Tijd voor taart, en cake uit de wonderpan

Vanmorgenvroeg ben ik al begonnen om een cake te maken want het is vandaag de kortste dag van het jaar.
Natuurlijk moet een cake in de wonderpan, dat is een must.
Hier in Groningen is de wonderpan te koop bij de Klomp (het leukste ouderwetse huishoudwinkeltje).
Recepten voor van alles en nog wat in de wonderpan, en info, vind je op de site van Henk Kral

Soezie meel vind ik het lekkerst voor cake, tegenwoordig doen ze er geen suiker meer bij, nu kun je dat zelf naar smaak toevoegen, anders was het veel te zoet.
Het meel haal ik bij de Welkoop, de boerenwinkel, welke andere winkels dat verkopen weet ik niet.

En het resultaat mag er zijn, of niet soms!

Ik heb nog nooit een mislukte cake uit de wonderpan gehad.
Deze cake laat ik voor de sier op de keukentafel staan. Vind ik mooier dan een bos bloemen.
Misschien steek ik er een paar takjes in, en zet ik er 53 kaarsjes op. Mocht er dan iemand komen met een niet gewenste traditie dan stel ik niemand teleur.

Het lekkerste, deze appelroomtaart, hou ik toch voor mezelf, hou niet zo van delen.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

34 reacties op Tijd voor taart, en cake uit de wonderpan

  1. Johan HvD zegt:

    Het ziet er allemaal wonderlijk lekker uit, Appelvrouwe. Kunt ge ook andere wonderen uit de Wonderpan toveren?

  2. selmasalo zegt:

    Hartelijk gefeliciteerd!
    En óp naar de volgende 53 jaar.
    Ik kom niet eten maar wens je veel stukjes voor jezelf toe,
    en nog vele boeiende stukjes op dit blog want ik lees je graag,
    al reageer ik niet altijd

  3. ragfijn zegt:

    Ik snij ook altijd de bovenkant er af. Schijnt de zon niet op zo’n dag, ligt hij bij voor me op een groot rond bord.

    Op mijn volgende niet gewenste traditie maak ik mijzelf een bofferd. Koop een wonderpan en maak een poffert.

    Groet van Ragfijn

  4. kuifjesimon zegt:

    En dan beweren sommige dat wonderen niet bestaan
    je hebt het bewijs geleverd Appeltje en dat nog wel op de kortste dag van het jaar
    morgen gaat alles weer lengen
    ook mijn beste wensen !!

  5. Appelvrouw zegt:

    @ Johan,
    Ik kan wel andere wonderen uit de wonderpan toveren,
    maar die wonderen zijn alleen zichtbaar voor hen die er in geloven.

    @ Selma,
    Eén ding: ik ga niet nog 53 jaar door!
    Toen ik 30 was besloot ik dat 50 wel oud genoeg was voor een parasiet als ik.
    De natuur dacht daar gelukkig anders over, want ik moest nog een belangrijke taak vervullen.
    En nu lijkt mij 65 wel oud genoeg, het idee om nog 12 jaar te moeten leven met dit zere lijf waarva de vingers steeds moeilijker willen… Daar kijk ik niet naar uit om op mijn 60e ze voorgoed op mijn schoot te leggen.

    Dankje voor je compliment en de niet gewenste traditie 🙂
    Ik lees ook vaker bij anderen dan ik er reageer. Ik wou wel dat er ook een knop was met:
    Ik was hier.

    @ Ragfijn,
    De bovenkant er afsnijden?
    Wat doe je daar dan mee? Besprenkelen met Gronings grachtenwater en tokkelroom?

    Je bent verstandig met die poffert. Het schijnt dat het alles in een is: ontbijt, lunch en warme maaltijd.
    Die Groningers zijn zo gek nog niet. Laat je weten als het zo ver is? Dan wil ik hem wel zien.

    @ Kuifje,
    Ik ben zelf het grootste wonder, hoop dat dat nu voor eens en altijd duidelijk is geworden.
    Veel mensen kijken uit naar deze dag, alleen omdat de dagen daarna gaan lengen, maar ik krijg alleen kaartjes met: prettige kerstdagen.
    Ik zal je wensen aan de boom hangen, dat staat altijd leuk.

  6. ejwblog zegt:

    De wonderpan
    voor de man of vrouw die niet koken kan
    Je flikkert er gewoon iets in
    en het is altijd naar je zin.

    Fijne dagen Appelvrouw

  7. Reine jRagolo zegt:

    Gefeliciteerd met je 53e verjaardag maar zou je de foto van de appeltaart weg willen halen?
    Als ik geen stukje krijg moet je me ook niet lekker maken.

  8. Van harte gefeliciteerd met 53 jaartjes.

    Van die cake loopt me het water in de mond. Mijn moeder maakte ze vroeger zelf ……. en dan even snoepen als ie nog warm was vanuit de oven ………. zucht ……..

  9. Appelvrouw zegt:

    @ EJW,
    Er wordt niets in een pan geflickred hier, alles is overdacht ten tijde dat ik achter de tafel sta.
    Je daagt me wel uit om eens iets anders in die pan te kieperen!

