Graag julie oordeel, en hulp.

Van religie weet ik niets en waarom het kerstmis is, is vermoed ik om de kerststal.
Van de kerststal weet ik niet meer dan dat Jozef en Maria in een stal zaten en Jozef aan Maria een kindje gaf.
Ik doe namelijk mee aan de wedstrijd Kerststal.
Hier een proefversie. Voor ik moeite doe het perfect te maken ben ik benieuwd of dit wel geschikt is.
Graag jullie mening en tips!
Alvast bedankt.
Mocht ik een prijs winnen dan ben ik bereid die met jullie te delen.

Dit bericht werd geplaatst in Bekijks-foto's en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Graag julie oordeel, en hulp.

  1. cornutus zegt:

    Ik weet niet wat dé wedstrijd Kerststal is, maar ik vind dit een leuke foto. Geinig gedaan met die schaduwen. In de definitieve versie zou ik de figuren beter belichten en voldoende scherptediepte gebruiken, zodat ook de geit scherp is.
    Veel succes.

    PS Volgens mij had Jozef er biologisch niks mee te maken, hij mende slechts de ezel naar Betlehem.

  2. Johan HvD zegt:

    In eerste instantie las ik dat ge om een tulp vroeg. Dan dient ge nog enkele maanden te wachten.
    Daarna dacht ik dat ge een verhaal had geschreven over het Kerstvuur. Feitelijk heeft Kerstmis niets van doen met Maria en dergelijke. Het is van vroeger uit een soort van Vreugdevuur, ter ere van de afsluiting van het jaar. Maar dat was heidens, vond de paus en zijn volgelingen.
    Aldus werden alle heidense dagen omgedoopt tot religieuze verdenkingen. En daar zitten wij nu nog steeds mee.

    Eigenlijk weet ik niets om te helpen. Maar, mocht ge een mooie prijs winnen (een kerstbrood bijvoorbeeld) dan zou een snee kerstbrood mèt amandelspijs wel lekker zijn…

  3. Spuit11 zegt:

    Jozef er niet mee te maken?
    In het verwekken misschien niet, volgens de bijbel. Maar toch wel met z’n vrouw beschermen en het gedoe in de stal. Is dat Jezus, die hij draagt en aanbiedt als armband aan Maria?
    HEUL apart!

  4. joost tibosch sr zegt:

    Niet zo zielig dioen, hé? Het oudste kerstverhaal van ene. Mattheus die met vijf ( de vijf boeken van Mozes) oude joodse teksten aangeeft dat Jezus te vergelijken is met de grote joodse figuren als Mozes, Josef, Jakob . Het tweede geboorteverhaal van ene Lukas vergelijkt Jezus met Johannes de Doper, een echte jood, zoon van een tempelpriester, met zingende joodse familie.bij zijn geboorte .Terwijl de kleine Jezus buiten de joodse maatschappij tussen “zondige” herders uit een armzalig Galilees grietje geboren wordt met een stralende ster boven de stal en met zingende engelen in het veld.. Hebben ze die oude verhalen nooit uitgelegd?

  5. knutselsmurf zegt:

    Welke van de 2 is het vrouwtje ?
    Er klopt misschien iets niet helemaal.
    Maar de sfeer van de foto maakt veel goed. Vooral die donkere schaduwen op de muur, die van alles kunnen symboliseren passen heel goed bij de traditie van de kerk.

  6. Appelvrouw zegt:

    @ Cornutus,
    Ik heb moeite met belichten, of het wordt te hard, of te donker.
    En scherpte diepte… ohja, techniek.
    Bedankt voor je tip.
    Maria had er biologisch toch ook niets mee te maken?
    Of ben ik nou in de war met Abraham en Sara.
    Volgens mij lag er opeens een kindje in een mandje, en dat lag in de stal, en toen zei Jozef: Maria, ik heb een cadeautje voor je.
    Zij wist toen nog niet dat het een kindje was, kindeke Jezus zelfs!

    @ Johan,
    Dat leesprobleem herken ik.
    Zie je wel, in de kerststal was vreugdevuur, anders had Jozef nooit een kindje overhandigd.

