Mag ik nog duurzame kilo’s knallen?

Waarom zou ik vlees kopen met een duurdere prijssticker en een bio logo erop, als ik ook vlees voor de helft van de prijs kan krijgen?
Ik ben toch geen dief van mijn eigen portemonnee?
Kom op met de kiloknallers, mijn diepvries zit nog lang niet vol.

Het schijnt helemaal in te zijn dat je je vlees verdubbeld.
Koop 3 kilo gehakt (het goedkoopste in de aanbieding natuurlijk), en gooi er een halve kilo goedkoop meel doorheen met een stel eieren (de goedkoopste!), wat wereldkruiden en een flinke schep zout.
(Dat “knallervlees”heeft wel een beetje smaak nodig).
Kneed de hele boel met je handen, draai er ballen van en hup in de pan met roomboter.
Voor maar 12 euro (all in) heb ik voor 6 weken gehaktballen.
Leve de kiloknallers! Ik kan er niet genoeg van krijgen.

En maak mij nou niet wijs dat jij die nooit koopt
want als ik niet vroeg genoeg in de winkel ben zijn ze uitverkocht!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

39 reacties op Mag ik nog duurzame kilo’s knallen?

  1. Colorado zegt:

    Zien er wel lekker uit, die balletjes. Aardappeltje erbij en appelmoes, mijn dag kan niet meer stuk. Geniet ervan. De ballen die knallen, joepie 🙂

    Bart

  2. Reine jRagolo zegt:

    Maak het dubbele aantal ballen voor 12 weken en eet wat meer groente.
    Dat is ook gezond.

  3. Vergeet niet eerst het toegevoegde water en meel eruit te knijpen. Dan wordt die 3 kilo weliswaar gehalveerd, maar dan heb je wel steviger ballen.

    En met de kerst is een boom met pikant geurende gehaktballen van minstens 10 centimeter doorsnee een lust voor het hele lichaam (i.h.b. neus, oog, mond, maag en de rest van het spijsverteringsstelsel).

  4. knutselsmurf zegt:

    Erst kommt das Fressen, dann die Moral.

  5. Appelvrouw zegt:

    Bart,
    ja lekker, ik heb nog zelfgemaakte appelmoes, en Friese kleiaardappels.

    @ Reine,
    Groente gezond? Ik geloof niet in gezond eten.

    @ Artafterallart,
    Jij weet ook al dat er meel wordt toegevoegd door de fabrikant.
    Vroeger deden slimme huisvrouwen dat uit zuinigheid. Nu om de dieren niet allemaal op te eten.
    Lijkt me een prachtig gezicht die ballen in de bomen, met een beetje kunstsneeuw bestuiven. Alleen lijkt 10 cm voor een bal me wat groot, die gaat hangen vrees ik.

    @ Knutselsmurf,
    maar van de Moral kan ik niet Fressen

  6. kitty zegt:

    Ik koop ze inderdaad niet.
    Grote kans op dieronvriendelijk vlees.
    Ik koop tegenwoordig veel kunstvlees, gemaakt van groenten.
    Niet alles smaakt goed maar je leert op de duur wel welke.

  7. Aad Verbaast zegt:

    En je neemt ook nog even twee andere grote voordelen mee met die kliloknallers. Je jaarlijkse portie hormonen en antibiotica heb je ook al weer binnen. Kom er nog maar eens om!

  8. assyke zegt:

    ben liever vegetarisch
    maar ja hier lusten ze ook wel een beestje af en toe
    gehaktballen draai ik allang niet meer
    maar als het moet idd met een flinke hoeveelheid vulling
    om de bal minder naar beest te laten smaken
    wel eens schapenvlees gegeten? dan snap je wat ik bedoel

    nog een paar verschrikkelijke uitbraken van het een of ander
    vooral de gekke koeienziekte heeft indertijd veel indruk gemaakt
    en het is afgelopen met de bio industrie

    wat kitty zegt, je proeft bijna geen verschil bij een goede
    vleesvervanger

  9. Hahaaaa volgens mij ben jij iets aan het uitlokken. Het reclamespotje doet bijna suggereren dat je een Tokkie bent als je voor de kiloknallers gaat. Geen moeite mee hoor, ik eet even een balletje met je mee

  10. Pierre H.M. Van de Kletersteeg zegt:

    Wat nou meel? gewoon droog brood verkruimelen; even aanbraden met croma, dan in de juspan, die croma erbij water, en kilo gesnipperde uitjes, en uren op een laag vuurtje laten sputteren…
    Niks mis mee….

    of een grote peper mee vullen en grillen…

    Immitatie vlees is voor moderne schozo’s; aan de ene kant hebben ze veel kritiek op de “vette bek” maar ze kopen wel idioot duur namaak vlees.
    Dat is er al jaren goedkoop: heet frikandel; maar 4% is dierlijk ervan….kost weinig en smaakt best!

