Krontjong snert

Na een maand verwend te zijn door een Indische mevrouw die voor hem kookte, de was deed, bed verschoonde, en het hele grote appartement schoonhield, zag ManB er toch wat tegen op om naar huis te gaan.
“Jij kookt ook wel lekker hoor”, zei hij troostend. Maar dat is niet zo, ik doe nergens meer moeite voor.
Alleen vandaag.
Voor het eerst, en laatst in mijn leven heb ik snert gekookt.
Het huis werd zelf misselijker van de lucht dan ik. Het is net braaksel!
Snap niet dat mensen zoiets eten.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

30 reacties op Krontjong snert

  1. kitty zegt:

    het ziet er wel aardig uit!. ik heb het nog nooit zelf gemaakt maar kan me iets voorstellen bij die lucht.

  2. goodknight zegt:

    …heb je het maar meteen in de hondenvoerbak gedaan…

  3. En dat, terwijl je tegenwoordig zulke lekkere snert kant en klaar in een flacon kunt kopen. Maar al die moeite, toch lief en dat waardeert hij. Dat zijn de echte mannen, die alles eten, wat de vrouw hen voorzet. .

  4. Appelvrouw zegt:

    @ Kitty,
    Die lepel rechtop ziet er wel aardig uit, vind ik. De rest kan mij niet zo bekoren.
    ’t Is weinig werk. Afzuigkap vol open, ramen en deuren ook. Daarom had ik het ook in de ochtend gemaakt.

    @ goodknight,
    Ik woon wel in een zeer hondvriendelijke buurt maar voederbakken heb ik nog niet gezien.
    Zal het eens opperen tijdens een bewoners bijeenkomst.

    @ Babbelegoegje,
    Kant en klare snert is gemaakt met varkensvlees. Dat komt in mijn keuken niet.
    Het is helemaal geen moeite, volgens mij is het de makkelijkste soep die ik ooit gemaakt heb.
    Jammer dat ik het zelf niet lekker vind, maar heb voor de beleefdheid wel een 3 eetlepels vol opgegeten.
    Euh, ManB eet alles wat ik hem voorzet en hij vindt ook alles lekker, behalve zeewier.

  5. Een pan snert is verrukkelijk maar twee dagen snert eten is niet bevordelijk voor mijn darmflora 🙂

  6. francois15 zegt:

    Het is in ieder geval een muzikaal snertje Appelvrouw. Indische mevrouwen? bestaan die nog? Ik kan me voorstellen dat ManB de neiging heeft er nog wat te blijven plakken. Zeewier? http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/09/zeewierboerderij-in-gebruik.xml

  7. Appelvrouw zegt:

    @ Henk,
    Ik doe ook porties in de diepvries, is handig voor op een hete zomerdag.
    Voor mij is een bord vol al slecht voor de flora. Ik hoop dat de 3 eetlepels verdraaglijk zijn.

    @ Francois,
    Indische mevrouwen misschien niet, maar Indonesische wel. Hij heeft Indonesisch bloed.
    4 weken blijkt te kort voor zo’n groot land. Zelf vind ik dat voor Nederland al, daarom blijf ik altijd hier met vakantie.
    Ohm lekker, een zeewierboerderij. Erg hoor, hebben we kunstvlees en kunstwier.
    Er is wel heel veel kunst.

  8. Appelvrouwtje, dat doet me deugd, dat varkensvlees er bij jou ook niet in komt. Toppie. Ik eet die kant en klare snert zelf ook niet hoor. Ik eet ook helemaal geen dieren. Fijn weekend….

  9. Appelvrouw zegt:

    Babbeltje, ik eet geen varken omdat ik er misselijk van word.
    Vroeger, toen ik nog jong was, was ik ook vleesloos. Maar ja, toen leerde ik mannen kennen, echte vlees eters. En moest ik zelf van de dietiste vlees eten omdat mijn ijzeropname niet werkt.
    Dat was wel even wennen. Heb al genoeg eetproblemen met diverse producten (verdraag geen brood en andere tarweproducten), dat ik lekker goed vlees eet, van de limousin bij voorkeur.

  10. reinejragolo zegt:

    Onderschat de stille kracht van een Indische niet.

  11. Johan HvD zegt:

    In plaats van snert te koken Appelvrouwe, kunt ge ook gewoon gesplitte erreten koken. Wanneer die gaar zijn kunt ge er een mooi kunstwerk van maken. Een erretenkasteel bijvoorbeeld.

  12. Redstar zegt:

    Het ziet er uit zoals het er uit moet zien. En braaksel ziet er toch echt anders uit .

  13. Colorado zegt:

    Geef mij maar een raspatatje 🙂

  14. Aad Verbaast zegt:

    Intrigerend die bult in het midden. Voorbode van het exploderend mengsel?

  15. Appelvrouw zegt:

    @ Reine,
    Vertel daar eens meer over.

    @ Johan,
    Daar zeg je wat.
    Spliterwten koken, ik had wel groene erwten.
    En dat kasteel, dat snap ik, de lepel bleef nu al rechtop staan.
    Moesten wat meer gespleten erwten in, dank voor de tip.

    @ Redstar,
    Hoe snert eruit moet zien weet ik niet.
    De kleur kwam me wel bekend voor.
    Braaksel zal wel afhangen van wat je gegeten hebt.
    Tenzij het gal is.
    Toch doet snert me aan braaksel denken, de lucht alleen al.

