuiden?? Weer iets geleerd dan.
    Peter

  54. Selma zegt:

    Erg leuk, die link naar de stenen beelden van Ewjblog! (Maar het einde is zielig).

    Om op de onderbroeken terug te komen: die zijn geloof ik wel een tamelijk recente uitvinding.
    Onder lange gewaden werd in de oudheid nooit iets om de genitaliën gedragen. Was ook wel makkelijk: even rokken een beetje spreiden terwijl je hurkt, en hopla, je hebt een tent waaronder je rustig kunt p. & p. Dat was in de middeleeuwen alhier ook de gewoonte. Dames wikkelden in zekere periodes wel een soort lange lap rond de dijen (onder die rokken).
    In India kun je nog zien hoe mannen het zonder onderbroek doen (zoals ze dat kennelijk duizenden jaren deden), met een lange lap, die ze tussen hun benen doorhalen en dan zo’n beetje rond hun middel vastknopen. Is gelijk ook ‘bovenbroek’.

    Voorts begrijp ik niks van deze zin:
    “slangenhuiden om hun middel met henneptouw bijeen gehouden”.
    Heb je wel eens een slangenhuid gezien?
    Tenzij die van een boa constrictor is kun je daar niet veel meer dan een ceintuurtje van knutselen.

  55. Peter zegt:

    ja Selma, je hebt gelijk. en hoe goed sommige schilders en tekenaars ook de tijd van toen weergaven, je kunt je vast helemaal niets voorstellen bij de reuk die rondgehangen moet hebben. Dat heeft volgens mij trouwens wel tot begin twintigste eeuw zo voortgeduurd, het onderbroekloos bestaan. Ik weet niet of er nog meer voordelen waren behalve het snel en makkelijk kunnen lozen van uitwerpselen en uitscheiding.
    Slangenhuiden komen mij ook uiterst merkwaardig over tenzij de Hunnen leefden in een tijd dat slangen nog een maatje groter waren. Als ik denk aan de huid van een adder kan je nog beter terug naar de tijd van het vijgeblad!

  56. Appelvrouw zegt:

    @ Peter,
    Er zijn wel eens mensen die van identiteit veranderen, en sommigen verdwijnen het liefst in de anoniemiteit. Wat ik me wel kan voorstellen als je beroemd bent.

    Slangen bestaan tenslotte al zolang de mensheid bestaat, dus het kan best.

    @ Selma,
    Ik heb wel eens een slang op tv gezien.
    Ik zei ook dat het met henneptouw bijeen gehouden wordt.
    Over mijn museum: ik ben ook nog in het bezit van een onderbroek met een achterflap, zodat je als je uit het kasteelraam hing je niet met je broek op je enkels zat, en het heeft een mooi kantje onderaan.
    Eigenlijk vreemd dat we nu allemaal slipjes en broekjes moeten dragen, terwijl dat destijds niet nodig was. Hoe zou dat komen? WErden we zo vies dat we er een lapje voor moesten houden.
    Vraag me trouwens af hoe dames tijdens hun menstruatie dat deden als er geen onderbroeken bestonden.

  57. Peter zegt:

    Ik denk niet dat we viezer werden, het hooguit ons meer bewust werden. En over menstruerende dames wil ik eigenlijk helemaal niet denken. Zullen de dames toch wel iets ‘om” gehad hebben denk/hoop ik.

  58. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    dat schreef ik al, maar noemde het decent “in zekere periodes”.
    Uit oude teksten (3000 jaar terug) is al bekend hoe dames dat deden, zonder onderbroek: gewoon een lange sjaal-achtige lap dubbel vouwen, tussen de benen door, achter een knoop in leggen, dan de twee helften om het middel en op de buik weer knopen, onder de vouw door. Maandverband anno het jaar 0 en veel ouder. Ze deden er ook wel mos of ander absorberend plantaardig wegwerpmateriaal in.

  59. Appelvrouw zegt:

    Peter, De dames werden toen naar een hoge berg verbannen, dan kreeg je van die stroompjes naar beneden.

    Selma,
    Mos lijkt me echt fijn, als er maar geen torretje in zit!
    Dames liepen toen misschien nog niet zo erg leeg als nu. Ik denk dat ik in die tijd gewoon een paar dagen in een grote gegraven kuil zou gaan zitten.

  60. Peter zegt:

    Selma, dank. Altijd leerzaam, zo’n lesje hygiene voor beginners. Van prehistorisch maandverband tot aan de twintigste eeuwse tampon. Mischien iets voor Appelvrouw, naast haar onderbroekenmuseum.

  61. Selma zegt:

    Appelvrouw,
    dat deden ze dus her en der in diverse culturen ook:
    vrouwen zonderden zich een paar dagen per maand af in een vrouwenverblijf, een eind van het dorp vandaan, waar ze dan samen zaten te zingen en andere leuke dingen dingen.
    Even lekker vrij, geen sores van mannen, geen gezeur van kinderen.

Geef een reactie