    @ Reine,
    Ik dacht dat mensen zich graag verlekkeren aan beelden omdat dat hun fantasie prikkelt. Zonder fantasie smaakt niets lekker.
    Om je niet te lang te tergen met iets lekkers zal ik gedurende de avond overleg plegen met mezelf over het verwijderen van de taart.

  10. Appelvrouw zegt:

    Henk,
    Ja, zucht. Je gaat niet kwijlen he!
    Vroeger likte je ook het resterende beslag van de lepels af.
    Als ik ooit eens een bloggersontmoeting organiseer wordt het een cake-taart middag.

  11. Colorado zegt:

    Alles wat je maakt voor jezelf, krijg je ook met minste commentaar op. Dus geniet lekker van je harde werken en eet smakelijk met de appel room taart. Maar als je een taart bakt voor iemand die verder kijkt dan hoe de taart eruit ziet, kun je er ook samen van genieten hoor. Want die persoon ziet wat voor werk er allemaal aan vooraf is gegaan, en dat het met liefde gemaakt is. Een gokje: Een appel room taart zal toch wel naar appel room smaken mag ik aannemen?

    Bart

  12. Appelvrouw zegt:

    Colorado,

    Taart bakken is geen zwaar werk, de afwas daarna wel.
    En het eten verwerken ook.
    Vroems was een echte lekkerbek, maar zo’n grote taart vonden we wel wat veel voor ons tweetjes.
    ManB lust ook graag iets lekkers maar hij eet niet meer dan een klein stukje. Dan kan ik net zo goed alles alleen op eten.
    Mij maakt het niet uit hoor, genieten doe ik ook erg alleen, je went er aan jezelf te verwennen.

    Als ik een appel roomtaart bak smaakt hij daar ook naar!

  13. He, dat zou mooi zijn een knop “ik was hier”.
    Ziet er lekker uit die taart en de cake.

  14. Appelvrouw zegt:

    Beeldspeker,
    Voortaan dus alleen zeggen dat je er was. Maar dat komt weer zo over alsof je aan het netwerken bent, iets wat bij het vk blog meer effect had, dan hier.

    ’t Is ook lekker, zo’n cake en taart. Ik mag ze alleen niet eten, maar het is echt lekker.

  15. JtG zegt:

    Oei, ik wist dat ik vandaag wat was vergeten. En wat leuk dat de wonderpan nog steeds goed dienst doet.

  16. kitty zegt:

    Smakelijk Appelvrouw!
    En Gefeliciteerd met het verjaren!
    Helaas kan ik niet komen want ik moet alweer werken 😦

  17. Glaswerk zegt:

    Is het al op?

  18. Appelvrouw zegt:

    JtG,
    Dat de wonderpan zo’n succes zou worden had ik voorzien toen ik hem van je kreeg. Het heeft wel een paar jaar geduurd voor hij zijn diensten mocht bewijzen.
    Wel jammer voor je dat je geen stukje komt halen… 🙂

    @ Kitty,
    Oh, Kitty, het geeft niet hoor dat je niet kunt komen,
    des te meer heb ik zelf.

    @ Glaswerk,
    ja.

  19. Ivy zegt:

    Een pofferd! Dat is lang geleden.

    Maar hoe werkt die wonderpan, dat je er zulke heerlijk uitziende lekkernijen uit kunt toveren? Een pofferd moest je geloof ik stomen. Ik ga meteen het recept zoeken, ik heb volgende week toch vakantie ….

    Enne …. van harte!

  20. Aad Verbaast zegt:

    Gefeliciteerd!
    Indrukwekkend die appelroomtaart. Inderdaad een groot wonder dat je die ook uit die wonderpan kunt toveren. Ik zie er niet eens een gat in 😎

  21. Colorado zegt:

    Trouwens, zijn er geen 1 persoons bakvormen, voor alleen staanden, liggenden, lopenden etc.?

    Bart

  22. Appelvrouw zegt:

    @ Ivy,
    De wonderpan is eenvoudig.
    Je maakt het cake beslag net zoals voor een ovencake.
    Gooit het in de middelste vorm.
    Zet de speciale bijgeleverde vlamverdeler op het gas, dan de onderpan, en hierin de cakevorm, en dan de deksel.
    Gas zachtjes aan. Het eerste uur er niet meer naar om kijken tot je gevoel zegt dat het klaar is.

    Ik heb nog nooit een pofferd gegeten, verwacht op zijn minst dat echte Groningers dat voor me maken.

    @ Aad,
    Ik heb het gat van de appelroomtaart gedicht.

    Flauw. Nee hoor, ik heb toch nog een andere bakpan?
    https://appelvrouw.wordpress.com/2011/11/30/1024/

    @ Colorado,
    Er zijn heel schattige 1 persoonsbakvormpjes. Maar alleen voor in de oven, de wonderpan moet groot zijn. Ik had er een paar hele mooie kleine, 1 haps cakes kon je er zelfs in bakken, ook springvormen voor appeltaart, maar heb geen oven meer sinds ik bij ManB woon, en de vormpjes zijn met de verkoop van het fornuis meegegaan.