    Eieren: een analyse van een ei is ongeveer een A4 lang.
    Er zit geen verschil tussen een batterij ei, 4 granen ei, scharrel ei.
    Alleen in prijs, en de mens is dom en betaalt voor die onzin

  11. Reine jRagolo zegt:

    Naarmate je ouder wordt moet je oppassen dat de dierlijke vetten en Zeeuwse binten niet aan het kontje blijven hangen.
    Dezelfde hoeveelheid aan groente houd je wellicht slank en aantrekkelijk.

  12. Appelvrouw zegt:

    @ Kitty,
    Kunstvlees is geen vlees. Rare benaming en rare manier van eten ook.
    Aardappelen met boontjes en er een stuk kunstvlees van meel en mais met paprika bij. Snap er niets van. Dan kun je dat toch weglaten? Voegt volgens mij niets toe, alleen vulling.

    @ Aad,
    Eten is een groot voordeel!
    Ik ben verslaafd aan antibiotica. Als kind kregen we heel vaak melk met antibiotoca, als mijn vader weer een koe had gespoten met dat spul mocht de melk niet mee naar de fabriek maar wij krijgen dan iedere ochtend havermoutpap met vellen, en tussen de middag broodpap met vellen, en ’s avonds na het eten (als we geluk hadden warm eten te krijgen) pudding met klonters en vellen. Anders werd het weer havermoutpap of i.d. En ’s avonds nog een keer een kop chocolademelk met vellen. Wat had ik een hekel aan mijn moeder en haar vellen! Ik drink dus geen melk, maar krijg nog genoeg antibiotica binnen zoals je al begreep.Zit gewoon gratis in het vlees.

    @ Assyke,
    Brr schapenvlees!
    Ja nou daar word je vanzelf wel antivleeseter van.
    Ik eet zelf geen varkensvlees, word ik echt misselijk van. Geen aanstellerij. Maar dat ik dat van een schaap niet ook werd verwonderd me.
    Ik heb jaren geen vlees gegeten. Tot ze (artsen/dietiste) besloten dat het wel moest, omdat ik chronisch ijzer te kort heb. Het helpt niets hoor, want dat heeft weer iets met mijn lever te maken, maar ik wende aan vlees. En slik iedere dag een lepel ijzer uit een potje.
    En dat kwam goed uit want Vroems was een echte vlees-eter. ManB ook.
    Als je bijna geen verschil proeft tussen vlees en vleesvervanger, dan zijn jullie geen fijnproevers!
    Ozo.
    In die vleesvervangers zit toch altijd meel?

    @ Henk,
    🙂
    Ik zet er wel een voor je klaar.
    Mosterd er bij? Franse, Groningse of Amsterdamse?

    @ Pierre,
    Wat een hoop werk! Daar begin ik niet aan. Een ui in een gehaktbal vind ik ook maar niks, maar het komt de slechte smaak van dat vette gehakt wel te ngoede.
    Croma… bah, ik wil alleen roomboter.

    Immitatievlees lijkt zelfs niet op vlees. Ik snap er zelfs niets van. Laten ze zich dan voor de gek houden door het ook nog namaakvlees te kopen? Daarmee geven ze toch te kennen vlees te willen, zelfs als het namaak is?
    Ik heb begrepen dat de vrije uitloop eieren iets beter zijn dan die van de scharrelaars. WEet hoe een scharrelkip leeft als ie een paar weken oud is, dan is het hok te klein om werkelijk nog te scharrelen.
    Granen eieren en zo, zijn die niet gewoon van de legkip die granen in zijn voederbakje krijgt?

    @ Reine,
    Wat is er dan met die ouderdom en dierlijke vetten?
    En waarom moet ik slank én aantrekkelijk zijn, voor wie! Kan maar één ding tegelijk.
    En hoe met dat dan met die mannen die wel van een vrouw met een randje vet houden?