    Jammer dat je alleen een tip hebt over de beloning.
    Maar ik zal het onthouden, dat kerstbrood is de 3e prijs, maar er staat niet op of het met echte amandelspijs is. Maar dat kun je bij de banketbakker kopen en er zo opsmeren.
    Alleen: eerst moet ik dan wel zorgen dat ik de 3e prijs krijg.

    @ Spuit11,
    Mannen hebben er nooit iets mee te maken, ze denken alleen dat ze de vrouw beschermen, maar ze zijn zelf wel onze grootste vijand, dat begon toen al, in die stal.

    @ Joost T.
    Mij hebben ze nooit iets verteld.

    Je maakt het nog ingewikkelder.
    Maar bedankt voor je tip dat er een ster moet stralen.

    @ Knutselsmurf,
    Die met dat lange haar is het vrouwtje.
    Dank voor je leuke reactie die met een brede glimlach ontvangen werd.

  7. selmasalo zegt:

    Appelvrouw:
    het is een zeer sfeervol geheel, m.i.
    De schaduwen zijn een verhaal op zich, dat schijnsel zou ik erin houden.
    Maar het lijkt net of Jozef het kindje van Maria áf wil pakken. Dat kan subtieler.
    En ze horen eigenlijk een knus stalletje te hebben, met stro.

    Verder kun je het heel gezellig uitbreiden met de volgende, volgens de Bijbel historische types, zoals daar volgens allerlei kerstliedjes zijn:
    a. “Engelkens door ’t luchtruim zweven”, of: “Gods eng’len uit den tronen, zij kwamen tezamen nedergedaald”
    b. “Heilige drie koningen, uit zo verre land, zij zochten onze Here, met offerand”
    c. “Wat hebben de os en de ezel gedacht, toen Maria haar kindje ter wereld bracht”
    d. “De herdertjes lagen bij nachte in ’t veld” (geite- en schaapvee heb je al)

    Ben benieuwd naar de (eventuele) vervolgfase van je opstelling.

  8. Appelvrouw zegt:

    @ Selma,
    Je aast toch niet op een beloning?
    Ik heb al twee soorten 3 wijzen uit het oosten, maar die schijnen weer niet bij de kerststal te horen.
    Het moet ook niet zo “echt” zijn als beschreven, het met een echte Appeltjesstal worden.
    Nu maar hopen dat ik de schaduwen nog kan vinden de volgende keer.
    Het is wel de bedoeling dat er een vervolg komt.

  9. Reine jRagolo zegt:

    Het kerstverhaal alsmede de hele levensgeschiedenis van Jezus laten me telkens weer inzien dat
    al onze aardse rijkdom uiteindelijk onze eigen verdienste moet worden.

  10. joost tibosch sr zegt:

    Die kerstverhalern!? Het zijn eigenlijk heel simpele joodse volkse verhalen, alhoewel wel 20 eeuwen oud. Dat moet voor onze moderne hersentjes toch niet zo’n ingewikkeld probleem zijn..Of wel soms?…

  11. kitty zegt:

    Jezus lijkt op een hond! Die zou ik maar even wisselen want zo kun je niet winnen. 😉

  12. Appelvrouw zegt:

    @ Reine,
    Dan maak ik nog wel een paar kerstverhalen.

    @ Joost,
    Ik ben niet zo modern. En mijn hersenen zitten tjokvol door verwarring over het kerstverhaal, en het verhaal van kindeke Jezus en de cadeautjes die mannen aan vrouwen geven rond die tijd.

    @ Kitty,
    Maar het is ook maar een cadeautje, en je mag een gegeven paard niet in de bek kijken. Dus dankjewel zeggen. Ze verandert de gift wel, daar zijn vrouwen goed in, alles naar hun hand zetten. Maar om te winnen heb je misschien wel gelijk, moet het iets anders zijn.

  13. Aad Verbaast zegt:

    Je bent al een heel eind op de goede weg.
    Nog wel een puntje van aandacht. Aangezien een stal een beestenbende hoort te zijn ben ik even van slag omdat ze op het linoleum zitten. Of is het laminaat?
    Om het geheel historisch echt helemaal correct te maken zou daar nog wat aan doen. Linoleum was toen nog niet uitgevonden immers. Stront en stro wel!

