Eetbaar eten in de afvalbak (voedselverspilling)

Volgens de website van de rijksoverheid gooien consumenten per persoon jaarlijks ruim 50 kilo eetbaar voedsel in de afvalbak.

Maar daar doe ik niet aan mee, ik gooi niets eetbaars weg!

Dit bericht werd geplaatst in Bekijks-foto's en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

20 reacties op Eetbaar eten in de afvalbak (voedselverspilling)

  1. Bart zegt:

    Ja, dat ziet er toch nog prima uit Appelvrouw, niks mis mee.
    De mensen gooien wat weg hรจ, aan prima eetbaar voedsel…

  2. kitty zegt:

    let u een beetje op uw gezondheid Appelvrouw?

  3. Roberto la Verita zegt:

    Afbouwen van de bio-industrie,
    Her invoeren van het Kannibalisme
    Roberto

  4. sprakeloosid zegt:

    Uw praktijken in deze zijn genoegzaam bekend evenals de bijbehorende fotografie

  5. HDJ Vidajo zegt:

    Jij hebt je eigen penicillinekwekerij.

  6. knutselsmurf zegt:

    Ik wacht meestal ook tot het echt niet meer eetbaar is, en dan pas gooi ik de inhoud van de groentelade in de container.

  7. Aad Verbaast zegt:

    Dan heb ik toch de voorkeur voor schimmeltenen.

  8. martin zegt:

    De bovenste zou zo van een 17e eeuws schilderijtje gevallen kunnen zijn. Een Hollandsche meester moest er wel voor reizen. Mais moest toen nog uit Zuid-Europa aangevoerd worden. Wanneer de pompoen hierheen kwam? Beide zijn afkomstig uit Zuid en Midden-Amerika.

  9. fulpsvalstar zegt:

    “Aad Verbaast zegt:
    2012/03/12 om 16:50

    Dan heb ik toch de voorkeur voor schimmeltenen.”

    Toch zijn jubeltenen meer aan te bevelen.

  10. reinejragolo zegt:

    De Appelvrouwtest:

    1. Gooit u aardappelschillen weg?
    2. Eet u rosbief wat over de uiterste verkoopdatum heen is?
    3. Wekt u andijvie die zonder kunstmest geteeld is?
    4. Wanneer kunt u een rauw ei gewoon opeten?
    5. Mag u bij een hittegolf de boiler op 60 graden c. zetten?
    6. Mag u wekpotten in een zwaar beschimmelde ruimte bewaren?
    7. eet u de onverhoute stelen van de broccoli?
    8. Ruikt u of de gekookte spinazie van de grootgrutter niet stinkt?
    9. Eet u nog appelmoes als u poes ziet?
    10. Drinkt u het bier wat al 2 jaar over de aangegeven houdsbaarheiddatum is.

    Bon appetit

  11. Appelvrouw zegt:

    @ Bart,
    Ik weet vaak niet wat ik hoor, zoveel eten weggooien. Het is nog zo goed voor kunst te gebruiken, of voor de varkens, of een soepje of groententaart.
    Restjesdag is voor mij altijd vaste prik. En die ene aardappel die bij de maaltijd niet opgaat, bewaar ik voor de volgende dag voor in een omelet.

    @ Kitty,
    Dat doet mijn lichaam wel.

    @ Roberto,
    Herinvoeren van kannibalisme lijkt me een goed plan, maar alleen mensen eten als ze goed rijp zijn, minstens 70 jaar.

    @ Sprakeloos,
    Toch is het een vieze hobby!
    Van Vroems moest ik eten opeten, en ManB vindt dat natuurverschijnsel zo smerig dat ik het stiekem moet doen.
    Maar dat valt niet mee, want hij kent alle hoekjes van het huis. Dat is dan tenminste wel iets wat ik stiekem moet doen. Eindelijk iets stiekems!

    @ HDJ,
    Ik ben dan ook resistent geworden.

    @ Knutselsmurf,
    Dan behoor jij ook niet tot de mensen die eetbaar eten weggooit. Dat is goed.

    @ Francois,
    Je was ook niet uitgenodigd om mee te eten hoor.

    @ Aad,
    Oh, brr, met kalknagels zeker.

    @ Martin,
    Wie weet hoe onbewust dergelijke tafereeltjes een rol spelen bij het maken van zoiets.
    Wat hadden die meesters vroeger een pech. Nu kunnen we alles eten, overal vandaan, behalve uit onze achtertuin.

    @ Fulps,
    Jubeltenen kun je niet eten.

    @ Reine,
    1. Gooit u aardappelschillen weg?
    Ik kook aardappelen in de schil en gooi daarna inderdaad het minimale schilletje, waar geen rest aardappel aan zit, weg.

    2. Eet u rosbief wat over de uiterste verkoopdatum heen is?
    Nee, ik eet helemaal geen rosbief of andere vleeswaren.

    3. Wekt u andijvie die zonder kunstmest geteeld is?
    Nee, dat kook ik.

    4. Wanneer kunt u een rauw ei gewoon opeten?
    Als het nog in de kip zit.

    5. Mag u bij een hittegolf de boiler op 60 graden c. zetten?
    Geen idee, heb geen boiler.

    6. Mag u wekpotten in een zwaar beschimmelde ruimte bewaren?
    Ja, mits de inhoud ook beschimmeld is.

    7. eet u de onverhoute stelen van de broccoli?
    Ja (net zoals het groen van de prei)

    8. Ruikt u of de gekookte spinazie van de grootgrutter niet stinkt?
    Nee, dat koop ik niet, ik haal het uitsluitend bij de groentenschuur in Noordlaren.
    Zoals de meeste groenten en kook ze dan zelf.