  23. svara zegt:

    zo’n wonderpan had mijn moeder ook vroeger
    en de geur spat hier van het scherm
    heeeeerlijk

    voor jou ook fijne dagen gewenst Appelvrouw!!

  24. JtG zegt:

    @appelvrouw

    Dat stukje hou ik wel tegoed voor de keer dat we weer naar de kunststof-vrouwjtjes gaan in Breukelen:-)

  25. Appelvrouw zegt:

    @ Svara,
    Ik had een geurvreter aangezet, dus het kan wel kloppen dat je het ruikt 🙂
    Voor mij zijn het gewone dagen, net als andere, maar ja, tradities…

    JtG,
    Hah… je bedoelt de blote meisjes!
    https://appelvrouw.wordpress.com/2011/07/20/610/
    maar moet ik dat hele eind sjouwen met cake?

  26. Ik was hier (wink) Zit met hetzelfde, is altijd genieten, die mooie verhalen, maar altijd reageren…
    nee, wil wel even zeggen, dat mijn moeder vroeger ook zo’n wonderpan had. Zat een doorkijkglaasje boven in het deksel. Niet van plexy, maar dat spul, wat ook in kolenhaarden en houtkachels in de deurtjes zat.
    Overigens, ook leuk om nog even te vermelden…(zie, als je éénmaal begint, komt er wel een reactie) Mijn dochter was naar een museum geweest met oude huisjes. Toen ze weer thuis kwam, vertelde ze, dat er allemaal dingen in stonden, die ik ook nog had. Dan voel je je plotseling ook heel oud.
    Nja, prettige kerstdagen dan maar.

  27. Appelvrouw zegt:

    Babbelegoegje,
    Je doet je naam dan toch nog eer aan door te praten 🙂
    Je dochter kreeg vast de keukentechniek niet zo snel verandert als word beweert,
    Die oude koffie potjes en pannen maken er niets anders van dan de moderne: koffie is koffie, en cake blijft cake.
    Jij ook van die dagen.

  28. wokkesplak zegt:

    As ik in appeltaart makke om mei te nimmen foar in oar dan misleare hy altyd.
    Mar net foar mysels hoe kin dat? Myn komplimint hy sjocht er hearlik ùt.
    In geselliche dei.

  29. Appelvrouw zegt:

    Wokkesplak,
    Je moet NOOIT taart voor een ander meenemen, taarten blijven liever thuis bij Mem.

  30. mevr.ten veen zegt:

    WONDERPAN!!!
    behalve cake met of zonder appels/rozijnen kun je er ook(krenten) brood in bakken. En wel heel geschikt voor de voorgebakken broodjes. Zo kun je op de boot of carvan altijd vers brood hebben. succes.
    ook voor een rijst rand zeer geschikt. Kortom je kunt er heel veel mee doen.
    het duurd iets langer dan een oven maar verbranden is niet aan de orde. Gewoon alles altijd op het kleintjes pit van je gastel zetten en dan ook in de laagste stand.
    mochten er gaatjes in de deksel zitten ,deze niet afsluiten..Veel succes.

  31. Appelvrouw zegt:

    Mevr.ten Veen,
    Bedankt voor al deze leuke tips.

  32. Reina zegt:

    Laat ik nou een 1-persoons wonderpan hebben! Nou ja, ik kreeg hem, nadat mam op de Plattelandsvrouwen helemaal in de ban van de pan was geraakt en er eentje mee naar huis nam. Nooit lekkerder cake gegeten, of kwam dat omdat we niks gewend waren? Nee, ze waren lekkerder dan de langwerpige die later gebakken werden in een “op het gas oventhe”.Hilarisch was die keer dat mam de boter vergeten had, een mierzoete stevige eierkoekachtige cake en heel plat, maar wel lekker en voor ons zelf (cake werd vaak gebakken als cadeautje). Enfin, ik kreeg bij mijn kinderspeelgoed kacheltje op spiritus (nou krijgt de speelgoedveiligheidspolitie – scabblepunten – een aanval van ademnood) naast de pannetjes, de fluitketel en de koekepan (toen nog zonder die stomme extra n) een echt wonderpannetje, buitenpan uit 2 delen met micaglas, binnenpan en de noodzakelijke van een tuitje voorziene vlamverdeler, die de hitte zo mooi middenin bracht. Ik heb er heel wat cakes mee gebakken met resten van mams beslag en later moest ik de hoeveelheden met breuken zelf uitrekenen! Ik heb hem nog steeds, helaas buiten onmiddellijk gebruik elders opgeslagen. Zou ik een van de weinige ongeveer 2 dl. beslag wonderpannen in Nederland hebben? Hij is voor geen geld of goed woord te loop!

  33. Appelvrouw zegt:

    Reina, dank voor je leuke bijdrage.
    Je bent de enige met een 2 dl wonderpan. En ik stik van jaloezie!

  34. ryzende ster zegt:

    de wonderpan is een ver langen naar vroeger. toen de tyd langzamer ging. slow cooking. myn cake van afgelopen week was helemaal niet gerezen. wel gaar. ik was niet tevreden. was wel te eten.afz ryzende ster.

Geef een reactie