    @ Colordo,
    Zelf gebakken!

    @ Aad,
    Die bult dat is een gasbommetje, heb je goed gezien, verbaasde me er al over dat niemand anders het was opgevallen. Maar je heet niet voor niets Verbaast.

  16. ejwblog zegt:

    Ik ben gek op snert, maar als jij die klaarmaakt beloofd het niet veel goeds

  17. reinejragolo zegt:

    Mijn definitie voor stille kracht is nogal ruim
    De indische vrouw heeft zo haar best gedaan dat jij nu geregeld
    een vies kunt verwachten aan tafel.

  18. reinejragolo zegt:

    te vroeg verzonden
    “een vies gezicht”.

  19. Appelvrouw zegt:

    @ EJW,
    hm. Je hebt misschien gelijk. ManB vond het niet goed, dat gasbommetje stond hem niet aan.
    Er moest spek bij!

    @ Reine,
    Oh, bedankt voor de waarschuwing. Hij liet tenminste al een paar foto’s zien van haar, zo’n mooie vrouw met een poetslap in d’r hand. Dat ziet hij mij al heel lang niet meer doen.Zal hem zeker verrukken. Zijn roots zijn nu eenmaal dat hij gewend is dat anderen voor hem schoonmaken.
    En al die andere mooie dames die daar nog op bezoek kwamen. Nichtjes die met vriendinnen kwamen, en buurmeisjes die hun nichtjes meebrachten.

  20. cornutus zegt:

    Ja, die bult in het midden viel mij ook meteen op. Volgens mij moet het zachtjes pruttelen. Anders wordt het snert 😉
    Je hebt ManB vast en zeker een lekker bakje yoghurt als toetje gegeven. Als ná, zoals wij vroeger zeiden.

  21. spuitelf zegt:

    de soep ziet er helemaal niet verkeerd uit appelvrouw, ik maak zo’n 3x per winter een erwtensoep, altijd een grote pan met hele en spliterwten. Vind de geur ook helemaal niet vies, veel knolselderij enz. De hele buurt geniet mee, eerst door de geur en daarna met hun pannetjes, ik deel altijd uit met snert. Uit de vriezer wordt het een slap soepje en snert moet stevig zijn! Maar ja, als je het niet lekker vindt houd alles daarbij op 😉

  22. Appelvrouw zegt:

    @ Cornutus,
    Oh, Jij viel ook over die bult. Ja, zachtjes pruttelen… dat is een probleem, het kleinste gaspitje gaat uit als ik hem laag zet en de grootste pit veroorzaakt snert. Nou begrijp ik het.
    ManB heeft inderdaad een bakje yoghurt gekregen. We zijn er nog niet achter welke het gewenste effect had.

    @ Spuit11,
    Een beetje als voedselbank?
    Dat het slap wordt in de vriezer wist ik niet, ik heb het nooit eerder gedaan. Maar dat geeft niet, ik eet het toch niet.

  23. spuitelf zegt:

    Zo had ik het nog niet bekeken, lol!

  24. smeer de erwtensoep
    op je deurposten en de
    dood gaat je voorbij!

  25. Appelvrouw zegt:

    Artafterallart,
    Soms zou ik willen dat ie niet voorbij gaat.
    In die weken dat slaap en vermoeidheid alles overheersen en 14 uur per etmaal slapen nog niet genoeg is, en iedere stap zwaarder dan een pan snert, dan denk ik wel eens dat het niet erg is als de dood op mijn hielen zit.
    Dus ik smeer maar geen derrie op de posten, stel je voor dat ik nog 20 jaar mee moet!

  26. In dat geval zou je natuurlijk ook kunnen overwegen om jezelf ermee in te smeren. Het schijnt dat erwtensoep uitstekend geschikt is voor fermentatie. Als een kusbaar sprookje kun je je laten bijzetten in de anatomische kunstgalerij van de heer Gunther von Hagens
    zie http://www.koerperwelten.com/de.html

  27. Appelvrouw zegt:

    Artafterallart,
    als ik mezelf er mee insmeer verga ik onmiddelijk van de stank.
    Gunter von Hagens zal geen genoegen nemen met snert als fermentatie maar er zal eerst een bad van zoutzuur aan vooraf gaan en dan in een bak plastineer.
    Ik ben twee keer op een tentoonstelling van hem geweest, in Duitsland en Antwerpen, Fascinerend, denk wel dat ik daar niet tussenpas.
    Tegenwoordig doet hij ook graag paarden, konijnen en slangen…

  28. Alice zegt:

    heb één keer zelf snert gemaakt en ik had iets verkeerds gedaan met de erwten, dus toen was de soep mislukt. Daarna eten we lekker snert uit blik. Lekker makkelijk.

  29. Appelvrouw zegt:

    Alice, had je de erwten misschien gespleten?
    Snert kan toch niet mislukken, het maakt helemaal niets uit wat je er in gooit.
    Erwtensoep is wat anders. zeggen kenners. Ik weet het niet.
    Als je van varkensvlees houdt (het verdraagt) dan is soep uit blik vast wel te eten. Wel zo makkelijk ook. Maar mij teveel overbodige toevoegingen. Ben meer van het doe-het-zelven.

  30. Apiedapie zegt:

    Nou, die bult viel mij ook meteen op. Gelukkig dat Aad er naar vroeg.

Geef een reactie

