Wereld muziek dag (top 2000?) Shamma

Over het algemeen leid ik een muziekvrij bestaan. De wereld zit al vol herrie.
Maar vandaag is er een interessant thema.
Na het gekakel over de top 2000, en dat muziek de eerste binding met het leven is, en de troost van je moeder en dat soort larie, ga ik het gewoon hebben over deze dag; de wereldmuziek dag.

Naseer Shamma, Alamiryya

Naseer Shamma speelt hier over de oorlog in Irak toen die in volle gang was.
Je hoort de spelende kinderen en dan de vliegtuigen boven hun hoofd.
De angst, de bommen, de chaos, het rennen.
En voorzichtig het leven weer opzoeken.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Wereld muziek dag (top 2000?) Shamma

  1. Reine jRagolo zegt:

    Dichter bij huis herinneren de 75 plussers zich, als angstige kinderen, het enorme geronk voor Rotterdam verwoest werd.

  2. Appelvrouw zegt:

    Reine,
    Dat is voor mij ook ver weg.

  3. Reine jRagolo zegt:

    De vliegtuigen vlogen vooral in het midden van het land, onder meer over de Kromme Rijnstreek. Ik hoor al ruim 45 jaar van de ouderen dat het zeer beangstigend was.

  4. kitty zegt:

    Je hebt me ge-inspireerd om ook wat muziek erop te zetten.
    deze was niet zo mijn smaak van het moment 😉

  5. Appelvrouw zegt:

    Reine,
    zoals in de muziek van Naseer Shamma hoorbaar is, neem ik aan, want het kan overal zijn.

    @ Kitty,
    Oeps, al bij de eerste tonen wou ik afhaken, toch even doorgezet, om jou.
    Maar is mij veel te druk!
    er kan steeds minder in mijn hoofd.
    Het is ook niet zo dat ik het nummer wat ik zelf aankaart het mooiste vind wat ik heb, maar met de achtergrond die ik heb is het nummer wel speciaal geworden en heb ik destijds de cd gekocht.
    En zelfs niet weggedaan tijdens de verhuizing en opruiming.

  6. in het kader van theaterkunsten (wat muziek toch eigenlijk is of moet zijn) die je aangrijpen is er een prachtig filmpje van het Nederlandse theatergezelschap Hotel Modern over de Eerste Wereldoorlog op een poppenkastschaal, dat op deze dag thuishoort:

  7. Appelvrouw zegt:

    Artafterallart,
    Ik weet geen goed woord te vinden voor dit bijzondere stuk wat je me laat zien.
    Het is prachtig gemaakt, de angst is voelbaar. Zo mooi dat ze laten zien hoe ze het doen, en hun handen in beeld. Het peterseliebos vind ik ook erg fraai. de 13 minuten waren het beslist waard uit te kijken. Ik ga vanavond op het grote scherm van ManB samen met hem het nog eens bekijken, en als ik het goed zie zijn er nog meer delen, en ander werk van hun.
    ManB is een echte kunstliefhebber, en ik de barbaar.

  8. fascinerend hè,
    ik wist dat het bestond, maar nu heb ik het eindelijk gevonden
    ik kwam het op het spoor toen ik In Flanders Fields van John McCrae vertaalde
    daar heb ik een album van gemaakt ( zie http://www.artafterallart.nl/page11.php )

  9. Appelvrouw zegt:

    Fascinerend is een mooi woord.
    Heel bijzonder.
    Jouw kunst ook!

  10. martin zegt:

    Laat ik de vreugde dan nog wat verhogen door een ander stukje Irak in de strijd te gooien: http://www.youtube.com/watch?v=Goa0CAeaf3U&feature=results_main&playnext=1&list=PLC656DAB4774265A2 met zeer toepasselijke muziek uit Spanje.

  11. Appelvrouw zegt:

    Martin, die is ook beslist de moeite waard.
    “wereld” muziek komt zo goed tot zijn recht.

Geef een reactie