  14. dagendauw zegt:

    Heel eigentijdse kijk op de zaak.
    Het is jouw visie, waarom zou je er iets aan veranderen?

  15. Appelvrouw zegt:

    @ Aad,
    Ik heb een massagetafel die dienst doet als “studio”. Nepleer, dat hadden ze toen zeker ook nog niet, alleen dat echte spul waar ze dieren onverdoofd voor dood maakten en de bontjes over hun schouders sloegen en het vlees op aten.
    Maar ik heb het ware verhaal over de geboorte en de stal nu juist van vriend Peter gehoord en dat is een mooi verhaal, heel anders dan wat ze ons voorliegen. Dus mag er best goedkoop kliklaminaat liggen, van mij.
    Maar ja, dan win ik natuurlijk niets, zelfs het krentenbrood niet wat Johans zo graag wilde.

    @ Dagendauw,
    Ik heb geleerd dat we met de tijd mee moeten.
    Maar ik ben er nog niet tevreden over, het is wat kaal, maar na de reactie van Aad geloof ik dat ik weet waar dat aan ligt: er ligt foute vloerbedekking.

  16. Wat is dat voor een maf kindeke…..met een snavel en een kroontje op het kopske?????

  17. ottovo zegt:

    volgens mij heeft het iets te maken met de ontvankelijke bevlekking van een geest

  18. ragfijn zegt:

    Ben je niet verplicht eraan mee te doen, zou ik ervan afzien.

    Groet van Ragfijn

  19. dit is een beetje de versie die mijn kleindochter ook omarmt.

  20. Appelvrouw zegt:

    @ Fulps,
    dat is het risico met kerst, dan geven mensen elkaar wel eens maffe dingen cadeau. Ik kan er niets aan doen, hier valt niets te vieren.

    @ Ottovo
    Oh, ik zwijg van bewondering.

    @ Ragfijn,
    Is het zó slecht? 😦
    Misschien probeer ik nog een andere opstelling.

    @ Ton,
    Het is ook een feest voor kinderen.

  21. Vindt het lastig om tips te geven Appelvrouw. Aan die tips hangt dan weer een complete cursus fotografie vast omdat achter iedere tip een technisch verhaal zit en dat gaat me net even te ver om dat allemaal uit de doeken te doen. Het opstellen van een scenario als wat jij laat zien is in ieder geval minder eenvoudig dan je zou denken
    Het werken met de schaduwen doet ’t in ieder geval goed en zou je nog verder kunnen uitwerken met gebruik van kleine ledlampjes

  22. Appelvrouw zegt:

    Henk,
    Verlichting vind ik altijd lastig. Op mijn zolderkamer heb ik geen goede verlichting, maar net wel 2 par lampen gekregen, alleen veel te weinig licht, en geen statief, de een heb ik op de gitaarstandaard bevestigd en de ander op de muziekstandaard, maar ze zijn dus te laag, en ophangen kan niet, althans, ik zou niet weten hoe, vanwege het schuine dak.
    Ik weet niet hoe ik het eerder deed, maar in mijn vorige huis had ik er minder problemen mee. Weet alleen niet meer wat mijn geheim toen was, het is uit een vorig leven.
    Ik kijken wat ik nog aan lampjes heb.

  23. Een statief is bij dit werk eigenlijk onmisbaar (voor een compact camera voldoet een eenvoudig statief reeds) en en een handmatige instelling van je camera waarbij je iso waarde zo laag mogelijk instelt, diafragma niet te groot (hoge waarde voor een groot scherptebereik) en het licht laat uitvullen door met de sluittijd te experimenteren. Tjaaaa, en hier begint de fotografiecursus al een beetje 🙂 En zoals gezegd kan je met simpele ledlampjes leuke licht en schaduweffecten creëeren.

    Veel succes

  24. Appelvrouw zegt:

    Henk,
    Bedankt voor je beginnerscursus.

Geef een reactie

