Het kaf van het koren scheiden

Iets lekkers, daar kreeg ik zin in toen ik door de ekoplaze liep.
Mijn oog viel op het pakje spelt-roggebrood.
Er staat op dat ik de allerbeste kwaliteit krijg. Laat ik daar nu op gesteld zijn!
En de boer krijgt een eerlijke prijs. Daar hou ik van, eerlijkheid.

Altijd heb ik gedacht dat het kaf niet goed was, die wordt niet voor niets van het koren gescheiden.
Spelt noemen ze een oergraan.
Het kaf is met de korrel vergroeid, dat klinkt mij als een afwijking, zoals bij mij de onderste ruggewervel in het heiligbeen is vergroeid.
Maar het schijnt wel boordevol belangrijke voedingsstoffen te zitten.

Toch zit er maar 8% spelt in en 49% rogge.
Ik vraag me af wat volkoren roggemeel is.
Wat me verontrust is de 2% onrijpe spelt.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

28 reacties op Het kaf van het koren scheiden

  1. water, zeezout, gist, gluten, melk, noten en sesamzaad missen een sterretje,
    dus die zullen niet van biologische oorsprong zijn

    wat verontrustend allemaal

    ik ben bang dat die informatie niet gezond voor je is

  2. Reine jRagolo zegt:

    Wanneer ik het kaf van het koren scheidt heeft dat niets met graan van doen.

  3. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    het kaf zit idd vast aan de korrel, daarom wordt het voor het malen tussen twee zandstenen doorgejaagd om zo gepeld te worden; daarna wort het verder verwerkt.
    het is absoluut NIET het oergraan; maar een tarwe soort, die al bij de Roemeinen bekend was en hier gebruikt werd tot in de middeleeuwen.Daarna vevangen door soorten die makkelijker en meer productief waren.
    Daarnaast: spelt IS tarwe.Er zijn verschillende rassen in; wordt ook in NL geproduceerd.
    Maar roggebrood dient van rogge te zijn; niet van spelt.
    Biologische onzin op dat pak; zal wel duur zijn per kg; er had ook een waarschuwing op moeten staan vor gluten allergie.

  4. Wat een moeite om al dat kaf van koren te scheiden, BeKAF wordt je daarvan.
    Eet maar gewoon witbrood, daar zit niks in en wwar niks inzit kan je ook niks van krijgen…. Toch ? 🙂

  5. Appelvrouw zegt:

    @ Artafterallart,
    Daar zeg je wat!Als het geen biologisch water is vrees ik voor mijn gezondheid. Maar volgens mij worden gluten sowieso niet biologische geteeld omdat ze kunstmes en antiparasietenmiddel nodig hebben.
    Hopelijk is het brood niet schadelijk voor mijn varken die ik vet mest met fout voedsel, om het dan alsnog als scharrelvarken aan te bieden. Want hij scharrelt wel.

    @ Reine,
    Vertel!

    @ Henk,
    Dat is een goede tip, ik ga morgen meteen terug om het te ruilen.

  6. Reine jRagolo zegt:

    Appelvrouw,
    Ook onder de bloggers wordt het kaf van het koren gescheiden.
    Indien ik zelf het kaf ben dan kan de blogborrel nog nadere helderheid verschaffen.
    Ik geef de moed niet zo snel op.

  7. Appelvrouw zegt:

    Reine,
    Blogborrels zijn altijd zo ver weg. En bij mij thuis mag niet gedronken worden.
    Ik heb nog tot op heden niet als kaf gezien.

  8. Appelvrouw zegt:

    Pierre,
    http://www.voedingswaar.nl/speltmeel.htm
    en verder staat er op het etiket dat het gluten bevat. Rustig lezen.
    Mij overtuig je nergens mee, ik ben al vastgeroest in mijn meningen.