  13. Pierre H.M. Van de Kletersteeg zegt:

    Er is in laboratorium geen enkel erschil te zien tussen wat voor soort ei dan ook.
    Enig verschil is prijs.Er was een tijd, dat ze dan kippen voer gaven van 4 granen…onzin
    Wat betreft free range kippen: er zijn dominante kippen; die blokkeren de uitgangen; je moet ze echt naar buiten jagen…
    Al die modeverschijnselen zijn belachelijk en onzinnig.
    En een legbatterij is misschien niet sympathiek, wel effectief en hygienisch.

    Uitje er alleen bij de pan ingooien….

    Schapevlees; als het goed is uitgesneden, absoluut zonder dat smerige vet, is het wel ok; maar lamsvlees en vet…getverderie! smerig!

    Croma is goed voor het dichtschroeien en voor het maken van jus…

  14. Pierre H.M. Van de Kletersteeg zegt:

    Vroeger kregen we 40–50 gram vlees per week. Meer geld was er niet.
    Dat willen die alternatieve biologische freaks weer terug.
    Door de belastingdruk en millieu moeten boeren wel grootschalig, willen ze zelf eten hebben…

    Laat ze maar een poosje inRoemenie komen.
    Daar is rundvlees vlees van een beest dat geen melk meer geeft; 3 uur braden om het eetbaar te maken
    Varken die in zijn eigen drek leeft; met een heel regiment dodelijke bacteries erbij….
    En wordt opgevoed met afval–dus tranig vlees en laag eiwitgehalte…
    proost!
    Kip: dat te oud is om te leggen…
    Kan je onder je schoenen spijkeren; loop je een half jaar gratis

  15. assyke zegt:

    door vleesvervangers te eten vervang je de eiwitten
    op groente en een aardappel kun je geen huizen metselen
    daar moeten toch echt eiwitten aan te pas komen om de spieren te voeden

    als je geen vlees lust zegt dat niets over fijnproeverij
    wel is het lekkerder om met noten, champignons etc aan de slag te gaan
    in plaats van naar een kant en klare vleesvervanger te graaien
    daar heb je alleen niet altijd zin en tijd voor
    heb zelf trouwens ook een chronisch ijzertekort

  16. Pierre H.M. Van de Kletersteeg zegt:

    Gewoon eens een echte paardebiefstuk van een kilo op je bord knallen….
    niks geen imitatie of vervangers; altijd origineel.
    En er worden tegenwoordig weer veel paarden geslacht.

  17. ejwblog zegt:

    Geweldig recept
    Je hebt ze met liefde in elkaar geknald

  18. Reine jRagolo zegt:

    Appelvrouw,
    Dat randje vet is niet erg. Dat past ook nog wel bij slank.
    Ik hoop dat ik je niet te hoog op de kast heb gejaagd.

  19. Pierre H.M. Van de Kletersteeg zegt:

    Paardengehakt heb ik nooit gegeten, moet eens proberen.
    Als ik er maar niet te hengstig wordt……
    Moet trouwens eens een echte paardeslager opzoeken

  20. Appelvrouw zegt:

    Klettersteeg,
    het gaat om wat voor leven de kip van het ei heeft gehad.
    Meningen verschillen over wat goed voor de kip is. Ik ga er geen discussie over aan. Ik kom uit een dieronvriendelijke familie.

    Wij kregen vroeger ook zelden vlees.
    Ik zie ook geen been in een “vleesvervanger”.
    Vroeger gingen onze mannen toch zeker jagen en kwamen thuis met een heerlijk stuk dinosaurus, was even wat werk, maar dan had je tenminste wel wat!
    Paardenvlees, daar zeg je wat. Zie het nooit liggen in de supermarkt.
    Heb wel het plan binnenkort te gaan stropen want het wordt kerst.
    Een lekkere vos, of das lijkt me wel eens wat anders dan kalkoen of haas.

    @ EJW,
    Echt waar!

    @ Reine,
    Nee hoor, jij jaagt me nooit op de kast, je krijgt me er niet op, bedoel ik, niemand op het blog trouwens. Ik negeer vervelende reacties of blokkeer dergelijke types omdat onzin reacties mijn ruimte niet hoeven te bevuilen.

    @ Assyke,
    Ik heb het echt gehad met al dat alternatieve gedoe in de keuken. Ik wil snel mijn eten klaar hebben. Noten eet ik wel tussendoor, die koop ik droog en rooster ze zelf. Mijn ontbijt bestaat vaak uit chocola, 78% of meer, met een paar noten, soms een halve appel erbij. Of de chocola weg en dan wat koolrabi of gekookt ei met bleekselderij. Maar het meest voldoet een gehaktbal!
    Wat doe jij aan je chronisch ijzertekort?
    Ik heb dat vanaf mijn 11e, als ik brood gegeten heb zakt het onmiddelijk.