    9. Eet u nog appelmoes als u poes ziet?
    euh… Nee, als ik een poes zie smijt ik de appelmoes naar hem toe, omdat ze hier altijd de tuin vol kakken!

    10. Drinkt u het bier wat al 2 jaar over de aangegeven houdsbaarheiddatum is.
    Zo lang laat ik het niet staan. Ik koop maar 1 flesje per half jaar, of minder vaak.

  12. Je bent wat je eet …………. mwaaaaah ๐Ÿ™‚

  13. reinejragolo zegt:

    Het nakijken van de Appelvrouwtest.

    1. Ok, de schil is vies

    2. Ja, geschreven als veronderstelling(?), is nog wel een paar dagen eetbaar

    3. Kun je wekken. Dit mislukt juist met kunstmest (Nitraat)

    4. Neen, kan ook salmonella bevatten.

    5. Kan legionella veroorzaken.

    6. Kan theoretisch

    7. Goed zo. maar een witte steel in de prei is verhout en niet smakelijk.

    8. Inderdaad, gekochte spinazie niet meer opwarmen a.u.b. (Nitraat)

    9. Schep de poes er ruim af. Vaak zit er dan tevens al veel ethanol in de appelmoes.

    10. Bier bewaar ik jarenlang in de pikdonkere kelder.

    Dank u voor de deelname.

  14. Redstar zegt:

    Het ligt er ook een beteje aan hoe je je inkopen doet.
    En altijd eerst het lekkerste eten ๐Ÿ˜›

  15. Appelvrouw zegt:

    @ Henk,
    Ja hoor dat klopt!
    Herken je me niet op de bovenste foto (pompoen met mais) van mijn avater?

    @ Reine,
    Wat bedoel je met de witte steel van de prei.
    Het witte gedeelte direct onder het groene, of de “wortel”.
    De meeste mensen gooien het groene gedeelte weg, waar ik niets van snap.
    De hele stengel is toch eetbaar.
    De harde stronk van de broccoli en bloemkool kun je in de soep koken.
    Voor opdienen verwijderen, maar kan evengoed heel klein gesneden of geraspt gekookt in de soep. Bij mij gaan alle restjes en dit soort dingen in de soep.

    Ik dacht dat je een grapje maakte met poes op de appelmoes.
    Maar je antwoordt lijkt op iets anders te duiden.
    Ik weet niet wat het is. Kook altijd zelf appelmoes, uit potjes is niet te eten (vind ik). En voor er ook maar een poes bij kan heb ik het al op.

    Mooi dat je een kelder hebt, had ik ook graag gewild.

    Graag gedaan voor de deelname, maar waar is mijn beloning?
    Een pen, doosje paaseitjes van Tony’s chocoloney, of een kopje vissoep.

    @ Redstar,
    Vaak gaan restjes eten uit de pan ook de vuilnisbak in, terwijl ze nog heel goed bruikbaar zijn in soep of omelet.
    Maar eten bereiden vraagt wel een creatieve instelling. De gewoonte van weggooien zit denk ik heel diep.
    Maar ons werd ook jarenlang voorgehouden dat groenten die te lang ligt veel vitamine verliest, dus vonden we een bloemkool van 3 dagen al vitamineloos.
    Niemand sprak over hoe arm de grond tegenwoordig is vergeleken bij pakweg 50 jaar geleden waardoor er al minder vitamine en mineralen in zitten als het net geplukt (gerooid of gesneden) is.

    Net wat je zegt is inkopen het begin. Je moet dan al haast een week vooruit denken. Zelf heb ik er nooit problemen mee gehad, zeker omdat ik geen brood verdraag zijn restjes voor mij een zegen.
    Goeie tip: eerst het lekkerste eten.

  16. Artmus zegt:

    Onlangs waren wij met goede vrienden uit eten. Zei is een klein vrouwtje met dito maagje dus alle porties zijn te groot voor haar. Maar niet getreurt ,op zeker moment toverde ze kalmpjes een doosje uit haar tas waar ze de overgebleven heerlijkheden in deed. Ik kreeg net een mailtje waarin ze uit de doeken deed hoe ze het verwerkt heeft in een heerlijke maaltijd. Wat een goed idee, zo hoef je niet te vragen of het ingepakt kan worden…..
    Overigens zowel bij haar als in mijn oudershuis word niets weg gegooid, Japans vrouwenkamp achter de rug, dan ga je anders kijken.

  17. Appelvrouw zegt:

    Artmus,
    Zelf een bakje meenemen is een geweldig goed idee. In restaurants krijg je toch altijd veel te veel, of je maag nou groot of klein is.
    Armoe maakt ons veel creatiever dan rijkdom.

  18. cornutus zegt:

    Even over die bovenste foto. Heb je die zelf gemaakt? Ik vind jouw ‘eet’foto’s vaak erg mooi.

  19. Appelvrouw zegt:

    Cornutus,
    Jazeker, zelf gemaakt, dat is het leukste. Gesigneerd met AvdB (tegenwoordig), of Appelvrouw (eerder) of AB (toen ik nog vrijgezel was), dat ben ik, en ik pronk nog niet met andermans veren.
    Dank voor de pluim.

Geef een reactie