  9. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Geeft niks is ontroestings vloeistof–lost alle roest op.Zit in kleine hoeveelheid ook in Coca cola.
    Gooi maar een verroest stuk ijzer in een bakje cola, en kijk na 2 dagen…

    Maar allez: in de alternatieve sfeer lullen ze naar dat ze verstand hebben.
    Oergraan is minimaal 9500 jaar oud.Sommige stellen veel ouder, nav vondsten in graven in Egypte, en offerandes in de grond bij Stonehenge.
    Maar spelt is tarwe–echies.het is bekend sinds 2500 jaar.De oude romeinen hebben veel soorten voedsel naar noord europa gebracht; rucola, kweepeer,walnoot; alles om een leger beter te voeden…
    Zo ook spelt. Traditiegetrouw wordt het nog steeds in zuid duitsland verbouwd, maar ook wat in limburg.
    De reden dat het in verval raakte, was lage productie, en er is een voorbewerking nodig om het kaf los te krijgen, waardoor ook wat product verloren gaat.
    Voordeel van spelt is(in productie_ dat het ziekte resistent is.

    Maarre voor roggebrood: ga naar mijn neef.Allemaal bakkers rondom amersfoort.
    Mijn neef exporteerde wekelijks een paar pallets naar USA; van eigen recept.
    Vroeger werd het deeg getrapt; dwz in een trog met de blote voeten getrapt om het te mengen
    Dat is nu niet meer….
    Mijn vader heeft het nog zo gedaan in 1910

    Er staat veel onzin op de verpakking; maar voor mensen met een gluten allergie is het van beang dat er een waarschuwing op staat
    Wel vreemd, spelt in een roggebrood…

    Er staat veel info op internet; maar ook veel onzin/
    Over voedingsproducten is er min van landbouw

  10. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    als je wat werkelijk leuks wil horen: de reden, dat vampiers en heksen en spoken werden gezien–en waardoor veel mensen levend verbrand werden door de inquisitie–en dat die alleen gezien werden door armen, in duitssprekende gebieden–is gelegen in een rogge soort.

    Duitsonderzoek, in de jaren 90.
    Het type rogge wat gebruikt werd heet “kraamvrouwen rogge” het vermindert het bloeden bij een bevalling (getest en waar)
    maar het heeft nog iets anders; in roemenie en hongarije zijn de winters streng.
    Dan komt er een schimmel in die rogge
    In die schimmel bacterien die halucinerend zijn.
    Die overleven het bakproces.
    Alleen de armen aten swartzbrot; de rijken grauwbrood van koren.
    Voila!

  11. Appelvrouw zegt:

    Pierre,
    Ik zit hier voor mijn afleiding, schooltijd ben ik reeds lang voorbij.

  12. P.H.M van de Kletersteeg zegt:

    Ben aan het inhalen……keek teveel naar buiten op school….
    Maar het leuke van deze tijd is wel, als je iets wil uitzoeken/weten/of leren, internet.
    Je hoeft er de deur niet voor uit
    Vroeger moest je ervoor naar school, of naar de bieb…..

  13. martin zegt:

    Ah het was er nooit van gekomen te kijken wat dat dure spelt nu precies voor graan was. Ben volledig op de hoogte. Bedankt.

  14. Johan HvD zegt:

    Ach, Appelvrouwe, ge dient maar op te passen dat er geen spelden in het speltbrood zitten. Dat kan wel eens nadelig uitpakken voor het binnenste van uw lijf.

    In vroeger tijd, toen ik nog bij de bakker werkte, bakte ik des morgens vroeg vers brood van vers gemengd deeg. Wanneer, uren later, het verse brood de over uit kwam, nam ik het eerste brood warm in de hand en trok er de korst van af om die op te peuzelen.