  21. Matijn zegt:

    ik bak ze meestal om een malletje
    dan heb je niet zoveel gehakt meer nodig
    vullen kan maar hoeft niet

  22. Glaswerk zegt:

    Stuur maar een stel ballen op voor een gedegen kwaliteitscontrole.
    Graag op zijn minst 5 stuks, want van dat aantal kan een sappig statistiekje getrokken worden.

  23. Appelvrouw zegt:

    @ Matijn,
    Een plastic bal met gehakt er omheen?
    Goed idee! plakt dat wel?
    Ongevuld lijkt mij het lekkerst.
    Bedankt voor de tip. Al heb ik zelf graag iets meer vlees.

    @ Glaswerk,
    En ook nog een voor de kat zeker.
    Maar tegen de tijd dat ze bij jou zijn aangekomen zijn is de kerst al voorbij.
    Wel jammer was wel benieuwd naar het sappige statistiekje.

  24. kitty zegt:

    Het hoeft ook geen vlees te zijn, maar er moet wel zo’n beetje wat van eiwitten inzitten zoals in vlees. Daardoor wordt het vaak van soja gemaakt. Het heeft beslist nut, anders mis je wezenlijke voedingsstoffen. En ik maak er graag de wereldgerechten van Knorr mee: kunstgehakt en kunstkipreepjes. Smaakt beter als het origineel.:)))

  25. Appelvrouw zegt:

    Kitty, voor mij geen kunst of namaak, ik wil echt.
    Knor… he, dat is dat varkentje toch? Echt vlees hoor!

  26. Pierre H.M. Van de Kletersteeg zegt:

    De nieuwe generaties groeien op met nep.
    Kunst ijs, kunstslagroom, kunstvlees, opblaaspoppen…
    Alleen maar echt, nooit namaak.
    pas op met wild is zo ongezond als de pest heeft allemaal vreemde virussen en bacterietjes.
    Natuur is niet gezond
    het enige belang wat ik stel in kip is hoe die smaakt; zijn leven, leefstijl,e.d; helaas geen belangstelling voor…

  27. knutselsmurf zegt:

    @Appelvrouw
    Ik eet geen vlees, maar ik kan niet weten of ik onder dezelfde omstandigheden als jij dingen anders zou doen, dus ik ga niet met mijn vingers wijzen.
    Jouw leven is van jou.
    Het zou anders zijn, als je een stal met 10.000 kippen had, en iedereen probeerde te overtuigen dat vlees eten een goed idee is.
    In dat geval heb ik wel wat tegenargumenten.

  28. Pierre H.M. Van de Kletersteeg zegt:

    Maar ik moet nog steeds lachen om de bio freaks, terug naar de natuur en zo.
    Die beginnen er nu pas achter te komen, dat de grond vol schimmels en bacterien en ziekten zit; dat mest ook niet alles is–zie de EHEC doden in duitsland dit jaar–waar ik na 50 doden en 3000 besmetten niets meer van gehoord heb– dat aqua cultuur, wel het zuiverste en het meest betrouwbare is.

    Maar die rollen helemaal van de stoel als ze de ultramoderne groentebouw zien; ondergronds met maar een paar uur per dag bepaalde kleur uv licht en dat is voldende; hele millieu, van temperatuur tot en met vocht is onder controle.
    Niet romantisch–wel effectief.

    Als ik zie hoe hier een varken wordt gehouden–net als bij ons in de middeleeuwen–en de afwezigheid van hygienische wetgeving–bv eieren niet boven 10 graad celcius- dan is de bio industrie een hemel op aarde; zowel voor de beesten als voor de consument

    Doe mij nog maar een balletje uit de jus.
    Maar idd; om met de broodkruimels mee, kleine stukjes ui en champignons mee te mengen in de gehakt is lekker!(sjalotten het beste)

  29. Appelvrouw zegt:

    @ Pierre,
    daar kan die nieuwe generatie dan ook niets aan doen.
    Toch dacht ik dat de nieuwe generatie juist weer weinig interesse heeft in het welzijn van de dieren. Vraagt immers nogal wat van je, niet eerst aan jezelf denken maar onder welke omstandigheden heeft het beest geleefd. Net als kinderarbeid en uitbuiting van arbeiders, maar dat gaat over mensen is is beter invoelbaar…
    Ik ben ook geen wereldverbeteraar, maar als ik woonde waar Vroems woonde dan had ik mijn eigen groententuin en scharrelkippen, en een bio-koe waarvan ik de kalfjes na 8 weken zou slachten en de huid als overall en schoenen dragen als ik toch eens naar een verjaardag of de tandarts moest moet.