    Daarna, wanneer ik de verse broden ging bezorgen langs de deuren buitenshuis, was er een mevrouw die twee keer per week een goed doorbakken half volkoren wilde hebben. Een andere mevrouw wilde graag twee keer per week een heel zoutloos brood hebben.
    Aan de eerste mevrouw gaf ik dan een ruwe baksteen, aan de tweede mevrouw gaf ik heel braaf een brood met extra veel zout er in.
    Pardoes werd ik daarna door de hoofdbakker zonder pardon op straat gezet. 😦

  15. Appelvrouw zegt:

    @ Martin,
    Sorry, ik wou niet belerend zijn 🙂
    Voor sommige coeliaken (glutenallergische mensen) is spelt goed te verdragen terwijl ze van tarwe last krijgen.
    Ik krijg vooral last van vezels…

    @ Johan,
    Oh, je bent al vaak op straat gezet he, met die gebakjes ook al eens.
    Ik heb met je te doen, je hebt het niet makkelijk gehad, maar kennelijk een volhouder, in die tijd waren er gelukkig nog bakkers genoeg.
    Als 16 jarige, een tijd zoutloos eten wegens te hoge bloeddruk. Dat kwam niet van het zout, zei ik nog, maar van mijn vader en moeder, maar ja, die konden ze niet uit mijn buik verwijderen destijds. Die heb ik later zelf nog uitgebraakt. En toen kon ik ook weer zout in mijn eten nemen.

  16. Apiedapie zegt:

    Prima verhaal, geen spelt tussen te krijgen.

  17. Boeiend deze reactieruimte.
    Appelvrouw je verdient een compliment. Je lijkt het beste in de mens naar boven te halen.
    Wat moet je toch gelukkig zijn, nu je echt daadwerkelijk ervaart dat je geen enkele waarde hechten kan aan enig soort etiket.

  18. kitty zegt:

    Je kan ook in Limburg komen wonen. We verbouwen hier nog spelt.

  19. Appelvrouw zegt:

    @ Apie,
    🙂
    @ Simen,
    Ieder mens moet toch een taak hebben in “deze maatschappij” en als de mijne is dat ik het beste uit de mens boven haal, dan zit ik hier tenminste nog ergens voor 🙂
    Als je niet meer op etiketten kunt vertrouwen, waar dan nog wel op? ik voel me daar niet gelukkig bij, dacht dat alles waar was wat er op stond, zoals duurzame eieren, duurzaam vlees, duurzame euro’s, duurzame mensen. Maar al deze dingen zijn niet duurzaam heb ik ontdekt.
    Nu ben ik de draad kwijt.

  20. Appelvrouw zegt:

    @ Kitty,
    Maar ik ben inmiddels zo vergroningst, en tegen die heuvels daar bij jou kom ik nooit op, zelfs niet elektrisch.
    Korte geschiedenis daar op die reclame site. Maar zouden de wafels ook van spelt zijn?
    Ik heb er zo’n zin in ineens! Moet gauw wat gaan gymmen voor ik dik word van de smaak.

  21. Aad Verbaast zegt:

    Je spelt het goed. Dan dan ook weer wel.

  22. assyke zegt:

    je blogje heeft in elk geval veel speltgrapjes opgeleverd:)

  23. Appelvrouw zegt:

    @ Aad,
    Gespelt smaakt het het best.

    @ Assyke,
    Ja fijn, soms heb ik zin in een beetje niks, dan is er genoeg zwaarte in me.Beetje lucht of spelt doet het dan goed!

  24. selmasalo zegt:

    41 % zout water inclusief paar gram gist.
    Gek: roggebrood met gist.

  25. Appelvrouw zegt:

    Selma, er is wel meer roggebrood waar gist wordt gebruikt.

  26. selmasalo zegt:

    Weet je wat echt heel erg lekker is, en van rogge gemaakt:

    http://www.smulweb.nl/recepten/1391424/Kalakukko-vistaart

    (maar dan moet je wel van vis houden. Zelf gebruik ik sprotfilet)

  27. Appelvrouw zegt:

    Selma, bedankt voor je tip.
    Ik hou erg van vis.
    Misschien dat ik het eens van maismeel maak, dan wordt het natuurlijk weer heel iets anders. Al die vezels van roggemeel bekomen me niet zo goed net als kneden.
    Maar het klinkt altijd heerlijk!

Geef een reactie