    @ Knutselsmurf,
    Veel vleeslozen komen belangrijke bouwstoffen tekort. Ik heb al genoeg problemen met eten, verdraag geen brood en tarweproducten, om dan ook nog het vlees te laten staan dan wordt het wel erg beperkt.
    Ik zou er geen bezwaar tegen hebben als we onze kip zelf moesten ophalen bij de scharrelkippenschuur. Om te laten zien hoeveel een kip kan scharrelen. Ik kom uit Barneveld…
    En heb het zelf gezien bij familie. Als die beestjes klein zijn is er ruimte genoeg maar na korte tijd zitten ze klem. Het is maar wat je scharrelen noemt.

  30. Pierre H.M. Van de Kletersteeg zegt:

    Maar het kan nog leuker;en dat is voer voor een lachfilm, maar ze geloeven er heilig in.
    Je neemt twee koehoorns, vult die met stalmest.
    Op een bepaalde stand van de maan begraaf je die.
    Na verloop van tijd, graaf je ze weer op, met een heleboel hokuspokus–en dan los je die stront op in water; ik geloof 500 maal verdunnen.
    Dat doe je over het land.
    Of je dat naakt moet doen onder het prevelen van een liedje of zo weet ik niet.

    Dan zijn er gestudeerden die daar in geloven.
    geeft weer aan, dat het met scholen slecht gesteld is in NL.

  31. Pierre H.M. Van de Kletersteeg zegt:

    Toen we nog free range, de scharreleieren, de 4 granen eieren werden ingevoerd, was er een prachtige handel: die van voorbedrukte verpakkingen met klinkende namen.
    Oplichting? nee
    Boerenbedrog? jawel.
    rechtszaak? nee natuurlijk niet; het meest moderne labaratorium ter wereld kan geen verschil vinden tussen de verschillende eieren.
    Ikke wel
    De prijs.

    Doe mij maar een eierbal, maar dan van gehakt en ei erin

  32. kitty zegt:

    Appelvrouw. Al dat echte vlees geeft veel te veel verontreiniging en de dieren hebben vaak een erbarmelijk leven. Ik koop ook altijd vrije uitloop eieren; buitenei heet het tegenwoordig. Laat de kippen fijn buiten scharrelen, doen wij ook liever. 🙂

  33. Johan HvD zegt:

    Gehaktballen, Appelvrouw? Hm, tja, alhoewel ik die soms maak, vind ik het toch maar niets om voor dertien weken gehaktballen naar binnen te moeten werken. Daar komen alleen maar knalsalvo’s en kwellerijen van…

  34. Appelvrouw zegt:

    @ Pierre,
    Die koehoorns hoeven dus niet in de oven als vleesvervangers. Dat scheelt weer.

    @ Kitty,
    Maar ik koop mijn eieren bij een mevrouwtje die haar kippetjes echt in de tuin heeft lopen.

    @ Johan,
    Maar je hoeft toch maar iedere dag 1 bal te eten? Zonder ui gaat dat prima.

  35. kitty zegt:

    Dan is het een buitenei, vanzelf.
    Bij mij zijn geen mevrouwtjes met kippetjes in de buurt.

  36. Appelvrouw zegt:

    Kitty,
    ik fiets er ook 5 km voor. 10 stuks voor 1 euro, veel lekkerder dan de supermarkt eieren die al 3 weken oud zijn voor ze er liggen.

  37. Appelvrouw zegt:

    Pierre,
    zo is het wel genoeg, als je nog meer wilt vertellen maak je er zelf een fraai blog van en kom ik bij jou reageren.

  38. moet je completer zijn.
    Maar allez; met onze overheid en Europa komt de “geode” oude tijd weer terug.
    Mijn vader werkte voor Pon–de multi millionair van VW; en mijn moeder die zo zuinig was als de pest, zat dinsdags in de keuken te janken, want geld was op maar de week nog niet

    Binnekort is heel het midden oosten hier en moeten wij emigreren naar Syrie

  39. Appelvrouw zegt:

    Dat emigreren is geen probleem, als het regime dan ook maar hierheen gaat, dan bouwen wij wel weer een mooi landje om op “natuurlijke” wijze weer te vernietigen.

Geef een reactie

